Управління освіти Глибоцької районної державної адміністрації



Скачати 63.44 Kb.
Дата конвертації19.06.2017
Розмір63.44 Kb.
Управління освіти Глибоцької районної державної адміністрації1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

Тарашанська ЗОШ І – ІІІ ст.

Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Особливості змісту та побудови байок Езопа. «Езопова мова».

(розрорбка уроку 6 клас)

Вчитель світової літератури

Бужак Альона Єреміївна
Тема. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Особливості змісту та побудови байок Езопа. «Езопова мова».1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

Мета: закріпити знання учнів про байку, її складові; познайомити з особистістю і творчістю Езопа; розкрити значення поняття «езопова мова»; формувати навички аналізу творів Езопа; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, зв’язного мовлення; виховувати критичне ставлення до людських вад.

Очікувані результати: переказувати близько до тексту зміст байок; пояснити, чому Езопа вважають основоположником жанру байки; вміти виразно читати; визначати навчальний зміст; коментувати зміст, будову і мораль байки.

Основні поняття: байка, алегорія, мораль, езопова мова.

Тип уроку: урок – дослідження.

Обладнання: байки Езопа; малюнки учнів; ілюстрації до байок.
ХІД УРОКУ

(За допомогою перших букв складіть епіграф нашого уроку)



Слисиця - Гкухгар - Ппбайка

Мммораль - ОКрилоов - Рприятель

ІГліібов - Вввиноград - Аягняа

Юсиницяю - Овоюоє - Ввведмідь

Чпччілка - Рхмарра - Дкодтик

Имузиики - Ивіирш - Усміючись

Ссзозуля - Тправдта

Ьпьівень - Иповчальний
Сміючись, говорити правду

Античний афоризм

1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

І. Організаційний момент


ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання до бесіди.


-Що таке байка? (Байка – це коротке оповідання, найчастіше у віршованій формі, переважно сатиричного характеру).

-На які частини поділяють байку? (Оповідна частина і мораль).

-Що таке мораль?

-Що таке алегорія? (Алегорія – художній прийом, який полягає в зображені і характеристиці одних явищ чи образів через інші).

-Назвіть письменників - байкарів. (Езоп, Глібов, Крилов, Федр, Лафонтен ).
глібов леонід. фото. портрет368525233_tonnel 2122
148ru 1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку (учні роблять записи у зошитах).


Розповідь учителя

-Чи задумувалися ви, якими були давні греки? Звичайно, красивими фізично, розумними, вправними, сильними, бо жили у світі Гармонії та Краси.

Гармонія душі і тіла породжувала мудрість, якою доля наділяла своїх обранців. Серед таких модна назвати й Езопа, ім’я якого оповите таємницями, ключі від яких поглинув час. Жодних вірогідних відомостей про нього нема. Зате багато різних переказів і легенд про цього мудрого співця, що жив у VI ст. до нашої ери.
ІV. Вивчення нового матеріалу

-Розповідь учнів про життєвий і творчий шлях Езопа.

Найславетніший байкар світу, напівлегендарний Езоп народився у Давній Греції. Від народження він був горбатим і дуже потворним. Все життя Езоп провів у рабстві. Принаймі, так розповідають про нього легенди, хоча й невідомо чи існував Езоп насправді.

У багатьох оповіданнях героєм яких був Езоп, він завжди виявляється мудрішим і винахідливішим за свого пана, мудрішим за багатьох відомих мудреців. На основу цих оповідань був складений цілий «життєпис» байкаря. Цікава легенда про смерть Езопа: його скинули зі скелі дельфійські жерці, яким він дорікав за користолюбство і захланність.

Ім’я Езопа вперше згадується в працях історика Геродота (V ст. до н.е.). Геродот згадує його як історичну і досить відому постать, повідомляючи про те, що Езоп був байкарем, жив на острові Самосі в першій третині VI ст. до н.е. і не був рабом якогось Уадмона.1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

З іменем Езопа нерозривно пов’язане становлення байки. Віршовані байки, як самостійний жанр, відомі в Грецькій літературі з часів Архілоха. Езопу приписують цілий збірник байок (їх - 426), написаних прозою. Склад цього збірника дуже строкатий: поряд з добре відомими сюжетами, трапляються й анекдоти, що належать до найрізноманітніших епох. Серед байок, які приписують Езопу, є чимало вже знайомих нам («Вовк і Ягня», «Жаба і Віл», «Кінь та Осел», «Вовк і Журавель», «Крук і Лисиця» тощо).

Байки Езопа вирізняються надзвичайною простотою, лаконічністю і словесною економністю сюжету та моралі.




  • Скласти сенкан «Езоп»

Езоп

Мудрий, винахідливий,

Писав, висміював, засуджував

Найславетніший байкар Давньої Греції

Мудрець
-Читання та аналіз байок Езопа.

«Вовк та Ягня» (діти читають в ролях)

-Про що розповідається в байці? (про трагічну долю Ягня, якого з’їв Вовк).1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

-Назвіть головних персонажів байки. (Вовк та Ягня).

-Де відбувається дія? (На березі річки, але пейзаж відсутній).

-Чи є у байці описи героїв? (Немає. Це дає змогу зосередити увагу читачів на вчинках персонажів, тобто на дії ).

-Який прийом вигортав Езоп, щоб розкрити характери героїв? (Діалог).

-Які слова вживає автор для характеристики мови персонажів? (Вовк – став звинувачувати, зауважив, сказав; Ягня – відповіло).

-Які репліки героїв допомагають розкрити характери їхніх вчинків? (Вовк сильний, він приступливо дошкуляє бідному Ягняті, шукає привід, аби звинуватити його, Ягня ж боязливе).

-Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки? (Ні. Ягня не могло чинити погано, бо взагалі стояло внизу. Вовкові хотілося їсти. І суперечка створена штучно).

-Який фінал твору? (Трагічний).

-Чим зумовлений трагізм? (Вчинком Вовка який не був справедливим).

-У чому криється мораль?
«Крук і Лисиця»

1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076
-Які герої діють у байці?

-Який тип людей змальовано в образі Крука? (Нерозумних, дурних, надто довірливих людей, які легко піддаються впливові і сприймають будь-які слова за щиру правду ).

-Який тип людей змальовано в образі Лисиці? (Хитрі, лицемірні, нещирі, навіть підступні, які неправдою прагнуть заволодіти тим, що їм не належить).

-Зі скількох частин складається оповідна частина? (з трьох)


«Мурашка і Цикада»

Мораль: не можна у житті бути безтурботними і не дбати про майбутнє.

Засуджуються: лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя.

Мова байки: лаконічна суха, ділова; сюжет – найпопулярніший у світовому байкарстві.1205312764_c5908fa47c141da697b7ff732076

«Хліборобові діти» (спочатку мовчки, потім вголос).

Порівняльний аналіз вивчених байок.

Знайдіть риси, що є спільними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою;одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).

Висновок.

Свої байки Езоп будував як алегоричні розповіді, застосовуючи живу розмовну мову. Тому байки були зрозумілі всім. Алегорична мова байок дістала назву «езопова мова».

Записи в зошитах. «Езопова мова» - замаскований спосіб думок і натяками, недомовками задля уникнення будь – яких заборон.

Робота з епіграфом.

Як ви розумієте зміст античного афоризму, що є епіграфом уроку? (За допомогою сміху байкар намагається показати людям їхні вади з метою їх викорінення).


ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання для контролю.



Які проблеми порушував Езоп у своїх байках? Якої мудрості ви навчилися? («Вовк і Ягня» - засуджує кривдників; «Мурашка і Цикада» - засуджує лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя; «Хліборобські діти» - навчає, що людям слід завжди жити у злагоді).
ІV. Домашнє завдання
Виразно читати байки. Підготувати повідомлення про Лафонтена. Повторити поняття «байка», «алегорія», «мораль», «езопова мова».




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал