Термінологічний словник



Pdf просмотр
Сторінка1/6
Дата конвертації14.07.2017
Розмір0.73 Mb.
  1   2   3   4   5   6

НОВІТНІ МЕДІА ТА КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ : комплекс навчальних програм для
спеціальностей «журналістика», «видавнича справа та редагування», «реклама та
зв’язки з громадськістю» / За заг. ред. В. Е. Шевченко. — К.: Паливода А. В., 2012. — 412 с.

Термінологічний словник

Adsense — одна з найпопулярніших рекламних мереж в Інтернеті; належить компанії
Google. Вона дає змогу блогерам монетизувати їхні блоги, розміщуючи контекстну рекламу і отримувати гроші за кожен клік на оголошенні.
AdWords — рекламна мережа від Google, надає можливість юридичним та фізичним особам просувати їхні проекти, послуги та веб‐сайти за допомогою моделі «плата за клік»: власник платить лише тоді, коли хтось клікнув на його оголошення.
Рекламодавець визначає ключові слова для своєї продукції і розміщує оголошення.
AJAX (англ. Asynchronous Javascript and XML) — технологія вирішення інтерфейсів, за допомогою якої браузер обмінюється даними із сервером у фоновому режимі, без перезавантаження сторінки. Завдяки цьому веб‐сервіси стають більш швидкими та юзабельними; зменшується трафік, адже вантажиться тільки дані, що потребують змін, а не вся сторінка. AJAX набув широкого застосування в останні роки, внаслідок його використання в сервісах Google.
Akismet — один із найпопулярніших спам‐фільтрів, плагін для платформи WordPress.
Alexa — інтернет‐компанія, пошукова система, що спеціалізується на відстеженні трафіку та статистики відвідувань на сайтах в Інтернеті. Alexa вираховує ступінь ранжування сайту за його відвідуваністю протягом останніх трьох місяців.
Atom — попередник RSS; формат публікацій, що дозволяє відстежувати оновлення сайтів.
Automattic — компанія‐розробник платформи для блогів і блогохостинга WordPress.
CPC (від Cost per Click — плата за клік) — модель інтернет‐реклами, за якою рекламодавець платить за кожен клік по його оголошенню.
CPA (від Cost per Action) — модель інтернет‐реклами, за якою рекламодавець платить за виконання певної дії: здійснення замовлення, передплати, покупки та ін.
CPM (англ. Cost per Mile — плата за милю) — модель інтернет‐реклами, за якою рекламодавець платить за певний кількісний результат в тисячах — 1000 кліків або показів.
CSS (англ. Cascading Style Sheets — каскадні таблиці стилів) — спеціальна мова програмування, що використовується для оформлення стилів розмітки HTML. За допомогою CSS можна керувати дизайном веб‐сайту, зокрема його типографікою, кольорами і сітками (ієрархічними, колонковими, модульними).
Digg — один із найпопулярніших соціальних новинних ресурсів. Користувачі публікують цікаві новини та посилання, після чого внаслідок голосування вони отримують рейтинг. Найрейтинговіші записи опиняються на першій сторінці.
Favicon (від англ. favourite i con) — графічне зображення веб‐сайту малого розміру, розміщене в адресному рядку браузера або біля назви поточної сторінки веб‐сайту.
Призначене для орієнтування читача в масиві відкритих ним веб‐сторінок.
FeedBurner — сервіс керування RSS‐потоками. Виконує різноманітні функції: оновлення та урізноманітнення фіда користувача, залежно від його інформаційних інтересів; підрахунок кількості читачів; реклами у RSS та ін.
FTP (англ. File Transfer Protocol) — протокол передачі файлів. Дозволяє завантажувати файли з комп’ютера на сервер і в зворотному порядку, редагувати файли, а також забезпечує обмін інформацією між серверами.

Google Analytics
— безкоштовний сервіс збору статистики для веб‐сайту. Володіє багатим функціоналом, а також достовірними методами збору даних.
Google Reader — онлайн‐сервіс для читання RSS‐каналів, який дозволяє сортувати фіди, надавати їм різноманітні мітки, а також ділитися найкращими записами з друзями.
CIE Lab — колірна модель, що ґрунтується на сприйнятті кольору людиною. Створена
Міжнародною комісією з освітлення. CIE Lab лежить в основі управління кольором за допомогою ICC‐профілів; вона дає змогу вимірювати колір на безлічі матеріалів, що зустрічаються в сучасному виробництві — не тільки на фотоформах (плівках), друкарських формах і відбитках, а й у струменевій кольоропробі, ЕПТ‐ і РК‐моніторах.
CIE Lab — апаратно‐незалежна, тобто відтворює одні й ті ж кольори незалежно від особливостей пристрою (монітора, принтера чи комп'ютера). Як параметри в CIE Lab використовуються: яскравість — L (Lightness) і два колірні показники – а і b. Параметр
а змінюється в діапазоні від зеленого до пурпурового, параметр b – від синього до жовтого через сірий. L здійснює контроль за яскравістю кольорів, утворених а і b.
Білий колір співставляється з максимальною інтенсивністю. Значення L знаходяться в межах 0‐100; а і b — 200‐200. Якщо a і b рівні 0, то, змінюючи L, отримуємо зображення, що містить градації сірого (Grayscale). Унаслідок змішування двох кольорів результуючий буде більш яскравим.
CMYK – субтрактивна колірна модель, що складається з чоритьох кольорів: блакитного
(Cyan), пурпурового (Magenta), жовтого (Yellow) і чорного (blacK).
Колірне тіло моделі CMYK має вигляд куба в декартових координатах CMY (чорна фарба в колірне тіло не входить і обчислюється окремо за певними формулами).
Нульовій крапці системи координат відповідає білий колір. Зазначені фарби в поліграфії називаються тріадними і застосовуються для багатофарбового
(повноколірного) друкування. Їх нашарування теоретично дає змогу відтворити на папері будь‐який колір. Вважається, що комбінація 100 % блакитного, 100 % пурпурового і 100 % жовтого повинна утворювати глибокий чорний колір. Але в природі не існує ідеально чистих фарб — сполучення субтрактивних кольорів дає брудно‐коричневий колір, тому для одержання чорного кольору і відтінків сірого використовується чорна фарба.
Під час друкування можуть бути задіяні всі чи деякі з кольорів CMYK, від чого великою мірою залежить його вартість: одноколірний друк набагато дешевший, ніж багатофарбовий.
Див. також Субтрактивні кольори.
DSL‐телебачення — цифрова технологія, що дає змогу організувати мовлення кількох десятків каналів через телефонну лінію, використовуючи вільні під час телефонної розмови частоти.
Embedding — ідея впровадження шрифтів формату EOT або OTE разом зі сторінкою. Однак таке впровадження не вирішує всіх проблем. По‐перше, не всі браузери підтримують відображення впроваджених шрифтів, по‐друге, не всі кириличні шрифти адекватно конвертуються у зазначені формати.
Embedded OpenType — компактний формат впроваджуваних у веб‐сторінки OpenType шрифтів, розроблений Microsoft. Файли таких шрифтів зазвичай мають розширення
.eot. Компактність файлів досягається шляхом використання підмножини символів
(в шрифт включаються тільки необхідні) та використанням стиснення даних
(LZ компресія — частина технології MicroType Express компанії Agfa Typographic
Systems).
Flash‐замітка — збірний модуль, що складається з тексту, відео, фотографій та інших елементів, які збираються не інфографіками, а редактором. Це стандартна оболонка
для мультимедійних матеріалів, дає можливість редактору швидко зібрати модулі, що включають текст, фото, відео, інтерактивні елементи, в струнку і зрозумілу мультимедійну історію.
Flash‐плеєр — широко розповсюджений програвач мультимедіа для перегляду файлів формату Flash (файли SWF).
Див. також: Відеохостинг.
HDTV (анг. High Definition Television) — телебачення, в якого чіткість по горизонталі і по вертикалі приблизно вдвічі вища за чіткість стандартну — SDTV, тобто 625 рядків.
Див. також: SDTV.
IM — див.
Instant messaging.
Instant messaging (IM) — технологія миттєвого обміну повідомленнями (текстовими, звуковими, зображення, відео) через Інтернет. Засіб оперативного пересилання повідомлень у мережі – система типу ICQ для формування віртуальних співтовариств
і спілкування у реальному часі. Системи обміну миттєвими повідомленнями використовуються в програмах Windows Live Messenger, Skype та ін.
IP‐адреса (англ. Internet Protocol address) — адреса з чотирьох блоків чисел, розділених крапками (октетамів), яку має кожен комп'ютер, підключений до Інтернету, наприклад: 182.18.126.21. IP‐адреса складається з двох частин: номера мережі й номера вузла.
У локальній мережі IP‐адресу обирає адміністратор зі спеціально зарезервованих блоків адрес. Комп’ютеру, який повинен працювати як складова частина Інтернету,
IP‐адресу видає провайдер або регіональний інтернет‐реєстратор (Regional Internet
Registry, RIR).
IP‐адреси поділяються на постійні і тимчасові (динамічні). Комп’ютери, що входять в мережу на постійній основі, мають постійну IP‐адресу. Комп'ютери користувачів, які підключаються до мережі на час сеансу, отримують тимчасову IP‐адресу, чинну протягом відповідного часу. Знаючи IP‐адресу будь‐якої віддаленої комп'ютерної системи, до неї можна звертатися із певними запитами: про постачання даних
(документів), підключення до програм, використання обладнання тощо.
IPTV (анг. Internet Protocol Television) — сервіс, на який користувачі роблять підписку і вносять за можливість дивитися телевізійний продукт на звичайному телевізорі, підключеному до інтернету, абонентську плату. Додаткові до кабельного і супутникового телебачення функції – можливість формування індивідуального пакета телеканалів, функція «пауза» в режимі реального часу тощо.
Див. також: Інтернет‐телебачення.
ModularGrid — інструмент верстальника електронного видання, базується на JavaScript.
Основні можливості ModularGrid: відображення направляючих сторінки; показ модульної сітки поверх сторінки; відображення окремо шрифтової сітки; відображення горизонтальної або вертикальної модульної сітки поверх сторінки; показ зображення‐макету поверх сторінки; зміна розміру вікна браузера під зазначені верстальником параметри; зміна прозорості модульної сітки та зображення‐макету.
ModularGrid відрізняється від аналогів: не залежить від браузера; містить у собі багато інструментів для HTML‐верстки; всі налаштування задаються безпосередньо в коді до modulargrid, що допомагає підключити цей файл на всіх сторінках і використовувати одну й ту ж конфігурацію для всього проекту; легко налаштовується не тільки за функціональністю, а й за зовнішнім виглядом; налаштовувати «гарячі»
клавіші; не потребує використання додаткових CSS‐файлів, зображень, сторонніх бібліотек.
Movable Type — платформа для блогів від компанії Six Apart, відомої як розробник
Livejournal.
Nofollow — тег, який не дозволяє посиланню бути врахованим при скануванні пошуковою системою для ранжування сайту. Цей тег для посилання відміняє голос «за» той сайт, на якого веде лінк. Є одним із методів боротьби зі спамом в коментарях.
PageRank — сервіс Google, що визначає авторитетність веб‐сайту у балах від 1 до 10. Його концепція: посилання веб‐сайту А на веб‐сайт В. Таким чином, чим більше на певний веб‐сайт зворотних посилань, тим вищий PageRank.
PDA‐версія — див. Мобільна версія сайту.
PHP — високорівнева мова програмування динамічних веб‐сторінок.
Pligg — платформа, що дозволяє будь‐кому створити соціальний сайт новин за прикладом
Digg.
RGB — адитивна (підсумовуюча) колірна модель, що описує випромінювані кольори і застосовується в таких пристроях, як телевізійні кінескопи та комп’ютерні монітори.
Має три базові кольори: червоний (Red), зелений (Green) і синій (Blue). Колірні компоненти інакше називаються каналами.
Попарне поєднання базових кольорів у рівних частках дає додаткові: жовтий
(Yellow), блакитний (Cyan) і пурпуровий (Magenta): R+G= Y; G+B=C; B+R= M. У сучасних комп'ютерах відтворюється 256 (від 0 до 255) значень кожного з трьох кольорів; на колір кожного пікселя припадає, звичайно, 24 біти. Тож, загальна кількість можливих кольорів на моніторі – близько 16,7 млн. Результуючий колір залежить від значення кожного з базових компонентів у зображенні. Наприклад, для одержання одного з відтінків жовтого кольору необхідна така комбінація: R=255, G=236, B=103. Білий колір утворюється, якщо значення кожного з трьох компонентів дорівнює 255.
Чорний колір отримують, коли інтенсивність усіх трьох складових дорівнює 0.
Модель RGB використовується для проектів, які демонструватимуться тільки на екрані і не будуть роздруковуватися.
Див. також: Адитивні кольори.
RSS (англ. Really Simple Syndication — просте одержання інформації) — формат із сімейства XML‐форматів, за допомогою якого зацікавленим користувачам здійснюється постачання оновленої інформації із сайтів. Документ у стандарті RSS називають також «стрічкою». RSS‐потік слугує просуванню сайту, залученню нових відвідувачів. А користувачеві надає такі переваги: економія часу (не потрібно щоденно відвідувати сайти в пошуках нових матеріалів); поінформованість при економії трафіку (RSS‐стрічка зазвичай містить лише найважливішу інформацію); відсутність спаму; анонімність одержувача. Щоб отримувати RSS‐стрічку, потрібно підписатися на неї в браузері, в локальній програмі тощо.
Див. також: Кастомізація послуг.
SDTV (англ. Standart Definition Television) — телебачення, в якого чіткість забезпечено стандартом розгортки 625 рядків.
Див. також: HDTV.
SEO — див. СЕО‐оптимізація.
SMM — див. Реклама в соціальних медіа.
SMO — див. Оптимізація під соціальні медіа.
Spyware — шпигунське програмне забезпечення, що здійснює збір будь‐якої конфіденційної інформації (про конфігурацію комп’ютера, діяльність користувача тощо) без згоди на те її власника.

Story builder — див. Творець історії.
Technorati
— пошукова машина для блогів. Компанія також відома своїм рейтингом блогів, а також щорічними підсумками та звітами з проблематики блогосфери, динаміки її розвитку.
Timestamp — дата публікації запису на блозі. У деяких двигунцях, наприклад, WordPress, є можливість віддаленої публікації – тобто публікації статті у заданий час.
Twitter — платформа мікроблогів, що спеціалізується на коротких (до 140 символів) записах.
WordPress
— одна з найпопулярніших у світі систем управління контентом, призначена передовсім для створення блогів. Має велику кількість додаткових розширень
(модулів, плагінів, тем оформлення), численну російськомовну та українськомовну спільноти. Встановлення відбувається шляхом копіювання інсталяційних файлів на певний хостинг, а також початкових налаштувань, після чого можна вести блог.
URL (англ. Uniform Resource Locator — уніфікований покажчик ресурсу)стандартизована адреса інтернет‐ресурсу, короткий текстовий рядок, що використовується браузером для ідентифікації певного ресурсу на певному сервері. Кожен документ у Мережі має власний унікальний ідентифікатор URL, що дає змогу віднайти його й отримати доступ до нього через клієнтську програму. Двох документів з однаковими URL‐
адресами в Інтернеті не може бути, аналогічно як на одному комп'ютері не може бути двох файлів з однаковими іменами. Синоніми: URL‐адреса.
WEB 1.0 – див. Веб 1.0.
WEB 2.0 – див. Веб 2.0.
Wi‐Fi (англ. Wireless Fidelity — висока точність безпровідної передачі даних) ‐ технологія, що забезпечує бездротове з’єднання комп’ютерів у локальну мережу і високошвидкісний бездротовий доступ до Інтернету. Пунктом доступу до Інтернету за технологією Wi‐Fi, який може бути розгорнутий на певній території, є хот‐спот
(англ. hotspot). Хот‐спот може містити декілька точок доступу, об’єднаних в мережу, тож користувач має свободу переміщення в межах хот‐споту.
Див. також: Локальна мережа.
Wiki‐технологія — див. Вікі‐технологія.
WWW — див. Веб.
WYSIWYG (англ. What You See Is What You Get ‐ «що бачиш, те й отримаєш») ‐ режим абсолютної відповідності інформації, відображеної на екрані; властивість прикладних програм, в яких зміст відображається в процесі редагування і виглядає макcимально схожим на кінцеву продукцію, яка може бути друкованим документом, веб‐сторінкою або презентацією.
Аватар (англ. Avatar) — невелике зображення, що представляє і публічно позиціонує користувача в інтернет‐комунікації. Аватар може мати різноманітні форми: фотографії, двовимірного зображення (на веб‐форумах, месенджерах, чатах, порталах, блогах, у соціальних мережах); тривимірної моделі
(масові багатокористувацькі онлайнові ігри); тексту (було поширено в епоху текстових MUD‐
ігор). У ньому зазвичай відображені темперамент, особистісні риси користувача, що слугує створенню певного враження у його співрозмовників.
Для створення аватара використовують шаблони з онлайн‐сервісів, графічні редактори для редагування власних фото тощо. Синоніми: аватара, аватарка.
Адитивні кольори (від англ. add — додавати, складати) — кольори, що змішуються.
Базовими (первинними) адитивними кольорами є червоний (Red), зелений (Green) і синій (Blue) — на їх основі можна отримати практично весь спектр видимих кольорів.
При змішуванні базових кольорів отримують додаткові: пурпуровий (Magenta) —
синій+червоний; жовтий (Yellow) — зелений+червоний; блакитний (Сyan) — зелений+синій. Білий колір утворюється, якщо інтенсивність кожного базового кольору є максимальною; чорний — якщо вона рівна 0. Решту адитивних кольорів отримують шляхом поєднання трьох базових компонентів у різних пропорціях.
Колірна модель RGB використовується для відтворення кольору на екранах телевізорів і комп’ютерів, в системах освітлення, сканерах і цифрових апаратах.
Див. також: RGB, Субтрактивні кольори.
Айдентика електронного видання — сукупність прийомів художнього та технічного дизайну, за допомогою яких створюють оригінальне видання — не тільки естетичне, а й «комунікативне», що сприймається як індивідуальний візуальний концепт.
Синоніми: фірмовий стиль, корпоративний стиль, брендова символіка.
Ай‐трекінг (від англ. Еye track — траєкторія ока) — інноваційна технологія, що застосовується для вивчення сприйняття візуальних засобів комунікації споживачами.
У дослідженні використовується ай‐трекер (англ. Eye Tracker) — 17‐дюймовий високоякісний монітор з двома непомітно вбудованими інфрачервоними камерами і програмним забезпеченням, яке ідентифікує особливості ока людини і відображує низку важливих показників очної активності. За допомогою цього приладу простежується траєкторія погляду (фіксації, стрибкоподібний рух очей), вимірюється діаметр зіниці. Отримані результати використовуються для оптимізації дизайну веб‐
сайту, поліпшення інтерактивності інтернет‐видання, підвищення ефективності реклами тощо.
Акаунт (англ. Account — рахунок) — обліковий запис, що містить дані, необхідні для
ідентифікації та авторизації користувача на веб‐сайті: ім’я користувача (логін), параметри облікового запису (поштова скринька, пароль, стать, національність, права та привілеї), лог відвідування та активності на ресурсі тощо).
Див.також: Акаунт банерний.
Акаунт банерний — обліковий запис, що містить параметри керування банерами, привілеї щодо їх використання.
Див.також: Акаунт.
Акцент (лат. accentus — наголос) — виділення частини композиції, зображення, сторінки, документа з метою привернути увагу до певного її фрагмента. Об’єкт композиції, що має стати акцентом, визначається на першому етапі роботи над макетом. Він виокремлюється контрастом на тлі другорядних елементів, що підсилює цей елемент і послаблює другорядні. Для цього вдаються до збільшення розміру акцентованого елемента, змінюють його форму, текстуру, колір, тон, напрям, додають опуклості тощо. Відповідно до кількості категорій, за якими здійснюється контрастне протиставлення, виділяють одномірний (за однією категорією) та багатомірний (за кількома категоріями) контрасти. Контрастне протиставлення дає можливість виділити і гіперболізувати особливості двох і більше об’єктів, кольорів.
Цей прийом дає змогу підсилити властивості предмета, порівняно з його антиподом.
Див. також: Акцентування.
Акцентування (від лат. accentus — наголос) — композиційний прийом виділення, підкреслення або збагачення форми, що досягається засобами ритму, контрасту, кольором, фактурою тощо. Акцентування здійснюється за допомогою шрифтових та нешрифтових засобів. До нешрифтових засобів акцентування належать абзацні відступи, збільшені або зменшені проміжки, орнамент, декоративні елементи
(фігурні знаки, лінійки, рамки, плашки, підкладки), а також композиційні засоби,
зміна формату складання, встановлення коротких допоміжних текстів або знаків на широких берегах.
Див. також: Акцент.
Алюзія (фр. Allusion від лат. alludere — жартувати, натякати) — творчий прийом, який полягає в натяку, асоціації або в чіткій вказівці на відомий витвір мистецтва, загальновідоме явище, історичних, літературних та інших персонажів. Це експлікована «цитатна форма», що містить очевидне, незавуальоване посилання на оригінал. У графічному дизайні прийом алюзії простежується у використанні акцидентних шрифтів, переосмисленні композиційних елементів тощо.
Альфа‐канал — канал редактора зображення, використовуваний для виділення маски або часткового елемента зображення (partial picture element) або кольору. Додатковий
8‐розрядний канал, що використовується в деяких графічних платах, крім трьох традиційних RGB‐каналів. У таких платах для кодування кольору пікселя використовуються 32 біти, зокрема 24 біти містять інформацію про колір, що відповідає RGB‐каналам (по 8 бітів на кожний колір), а старші 8 розрядів утворюють альфа‐канал. За його допомогою можна формувати прозорі ділянки зображення, що не залежать від певного кольору.
Див. також: RGB; Адитивні кольори.
Аналогове проектування — проектування за аналогом чи прототипом, під час якого невідома ситуація зводиться до відомого вирішення подібних завдань, водночас результат проектування мінімально змінює уявлення про відомі рішення. Широко використовується при створенні електронних видань шляхом співвіднесення із традиційними ЗМІ, існуючими успішними новітніми медіа тощо, які при цьому відіграють роль певних еталонів, взірців для наслідування.
Анімація (фр. Animation — оживляння, одухотворення) — технічні прийоми отримання рухомих зображень, ілюзій руху чи зміни форми (морфінґ) об’єктів живої та неживої природи. З огляду на психофізіологічні особливості людського візуального сприйняття, для створення ефекту плавного руху при перегляді швидкість зміни кадрів повинна бути не меншою, ніж 18 кадрів на секунду.
Антиаліасинґ (англ. Antialiasing)назва технології в електронній типографіці — виправлення нерівної лінії, зубчастих країв форм шляхом затінення або підфарбування сусідніх пікселів із метою зменшення контрастності переходу від світлого до темного тонів. Однак при його використанні текст може ставати недостатньо чітким. Рекомендується в роботі зі шрифтами великого кегля. Синонім: вирівнювання.
Антисиметрія — симетрія протилежностей, тобто симетрія, в цілому, зберігається, але певні елементи замінюються на протилежні. Антисиметрія застосовується як сильний засіб виразності. Антисиметричні композиції часто мають символічний смисл, наприклад, маска з виразами обличчя, що передають протилежні почуття; порівняльна реклама, яка зображує стан об’єкта до та після застосування препарату.
При застосуванні антисиметрії повинна бути збережена рівновага форми.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал