Національна стратегія управління відходами для україни попередній проект додаток 6 Специфічні види відходів: відходи електричного та електронного обладнання



Сторінка1/17
Дата конвертації12.04.2017
Розмір1.21 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


twinning

НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ ДЛЯ УКРАЇНИ
ПОПЕРЕДНІЙ ПРОЕКТ

ДОДАТОК 6

Специфічні види відходів:
ВІДХОДИ ЕЛЕКТРИЧНОГО ТА ЕЛЕКТРОННОГО ОБЛАДНАННЯ

1. ВСТУП


Поточний стан.

Відходи електричного та електронного обладнання (ВЕЕО) є одними із найбільш швидко зростаючих потоків відходів в Україні. Постійна поява нових технологій, функцій, зміна дизайну, скорочення життєвого циклу продуктів прискорюють виведення із використання застарілих електричних та електронних приладів і перетворення їх на відходи.

ВЕЕО – це загальне визначення для приладів і їх складових, які працюють за допомогою електроенергії або електромагнітного поля, чий термін використання закінчився або власник має намір їх позбутися шляхом утилізації чи видалення. Вони мають у своєму складі різноманітні матеріали, а також небезпечні компоненти, що містить цілий ряд токсичних речовин, які можуть значно забруднити навколишнє середовище і поставити під загрозу здоров’я людей, якщо не були належним чином утилізовані.

Наразі немає достовірних даних про фактичні обсяги утворення відходів ЕЕО в Україні. Як окрема вибірка ця інформація не збирається ні Державною службою статистики а ні Міністерством екології та природних ресурсів. Також відсутні законодавчі вимоги для звітування про утворення ВЕЕО для муніципалітетів або компаній, які займаються поводженням з такими відходами. Цей потік відходів сховано між побутовими і, можливо, небезпечними відходами, а дані про його об’єм і склад недоступні для оцінки.

Управління відходами ЕЕО в Україні інституційно фрагментоване, це означає що різні установи на державному та місцевому рівні, органи з охорони навколишнього середовища, приватний бізнес окремо несуть свою частину відповідальності за управління ВЕЕО. Кількість компаній, які займаються переробкою та утилізацією таких відходів значно відрізняється в залежності від регіону, однак інформація про їх реальні виробничі потужності відсутня.

Законодавчі вимоги для приватних домогосподарств щодо необхідності окремого збирання ВЕЕО з подальшою його передачею на утилізацію не встановлені. Система роздільного збирання ВЕЕО для приватних домогосподарств не створена, вартість збирання і оброблення цих відходів включена у муніципальний тариф на побутові відходи.

Тим часом юридичні особи зобов’язані надавати своє відпрацьоване і списане електричне та електронне обладнання для утилізації компаніям, які мають відповідні ліцензії. Вартість цих послуг визначається між сторонами на ринкових умовах.

Інвестиційна активність в сфері управління відходами вкрай низька у зв’язку з несприятливими економічними умовами, дорогим доступом до фінансування, відсутністю необхідної законодавчої бази і чітко визначених ролей та сфер відповідальності для всіх учасників ринку.

Однак український уряд демонструє поетапний підхід до вирішення проблеми управління відходами електричного та електронного обладнання у тому числі в процесі імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Розробка і прийняття окремих нормативно-правових актів, які регулюють поводження з ВЕЕО, покликані системно вирішувати питання управління цим видом відходів з урахуванням великої різноманітності продуктів які входять у цю категорію, вторинних матеріалів і компонентів що утворюються в результаті їх переробки, небезпечних складових, які потребують особливих технологій утилізації і створення ефективної системи фінансування через впровадження розширеної відповідальності виробників.

Воно повинно об’єднати всі зацікавлені сторони, які задіяні в життєвому циклі електричного та електронного обладнання, таких як виробники, дистриб’ютори, роздрібні мережі, споживачі і компанії по збиранню та переробці відходів.

Цей Додаток визначає загальну стратегічну основу для управління відходами ЕЕО в Україні з метою збереження і покращення стану навколишнього середовища, здоров’я і безпеки населення.

Ним будуть встановлені основні принципи і пріоритети, істотні умови, а також цілі для успішного впровадження системи управління відходами ЕЕО, визначені ролі і зобов’язання всіх зацікавлених сторін, запропоновані фінансові механізми і нормативно-правова база для створення системи збирання і переробки відходів на національному рівні.

Стратегія управління відходами ЕЕО визначить істотні умови для розробки і впровадження безпечної для довкілля і економічно стійкої системи управління відходами, яка є важливою частиною переходу до багатооборотної економіки і стійкого розвитку в Україні. Інституційні механізми управління відходами ЕЕО окреслять організаційну структуру, визначать ролі і сфери відповідальності сторін, задіяних в управлінні відходами, нормативно-правові і регуляторні акти, політики, розробка яких необхідна для ефективного і стійкого впровадження стратегії.

Україна отримає значні вигоди від впровадження такої системи завдяки ефективному використанню ресурсів, зменшенню впливу небезпечних відходів на здоров’я населення і навколишнє середовище, розвитку нових галузей економіки що забезпечить поступовий перехід до багатооборотної економіки і сталому розвитку у руслі світових тенденцій.

2. ЦІЛІ, ПІДХОДИ І КЕРІВНІ ПРИНЦИПИ


Головна ціль - поступове наближення українського законодавства по управлінню відходами до практик і стандартів Європейського Союзу для організації ефективної і стійкої загальнонаціональної системи поводження з відходами ЕЕО з метою загального поліпшення показників збирання, повторного використання, переробки, утилізації і відновлення ВЕЕО.

Управління відходами ВЕЕО повинно зосередитись на посилені існуючих управлінських практик, розвитку відповідної нормативно-правової бази і консолідації всіх зацікавлених сторін, з врахуванням інституційних і економічних аспектів управління відходами.

Повинна бути розроблена ефективна правова і регуляторна база в якій будуть чітко визначені ролі і сфери відповідальності різних учасників, у тому числі державних і місцевих органів влади, виробників, компаній по збору і переробці відходів, громадськості з метою зміцнення інституційного потенціалу, розробки загальнодержавних політик, впровадження ефективних схем фінансування, контролю і моніторингу, разом із запровадженням дієвих механізмів за порушення законодавства і не виконання зобов’язань. Додаток визначає необхідні заходи для мінімізації захоронення ВЕЕО у складі несортованих побутових відходів і досягнення високого рівня роздільного збирання ВЕЕО.

Керівні принципи засновані на стійкому рості, запобіганню утворенню відходів, багатооборотній економіці, ефективному використанню ресурсів, впровадженні принципу розширеної відповідальності виробника, застосуванню переробних технологій, безпечних для навколишнього середовища і здоров’я людей, які здатні забезпечувати достатній рівень і якість утилізації.

Для розвитку систем збору, обробки, утилізації і захоронення відходів бажано залучення приватного сектору і створення державно-праватного партнерства у тих випадках, де це буде вважатися доцільним.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал