Програма «Синдром професійного вигорання педпрацівників: як зберегти психоемоційне здоровʼя вчителя»



Сторінка1/5
Дата конвертації06.02.2017
Розмір0.65 Mb.
ТипПрограма
  1   2   3   4   5

c:\users\ноутбук-цкт\desktop\програма.jpg

Просвітницько-профілактична програма «Синдром професійного вигорання педпрацівників: як зберегти психоемоційне здоровʼя вчителя»

Пояснювальна записка.

Психологічна служба – це важлива складова усього навчального процесу. Психологічний супровід педагогічного колективу й адміністрації є одним із основних завдань психолога. Проведення психолого-педагогічних консиліумів, семінарів, конференцій, виступи психолога на районних та шкільних семінарах, засіданнях методичних об’єднань, робота з педпрацівниками, які проходять атестацію, тренінгові заняття - ось неповний перелік форм роботи, за допомогою впровадження яких відбувається взаємодія практичного психолога з педагогічним колективом.

Поряд з цим, під час проведення зазначених видів діяльності кожен психолог зустрічається з певними труднощами, наприклад:

1) неусвідомлене, а іноді й невиражене небажання вчителя йти на заняття;

2) скарги на постійну «нехватку часу» на відвідування занять;

3) відвідування занять лише за наказом директора.

Усі перелічені труднощі мають у собі причину, з якої вчитель займає таку позицію стосовно взаємодії з психологом. Підсвідомо їх можна проаналізувати так: «Я не бажаю, щоб психолог знав про мої труднощі, мене влаштовує все, я і так вже багато знаю, багато років працюю у школі», «Що може розповісти мені молоденький спеціаліст?», «Це все теорія, а на практиці ніякого гуманізму у вихованні», «Мені слід конкретно сказати, що я повинна робити з такими учнями, які заважають мені»… Список можна продовжувати надто довго. Однією з причин небажання педагога брати участь у психологічних заходах часто є прояв наслідків емоційного вигоряння спеціаліста, невизначеність його очікувань від своєї роботи та від інших. До речі, проведення анкетування з педагогами з приводу визначення їхніх очікувань від працівників психологічної служби теж надасть інформацію про ті питання, у вирішенні яких виникає потреба у вчителя, а для психолога – це буде одна із форм роботи, за допомогою якої він розповість про розмежування психологічних та педагогічних проблем у навчальному процесі, конкретизує, на які проблеми він матиме вплив, а на які – він не в змозі це зробити, і чому.

Проведення психолого-педагогічних семінарів, тренінгів за участю й адміністрації закладу впливає більш позитивно на результат відвідування педагогами таких заходів, але з іншого боку не всі колеги зможуть повністю розкритись під час тренінгу. Проте, маємо позитивний досвід участі директора у тренінгах, так як більшість педпрацівників мають змогу побачити директора в інших ролях. Все залежить і від професіоналізму та бажання тренера проводити такі заходи. Так, можна стикатися з багатьма труднощами, але основна з них – це страх, або небажання самого психолога проводити такі заходи, його негативне ставлення до колективу. Отже, слід змінювати не сам колектив, що зробити майже неможливо з урахуванням людського фактору (вік працівників, система їхніх цінностей), а змінити своє ставлення до колег, які також відчувають непорозуміння, поразки у своїй професійній діяльності. Ненав’язлива допомога, професійний підхід до роботи з колективом, постійне висвітлення результатів своєї діяльності, взаємодія з адміністрацією, усвідомлене та висловлене бажання брати участь у шкільних та районних заходах, - ось те, що може допомогти психологу у роботі з педпрацівниками.

Психолог, який прагне до підвищення результатів свої діяльності, що можливо лише при налагодженій співпраці та виробленій системі роботи повинен враховувати особливості професійної мобільності, застосовувати їх у процесі виникнення труднощів взаємодії з педагогами. Педагоги очікують від психолога підтримки, допомоги під час вирішення складних ситуацій, але вони не завжди можуть чітко визначити свої очікування, а іноді, просто не вистачає терпіння та навичок тісної співпраці з психологом для вирішення тієї чи іншої проблеми. У свою чергу психолог не може відповідати у повній мірі цим очікуванням, і його бажання здійснити вплив на вирішення проблеми залишається поза увагою педагогічних працівників, що є однією з причин професійного вигоряння, яке є помітним не лише в роботі педагога, але і психолога.

Враховуючи це, психолог має враховувати критерії професійної мобільності: вміти аналізувати ситуацію, визначати суттєві ознаки проблеми, не вирішувати ситуацію автономно, а підключати ресурси тих, хто звернувся з проблемною ситуацією, для чого необхідною умовою є підвищення власної професійної компетентності. З цією метою розроблені тренінгові заняття для педагогів.


Форма проведення: тренінг

Кількість годин: 14.

Мета: ознайомлення педагогів з поняттями та симптомами професійного вигорання; усвідомлення педагогічними працівниками важливості профілактики професійного вигорання та розвиток вмінь передбачати настання початкової фази вигорання; підвищення знань педагогів з питаннями збереження та зміцнення професійного здоров'я; сприяння особистого зростання педагогічних працівників.

Завдання програми:

1) інформувати педагогів про феномен "професійного вигорання", його причини та наслідки;

2) визначити шляхи профілактики та подолання професійного вигорання;

3) ознайомити педагогів з антистресовими техніками, вправами на релаксацію;

4) виробити систему ефективної взаємодії психолога, педагогів та адміністрації.

Очікувані результати:

- підвищення рівня ролі психологічної служби у навчальному закладі;

- зменшення труднощів у роботі психолога з педагогічним колективом та адміністрацією;

- сформованість вмінь у педагогів аналізувати власний психологічний стан, відстежувати фази професійного вигорання й отримувати своєчасну психологічну допомогу.



Структура занять.

Заняття складаються зі вступу, основної, заключної частини.

- вступна частина: повідомлення теми заняття, знайомство, повторення правил, визначення очікувань учасників;

- основна частина: визначення рівня інформованості педагогів, актуалізація проблеми, інформаційний блок, напрацювання практичних навичок;

- заключна частина: підведення підсумків заняття, обговорення очікуваних результатів, оцінка зміни рівня зацікавленості педагогів взаємодією з психологом.
Оптимальна кількість учасників: 10-15 осіб.

Тривалість тренінгових занять за програмою: 14 годин.

Обладнання: стільці по кількості учасників тренінгу, фліп-чарт, ноутбук, проектор, магнітофон, аркуші паперу формату А 1 – 4 шт., папір формату А 4 – 1 пачка, кольорові олівці, кольоровий папір, ножиці.

Розміщення учасників: учасники тренінгу розміщуються по колу на стільцях в просторій кімнаті.

План проведення тренінгових занять

Номер та назва тренінгового заняття

Номер вправи

Назва вправи

Час проведення

Заняття 1 «Професійне вигорання.

Формування навичок стресостійкості

особистості педагогічних працівників»

(Баєва Т.В.,

Лебедєва О.О.,

Нечипоренко Т.П.)


1

Вступ. Вхідне анкетування.

20 хв.

2

Знайомство. Вправа «Мене звати… Найбільш яскравими моментами в моїй професії є…»

10 хв.

3

Вправа «Правила роботи групи»


10 хв.

4

Вправа

«Очікування»



10 хв.

5

Експерес-анкета для оцінювання рівня синдрому професійного вигорання.

10 хв.


6

Інформаційне повідомлення «Синдром професійного вигорання»

10 хв.


7

Вправа «Криза як ресурс»

20 хв.

8

Вправа «Способи боротьби зі стресом»

15 хв.

9

Релаксаційна вправа «Залишити симптоми під деревом»

7 хв.

10

Підведення підсумків

5 хв.

Загальний час проведення: 2 години

Заняття 2 «Прощавай, напруження, або Місце, де мені добре»

(Макарчук А.Б.)


1

Привітання. Повідомлення про мету зустрічі

7 хв.

2

Вправа «Календар настрою»

10 хв.

3

Вправа «Ім’я і епітет»

10 хв.

4

Експрес-діагностика «Чи потрібно вам вчитися боротися зі стресом?»

15 хв.

5

Вправа «Ловець блага»

10 хв.

6

Дискусія «Особисте зростання»

10 хв.

7

Вправа «Я заслуговую на ...»

10 хв.

8

Вправа-дискусія «Негативні установки»

20 хв.


9

Вправа «Марія Іванівна»

8 хв.

10

Релаксаційна вправа «Візок»

10 хв.

11

Вправа «Часом я балую себе»

8 хв.

12

Заключна вправа «Це допомагає тобі в роботі»

7 хв.

13

Зворотній зв’язок

25 хв.

Загальний час проведення: 2.5 години

Тренінгове заняття 3 «Вчимося тайм-менеджменту»

(Безпарточна В.О.)


1

Вступ

3 хв.

2

Привітання

10 хв.

3

Очікування

15 хв.

4

«Розподіл часу»

20 хв.

5

Вправа «Пожирачі часу»

15 хв.

6

Руханка-гра «Поламаний годинник»

15 хв.

7

Вправа «Планування дня»

15 хв.

8

Вправа «Делегуємо обов’язки»

15 хв.

9

Вправа «З’їсти жабу»

15 хв.

10

Руханка «Годинник»

15 хв.

11

Вправа «Задоволення»

15 хв.

12

Вправа «Пам’ятка з тайм-менеджменту»

15 хв.

13

Підбиття підсумків

7 хв.

Загальний час проведення: 3 години

Тренінгове заняття 4

«Формування навичок ефективної взаємодії»

(Халіна О.В.)


1

Вступ

5хв.

2

Привітання. Вправа «Ініціали»

5 хв.

3

Вправа «Галявина очікувань

10 хв.

4

Вправа Самодіагностика «Асоціація на слова «Колектив, у якому я працюю»

15 хв.

5

Вправа «Стара та молода жінка»

10 хв.

6

Вправа «Ілюзії сприйняття»

10 хв.

7

Вправа руханка «Відчуй партнера»

7 хв.

8

Вправа «Якості та уміння, необхідні для ефективного спілкування»

10 хв.

9

Вправа «Знайти позитив»

5хв.

10

Вправа «Ліцензія на щастя»

5хв.

11

Вправа «Галявина Надій»

5 хв.

12

Підсумок. Заключне слово тренера

1 хв.

Загальний час проведення: 1.5 години

Тренінгове заняття 5

«Наша сила − віра в себе»

(Детинич О.О., Усіченко С.С.)

1

Вступ

3 хв.

2

Вправа «Оголошення»

7 хв.

3

Очікування «Квітка надії»

10 хв.

4

Інформаційне повідомлення «Психологічна структура особистісного зростання»

10 хв.

5

Вправа «Драбина»

15 хв.

6

Вправа «Карусель компліментів»

10 хв.

7

Вправа «Крапка на стіні»

10 хв.

8

Вправа «Мої чудові якості»

10 хв.

9

Вправа «Вибір»

15 хв.

10

Вправа «Ресурси»

10 хв.

11

Вправа «Колаж бажань»

20 хв.

12

Вправа «Квітка надії»

10 хв.

13

Рефлексія

10 хв.

Загальний час проведення:

2.5 години

Тренінгове заняття 6

«Я – перш за все людина»

(Бєляєва К.Ю.)

1

Привітання учасників. Повідомлення теми заняття

10 хв.

2

Вправа на згуртованість «Імпровізація»

5хв.

3

Вправа «Моя роль вчителя..»

20 хв.

4

Вправа «Педагогічний такт»

15 хв.

5

Вправа «Хто правий?»

10хв.

6

Вправа «Що потрібно професіоналу?»

15 хв.

7

Вправа «Мої ресурси»

20 хв.

8

Закріплення. Обговорення. Завершення заняття

10 хв.

9

Вправа «Зроби подарунок»

10хв.

10

Вправа «Робота та особисте життя»

15 хв.

11

Вправа «Людський фактор у колективі»

25 хв.

12

Вправа «Мої слабкі сторони»

10 хв.

13

14


Вправа «Захистити себе»

Завершення програми. Вправа на перевірку очікувань. Обговорення. Вихідне анкетування.



15 хв.

10 хв.


Загальний час проведення:

3 години 10 хвилин

Загальний час проведення програми: 14 годин.

Тренінгове заняття 1 «Професійне вигорання.

Формування навичок стресостійкості

особистості педагогічних працівників»

Баєва Тетяна Володимирівна, практичний психолог Кутузівської  І–ІІІ ступенів Харківської районної ради Харківської області.;

Лебедєва Олена Олександрівна, соціальний педагог Мереф'янської загальноосвітньої школа І–ІІІ ступенів №7 Харківської районної ради Харківської області;

Нечипоренко Тетяна Петрівна, практичний психолог Манченківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Харківської районної ради Харківської області

____________________________________________________________________
Мета: ознайомлення з поняттям «емоційне вигорання», «стрес», освоєння ефективних способів зняття внутрішнього напруження, прийомів саморегуляції; вироблення індивідуальних навичок подолання негативних наслідків стресу.


Поділіться з Вашими друзьями:

  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал