З багряним по Україні



Скачати 141.79 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір141.79 Kb.

Скадовський навчально-виховний комплекс «Академічна гімназія»



З Багряним по Україні

Урок-дослідження творчості

І. Багряного, композиція образу Григорія Многогрішного за романом „Тигролови“

s8302794

Вчителя вищої категорії,

учителя-методиста

Бойко Алли Миколаївни

Скадовськ – 2011

Тема: З Багряним по Україні

(урок-дослідження творчості І. Багряного, композиція образу Григорія Многогрішного (за романом „Тигролови“)



Мета: Ознайомити старшокласників із творчістю І. Багряного, допомогти осмислити основну проблему твору, аспекти образу Григорія Многогрішного, долю свого народу, прилучати до його страждань і переживань у минулому; виховувати національну гідність, почуття патріотизму.

Дидактично-методичне забезпечення уроку: портрет І. Багряного, касета „З Багряним по Україні“, магнітофон, виставка творів, малюнок тигра, кінофільм „Тигролови“.

Лозунги: Людина – це найвеличніша з усіх істот.

Людина – найнещадніша з усіх істот.

Людина – найпідліша з усіх істот.

І. Багряний

Не іменуй же мене поетом, друже мій!

Я хочу бути тільки людиною, яких так мало на світі.

І. Багряний

Література: 1. І. Семенчик, І. Багряний (до 90-річчя з дня народження).

2. „Українська мова і література“ № 5, 1996 р., № 12,

1997 р. (р. „Тигролови“).

3. М. Жулинський „Я хочу бути тільки людиною“.4. М. Дмитренко „Уроки з народознавства“.

5. І. Багряний , роман „Тигролови“.

Головна проблема: боротьба за людину в людині

Девіз уроку: Ми є. Були. І будем ми.

Й Вітчизна наша з нами…

І.Багряний

Друже мій любий!

Прошу, не називай мене поетом, бо це мене жорстоко ображає. Не іменуй мене поетом, друже мій, бо поети нині – це категорія злочинців, до якої я не належав і не хочу належати. Не іменуй мене поетом, бо слово „поет“ скорочено стало визначати: хамелеон, проститутка, спекулянт, авантюрник, ледар … Не іменуй же мене поетом, друже мій! Я хочу бути тільки людиною, яких так мало на світі …s8302796

Цих нищівних характеристик представників „пролетарського мистецтва“ Радянської Країни, поданих у вступі до поеми „Аве Марія“ у формі уявного листа до друга, не могли пробачити можновладці 22-річному початківцю І. Багряному. І почалося „ходіння по лінії найбільшого опору“, по лезу бритви чоловіка, який за спогадами сучасників „був необережний у висловах“, „базікав“, „молов язиком“.

Іван Павлович Багряний

(Лозов’ягін)

(1907 - 1963)

відомий український письменник, жертва НКВД і сталінських таборів. Автор творів „Тигролови“, „Сад Гетсиманський“, перекладених на англійську, німецьку, італійську, голландську мови. Відомі твори: „Морітурі“, „Розгром“, „Огненне коло“, „Генерал“, „Буйний вітер“, „Людина біжить над прірвою“, „Антон Біда – герой труда“, „Скелька“, поеми, памфлет „Чому я не хочу вертатися в СРСР“. Засновник УДРП, газети „Українські Вісті“.



(оголошення теми, проблеми, девізу уроку)

Багато „білих плям“ залишилося ще нам відкрити у життєвій і творчій біографії поета, прозаїка, драматурга, публіциста, громадського і політичного діяча. Г. Костюк визначає 4 етапи творчого шляху І. Багряного.

1926 – 1932 – початок літературного шляху до першого арешту;

1932 – 1940 – період ув’язнення і концтаборів;

1941 – 1945 – період Другої світової війни й окупація України;

1945 – 1963 – повоєнна доба та еміграція.

За кожним роком – невимовні переживання, які „вжилися“ в драматичні долі героїв його творів.

(виступ учня з рефератом, проектна робота)

Характеризуючи повоєнну еміграцію, серед якої залунав голос

І. Багряного, польський поет Ю. Лободовський назвав книгу „Тигролови“ гімном на честь людини та її духовних якостей. Ю. Лавріненко відзначав: „Тигролови“ зробили велике діло. Вони здерли з радянського раба шкуру зека, оста, „советского человека“ і показали під нею незламну, горду людину, повну життєвої снаги, волі до життя і боротьби. Для старої еміграції образ Григорія Многогрішного, що подолав і тигрів, і НКВД, і вирвався у вільний світ, здався зухвалим і перебільшеним“. Роман „Тигролови“ („Звіролови“) написаний всього за півмісяця (1944). Як-то кажуть, на одному подихові. Все було до найдрібніших деталей продумано. Точніше: відновлено. У серці і пам’яті. Домислено, узагальнено.

Яка тема роману?

(Правдиве зображення жахливих буднів ув’язнених у сталінських концтаборах, на засланні, тяжке життя українців на Далекому Сході).



Епіграфом до роману можна поставити слова Олега Лупія:

Якби усіх перевезти

Кого в Сибіру закопали,

На Соловках, на Колимі,

Що в Україні поховали,

То був би цвинтар на весь світ

Нехай би світ і подивився,

Чим із Росією союз

Для України закінчився?

Яка сюжетна канва роману?

(В „Історії української літератури ХХ ст..“ М. Жулинський писав: „Сюжетна канва роману й вибудована на „полюванні“ майстра НКВС Медвина – цього новітнього тигролова – за гордим, не прирученим тоталітарною системою молодим хлопцем з України, який у тайзі знайшов земляків, друзів, кохання“).



Визначте жанр твору. Доведіть що твір І. Багряного „Тигролови“ – це пригодницький роман.

У чому, на вашу думку, особливість композиції роману?s8302791

(Як і класична новела В. Стефаника „Новина“ роман „Тигролови“ розпочинається з кульмінації – розв’язки).



Чому автор згадує прадіда, якими рисами національного характеру наділені Многогрішні?
(історична довідка про Дем’яна Многогрішного).
Яким повідомленням закінчується перший розділ „Дракон“?

Охарактеризуйте стосунки Григорія із слідчим Медвиним.

(Першочергове завдання майора-садиста – зламати патріота. Не має значення яким методами ти цього досяг. Але Многогрішний – Людина. І ніякими методами не приборкати його волелюбність).



Поясніть, чому влада зволікала з фізичним знищенням, а прагнула будь-що морально зламати?

(Підсвідомо спрацював інстинкт самозахисту: рано чи пізно за ці злочини доведеться відповідати).



Доведіть, що не досвідчений чекіст у центрі, а його жертва.

Як І. Багряний зумів передати гармонію людини і природи?

(З одного боку дивовижна краса пролісів Сіхоте – Аліня, з другого – трагічне становище юнака, якого сталінська система прирекла на неминучу смерть).



Автор на тлі пейзажу тайги вперше окреслює контури Григорія. Які деталі у ньому привертають вашу увагу і чому?

Коли розпочинається новий виток розвитку сюжету?

(Григорій вихопив із лап ведмедиці звіролова і потрапляє до родини тигроловів).



Якими рисами національного характеру наділяє автор родину Сірків? Чи знайшла вона щастя у далекому Сибіру?

(У нащадка запорожців Григорій відходить душею, небезпека від людей була найменша. З кожним днем родина Сірків ставала ріднішою, герой удосконалює мистецтво стрільця, стає справжнім мисливцем).



Розкажіть про місто каторги, про пекло новітніх канальських робіт, вигачуване костями українськими – про Комсомольськ.

(перегляд кадрів кінофільму „Тигролови“).



Зустріч Григорія Многогрішного з Медвиним у тайзі.

(Це кульмінаційний епізод. Прослуховування касети).



Доведіть, що Г. Многогрішний – людина незламн6ої волі, високих моральних принципів і твердої віри в добро і чесність. „Краще вмерти біжучи, аніж гнити живучи“ – життєва позиція Григорія Многогрішного. Чи згодні ви з нею? Арґументуйте свою відповідь.

Образ Григорія Многогрішного

2 аспекти
національний морально-етичний

(герой – представник певної (рівень сформованості героя нації з рисами менталітету) і його морально-етичний світ)



s8302793

Чому роман має назву „Тигролови“?

Літературний диктант за творами І. Багряного, питання тематичної атестації № 3.

Домашнє завдання: вивчити конспект,

прочитати ст. 410 – 417,

напишіть твір-роздум:

Людина – це найвеличніша з усіх істот.



Людина – найнещадніша з усіх істот.

Людина – найпідліша з усіх істот “

Міні-підручник

І. Багряний,

роман „Тигролови”

Учитель-методист

української мови і літератури

Бойко Алла Миколаївна
Скадовськ - 2011

З Багряним по Україні

(урок-дослідження творчості І.Багряного, жанр пригодницького роману, динаміка сюжету, композиція образу Григорія Многогрішного за романом „Тигролови”)s8302794


Привіт, проблемо!


  • Треба знати:

– життєвий і творчий шлях Івана Багряного;

– зміст роману „Тигролови”;

– літературознавчі терміни „тема”, „жанр”, „сюжет”, „проблематика”, „композиція” художнього твору.


  • Треба вміти:

– орієнтуватися в датах і географічних назвах, пов’язаних із життям І.Багряного;

– коментувати зміст роману „Тигролови”;

– визначати його основні проблеми;

аналізувати тематику, образну систему твору, жанр і композицію;

– висловлювати судження про свободу вибору, про вільнолюбство людини.


  • Цінувати:

– життєві уроки і творчий доробок письменника;

– глибоку народну життєву мудрість;

– безкорисливість, патріотизм, щирість, гуманізм.




Консультація!

Поміркуй!

Досліди і створи

j0299125




Роман

Філософський



Історичний

Соціально-побутовий

Науково-фантастичний



Соціальний

Авантюрний

Сатиричний

Різновиди романів

Тема: ______________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Ідея твору _________________________________________________

___________________________________________________________

__________________________________________________________




Доміно

img9





Стоять… Григорій підійшов. І нагло… Серце заколотило йому безумно, шалено. А очі вп’ялись в того, що в кашкеті… І він зареготався страшним, жаским і… радісним реготом.

Медвин?!



Боже мій! Мить. Мить подиву. Мить буйної радості. Є, є Бог на небі! Ось він. Ось той, з ким їх і Бог не розсудить.




Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок і не з пагод Тибету – він знявся десь з громохкого центру країни „чудес”, вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами...




І ось тут нагло зчинився алярм! На самім краєчку землі нагло зчинився алярм.

Коли всі вилізли і стояли вже на землі, начальник повів очима по масі людей, а тоді прожогом побіг до вагона, до того середнього вагона:

Многогрішний!!!



Мовчанка.

Многогрішний!!!



Мовчанка. Ніхто не відповідав: „Я” і ніхто не відповів: „Григорій”. Мов ужалений, начальник підскочив, вихопив пістоля і стрибнув до вагона, – порожньо.




Шлях їм прослався вперед, в невідоме. Десь навколо світу. Приготовані на всі труднощі, на жорстоку боротьбу й на втрати, вони спалили всі кораблі за собою та й вірили в свою зорю, що присвічувала їм шлях, – шлях в життя. Шлях туди – десь на ту далеку, для одного з них зовсім незнану, сонячну Україну. А чи в героїчну битву і смерть за тую далеку, за тую незнану, за тую омріяну Україну.




Коли заклякали, сидячи в сідлі, – а мороз стояв ступнів на сорок п’ять, і хоч які були теплі козачі панчохи в унтах, а ноги мерзли, коли не рухались, – тоді злазили, ставали на лижви і йшли так. По південних схилах і на полях сніг був туго збитий, і це всіх тішило. Григорій з Грицьком і Наталка на чистих місцях гнали наввипередки або спускались з крутих сопок, аж у вухах свистіло.

Складіть „Доміно” з частин роману,

визначивши його структурні елементи



Події в романі „Тигролови”
– Події в романі розгор-таються в 32-35 р.

– Головний герой втікає з потягу, який везе „ворогів народу” до БАМЛАГу.

– У творі змальовано життя і побут українських посе-ленців на Далекому Сході.

Життя Івана Багряного
– 1907-1963 роки життя письменника.

– Два роки жив серед українців поселення Зелений Клин на Далекому Сході.

– У 1932 р. був арештований „за самостійний український ухил” у літературі.

– У 1936 р. тікає з поселення.


Діаграма Вена

Оціни себе:




Вмію

Виникли труднощі

Не засвоїв

Я вмію коментувати текст твору










Я розібралась (розібрався) у композиційній будові тексту










Я вмію визначати проблеми










Огляд творчості



Характерні ознаки епічних творів Івана Багряного:

  • будуються на філософії екзистенціалізму, змальовуючи складне буття людини за умов наступу тоталітаризму на духовний світ особи, її життя;

  • у центрі творів – вольова, сильна духом, горда особистість, яку не спроможна зламати державна машина тоталітаризму;

  • органічне сплетіння реалістичної конкретності образу з романтикою;

  • показ складної картини буття народу, його змагань з антигуманною радянською ідеологією;

  • оптимістичне звучання;

  • провідна ідея більшості творів – тільки в боротьбі проти сил зла виявляються кращі риси характеру людини;

  • демократизм;

  • близькість до людини;

  • потужність соціально побутових і психологічних характеристик;

  • публіцистичність;

  • застосування різноманітних засобів моделювання дійсності (образи - символи, іронія, гротеск, елементи сюрреалізму, реалістична подробиця).

Екзистенціалізмтечія в літературі, що сформувалася в Європі у 1930 – 1940 рр. (найбільшого розвитку досягла в 1950 – 1960 рр.). Основним положенням екзистенціалізму є постулат: екзистенція (існування) передує есенції (сутності). У художніх творах екзистенціалісти прагнуть збагнути справжні причини трагічної невлаштованості людського життя.

Сюрреалізм – формалістична течія в мистецтві й літературі XX ст., яка заперечує роль розуму й досвіду у творчості та шукає джерела її у сфері підсвідомого, інтуїтивного (сновидіння, хворобливі галюцинації, світ таємних інстинктів, невиразні мрії, химерні асоціації).

Основний композиційний принцип побудови роману – принцип дихотомії (сюжетні лінії – розгортаються паралельно, протиставляються і зіставляються).

Тематичні пласти роману:

1)_трагедія України;

2)_вплив сталінських репресій на долю людини (інженера-авіатора Григорія Многогрішного;

3)_жорстокість тих, хто чинив беззаконня;

4)_побут і традиції українців-переселенців на Далекий Схід;

5)_романтичне кохання Наталії (з родини Сірків) і Григорія.



Сюжетні лінії:

● пригодницька (втеча Григорія Многогрішного, його перебування в тайзі);



● сталінських репресій (уривчаста).

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал