Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції



Дата конвертації08.01.2017
Розмір79.4 Kb.
11 клас

Тема. Рідне село завжди з нами. Киселівка вчора, сьогодні,завтра (складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації)

Мета. Удосконалювати вміння учнів складати й розігрувати діалоги на самостійно обрану тему в запропонованій ситуації спілкування; розвивати мислення, мовлення, пам'ять, комунікативні вміння, дикцію й уміння презентувати свої проекти; збагачувати словниковий запас старшокласників, виробляти правильне інтонування фрази, сприяти вихованню зацікавленості історією свого села.

Обладнання: роздавальний матеріал (цілі та план уроку, текст вірша Любові Вірної «Киселівка», завдання для груп, картки самооцінювання, пам’ятка «Правила ведення діалогу»); слайди «Моє село»; аудіозапис «Сонати №14» Бетховена; проектор, учнівські проекти.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції.

Інтегровані предмети: українська мова, література, історія, краєзнавство.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (пряма мова, діалог), пунктуація, лексикологія.

Єдина відома мені розкіш — це розкіш людського спілкування (Антуан де Сент - Екзюпері).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

Прочитайте афоризми. Поясніть їх зміст. Сформулюйте за ними тему й мету уроку.

1.Добре говорити-значить просто добре думати вголос (Е.Ренан). 2. Дефіцит спілкування привів до того, що воно з розкоші перетворилося на предмет першої необхідності (С. Лузан). 3. Більшість людей шукають суспільства не стільки з метою слухати, скільки говорити (Олександр Поп). 4. Без багато чого може обходитися людина, але тільки не без людини (Людвіг Берне).

Учні записують у зошити тему уроку,епіграф.

ІV. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів

Бліцопитування


  • Дайте визначення діалогу. (Діалог (від гр. dialogos — розмова, бесіда) — розмова двох осіб)

  • Як називаються речення, якими оперують учасники розмови? (Репліка)

  • Які розділові знаки вживаються при записуванні діалогів? Запишіть графічну модель діалогу на дощці.

  • А: «П» (?!)» — «П. (?!)» — «П (?!)» –а. — «П (?!)» — П. (?!) — П. (?!) — П, (?!) — а.

  • Які різновиди діалогу вам відомі залежно від стилю мовлення? (Побутові діалоги; офіційні; художні.)

  • Охарактеризуйте репліки в розмовно-побутовому стилі.

  • Охарактеризуйте репліки в офіційному стилі.

  • Які діалоги розрізняють за жанровими особливостями? (Бесіда,

дискусія, диспут, полеміка.)

  • Які синтаксичні ознаки властиві діалогу? (Граматична неповнота речень, тобто використання неповних і незакінчених речень, використання простих синтаксичних конструкцій, різних речень за метою висловлювання.)

Як відомо, перед складанням діалогу необхідно уявити ситуацію спілкування. Пригадайте, що вам відомо про комунікативну ситуацію?

V. Процесуально-діяльнісний етап

Учитель. А чи зможете ви розповісти про наше село у формі діалогу? Сьогодні ми попрацюємо над цим.

1.Робота з текстом

Учитель під супровід «Сонати» Бетховена читає вірш «Пісня про Киселівку» Л. Вірної

Пісня про Киселівку (вальс)

Де степи розігнали свій біг

і зело вишумовує в полі,

В стороні від шумливих доріг

є село хліборобської долі.

Киселівка—село степове:

Ні річок, ні озер, ні лиману,

Та кипить тут життя трудове,

протікає без чвар і обману.

Бі\я кожної хати садок

по весні забруньковує квіти.

Тут селянської праці урок

На відмінно засвоюють діти.

Це село—найрідніший наш дім,

у світи звідси кличуть дороги.

Тож хранімо у серці своїм

образ той крізь літа і тривоги.

Хай же буде любов та свята

до останньої в серці кровинки.

Пронесімо її крізь літа

до села—степової глибинки.

Репродуктивна бесіда (вільний мікрофон)


  • Хто є автором твору?

  • Яке село змальовує?

  • Знайдіть елементи тексту,що дають змогу це визначити.

  • Підкресліть художні образи, ключові слова. Яка їх роль ?

2. Робота в групах

Учні опрацьовують цілі уроку, роздані їм на картках,доповнюють їх власними, планують роботу на уроці.

Кожна група створює діалог і озвучує його. Свої висловлювання ілюструють заздалегідь підготовленими матеріалами. Решта учнів аналізують тексти, їх структуру, мовні засоби, формули етикету.

Правила ведення діалогу



  • Будьте завжди ввічливі, привітні і доброзичливі в спілкуванні, з повагою ставтеся до співрозмовника. Будьте уважні до його стану й настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.

  • Не завдавайте людям прикрощів словом. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.

  • Умійте слухати і не перебивати інших.

  • Умійте почати діалог, уживаючи відповідну ініціативну репліку (повідомлення, спонукання, запитання), та швидко реагувати на репліку співрозмовника, підтримувати розмову, додаючи до репліки-реакції свою ініціативну репліку, стимулювати співрозмовника до висловлювання, виражаючи свою зацікавленість за допомогою реплік оцінювального характеру.

  • Використовуйте в спілкуванні етикетні слова. Стежте за культурою мовлення.

Завдання для груп

«Краєзнавці». Попросіть у екскурсовода шкільного музею розповісти про найцікавіші сторінки з минулого свого села. Використовуйте формули мовленнєвого етикету.

«Історики». Ви одержали завдання підготувати матеріал про історію виникнення села Киселівки. Користувалися різними джерелами. Обміняйтесь інформацією. Використовуйте формули мовленнєвого етикету.

«Плановики». Один із вас – майбутній сільський голова, решта – депутати сільської ради. Обговорюється (на сесії) питання про облаштування парку села (або на ваш вибір). Використовуйте формули мовленнєвого етикету.

Складання й аналіз діалогів.

Учні розігрують складені діалоги.

Рецензування діалогічного мовлення. Користуючись планом рецензії, визначте позитивні сторони й недоліки у прослуханому.

План рецензії

1. Який рівень обізнаності з теми, що обговорюється, виявили автори?

2. Чи продемонстрували вміння:

а) складати діалог відповідно до запропонованої ситуації й мети спілкування;

б) самостійно досягати комунікативної мети;

в) використовувати репліки для стимулювання, підтримання діалогу, формули мовленнєвого етикету;

г) дотримуватися теми спілкування;

д) додержуватися правил спілкування;

е) дотримуватися норм літературної вимови;

ж) демонструвати певний рівень вправності у процесі діалогу (стислість, логічність, виразність, доречність.винахідливість…);

3.Висловлювати особисту позицію щодо теми, яка обговорюється.

4. Аргументувати висловлені тези, ввічливо спростовувати помилкові висловлювання співрозмовника.

Учитель.

Для одних форма спілкування — діалог, для інших — монолог (Ілля Шевелев). Поводься з іншими так, як бажаєш, щоб вони поводилися з тобою – ці слова повинні стати принципом життя. У цьому кожному з нас допоможуть правила мовленнєвого етикету.

3.«Мозковий штурм»


  • Чи подобається вам наше село? Чим?

  • Чи залишиться в нашому селі молода сімейна пара, яка вирішила придбати житло за оголошенням у газеті?

  • Чи з гордістю ти вимовляєш слова: «Моє село - найкраще!»?

Учитель. У нашому селі є чимало проблем, які намагається вирішити сільський голова.

4.Колективна творча робота «Мікрофон»

Написати твір-мініатюру «Якби я був (ла) сільським головою…»

Учні складають текст – по 1 реченню від кожного; завершивши роботу, зачитують, передаючи уявний мікрофон.

5. Презентація індивідуальних проектів «Я і моє село»

Учні, які працювали над створенням індивідуальних творчих проектів, представляють результати роботи.



  • «Сучасне село моїми очима»

  • «Моє село у роки Великої Вітчизняної війни»

  • «Моя вулиця»

VІ. Контрольно – рефлексивний етап

  1. Скласти сенкан «Село»

  2. Запитай себе:

  • Чи досягнув я цілей уроку?

  • Який мій найбільший успіх?

  • Чого я не вмів, а зараз умію?

  • У чому я відчуваю найбільші труднощі7

3.Самооцінювання, взаємооцінювання, оцінювання. Заповнення

карток само- та взаємооцінки.

Кожен учень виставляє оцінку собі та усім членам своєї групи.

Учитель виставляє оцінки за урок.

VІІ. Домашнє завдання

Скласти діалог (полілог) до запропонованих ситуацій:



  • Бесіда сучасного мешканця Киселівки з земляком із майбутнього.

  • Розмова киселівських школярів зі своїми однолітками з міської школи.

  • Дебати на сходці села щодо однієї з актуальних проблем (на вибір учнів).

Картка самооцінювання роботи учня на уроці

Дата

Прізвище, ім’я

Критерії оцінювання

Само-

оцінка


Оцінка членів групи

Оцінка вчителя

Я дотримувався (лася) правил спілкування, співпрацюючи з іншими




























Я ретельно працював (ла) над завданнями




























Я залучав (ла) до співпраці інших




























Література



  1. Кучерук О. Сучасні технології навчання мови як методична проблема // Українська мова та література в школі.-2006.-№6.

  2. Ляшкевич А. Навчання діалогічного мовлення на уроках української мови //Українська мова і література в школі.-2002.-№7.- с.9-12.

  3. Голуб Н. Компетентісне навчання – це актуально // Дивослово.- 2012.- №6.- с. 60 – 62.

  4. Мовленнєво – комунікативний розвиток школярів на уроках словесності // Дивослово.- 2011.- №5.

  5. Мунтян С. Методичні реалії розвитку діалогічного мовлення учнів //

Українська мова і література в школі.- 2006.- №6.

  1. Пентилюк М., Горошкіна О.,Нікітіна А. Концептуальні засади комунікативної методики навчання української мови // Українська мова і література в школі.- 2006.- №1.

  2. Подлевська Н. Формування культури спілкування – одна із важливих проблем навчання мови // Українська мова і література в школі.- 2004.- №3.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал