Психологічний аспект навчально-виховного процесу



Скачати 29.98 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації27.01.2017
Розмір29.98 Kb.

Психологічний аспект навчально-виховного процесу.
«Жодна людина не приходить у світ
готовою, в остаточно викристалізуваній подобі.
У своєму житті – хоч би яке воно
було – вона потім безперервно розвивається,
безперервно формує власну особистість».
В.Г.Бєлінський.

Сучасний розвиток вищої освіти в Україні, передбачає передусім нові підходи до структури і змісту освіти. Система освіти повинна сприяти гармонійному розвитку людини, розкривати весь її творчий потенціал, ставати фундаментом актуалізованої особистості, громадянина.
Досягнути цього можна лише шляхом підвищення психологічної культури молоді, через розуміння себе як частини великого суспільства, шляхом самореалізації, розкриття себе і своїх можливостей.
Законом України «Про освіту» передбачено введення психологічної служби в систему освіти (ст.21) і соціально-психологічний патронаж у системі освіти
(ст.22). Особистісно орієнтована система освіти вимагає психологізації навчально-виховного процесу, опори на надійну діагностичну основу.
Враховуючи все це, метою психолога у будь-якому навчальному закладі є сприяння особистісному і професійному становленню студентів. Психолог має широке коло діяльності: від методичного забезпечення роботи психологічного кабінету до консультативної практики. Робота з педколективом і студентами має свій зміст роботи, а взаємодія з батьками – це окремий аспект роботи психолога у навчальному закладі.
Основні напрямки роботи психолога:
1.
Психодіагностика
2.
Психокорекція
3.
Консультування
4.
Просвітницька та методична робота.

Робота психолога – це гармонійне поєднання усіх напрямків, які нерозривно пов’язані між собою. Цей взаємозв’язок можна схематично зобразити наступним чином:
Всі чотири напрямки роботи психолога реалізовуються серед усіх учасників навчально-виховного процесу.
Працюючи в закладі, переді мною постало ряд цікавих питань, вони відрізнялись один від одного своєю неординарністю, цікавістю та потребували психологічного втручання. Робота була спрямована як на кожний курс окремо, так і загалом.
Особлива увага приділяється студентам першокурсникам. Їх адаптаційний процес, який може тривати від 3-4 міс. – і протягом усього першого року навчання в закладі, має бути мінімально стресовий для організму підлітка.
Адже ми знаємо, що успішність у навчанні в більшій мірі залежить від того, як проходить адаптація до умов навчання в закладі, і наскільки вона є стресовою для організму.
Невміння студентів об’єктивно навчатись(як правильно працювати з підручником, як виділяти головне, робота в бібліотеці і т.д.), невміння планувати свій час, дотримуватись режиму дня, культури поведінки, манер спілкування (здавалось би прості на перший погляд речі), але це все
Консультування
Діагностичний напрямок роботи
Просвітницька та методо чина робота
Психокорекція та психопрофілактика
спостерігається і у студентів ІІ,ІІІ та ІV. Це є однією із причин неуспішної адаптації на першому курсі, в якій не зацікавлені педагоги. Але як можна вимагати, не навчивши? Від цього проблема залишається відкритою, і прослідковується протягом усього навчання в закладі. Тому саме на першому курсі велика увага приділяється цій проблемі. Головною задачею є: формування у студентів вміння планувати свій час, організовувати працю, дотримуватися режиму дня, культури поведінки, манер спілкування, вміння працювати з підручником, конспектом, у бібліотеці і т.д.
Зі студентами других курсів проводиться робота спрямована на саморозвиток, самовиховання, самовдосконалення особистості, підвищення
ініціативності, життєвої активної позиції.
Студентам третього та четвертого курсу проводиться робота спрямована на морально-психологічну адаптацію молодого спеціаліста в умовах ринкових відносин, на підготовку до дорослого життя і сімейного життя зокрема.
Діагностичний напрямок роботи психолога в закладі полягає у дослідженні, вивченні особистості студента та студентського колективу. Цей напрямок роботи зі студентами починає реалізовуватися вже з приходом студента на перший курс – вивчається адаптація студента до нових умов, вивчаються його особистісні якості і властивості. Для цього використовуються спеціалізовані тести та методики, які спрямовані на всебічне вивчення людини. Цей напрямок роботи умовна можна поділити на діагностику особистості, діагностику психічних станів, сфера спілкування, діагностика колективу. Дані психодіагностики використовуються під час психокорекційної та психопрофілактичної роботи серед студентів, батьків та педагогів. Ця робота полягає у наданні допомоги студенту під час адаптації студенту до навчання у коледжі, в створенні сприятливого психологічного клімату, допомога в конфліктних ситуаціях, на старших курсах – це лекції, заняття з елементами тренінгу, покликані сприяти кращій адаптації до дорослого життя.

Також проводиться робота з педколективом. Зокрема, для педради, присвяченій адаптації студентів нового набору, було проведено анкетування першокурсників на предмет вивчення рівня адаптації та проблем, з якими стикнулися студенти. Отримані дані були оброблені і проаналізовані, а на підставі результатів вироблені рекомендації, які були внесені на розгляд педагогічного колективу.
Що стосується консультативної роботи зі студентами, то особливу увагу привертають проблеми у стосунках із батьками, друзями, коханими; різні життєві ситуації (прохання надати додаткову інформацію, пораду про те, як краще вчинити в тій чи іншій ситуації, про різні сфери життя людини); психологічні особливості самої людини (як подолати сором’язливість, як перестати боятися аудиторії, чому в однакових ситуаціях людина поводить себе по-різному, як стати успішним та ін..);психологічні особливості взаємин між людьми (що таке кохання, як порозумітися з батьками, причини виникнення агресії стосовно певних людей, психологічні особливості поведінки чоловіків і жінок та ін..)
Звертання до психолога чи психотерапевта не слугує ознакою психічної хвороби, хоча, на жаль, така думка зустрічається. Індивідуально- психологічне консультування проводиться передусім з метою допомогти особистості в процесі її становлення, для того, щоб людина могла більше дізнатися про себе, зрозуміти та прийняти свою індивідуальність, розібратися з власними проблемами та труднощами.
На сьогоднішній день психолог – це нова людина у навчальному закладі, але практика засвідчує – ця спеціальність має свою нішу і сферу діяльності, оскільки роботи для психолога у навчальному закладі будь-якого рівня вистачає.
Підготувала практичний психолог
ДВНЗ ДПК
Л.В.Вознюк


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал