Практикум з української літератури модуль №5



Сторінка1/3
Дата конвертації10.03.2017
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3
Міністерство освіти і науки України
Миколаївський будівельний коледж
Київського національного університету будівництва і архітектури




ЗОШИТ-ПРАКТИКУМ

З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

МОДУЛЬ 5



Миколаїв 2014


Автор: Безугла Валентина Олексіївна – старший викладач української мови та літератури МБК КНУБА, категорія вища.

Схвалено комісією філологічних дисциплін (протокол № 5 від 11 листопада 2014 р.)
Зошит-практикум містить теоретичні та практичні завдання повного курсу нової програми з української літератури для студентів всіх напрямів підготовки, завдання для перевірки знань та узагальнення матеріалу.

Для студентів, вчителів української літератури .



Тема, над якою працюю:
Виховання духовності і національної свідомості на уроках української літератури засобами особистісного орієнтованого навчання.

ПЕРЕДМОВАhttp://klumba.org/uploads/1290525490_knigi.png

Шановні студенти!

Художня література – це один з видів мистецтва, який дає нам справжню радість, підносить нас духовно, облагороджує юні серця високими національними ідеалами.


Ви будете пізнавати і вивчати українську літературу кінця ХХ ст. Перед вами постане непроста доля найталановитіших письменників нашої країни, розкриється духовний світ людини, душа рідного народу, його історичне минуле.


Уроки літератури спонукають мріяти, пізнавати великий і прекрасний світ, знаходити своє місце в ньому. Цьому сприяють і різні типи завдань, поданих у зошиті-практикумі. , а саме: аналіз змісту і форми художнього твору, оцінка образів-героїв, аргументація своєї думки, усвідомлення проблематики тогочасної літератури, вміння розпізнавати художні засоби у творах.


Тож, шановні студенти, будьте натхненними, креативними та впевненими у своїх силах – і перед вами відкриються нетлінні скарбниці української літератури.


Сучасній українській державі потрібні освічені, творчі громадяни. Українська література є потужним носієм коду нації . Тому ми повинні дбайливо ставитись до повернутих із забуття таких культурних цінностей як література та історія. Саме вони допоможуть нам в особистому самоусвідомленні, самоутвердженні.

Література повинна виховувати відповідальну особистість, яка вміє використовувати набуті знання
і вміння для творчого розв’язання проблем.

На уроках літератури ви, студенти, входите в храм національного та світового мистецтва.

Наша мета полягає в тому, щоб кожен з вас відкрив у собі неповторність власного «Я» . З цією метою вам запропоновано зошит-практикум з української літератури, який допоможе зрозуміти зміст творів, які вивчаються та навчить вас висловлювати власну думку щодо прочитаного. Даний зошит буде розвивати ваші творчі здібності, спонукатиме до самостійного мислення, уміння розв’язувати літературні та моральні проблеми.





2



Василь Семенович Стус
1938 – 1985 рр.

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=c7d6c7c2ca52c2b457e5a8b5361f542d-74-144&n=21
Клоуз-тести
► В.Стус народився _________________ на ____________________________________________________________

► Перші уроки поезії брав у _________________________________________________________________________

► Вищу освіту здобув у _____________________________________________________________________________

► На Кіровоградщині працює _______________________________________________________________________

► У 1961-1963рр. – літредактор газети ________________________________________________________________

► До аспірантури Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка вступає у ___________р.

► Його поезії з’являються в журналах: _______________________________________________________________

► Рукопис першої збірки «Круговерть» дістав ________________________________________________ рецензію.

► Жорстоке і несправедливе покарання Стус відбував у ______________________________________________,

заслання – в ______________________________________________________________________________________.

► В Україну поет повертається у ________________р.

► Помер у карцері _______________________________________________________________________________

► Повністю реабілітовано письменника ______________________________р.
Продовжити речення:
☻За жанром твори В.Стуса -________________________________________________________________________
☻Тема його творів -________________________________________________________________________________
☻Мотив творів В.Стуса -_____________________________________________________________________________
☻Ліричний герой його творів -________________________________________________________________________
☻В творі «За літописом Самовидця» відтворено -________________________________________________________
☻В творі «Не одлюби свою тривогу ранню» відтворено-_________________________________________________
☻В творі «Останній лист Довженка» відтворено-________________________________________________________
☻В творі «Не можу я без посмішки Івана» відтворено-___________________________________________________
☻В творі «О земле втрачена, явися» відтворено-_________________________________________________________
☻Вкажіть мотив твору «О земле втрачена, явися»-______________________________________________________
☻Випишіть з твору «О земле втрачена, явися» епітети-__________________________________________________
☻Вкажіть у тексті «О земле втрачена, явися…» оксюморон і поясніть, як ви розумієте його _________________
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________

☻В творі «Мені зоря сіяла нині вранці» відтворено -_____________________________________________________


☻Відтворіть асоціативний ланцюжок із змісту твору «Мені зоря сіяла нині вранці»___________________________
___________________________________________________________________________________________________☻Основний мотив твору «Мені зоря сіяла нині вранці» полягає у - _______________________________________
☻В творі «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе» відтворено-________________________________________________
☻Яку мету ставить перед собою ліричний герой твору «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе» ? __________________
__________________________________________________________________________________________________
☻Який пафос твору «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе»?_________________________________________________

☻Що відчуває ліричний герой твору «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе» на цьому шляху? ___________________


_________________________________________________________________________________________________
☻Який синтаксичний прийом використовує автор у творі «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе?_________________
________________________________________________________________________________________________
☻Що утверджує твір «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе»?_______________________________________________
☻Визначте віршовий розмір твору «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе»_____________________________________
☻Проблематика всіх творів Стуса – це ________________________________________________________________
☻У творчості В.Стуса присутні метафоричні образи-____________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
☻На прикладі життя Василя Стуса виховуються такі риси характеру людини -______________________________
___________________________________________________________________________________________________
☻Що митець-лицар передбачає у своїй долі?___________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________

3
епітети: _______________________________________________________
метафори: _____________________________________________________

_______________________________________________________________


порівняння: ____________________________________________________

_______________________________________________________________

риторичні фігури: _______________________________________________

_______________________________________________________________


3. Визначте основні тематично-проблемні лінії поезії В. Стуса:

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________




4. Домашнє завдання:

Заповніть таблицю «Спільне й відмінне в образі України

В. Симоненка та В. Стуса»




В. Стус

В. Симоненко

Ярій. душе! Ярій, а не ридай!

У білій стужі серце України.

(«Ярій, душе!..»

Стенаються в герці скажені сини України,

Той з ордами ходить, а той накликає Москву,

Заллялися кров’ю всі очі пророчі.

З руїни

Вже мати не встане…



(«За літописом Самовидця»)

Народе мій, до тебе я ще верну

І в смерті обернуся у життя…

Як син, тобі доземно уклонюсь…

(«Як добре те, що смерті не боюсь я…»)


Україно! Ти для мене – диво!

І нехай пливе за роком рік,

Буду, мамо горда і вродлива,

З тебе дивуватися повік.

(«Задивляюсь у твої зіниці…»)

Народ мій є! В його гарячих жилах

Козацька кров пульсує і гуде»

(«Де зараз ви, кати мого народу?»)

І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі,

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

(«Лебеді материнства»)

Бо у мене стукотить у грудях

Грудочка любимої землі.

(«Грудочка землі»)



Спільне


Відмінне






Узагальнюємо вивчене


  1. Ім’я поета – автора афоризму

Ми – не безліч стандартних «я»,

А безліч всесвітів різних.

А. В. Симоненко. Б. І. Драч. В. Л. Костенко. Г. В. Стус.


  1. Жанр твору «Маруся Чурай»

А. Історична поема.

Б. Історичний роман у віршах.

В. Філософський роман.

Г. епопея.




  1. Виберіть неправильне твердження

А. Д. Павличко був головним редактором журналу «Вітчизна».

Б. І. Драч – лауреат Шевченківської премії.

В. Перша поетична збірка М. Вінграновського «Атомні прелюдії».

Г. «Тиша і грім» - єдина прижиттєва збірка В. Симоненка.




  1. Героїня твору Ліни Костенко «Маруся Чурай» мешкала у

А. Києві. Б. Полтаві. В. Чернігові. В. Черкасах.
5. Вірш В. Стуса, в якому ліричний герой упевнений у тому, що він зможе вистояти, не зрадить себе й своїх переконань, показує приклад боротьби за гідність і силу людського духу

А. «О земле втрачена, явися…».

Б. «Господи, гніву пречистого…».

В. «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…».

Г. «Мені зоря сіяла нині вранці…».
6. Поетичним роздумом про процес творчості, суть мистецтва є твір

А. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…».

Б. «Два кольори».

В. «Мені зоря сіяла нині вранці…».

Г. «Українське альфреско».

Д. «Балада про соняшник».


7.Установіть відповідність між автором та назвою твору

  1. Д. Павличко А. «Страшні слова, коли вони мовчать…»

2.І. Драч Б. «О земле втрачена, явися…»

3. В. Стус В. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…»

4.Л. Костенко Г. «Балада про соняшник»

Д. «Два кольори».


8. Складіть і запишіть невеликий твір «Образ України ту творі

Л. Костенко «Маруся Чурай»»

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Українська «Химерна проза» ХХ ст.
Продовжити речення:
Бурлеск, вияв опозиції до вимог соціалістичного реалізму - це твір, який називається-..
До когорти письменників укр. «химерної прози» належать….
В образі села Вавилон показана історія -…
Епізоди, де є ознаки химерної прози в оповіданні «У полі білий кінь» Є. Гуцала -…
Визначальна риса химерної прози -…………
Характерна риса мови химерної прози -…………….
Валерій Олександрович Шевчук
1939
«Дім на горі»
http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=47ee49b0ac3415c02cdacb26b896e040-44-144&n=21
Дати відповідь на запитання:

Валерій Шевчук писав книгу «Дім на горі» в такому порядку -………..
Чому у В. Шевчука смерть всюдисуща і всепереможна?
Які є загадкові сили-образи в романі «Дім на горі»?
Описати сон Сотниківни з новели «Панна Сотниківна».
Які напрямки є у творчості Шевчука ?
Назвати жанр твору «Дім на горі».
Які стильові елементи використав автор у творі «Дім на горі»?
Чому розв‘язка в творі «Дім на горі» пов‘язана зі смертю.?.
Який підтекст має фольклорна основа твору «Дім на горі»?
Назвати проблематику твору «Дім на горі».
Назвати мотиви і символи, які присутні у творі «Дім на горі».
Охарактеризувати притчевий підтекст твору «Дім на горі».

Дім на горі – це символ …………




Павло Архипович Загребельний
1924 - 2009

http://www.ukrclassic.com.ua/images/zagrebelnyi.jpg

Павло Архипович Загребельний
1924 - 2009 рр.
http://www.ukrclassic.com.ua/images/zagrebelnyi.jpg

Хронологічний диктант

► 25.08.1924 р. ___________________________________________________________________________________

► 1930 р. ________________________________________________________________________________________

► 1941 р. ________________________________________________________________________________________

► 1945 р. ________________________________________________________________________________________

► 1946 р. ________________________________________________________________________________________

► 1951 р. _________________________________________________________________________________________

► 1957 р. _________________________________________________________________________________________

► 1959 р. ________________________________________________________________________________________

► 1961-1962 рр. ___________________________________________________________________________________

► 1974 р. __________________________________________________________________________________________

► 1979-1986 рр. ___________________________________________________________________________________

► 03.02. 2009 р. ___________________________________________________________________________________

►Назвіть риси індивідуального стилю П. Загребельного, які вирізняють його з-поміж інших письменників- ____


_________________________________________________________________________________________________

Роман «Диво»

Словничок літературознавчих термінів
Історична правда – реальні події та пов’язані з ними життя, діяльність конкретних історичних осіб, які автор історичного твору використовує як основу для художнього відтворення дійсності.

Художній вимисел – уявне, придумане, сфантазоване письменником, яке доповнює й увиразнює зображення, допомагає втілити головну ідею твору, порушити важливі, на його погляд, проблеми.У кожному творі історична правда непомітно переплітається з художнім вимислом.



Заповніть таблицю


Історична основа роману «Диво»

Вимисел автора

_______________________________________________
_______________________________________________
______________________________________________
_______________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________

_________________________________________________


________________________________________________

________________________________________________




_________________________________________________

________________________________________________

__________________________________________________

_________________________________________________

____________________________________________________

_____________________________________________________

___________________________________________________
___________________________________________________
____________________________________________________


☻Вкажіть історичні періоди, змальовані в романі «Диво»_____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________

☻Софія Київська виступає у творі як історична пам’ятка і як символ. Символом чого вона є? ____________________


____________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________

Дати письмово відповіді на запитання
☻Хто першим спрямував Сивоока у світ мистецтва? ______________________________________________________
4

☻ Яким чином дід Родим впливав на хлопця? ___________________________________________________________


__________________________________________________________________________________________________

☻ Чи знадобився дідів талант при будівництві Софії? __________________________________________________

☻ Яку роль в житті Сивоока зіграла зустріч з Ярославом? _______________________________________________

☻ Чи можна назвати його другим учителем? ___________________________________________________________

☻ Прийнявши християнство, чи зрікся Сивоок дідового вчення? _________________________________________

☻Як змальовано в творі Сивоока?______________________________________________________________________


___________________________________________________________________________________________________
☻ Наскільки багатою на переживання була зустріч з Ягодою? ___________________________________________
_________________________________________________________________________________________________

☻ Чи мала вона вплив на формування мистецьких смаків хлопця?_______________________________________

☻ Яку частку до скарбниці молодої душі Сивоока внесли ченці?________________________________________
________________________________________________________________________________________________

☻ Що найбільше знадобилося хлопцеві з побаченого в Агапіта? ___________________________________________


_________________________________________________________________________________________________

☻ Ким є Сивоок – своєрідним дзеркалом, у якому відбилися мудрість і знання його попередників, чи самобутнім митцем? _________________________________________________________________________________________

☻ Які проблеми та ідеї втілює автор в образі Сивоока? Проблеми:________________________________________
ідеї:_____________________________________________________________________________________________

☻ Схарактеризуйте образ Ярослава, порівняйте його з історичною постаттю ________________________________


____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

☻ Охарактеризуйте жіночі образи роману «Диво»:

Величка ____________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________

Ягода________________________________________________________________________________________________

Забава_______________________________________________________________________________________________

Тая ________________________________________________________________________________________________

Ісса ________________________________________________________________________________________________

Шуйця _____________________________________________________________________________________________

☻Які наскрізні ідеї, проблеми проходять через увесь роман?_______________________________________________
______________________________________________________________________________________________________

☻Які художні засоби використані в романі? ____________________________________________________________


______________________________________________________________________________________________________

☻В чому полягає особливість композиції роману?_________________________________________________________


_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☻ В чому полягає обов‘язок людини в романі ______________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________


☻Утілення одвічного прагнення людини до свободи показано в образах -_______________________________________
☻Чому Сивоок ніколи нікому не підкорявся? _______________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☻Навести приклади епізодів з твору - Ярослав Мудрий державний діяч і Ярослав Мудрий – просто людина _______

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


☻Яка головна проблема роману «Диво»? __________________________________________________________________
☻ Про яке диво говорить Загребельний?__________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________
☻Чому собор сприймається як символічний образ? _________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________
☻Назвати представника, який причетний до спорудження собору- це__________________________________________
☻З чим ототожнюється влада в роки Великої Вітчизняної війни? _____________________________________________
☻ Що виражено в епіграфах твору?________________________________________________________________________
☻Яка визначальна риса характеру Ярослава Мудрого? ______________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________





Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал