«я у світі» пІдрУчник длЯ 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів я у світі



Скачати 100.79 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації10.04.2017
Розмір100.79 Kb.
  1   2   3   4

«Я У СВІТІ»
пІдрУчник длЯ 4 клаСУ
загальноосвітніх навчальних закладів
Я у світі
Беденко М.В., Заброцька С.Г., Дунець І.Р.
ТЕрнОпІлЬ
наВчалЬна книГа – БОГдан
2015

Рецензенти:
Гладюк Т.В., доцент кафедри педагогіки і методики дошкільної та початкової освіти Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка
Походжай Н.Я., вчитель початкових класів вищої категорії ЗОШ І-ІІІ ступенів № 19 м. Тернополя, старший вчитель
Беденко М.В.
Б 38 Я у світі : підручник для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. /
М.В. Беденко., С.Г. Заброцька, І.Р. Дунець. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2015. — 176 сіл електрон. опт. диск (С. — Електрон. версія. — Режим доступу : http://www.bohdan-digital.com/edu.
ISBN 978-966-10-4122-5
Удк 3(075.2)
ББк 60я71
Охороняється законом про авторське право.
Жодна частина цього видання не може бути відтворена
в будь-якому вигляді без дозволу автора чи видавництва
© Беденко М.В., Заброцька С.Г.,
Дунець І.Р., 2015
© Навчальна книга – Богдан 978-966-10-4122-5 оригінал-макет, 2015
УМОВнІ пОЗначЕннЯ
— підсумуй свої знання
— поміркуй, перевір себе — прочитай
— словник — робота в парах
— робота в групах — народна мудрість
— домашнє завдання — проект — фотографії
— картини, ілюстрації — музика
— відео.
Цими піктограмами , , , у підручнику позначено ті його складові, які можна відкрити у файлі або скориставшись CD, що входить у комплект.
У зв’язку з великим обсягом електронної складової підручника, у файлі активною є тільки її частина. Для завантаження всіх матеріалів треба перейти за посиланням
http://www.bohdan-digital.com/edu.
УДК 3(075.2)
ББК я Б 38

3
Дорогий друже
Перед тобою підручник із предмета, який називається Я у світі. Наша розмова розпочнеться із з’ясування, що таке твоє я, чим ти відрізняєшся від інших і як будеш змінюватися в подальшому. Згодом наша розмова торкнеться всього, що тебе оточує, — від сім’ї до людства загалом. Щоби розмова була цікавою і змістовною, ми регулярно будемо занурюватися в історію людства і розглядати звичаї інших народів. Чому Тому що зрозуміти правила та усні приписи довколишнього світу значно простіше, якщо знати, як ці правила виникли, чи звідки до нас прийшли. У межах цього курсу ти «примірятимеш» різні соціальні ролі — сімейні, професійні, роль громадянина своєї держави і громадянина світу. Це допоможе тобі відповідально поставитися до своїх праві обов’язків заразі в майбутньому. Водночас ми разом з тобою розглянемо й екологічні проблеми. Наша планета настільки маленька і вразлива, що вміння жити на ній, не завдаючи шкоди, повинне формуватися в дитячому віці.
Крім звичних навчальних текстів, у нашому підручнику багато казок. Їхні сюжети, які личить казкам, фантастичні. Проте ми їх так написали, щоб ви співпереживали не лише нашим допитливим героям, ай перейнялися проблемами, що вивчаються. І могли б цими думками поділитися під час уроку. До підручника додається аудіо- і відеоматеріал, який дозволить розширити коло тем, що розглядаються на уроці.
Автори

4
Чарівний Всесвіт
Чарівний Всесвіт — просто неозорий,
І в нім Земля перлинкою пливе.
Який же дивовидний світ казковий
І на Землі усе-усе живе.
На ній рослини дивні і тварини,
Вона у фарбах вся і у красі,
І місце тут знайшлося для людини.
Планет багато, але різні всі...
Й краса оця, що серцем не збагнути,
І небо, й зорі, й вся ця дивина...
То ж тільки треба просто мудрим бути,
Щоб зрозуміти, що Земля одна.
За Надією Красоткіною

5
Розділ
1.
ЛЮДИНА
§ 1. Неповторність кожної людини
Поміркуй! Що таке неповторність людини?
Цікаво влаштована природа в ній усе прекрасне і незвичайне. Кожен її складник необхідний і важливий, має своє місце і призначення. Людина — невід’ємна частина природи, неповторна, які всі інші живі істоти. Вони пристосовуються до тих природних умову яких живуть.
Людина, на відміну від тварин, активно змінює довкілля. Вона підлаштовує його до своїх потреб, щоб добре й безпечно жити.
Завдяки розуму людина проектує, конструює, будує, виготовляє, малює, пише.
Яке місце в природі посідає людина?
У чому полягають основні властивості людини як розумної істоти?
Прочитай.
Єдність несхожих
Ти любиш, коли падає сніг Усе довкола вкривається білою м’якою ковдрою. Ти можеш кататися на санчатах і ковзанах, гратися в сніжки, дивитися, яку небі кружляють мільйони несхожих одна на одну чарівних сніжинок.
Кам’янець-Подільська
фортеця
Розділ 1. ЛЮДИНА
Сніжинки ж усі однакові, — заперечиш ти. Насправді, ні. Відомо, що долаючи свій шлях з неба на землю, кожна сніжинка обростає унікальними візерунками. Всі вони різні — двох однакових сніжинок не знайти. А тепер візьми в руку жменю піску. Здавалося б, піщинки вже точно всі однаковісінькі. Але коли розглянути їх під мікроскопом, то одна піщинка — це шматочок морської мушлі, друга — висушена багато століть тому риб’яча кістка, третя — крихітний шматочок черепашачого панцира. Всі вони відрізняються одна від одної не тільки за своїм походженням, ай за виглядом.
Оскільки навіть однакові речі на перший погляд виявляються такими різними, тощо ж казати про людей. Ззовні люди можуть бути трохи подібними один на одного, а близнюки видаватися геть однаковими. Але якщо пізнати
людину ближче, немов сніжинку в мікроскопі, стане зрозуміло кожна людина унікальна за своїм характером і внутрішнім світом. Іншої такої немає.
Внутрішній світ
— усе, пов’язане з людською душею, а саме почуття, думки, емоції, мрії, бажання, прагнення, задуми тощо.
Неповторність людини
— це сукупність її здібностей, зовнішності, рис характеру, поведінки.
Унікальний
— незвичайний, рідкісний, винятковий, неповторний.
Прочитай вірш. Поміркуй!

Що у світі неповторне У чому проявляється твоя індивідуальність?
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чині Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Василя Симоненка
Прочитай.
Гостинні хатини
У давні часи живна світі мудрий і доброзичливий народ — пізнайки. Їхні вчені прославилися на весь світ своїми винаходами. А мандрівники майже щороку відкривали новий материк або хоча б острів. Одного разу пізнайки зібрали експедицію і відправили її на пошуки ще невідкритих земель. Але трапилося нещастя. Пропливаючи повз маленький безлюдний острів, корабель вдарився об скелю і пошкодив дно. Продовжити мандрівку пізнайки не могли — треба було лагодити судно.
Це тривала і нелегка робота. Однак пізнайки, подорожуючи, вжене раз потрапляли в скрутні ситуації і завжди з них успішно виходили. Вони вирішили спустити шлюпку на воду, щоб обстежити невідомий острів. Там пізнайки швидко знайшли прісноводний струмок і озеро. На острові було дуже багато тварині рослин Погляньте, який багатий цей острів Ми можемо оселитися на ньому, поки ремонтуємо корабель. Побудуємо невеликі будиночки і будемо кожного дня збирати фрукти і ягоди — запропонував один із пізнайків на ім’я
Трударик.
У відповідь інші лише посміялися зі свого товариша Навіщо будувати хатини, якщо на кораблі і так є каюти і запаси їжі — реготав пізнайко Лінюх.
Трударик залишився на острові сам. Дуже довго він будував собі хатину. Адже треба було нарубати дерев яних балок, намісити глини для замащування стін,
назбирати пальмового листя для даху. Зате вдалася хатина на славу. Стіни і стеля були такими щільними, що могли захистити пізнайка від спеки, холоду і дощу. Тепер Трударикові не доводилося тулитися у тісній каюті. На сніданок він пив кокосове молоко, а на обід готував свіжу рибу з озера. Через кілька днів до нього в гості завітав інший пізнайко, Буркотун Ох, зле нам стало на кораблі. З харчами сутужно, а в тісній каюті кроку не ступиш, — почав скаржитися він То в чому річ — здивувався Трударик. — Будуйся поруч!
Разом вони побудували ще одну хатину. Цього разу працювати було легше. Та й удвох вжене так сумно. День за днем на острів переселялося все більше пізнай- ків. А на корабельне хотів повертатися ніхто. Зрештою у каюті залишився лише Лінюх. Він жадібно перераховував залишки сухарів і щиро дивувався, чому всі його товариші виявилися такими дурнями і втекли з корабля.
Якими були пізнайки?
Чому більшість пізнайків вирішили жити в хатинах?
Чи всі пізнайки переселились у селище на острові?
Чи можна сказати, що пізнайки унікальні Чому?
Створіть асоціативний кущ «Людина».
Людина

10
Поміркуйте!
Якими здібностями та вміннями ви відрізняєтесь від інших?
Підсумуй свої знання
y
Людина є частиною природи і суспільства. Її життя залежить від умов існування, водночас діяльність людини впливає наці умови.
y
Кожна людина неповторна. Неповторність виявляється не тільки в зовнішності, ай у рисах характеру, здібностях, уміннях та поведінці.
Перевір себе
1. У чому неповторність людини. Чому кожен із вас — неповторна особистість. У чому твоя унікальність
4. Чого ти хочеш навчитися. Чим відрізняються твої друзі один від одного?
Порадься з батьками і розкажи, чим різняться твої рідні.

11
§ 2. Життя людини — найбільша цінність
Поміркуй!
Чому людське життя є найвищою цінністю в сучасному світі?
Чи задумувався ти над такими запитаннями
— Що таке життя Навіщо ми живемо Яке має бути життя людини?
Над цими питаннями задумується кожна людина.
Життя людині дається один раз. Життя — це процес існування, набирання досвіду, розширення світогляду. Кожна людина обирає власний життєвий шлях.
Сенс (смисл) життя полягає втому, щоб чесно працювати, дарувати людям щастя, робити добро, розвиватися інтелектуально і духовно, бути порядною і справедливою людиною. Потрібно постійно ставити перед собою мету, досягати її та йти до нових горизонтів. Потрібно бути самодостатнім, затишно почуватися в сьогоденні і позитивно дивитися в майбутнє.
Яким буде твоє життя, залежить лише від тебе.
Саме тому людське життя — найцінніше, що може бути у світі. Адже є люди, яким щодня доводиться боротися з наслідками важких хвороб, травм або з уродженими дефектами. Але вони продовжують любити своє життя і цінувати кожну його мить. Приміром, у спорті сила духу і мужність спортсменів-паралімпійців можуть бути прикладами для звичайних спортсменів.
Кожні чотири роки, відразу після Олімпійських ігор, проводяться Паралімпійські ігри, де спортсмени-інваліди змагаються
Паралімпійська збірна
України з футболу
між собою у різних видах спорту. Українські спортсмени досягають великих успіхів у таких змаганнях. У серпні
2014 року паралімпійська збірна України з футболу стала чемпіоном Європи. У той самий час українські плавці на чемпіонаті Європи завоювали найбільше медалей і посіли перше місце.
Прочитай прислів’я.

Поясни, як ти розумієш їх зміст l Життя прожити — не поле перейти l Мудрим ніхто не народився, а навчився l Де є життя, там є і надія l Які люди, таке й життя буде.
Прочитай.
Перемога над драконом
Невдовзі пізнайки вирішили піти вглиб острова ідо- слідити його. Виявилося, що в самому центрі острова стоїть висока гора з глибокою і темною печерою, в якій живе справжнісінький дракон. Він дуже розлютився, побачивши непроханих гостей, тому відразу погнався за ними. Пізнайки ледве втекли. Увечері вони сіли обговорити, що робити далі Треба зібрати армію і перемогти дракона — грізно вигукнув Сміливець Ні Краще дочекатися, поки дракон засне, а вночі пробратися до печери і зв’язати його, — запропонував
Хитрун.
Так вони і просперечалися до самого ранку. Один лише Смичок не брав участі в суперечці. Його це не ці-

13
кавило. Він просто сів на ґанку і загравна скрипці. Чарівна мелодія полинула над островом і розбудила дракона. Він ще ніколи не чув таких дивних звуків. Драконові дуже сподобалася музика, тому він передумав виганяти пізнай- ків. Так зародилася дружба між ними. Дракон допомагав пізнайкам збирати дрова, орати землю і поливати рослини. А іноді просто возив їх у себе на спині. Пізнайки за це пригощали його плодами цукеркового дерева. Та найбільше дракон любив слухати, як грає на скрипці Смичок.
Хто загрожував життю пізнайків на острові?
Чому пізнайки пропонували різні способи боротьби з драконом?
Доберіть прикметники до слова «життя».
Поміркуйте!
Що означає вислів видатного італійського вченого, митця і мислителя Леонардо да Вінчі: «Пам’я- тай, життя — це подарунок і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує.»
Прочитай вірш.
Мамине слово
Я в світ прийшов із маминого слова,
пробився, наче із яйця пташа.
Та наді мною шкаралупа нова і в ній тепер живе моя душа.
То — космосу яйце. Я бачу в ньому вогненні тріщини, коли заграє грім.
Та не дійду ніколи до пролому,
що міг би стати виходом моїм.
Вертаюся дорідного порога,
будую над собою укриття...
Від матері до матері дорога це просто називається — життя!
Дмитро Павличко
Чи може людина жити без душі, якої не бачимо, але відчуваємо у своєму серці?
Чому саме рідна мова, на твою думку, є такою важливою для кожної людини?
З чим порівнює поет народження людини?
Підсумуй свої знання
Життя людини — це найвища цінність. У кожної людини життя унікальне й неповторне. Життя треба берегти і шанувати.
Перевір себе
1. Чому людське життя є найвищою цінністю. Як людина має ставитися до свого життя Життя інших людей. Яку цінність для України становить кожний із вас. Як треба прожити життя?
Порадься з батьками і розташуй подані слова та словосполучення за порядком їхньої важливості у твоєму житті.
Обґрунтуй свою думку.
Любов, великий будинок, працьовитість, гроші, друзі,
впевненість у собі, освіта, здоров’я, гарна зовнішність,
дружна сім’я.
§ 3. Людське «Я»
Поміркуй!
Чим людина відрізняється від тварин?
З чого складається наше «Я»?
Як ти гадаєш, у чому різниця між людиною і твариною Здавалося б, і тим, і іншим для життя потрібні їжа, вода, сон, тепло. Але хіба можемо ми уявити собі життя, в якому будемо лише їсти і спати Людина опирається не тільки на інстинкти і фізіологічні потреби, ай на деяку внутрішню систему своєї поведінки — своє «Я».
Що ж це таке — людське ЯНа відміну від тварин, усередині кожної людини є маленький, але дуже потужний магніт. Цей магніт увесь час притягує до себе купу дрібних частинок характеру доброту або злість, хоробрість або боягузтво, скромність або нахабство. Твоє ж завдання — вибрати відповідні для себе частинки і скласти їх в унікальний візерунок. Цей візерунок і буде називатися твоїм Я. Такому магніту потрібно
постійно живитися, читаючи книги, переглядаючи фільми, відвідуючи театри, спілкуючись з іншими людьми, роздумуючи прожиття. Тільки-но магніт розрядиться, людина вже нічим не відрізнятиметься від тварини.
Людське «Я»

— це особистість людини, індивідуальність, характерні особливості, те, що відрізняє її від інших людей.
Що важливіше для формування власного Я поради вчителів власні наміри власні вчинки?
У чому виявляється людське «Я»?
Чи може змінюватись наше Я Під впливом яких чинників це відбувається Про що говорять наші жести Головне дзеркало людини — це її очі. Впевнений погляд завжди вважався ознакою непохитності та сили духу людини, її цілеспрямованості. Проте не всім людям це подобається. Окрім того, в деяких країнах прямолінійний погляд в очі вважається неповагою до співрозмовника. Це також треба враховувати, щоби не передати куті меду. Тому що тривалий і прямий погляд в очі може змусити твого співрозмовника почуватися незатишно. Також доволі легко розпізнати за поглядом людини обман. Зазвичай, кажучи неправду, людина відводить очі чи блудить поглядом, не може зосередитися на очах співрозмовника. Така людина відчуває невпевненість, через те всі її рухи будуть цю невпевненість проявляти. І навчитися приховувати свій обман дуже складно. Бо ж мова людського тіла виявляє його мимоволі. Це може проявлятися і в рум’янці на щоках, і в спітнілому лобі, і в ча-

17
стому кліпанні. Саме з цієї причини мову жестів опанували на відмінно люди таких професій, як психологи, розвідники, адвокати. Вони можуть розпізнати правду навіть тоді, коли вголос її ніхто не каже. Крім погляду, багато що про людину можуть розповісти її жести і міміка. Існує, для прикладу, цілий ряд жестів, які свідчать про щирість і добросердість людини. Найчастіше це її відкриті руки, повернуті долонями вгору. Ось прослідкуй за маленькими дітьми. Коли вони чимось гордяться чи хваляться, то часто виставляють вперед долоні. А коли їм соромно, тоді руки вони ховають у кишені чи за спину. А ось коли ми бачимо, що співрозмовник схрестив руки на грудях, схрестив ноги чи зціпив долоні у кулаки, це означає, що він підсвідомо хоче відгородитися від нас чи від теми нашої розмови. Звертайте увагу також на розташування людського тіла. Наприклад, якщо ноги людини чи навіть усе тіло повернуті до виходу, то найімовірніше, що вона хоче чимскоріше закінчити розмову і піти. Якщо ж вона заклала руки за голову, то ваше товариство і розмова їй припали до душі. Цікаво, що в країнах Західної Європи знан-

18
ня мови жестів і міміки є обов’язковими для будь-якого менеджера чи керівника. Мабуть, там вже чудово усвідомили, що жоден словесний діалог не розповість про людину стільки, як порух її рук чи її погляд. Крім усього іншого, під час спілкування з людиною обов’язково треба враховувати відстань, на якій ти від неї знаходишся. Вчені з’ясували, що на відстань від 15 до
45 сантиметрів людина може підпускати лише найближчих людей. Якщо ти не надто добре знайомий з людиною, то під час розмови не підходь до неї настільки близько їй буде некомфортно. Наступна зона — від 45 до
120 сантиметрів. На такій відстані один від одного зазвичай перебувають люди під час дружніх зустрічей, свят, вечірок. На відстані від 120 до 350 сантиметрів найчастіше комфортно розмовляти із малознайомими людьми. Наприклад, із продавцем у магазині чи майстром, котрий прийшов лагодити твій телевізор. Ну, а будь-яка більша відстань щонайкраще годиться для розмов із великою групою людей. Якщо стояти ближче, то у такому випадку ти просто не зможеш зосередитися на всій групі відразу. Чи доцільно під час розмови незмигно дивитися співрозмовникові просто в очі Як ти гадаєш, що означає безперервне кламцання ручкою чи постукування олівцем по парті Поміркуй, для людей яких ще професій необхідне знання мови тіла. Поділіться натри групи. Кожна група повинна змоделювати одну із ситуаційна дружній вечірці ви знайомите нового товариша із групою своїх друзів 2) двох хлопців звинувачують у поганому вчинку, один з-поміж них винен) у вашому класі нова учениця, ви почергово знайомитеся з нею і розповідаєте про себе. Зверніть особливу увагу намову жестів, міміку, погляд усіх учасників, їхнє розташування відносно один одного.

19
Прочитай.
Експеримент зі шматочками зефіру
Багато років тому вчені провели такий експеримент. До кімнати заходила дитина і сідала за стіл. Перед нею ставили шматочок зефіру і казали, що вона може з’їсти його просто зараз. Однак якщо почекає 20 хвилинне з’ївши першого шматочка зефіру, то отримає вже два шматочки. Хтось не хотів чекати і їв зефір відразу, хтось терпів. Помітно було, що багатьом дітям дуже складно стриматись і не з’їсти ласощі. Вони намагалися відволіктися співали пісні, грались і навіть старалися заснути. Уміння відкладати задоволення — значуща риса людського Я. Більшість людей можуть це зробити. А от якщо запропонувати подібний експеримент тваринам, вони точно не стануть відкладати ласощі. До речі, результати експерименту показали, що ті діти, які відмовлялися від зефіру і стійко чекали ще 20 хвилину майбутньому стали успішнішими в школі, університеті і в дорослому житті від тих, хто з’їв зефір відразу.
Як ти вважаєш, чому експеримент показав такі результати?
Що таке, на твою думку, успіх?
Чи пов’язана терплячість з успішністю?

20
Прочитай.
Цукеркове дерево
Усі пізнайки оселилися в затишних хатинах. Окрім Сонька. Він так любив спати, що прокидався тільки для того, аби поїсти. Тому замість будиночка він лігу затінку високого дерева з дивними гілочками. Сонько мріяв проте, щоб їжа падала на нього просто з неба. Тоді йому не довелося б прокидатися. Якось Сонько настільки розлінився, що коли всі пі- знайки пішли снідати, він зміг лише протягнути руку, щоб зірвати вгорі кілька химерних плодів з дерева, під яким лежав. Ззовні вони були дуже схожі на цукерки. Дивовижно, алей на смак плоди виявилися нітрохи не гірші. Сонько миттю нарвав жменю ягідок і побіг розповісти про свою знахідку товаришам. Його сонливість як рукою зняло. А це дерево потім такі назвали — цукеркове.
Про що мріяв Сонько?
Які риси характеру притаманні Сонькові?
Яка з них допомогла Сонькові здійснити свою мрію?

21
І група.
Доведіть, що лінь — негативна риса харатеру.
ІІ група.
Доведіть, що лінь — позитивна риса харатеру.
Прочитай прислів’я.

Поясни, як ти розумієш їх зміст l Терпіння дає уміння l Людина красна не словами, а своїми ділами l Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю.
Підсумуй свої знання
Людське Я — це індивідуальне поєднання рис та властивостей особистості, які проявляються у вчинках і поведінці.
Перевір себе
1. Чим людина відрізняється від тварини. Що таке людське Я У чому воно проявляється. Чи можна лише з вигляду людини говорити про її людське Я. Охарактеризуй своє Я. Що тобі в ньому подобається, а чого ти б хотів позбутися?
§ 4. Великі вчені. Великі відкриття
Поміркуй!
Звідки взялися речі, які нас оточують?
Першим великим відкриттям стало добування вогню. Люди навчилися не тільки приборкувати цю стихію, ай перетворили її на свого вірного помічника. За допомогою вогню первісні люди зігрівали житло,
готували їжу, захищалися від великих хижаків. Із розвитком людства властивості вогню використовувалися все частіше. Звичайно, неконтрольоване по- лум’я і тепер залишається смертельно небезпечним. Великі пожежі дуже ускладнюють життя людини. Проте розумне використання вогню принесло людству набагато більше користі, ніж будь-що інше. Так, ще 6000 років тому люди навчилися плавити над багаттям мідь і олово, а потім виготовляти з них інструменти та зброю. Уроці французький винахідник
Ніколя-Жозеф Кюньо побудував перший автомобіль — самохідний віз із паровим двигуном.
Людство розвивалося, технології змінювалися. Проте головний принцип роботи будь-якого двигуна залишався незмінним — вогонь плюс паливо. І навіть у запуску ракети «Восток-1», яка вивела на орбіту космічний корабельна борту з першим космонавтом Юрієм Гагарі- ним, неостанню роль зіграло відкриття вогню.
У 1 столітті нашої ери давньогрецький вчений Ге- рон Александрійський винайшов першу парову турбіну. Складно повірити, але тоді ж у світі з’явилися перші автоматичні двері, теж винайдені Героном. Обидві конструкції запускалися вдію за допомогою вогню, води та утвореної пари.
Ніколя-Жозеф
Кюньо
Паровий віз

23
Винахідливість
— це здатність людини придумувати щось нове, знаходити вихід із скрутного ста- новища.
Креативність
— це творча, новаторська діяльність. Раніше будь-який вантаж людині доводилося переносити на собі. Дуже важке заняття. Та й багато на собі не понесеш. Зазвичай стародавні люди підкладали круглу колоду під плоский шматок дерева, бо котити вантаж набагато легше, ніж переносити. Усе змінилося, коли винайшли колесо. Людям набагато легше стало будувати житло і добувати їжу. Пізніше колесо стало основним елементом у гончарному крузі, млині та інших пристроях і механізмах. А перший віз із часом механізували, перетворивши на машини, мотоцикли, поїзди.
Як змінилося життя людини після того, як вона навчилася добувати вогонь До яких винаходів це призвело?
Прочитай.
Приручення тварин
Первісна людина завжди перебувала з тваринами в стані війни. Одні тварини були їжею для людини, для інших їжею була сама людина. Тому сутички між людьми і тваринами не були рідкістю. Але людині складно було змагатися з багатьма тваринами в силі, спритності, швидкості. Зате людина розумніша. Вона розуміла, що тварин можна використовувати з користю для себе. Для цього треба подружитися з ними, одомашнити. Першими прирученими тваринами були вовк і собака.
Вони допомагали людині полювати, стерегли поселення від хижих тварин. Пізніше з’явилися одомашнені корова, коза, свиня і вівця. Людині більше непотрібно було ходити на полювання. Життя стало безпечнішим. Для перевезення вантажів людина одо- машнила бика, а пізніше — коня. У подальшому тварин використовували і для інших цілей. Наприклад, давньогрецькі та римські гладіатори билися на аренах з тиграми й левами. А карфагенський полководець Ганнібал використовував у своїй армії бойових слонів.
Яку дику тварину ти б хотів одомашнити? Чому?
Склади розповідь, як ця тварина допомагала б людям.
Головними відкриттями 15–18 століть були географічні відкриття. А головною цінністю — точні карти морського дна і течій. Без таких карт навіть найбільша і найкраще озброєна флотилія була приречена піти на дно. Що й сталося з легендарною Непереможною армадою — наймогутнішим іспанським флотом свого часу. Річ утому, що в 16 столітті Іспанія зібрала численне військо. Солдати сіли в 130 добре обладнаних військових кораблів і попливли завойовувати Великобританію. Та похід був невдалим. До Іспанії повернулося тільки 60 кораблів. Цікаво, що від пострілів англійських гармат потонуло всього 7 кораблів армади. Решту погубило незнання. Іспанці, які невміло вибудували свою атаку, відступили і
Приручення биків
Іспанський флот
«Непереможна армада»
спробували обігнути Британію з іншого боку. Але вони не врахували всіх географічних особливостей місцевості. Як наслідок, більше половини кораблів Непереможної армади потонуло в бою. з морськими скелями.
За легендою, давньоєгипетський цар Птолемей І якось прийшов до видатного вченого Евкліда з наміром вивчити геометрію. Досягти цього він прагнув дуже швидко, користуючись своєю владою. На це Евклід сказав До геометрії немає особливого шляху для царів. Варто зазначити, що в Єгипті, які він- ших країнах, були дороги, по яких їздити мали право тільки цар, вищі сановники і царські кур’єри.
Як ти розумієш слова Евкліда?
Чи кожен може стати царем а математиком?
Прочитай.
Мідні цвяхи
Ремонт корабля тривав. Але виникла проблема — у майстерні закінчилися цвяхи. Пізнайки зібрали всі залізні речі, що у них були. Але переплавити їх на багатті не вийшло, оскільки температура плавлення в заліза дуже висока. Тоді вони пішли до дракона. Він щосили намагався розплавити залізо, але воно тільки червоніло і розжарювалося. Зрештою дракон утомився і сів на траві, щоб віддихатися Ох Не по зубах мені це ваше залізо. Ось мій дідусь, китайський дракон, легко б його спопелив. А я не вмію. Це вам не ті жовті камінці з печери, які плавляться від одного мого подиху, — сумно сказав дракон.
Евклід

26
— Жовті камінці Золото чи що Покажи — загорілися очі в Багатія Тані Звідки в драконів золото Це все казки середньовічних лицарів.
Пізнайки поквапилися до драконівської печери. Винахідник Умілець поглянув на принесені камінчики уважніше, спробував їх на міцність. Усе одно незрозуміло.
Жовтувато-зелені блискучі камінці Ну що там Усе-таки золото Дайте мені — не вгамовувався Багатій Тане золото це, не золото, — заспокоїв його Умілець Правда, я поки й сам не розумію, що це таке Зараз побачите, — сказав дракон. — Відійдіть-но всі подалі!
Із цими словами він вдихнув повні груди повітря і як подув гарячим полум’ям на камінці — ті відразу й розплавилися. Спершу калюжа металу була вогненно-червоною. Далі що більше остигала, то сильніше темніла і червоніла.

27
— Та це ж мідь — радісно вигукнув Умілець.
Виявилося, що у дракона в печері були цілі поклади мідної руди. Переплавити її на вогні пізнайки не могли. А ось гаряче драконівське дихання допомогло впоратися із цим завданням. Мідні цвяхи були кращими і міцнішими від попередніх. І у воді вони не іржавіли, і від жука-то- чильника дерев’яний корабель захищали.
Чи можна вважати Сонька з попереднього оповідання першовідкривачем, а цукеркове дерево — відкриттям?
Що за жовті камінці виявили в печері дракона?
Доберіть синоніми до слова «винахідливий».
Прочитай прислів’я.

Поясни, як ти розумієш їх зміст l Кожна пригода — до мудрості дорога l Око бачить далеко, а розум ще далі.
Підсумуй свої знання
y
Першим великим відкриттям людини стало добування вогню.
y
Одним із найважливіших винаходів людства вважається звичайне колесо.
y
Приручення й одомашнення диких тварин — ще одне важливе відкриття.
Перевір себе
1. Назви головні відкриття людства. Як вплинуло приручення тваринна життя людей. Чи можна назвати добування корисних копалин винаходом Підготуй розповідь про одне з відкриттів людства, яке змінило життя суспільства.

28


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал