Займенниково-означальне речення



Скачати 60.18 Kb.
Дата конвертації10.05.2017
Розмір60.18 Kb.
Тема: Займенниково-означальне речення
Мета: дати поняття про займенниково-означальне речення; удосконалювати вміння визначати види складнопідрядних речень, визначати в них головну і підрядну частини; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати людські чесноти: доброту, небайдужість, почуття обовʼязку тощо.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: шаблони для розвʼязання фрейм проблеми

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Варіант 1

Виписати складні речення, визначити граматичні основи, накреслити схеми.

Як голова сивіє, то чоловік мудріє.

Знання роблять людей кращими.

Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє.

Уникаю людей, крила яких прикуті до землі.

Варіант 2 (на дошці)

Перетворити пару простих речень на складнопідрядне з підрядним означальним, накреслити схему речення, пояснити розділові знаки.

Шукайте в людях скарби. Скарби на поверхні не лежать.



Варіант 3

Складіть складнопідрядні речення, дописавши до поданих підрядні означальні. Накресліть схеми, дайте загальну характеристику одному зі складених речень

  1. Серед моїх друзів багато таких, які …

  2. Я хотів би більше спілкуватися з людьми, з якими …

Варіант 4 ( на дошці для класу )

Конструювання речень.

Перебудувати просте речення з дієприкметниковим зворотом на СПР з підрядним означальним. Зробити повний синтаксичний розбір

Сьогодні часто зустрічаються люди, позбавлені оптимізму.



ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Легко здобуває знання той, хто хоче вчитися.
ІV. Актуалізація опорних знань.

„Інформаційне ґроно” до теми «Складне речення» (на дошці).



V. Сприйняття нового матеріалу.

Проблемне завдання: як навчитися визначати займенниково-означальні речення?

Робота над розвʼязанням фрейм проблеми (додаток)



VІ. Закріплення вивченого.

Творча робота

  • Скласти твір-мініатюру за прислівʼям

Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати.

Перевірка роботи.

2-3 учні зачитують роботи, акцентуючи увагу слухачів на використаних вставних словах і СПР.



VІІ. Підсумок уроку „Незакінчені речення”

Сьогодні на уроці ми познайомилися із …

Ці речення відрізняються від означальних тим, що …

Підрядне речення відповідає на питання …

Найцікавішим на уроці було …

Фрейм допоміг мені…



VІІІ. Домашнє завдання

  1. Скласти інструкцію.

  2. Виписати 5 займенниково-означальних речень-прислів’їв. Синтаксичний розбір двох.


Дослідження фрейм проблеми

щодо розрізнення означальних та займенниково-означальних речень

?

Проблема

Розрізнення означальних та займенниково-означальних речень

Матеріал для спостереження



Добре жити людині, яка навчилася робити добро.

Добре жити тому, хто навчився робити добро.


!

Побудова плану розвʼязання проблеми



Як ви вважаєте, що треба зробити, щоб розрізнити означальне та займенниково-означальне речення?

Прочитайте подані речення:

  • визначте член головного речення, який пояснює підрядна частина;

  • встановіть, якою частиною мови виражений цей член речення;

  • якими сполучними словами або сполучниками повʼязані частини речення.

Розвʼязування проблеми: пояснення проблеми або формулювання розвʼязку



  • У займенниково-означальних підрядне речення пояснює член головного речення, виражений займенниками:

а) вказівними: той, такий;

б) означальними: весь, всякий, кожний;

в) заперечними: ніхто, ніщо;

г) неозначеними: хтось, дещо, дехто.



  • Від головного до підрядного речення ставимо запитання: хто саме? що саме? яке саме?

  • Підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучних слів  хто, що, який, чий, котрий і сполучників що, щоб, наче, ніби та ін..

У займенниково-означальних складнопідрядних реченнях підрядна частина стоїть здебільшого після займенника, до якого належить, але може і передувати головній частині: Помолимось за тих, що у розлуці помруть відірвані від рідних хат (В. Клічак); Той про все знає, хто багато читає (Н. тв.).

Добре жити людині, яка навчилася робити добро. – підрядна частина пояснює слово людина, це іменник, а не займенник, ставиться питання якій?, а не якій саме?

Добре жити тому, хто навчився робити добро. – підрядна частина пояснює слово тому, це вказівний займенник, ставиться питання кому саме?, головне і підрядне повʼязуються сполучним словом хто.


Практичне застосування сформульованих теоретичних положень



І. Кодоване письмо (виберіть і запишіть тільки цифри займенниково-означальних речень).

  1. Зима із снігом – літо з хлібом.

  2. Тому такий в твоїй печалі зміст, який лиш людство зрозуміти може (М. Рильський)

  3. Страшна зима, як дров нема.

  4. Хто має розум, той не їде зимою возом.

  5. Зима спитає, де ти був улітку.

  6. Всі, хто байдужі до краси зимового дня, не заслуговують на повагу.

  7. Те, що було, минулося і знову не буде (Т. Шевченко).

ІІ.Установіть відповідність між частинами займенниково-означальних речень

А)Хто любить людей, 1) хто має серце чисте

Б)Лиш той пророк, 2) того й люди люблять

В)Не може при добрі 3) чия душа і дума

той жить, добро навчилися любить

Г) Добре жить тому, 4) хто хоче злу й

добру служить…

ІІІ. Добудуйте подані речення, щоб утворилися займенниково-означальні речення.

Хто багато обіцяє, той

Що посієш, те й

Поважають тих, хто

Не роби комусь того, чого

Хто любить лише себе, того


  1. Складіть речення за поданими схемами.

[ Усе , (що ), ].


[ Той , (хто ), ].
[ таку ], ( яку ).


*

Постановка проблеми для самостійного розвʼязання



Самостійно складіть інструкцію, яка допоможе розрізнити означальне і займенниково-означальне речення.




Варіант 1
Виписати складні речення, визначити види складних речень
Як голова сивіє, то чоловік мудріє.

Знання роблять людей кращими.

Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє.

Уникаю людей, крила яких прикуті до землі..


Варіант 2
Перетворіть пару простих речень на складнопідрядне з підрядним означальним, накресліть схему речення, поясніть розділові знаки.

Шукайте в людях скарби. Скарби на поверхні не лежать.

Варіант 3

Складіть складнопідрядні речення, дописавши до поданих підрядні означальні. Накресліть схему, дайте загальну характеристику одному зі складених речень



  1. Серед моїх друзів багато таких, які …

  2. Я хотів би більше спілкуватися з людьми, з якими …


Варіант 4

Перебудувати просте речення з дієприкметниковим зворотом на СПР з підрядним означальним. Зробити повний синтаксичний розбір


Сьогодні часто зустрічаються люди, позбавлені оптимізму.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал