Положення про надзвичайні ситуації Поняття про надзвичайну ситуацію. Вплив надзвичайних ситуацій на довкілля і безпеку життє діяльності людини



Скачати 114.74 Kb.
Дата конвертації25.12.2016
Розмір114.74 Kb.
ТипПоложення
Тема 10.2. Надзвичайні ситуації

Заняття 1



Загальні положення про надзвичайні ситуації

  1. Поняття про надзвичайну ситуацію.

  2. Вплив надзвичайних ситуацій на довкілля і безпеку життє
    діяльності людини.


Надзвичайні ситуації природного, техногенного та соціально-політичного характеру

  1. Стихійні лиха.

  2. Поведінка населення під час землетрусу, затоплення, повені, іншого стихійного лиха.

  3. Транспортні, виробничі аварії (катастрофи) і пожежі, аварії на гідротехнічних спорудах.

  4. Тероризм — загроза людству XXI століття.

  5. Терористичні акти, їх мета, наслідки.

  6. Заходи щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження.

Цілі:

  • досягти розуміння учнями надзвичайних ситуацій та їх впливу на людину;

  • довести класифікацію НС залежно від характеру їх виникнення, за масштабом наслідків і галузевою ознакою;

  • викласти вплив НС на довкілля і безпеку життєдіяльності людини через їх уражаючі фактори.

Форма і методи: теоретичне заняття з основ ЦЗ; пояснення, демонстрація.

Місце: кабінет предмета.

Забезпечення: плакати з основ ЦЗ, засоби демонстрації комп'ютерної графіки.

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

1. Доповідь командира навчального взводу, військове вітання, перевірка наявності учнів

  1. Стройове тренування

  2. Перевірка домашнього завдання

  3. Доведення теми, навчальних питань заняття і цілей викладання. Заходи безпеки

II. Основна частина

1. Зміст і технологія навчання (викладання навчального матеріалу)

Загальні положення про надзвичайні ситуації

1. Поняття про надзвичайну ситуацію

Надзвичайна ситуація — порушення життєдіяльності людей на об'єкті (території), спричинене стихійним лихом, аварією, катастрофою, іншою небезпечною подією, яка призводить до загибелі людей, значних матеріальних утрат.



НС у мирний і воєнний час: аварії, катастрофи, стихійні лиха, наслідки застосування ядерної, хімічної та біологічної зброї, звичайних засобів ураження, тероризм.

Демонстрація, пояснення


Регіонального рівня

Об’єктового рівня

Місцевого рівня

У виробництві

Природного характеру

Державного рівня

За галузевою ознакою

За характером виникнення

За масштабом наслідків

НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦЦІЇ



У будівництві

Техногенного характеру



На транспорті

Соціально-політичного характеру



У лісному господарстві




У побутовій сфері

У житлово-комунальній сфері

Воєнного характеру



3. Вплив надзвичайних ситуацій на довкілля і безпеку життєдіяльності людини

Уражаючі фактори НС

Фізичної дії: повітряна ударна, сейсмовибухова, хвиля прориву гідротехнічних споруд; уламки (осколки); високі (низькі) температури; теплове, іонізуюче, електромагнітне випромінювання.

Хімічної дії: токсична (хімічна) дія небезпечних хімічних речовин, бойових отруйних речовин.

Біологічної дії: мікроорганізми, токсини, віруси, бактеріальні сполуки, найпростіші.

Уражаючі фактори спричиняють: загибель, захворювання, травматизм людей; руйнування ґрунтів, житла, підприємств, систем зв'язку, транспортних магістралей, енергетичних (комунальних систем); радіоактивне, хімічне, біологічне зараження територій; знищення продовольства, сільськогосподарських посівів.

Надзвичайні ситуації природного, техногенного та соціально-політичного характеру

Надзвичайна ситуація природного характеру — порушення життєдіяльності людей на території (об'єкті), спричинене стихійним лихом, небезпечною подією природного характеру, які призвели до неможливості проживання (перебування) населення на території (об'єкті).



1. Стихійні лиха

Стихійне лихо — явище природи, яке викликає катастрофічні обставини, характеризується раптовим порушенням нормального життя, загибеллю людей, руйнуваннями (пошкодженнями) будівель (споруд).

Стихійні лиха

Землетруси. Викликають руйнування будівель (споруд), масові пожежі, виробничі аварії, ураження людей, затоплення і провали на місцевості, інше.

Затоплення, повені. Призводять до загибелі людей, тварин сільськогосподарських культур; руйнувань ліній енергозабезпечення і зв'язку; пошкоджень будинків і споруд.

Лісові пожежі. Спричиняють задимлення великих районів; обмежують видимість; характеризуються високою температурою і негативним впливом на психіку людей.

Селевий потік. Характеризується великою масою і швидкістю руху, руйнуванням будівель і доріг, гідротехнічних та інших споруд, призводить до загибелі людей і тварин.

2. Поведінка населення під час землетрусу, затоплення, повені, іншого стихійного лиха


При знаходженні вище 2 поверху

При знаходженні на 1-му та 2-му поверхах

Під час коливання ґрунту або споруди залишайтесь спокійними, дійте негайно

Поведінка людей під час землетрусу



Залишіть кутові кімнати

Швидко залишіть будинок




Перед виходом з будинку вимкніть електро-газопостачання, загасіть вогонь у грубах. Закрийте вікна і двері (першого поверху – щитами)

Негайно залишіть зону затоплення, якщо можливо

Підніміться на верхні поверхи. В одноповерховому будинку займіть над поверхові приміщення.

Надайте допомогу дітям, інвалідам і людям похилого віку, які першочергово підлягають евакуації. Перевірте наявність постраждалих, надайте їм допомогу

Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти, інші особисті речі

Поведінка людей під час затоплення, повені

Остерігайтесь уламків, предметів, що падають, електричних дротів та інших джерел небезпеки

Станьте в отворі внутрішніх дверей або у кутку кімнати, подалі від важких предметів

Відійдіть від споруд на безпечне місце



Поведінка людей під час вітру, шквалу, смерчу




Уникайте споруд підвищеного ризику, мостів, естакад, трубопроводів, ліній електропередач, водойм, потенційно небезпечних промислових об’єктів, дерев

Перейдіть у безпечне місце. Сховайтесь у внутрішніх приміщеннях. Увімкніть приймач, щоб отримувати інформацію.

Зберіть документи, одяг, цінні речі, ліки, продукти харчування, ліхтарик, приймач

Сховайтесь у міцній будівлі (на дні будь-якого заглиблення)

Загасіть вогонь у грубах, вимкніть електро- та газопостачання

На місцевості-притисніться до землі на дні заглиблення, захищаючи голову одягом

Зупиніться і вийдіть

Закрийте вікна, двері, відійдіть від них

Обминайте хиткі будівлі

В автомобілі

У будівлі

На вулиці


З, Транспортні, виробничі аварії (катастрофи) і пожежі, аварії на гідротехнічних спорудах

Надзвичайна ситуація техногенного характеру — порушення життєдіяльності людей на об'єкті (території), спричинене аварією, катастрофою, небезпечною подією, що призводить до неможливості здійснення господарської діяльності, проживання населення на території (об'єкті), загибелі людей, значних матеріальних утрат,

Аварія — небезпечна подія техногенного характеру, що загрожує життю і здоров'ю людей на об'єкті (території), призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання, транспортних засобів, порушення транспортного або виробничого процесу, завдає шкоди довкіллю.

Катастрофа — масштабна аварія (інша подія), що призводить до тяжких наслідків.

Транспортні аварії і катастрофи — руйнування автомобільного (інших видів) транспорту від неправильної експлуатації, технічних та інших факторів, які призводять до травмування (загибелі) людей (інших наслідків).

Виробничі аварії і катастрофи — раптова зупинка роботи (порушення процесу виробництва) на об'єктах, що призводить до пошкодження (знищення) матеріальних цінностей, травмування (загибелі) людей.

Пожежі техногенного характеру є наслідком транспортних (виробничих) аварій (катастроф), неправильного користування електроприладами, несправності приладів обігріву, іскроутворення.

Аварії на гідротехнічних спорудах — гідродинамічні аварії. Уражаючий фактор — гідродинамічний удар (від великої швидкості води). Руйнуються греблі, дамби на водосховищах, утворюються катастрофічні затоплення.



4. Тероризм — загроза людству XXI століття



НС соціально-політичного характеру — дії терористичного спрямування; здійснення (загроза) терористичного акту, викрадення (знищення) суден ( встановлення вибухових пристроїв у громадських місцях, викрадення (захоплення) зброї, виявлення застарілих боєприпасів тощо.

Тероризм — політика залякування, тиску, безструктурного управління ресурсами (державою, економікою, людьми), глобальна світова проблема, загроза міжнародній безпеці, соціальне небезпечне явище для людства.

Терористичний акт 11 вересня 2001 р. у США доводить реальність загрози ядерного тероризму (забруднення радіоактивними речовинами, пошкодження ядерних реакторів).

5. Терористичні акти, їх мета, наслідки

Терористичні акти — збройні напади, захоплення заручників і важливих об'єктів, ядерних установок (матеріалів), систем зв'язку (телекомунікацій), напад (замах) на екіпаж повітряного (морського)судна.

Мета — безструктурне управління людством; розповсюдження паніки, страху серед населення; організація протестів проти урядів, правоохоронних органів; завдання економічних збитків державі, приватним фірмам; знищення політичних, економічних супротивників.

Надзвичайні ситуації як наслідки терористичних актів — це людські жертви, масова загибель тварин, значні матеріальні збитки, стресовий стан населення.

6. Заходи щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження

Мета: відвернення НС терористичного походження, у разі виникнення — зменшення масштабів НС.

Заходи: виявлення потенційних об'єктів (місць) для здійснення терактів, уживання заходів щодо їх блокування; дотримання технологічної дисципліни, пильності і контролю на об'єктах підвищеної небезпеки, особиста безпека під час поводження з предметами терористичного спрямування.

Дотримуйтесь елементарних правил безпеки під час поводження з невідомими предметами, вивчайте мінну безпеку під час занять з тактичної підготовки

2. Закріплення викладеного навчального матеріалу

  1. Подати визначення надзвичайної ситуації.

  2. Визначити, як класифікуються надзвичайні ситуації за характером їх виникнення.

  3. Назвати уражаючі фактори надзвичайних ситуацій та наслідки їх впливу на організм людини.

III. Заключна частина

1. Підсумки заняття: досягнення цілей викладання, оцінювання можливостей учнів

2. Постановка домашнього завдання:

основне — засвоєння змісту викладених навчальних питань.




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал