Матеріали до тренінгу «майстреність публічного виступу» к пед н. Оксани Залюбівської



Скачати 205.67 Kb.
Дата конвертації14.07.2017
Розмір205.67 Kb.
МАТЕРІАЛИ ДО ТРЕНІНГУ

«МАЙСТРЕНІСТЬ ПУБЛІЧНОГО ВИСТУПУ»

к.пед.н. Оксани Залюбівської

o.zaliubivska@gmail.com

Риторика: «Що сказати?» – «Як сказати?» - 2 рівно важливих запитання

Енергія оратора або єдність етосу – логосу – пафосу.

Триєдина мета оратора: привабити мораллю (нравом, натурою), переконати аргументом, зачепити почуттям.



Етос - засоби переконання, які апелюють до норм людської поведінки. Мовець власною персоною є засобом переконання: 1) його імідж, вчинки, здобутки, моральні якості, тобто біографічний шлейф; 2) ефект першого враження (закон семи секунд). Впевненість. Скромність, серйозність, доброзичливість.

Пафос (пристрасть, почуття) – засоби переконання, що апелюють до почуттів слухачів. Реакція слухачів на промову визначається часто не стільки їхнім розумом, скільки їхніми емоціями. Задача оратора, таким чином, викликати необхідні почуття у слухачів (радість, співчуття, почуття справедливості, патріотизму, обурення тощо). Засоби пафосу: вербальні й невербальні.

Логос – засоби переконання, що апелюють до розуму (логічні умовиводи). Зміст. Мислення. Продуктивність.

Риторичний канон

Інвенція – Диспозиція – Елокуція – Акція – Меморія

Інвенція (inventio – лат. «винайти, що сказати») – процедура попередньої рефлексії, визначення теми, мети, розробки концепції, відбору матеріалу для промови. Систематизація знань про предмет мовлення. Вимога змістовності мовлення.

Диспозиція (dispositio – лат. «розташування») – «аранжування» компонентів здобутого матеріалу, побудова композиції. Вимога логічності, ясності, цільності мовлення.

Елокуція (elocutio – лат. «прикрасити словом») – словесна реалізація концепції, орнаментація тексту. Думку «одяганути» у слово, добрати найбільш точну, влучну, доцільну словесну форму.

Акція (aktio – лат. «дія, рух») – пластична концепція мовлення, «красномовство тіла» (Цицерон), інтонаційна виразність, взаємодія з аудиторією.

Меморія (memoria – лат. «пам’ять») – запам’ятовування тексту та невербальних елементів, мнемотехніка.

4 стовпи красномовства:

  1. впевненість у собі;

  2. стиль (невербальний вплив);

  3. голос;

  4. логос (критичне, аналітичне, творче мислення і розвинене мовлення: великий словниковий запас, вміння складати слова в речення, речення в текст)

ДЕРЕВО СТРАХУ

Страх


некомпетентності

Страх


ворожості

Страх


втратити обличчя

Страх


запитань

Страх


все забути

Страх


показати свій страх

Страх


помилитися

ЯК ПОДОЛАТИ СТРАХ ТРИБУНИ.

  1. Проаналізувати страхи



  1. Фізична активність. Страх сковує людину. Тому перед виступом спробуйте «розім’ятися», зняти скутість тіла: присідання, активні рухи руками, сильне потирання долонь.

  2. Мімічна гімнастика (к’ю – ікс).

  3. Поза переможця (емоції залежать від пози).

  4. Дихання. Станьте рівно, розправте плечі, підніміть голову і зробіть спокійно і повільно 20 глибоких вдихів і видихів (діафрагмальне дихання, 6 секунд вдих, 6 секунд видих).

  5. Афірмації – натхненні, спонукальні гасла («Вперед!», «Я зроблю це!»…). Не обов’язково промовляти вголос, можна й подумки – результат буде однаковим.

  6. Вправи-візуалізації.

  7. О, несподіванка! Найважливіший метод подолання страхуґрунтовна підготовка до виступу:

  • зосередьтесь на меті;

  • проаналізуйте майбутню аудиторію;

  • створіть гарну промову (доповідь);

  • репетируйте;

  • продумайте відповіді на ймовірні запитання;

  • перевірте залу, де будете виступати (походіть по ній, послухайте, як звучить в ній ваш голос, перевірте, чи є трибуна, чи вона не зависока, прийдіть на виступ трохи раніше,

ніж слухачі, і зустрічайте їх як господар.

Ефект перших семи секунд або дещо про поставу, жести, міміку, погляд.

Перш ніж слухачі вас почують, вони вас побачать і зразу оцінять: обличчя сяє усмішкою чи перекошене переляком, хода вільна, енергійна, впевнена чи ви «скукожились й оклячились», у що одягнені, куди і як подивилися, перш ніж промовити перше слово. Отож, якщо врахувати, що оратор не має другого шансу на перше враження, то можна зрозуміти вагу красномовства тіла, яке «вступає першим» в ораторській діяльності. Але й далі, коли оратор вже промовляє, на нього продовжують дивитись слухачі (вони ж глядачі!). П. Сопер вважає, що гарна промова на добру чверть сприймається суто зоровим шляхом.



Зовнішній вигляд:

  • «свій – чужий» чи «свій – свій»;

  • одягайте те, що дозволяє вільно дихати й рухатися;

  • одягніть щось уже перевірене «на людях»;

  • Ви повинні бути впевнені, що виглядаєте на всі 100%

Вихід – це важливо! Робіть це впевнено, але не метушливо, не застібайте на ходу ґудзики піджака, не дивіться в текст промови, випромінюйте бажання говорити.

Як тільки підійшли до місця виступу, одразу без зайвих рухів прийміть класичну постава оратора. Щоб це зробити легко й почуватися комфортно, її потрібно засвоїти завчасно: спина випрямлена, низ живота підтягнутий, плечі відкинуті трохи назад, голова тримається прямо. Ноги мають бути на ширині плечей (для жінок – трохи вужче), одна нога на півступні виставлена вперед, коліна залишаються гнучкими (не має бути скутості в ногах) але не переминайтесь з ноги на ногу. Руки не притискайте до тулуба.

Базових положень рук є кілька: звисають вільно вздовж тулуба, знаходяться на рівні живота (пальці шпилем чи в замок), одна долоня в іншій на рівні живота (тут головне не стискали долоні, в долонях – жодного напруження). Не тримайте руки в кишенях чи за спиною,

Спробуйте “приміряти” на себе позу оратора заздалегідь, знайдіть у ній свої нюанси, тренуйтесь аж доки не відчуєте себе в ній комфортно, запам’ятайте її, щоб вийшовши на люди, ви не робили з перших секунд занадто багато зайвих рухів.

Зробіть вступну паузу (не менше 2 секунд). Під час паузи встановіть зоровий контакт зі слухачами. Огляньте всіх, не поспішайте промовити перше слово, попрацюйте спочатку обличчям. Встановіть поглядом та мімікою доброзичливу, дружню атмосферу. Дочекайтесь, коли всі на вас подивляться – тоді починайте. Ваш погляд не повинен метушливо бігати по всіх обличчях, якщо ви вже зустрілись поглядом з кимось зі слухачів, присвятіть йому цілу фразу, тоді переходьте до іншого, влаштуйте такі собі мікророзмови з кожним слухачем.

Про жести – будь-які рухи тіла оратора – слід пам’ятати правило Д. Карнегі: жест не можна одягнути на себе, як смокінг. Жести мають бути природні, ними керують ваші почуття. Немає нічого гіршого за довільну, механічну жестикуляцію (“А зараз я зроблю ось такий жест”).

Придивіться до себе, чи є у вас якісь жести-паразити: потирання носа, підборіддя, руки об руку, поправляння одежі, зачіски, окулярів, переминання з ноги на ногу, перекачування з носків на п’яти, перекладання речей на столі чи трибуні, стукання кулаком чи долонею по трибуні. Цього треба уникати. Жести-паразити одразу впадають в око, вони смішать або дратують, але завжди відволікають увагу.



Ще кілька рекомендацій щодо невербальних проявів оратора:

  1. остерігайтеся метушливих дрібних жестів; широта жестів залежить від величини аудиторії й значущості події; почали широкий жест (наприклад розводите й трохи здіймаєте руки на всю їх довжину), то не злякайтесь на півдорозі, доведіть жест до кінця й на мить зафіксуйте його;

  2. права й ліва половини тіла мають рухатись симетрично: симетричні жести обома руками, або в рівній кількості обома руками;

  3. не жестикулюйте безперервно; часто люди жестами допомагають собі сформулювати думку, стримуйте ці розмахування руками; жести доповнюють, посилюють слова, а не заміняють їх; кожен жест повинен мати значення;

  4. урізноманітнюйте жестикуляцію; застосовуйте емоційні, ілюстративні, вказівні жести; усі вони мають бути невимушеними й легкими;

  5. повертаючи голову від одних слухачів до інших (у вікно й стелю взагалі не дивимося!) повертайтесь усім корпусом;

  6. якщо ви не “прив’язані” до трибуни, можете рухатись по аудиторії, але обережно; рух має бути виправданий, наприклад, вам поставив слухач запитання – є привід підійти ближче, не надто близько – не входьте в особистий простір слухача;

  7. не рухайтесь з місця, коли говорите ви чи хтось зі слухачів, намагайтесь зробити це під час паузи;

  8. не затримуйтесь надовго на одному місці (окрім базового);

  9. не рухайтесь, методично міряючи кроками ширину аудиторії, заклавши руки за спину;

  10. якщо підлога скрипить, то краще не створюйте зайвого шуму;

  11. тренуйтесь перед дзеркалом – ви маєте бути знайомі зі своїми жестами, мімікою, поставою.

П'ять «смертних гріхів» публічного мовлення (Ганс Сельє)

  1. непідготовленість;

  2. багатослівність;

  3. невиразність;

  4. заглибленість у себе (інтроверсія);

  5. манірність.

Принципи наукового текстотворення


  • принцип змістовної насиченості,

  • принцип професійної значущості,

  • принцип наукової інформативності,

  • принцип новизни,

  • принцип змістової завершеності,

  • принцип проблемності,

  • принцип доступності фахівцеві однієї чи кількох галузей.

  • принцип інтертекстуальності (діалог з певною чужою смисловою позицією).


Українському науковому стилю властиві такі п’ять характерних ознак.

1. Дієслівність української мови

2. Безособовість викладу

3. Пріоритетність активних конструкцій

4. Уживання дієслів на ся лише як зворотних

5. Додаток в орудному відмінку може позначати лише знаряддя й відповідати на питання чим?, а не діяча, відповідаючи на запитання ким?


Дивись поради автора також тут:


  1. Школа красномовства   Урок 1.  Про головний принцип красномовства. // Імпульс ВНТУ. - №9. – 2011 р.

http://impuls.vntu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1027%3A2011-11-07+00%3A00%3A00&catid=4%3A2014-02-07-12-35-57&Itemid=2&lang=en

  1. Школа красномовства. Урок 2. Про риторичну етику. // Імпульс ВНТУ . - №1. – 2012 р. http://publish.vntu.edu.ua/impuls/2012/1/Impuls_2012_1_14.pdf



  1. Рідна мова сприяє кар’єрі // Імпульс ВНТУ . - №2. – 2012 р. http://publish.vntu.edu.ua/impuls/2012/2/Impuls_2012_2_13.pdf



  1. Урок 3. Про хвилювання та страх у публічних виступах. // Імпульс. – 2012. - № 10. http://publish.vntu.edu.ua/impuls/2012/10/Impuls_2012_10_14.pdf



  1.  Урок 4. Голос оратора. // Імпульс. – 2013. - № 2. http://impuls.vntu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1245%3A2013-02-14+00%3A00%3A00&catid=4%3A2014-02-07-12-35-57&Itemid=2&lang=en



  1. Школа красномовства. Урок 5.  Голос оратора Режим доступу: http://impuls.vntu.edu.ua/?news_id=1447 (22.01.14.



  1. Школа красномовства. Урок 6.  «Дозвольте з вами не погодитись!», або як відповідати на заперечення

http://impuls.vntu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1634%3A-6&catid=4%3A2014-02-07-12-35-57&Itemid=2&lang=en (29.05 14)
Протестуйте свій голос за характеристиками Л. Браун

Характеристики

гарного голосу


Характеристики

поганого голосу

приємний

мелодійний

гугнявий

напружений

вібруючий

впевнений

різкий, скрипучий

слабкий, нудний

спокійний

дружній,

хриплий

монотонний

теплий

виразний

уривчастий

помпезний

низького тембру

звучний

плаксивий

саркастичний тон

довірливий

багатий

з задишкою

невпевнений

добре модульований

доброзичливий

високого тембру, пронизливий

занадто тихий, занадто гучний

ТРЕНІНГ АРТИКУЛЯЦІЇ

КПТА – кпте – кпто –кпту – кпти

кпта – КПТЕ –– кпто – кпту – кпти

кпта – кпте – КПТО – кпту – кпти

кпта – кпте – кпто –КПТУ – кпти

кпта – кпте – кпто – кпту –КПТИ!

ГБДА – гбде – гбдо – гбду – гбди

гбда – ГБДЕ – гбдо – гбду – гбди

гбда – гбде – ГБДО – гбду – гбди

гбда – гбде – гбдо – ГБДУ – гбди

гбда –гбде – гбдо – гбду – ГБДИ?

Б – Д – ДЗ – З – ДЖ – Ж – Г – Ґ

П – Ф – Т – Ц – С – Ч – Ш – К – Х

С – Ц – З – ДЗ

таки – туки – таки – туки – …

каса – коса – каса – коса – каса – …

буки – б’яки – буки – б’яки – буки –

масло – мюслі – масло – мюслі – …

масло – м’ясо – мюслі – масло – м’ясо – мюслі

тіп – тяп – топ – тіп – тяп – топ – …



СКОРОМОВКИ

  1. Дзижчить над житом жвавий жук, бо жовтий він вдягнув кожух. 

  2. Бурі бобри брід перебрели. У бобра добра багато, у бобра є бобренята. 

  3. Водовоз возить возом воду із водопроводу.

  4. Був собі Карпо Карпович Полікарпович та розполукарпився на маленьких полукарпенят.

  5. Карл у Клари вкрав корали, а Клара у Карла вкрала кларнет.

  6. Наш паламар усіх паламарів перепаламарив, перевипаламарив, нашого паламаря жодний паламар не перепаламарить, не перевипаламарить.

  7. Цвіркун цвірчить за припічком, Дзвенять крильця, як скрипочки.

  8. Стоїть піп на копі, копа під попом, піп під ковпаком.

  9. Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш.

  10. Привабливі люди приваблюють привабливих, непривабливі люди не приваблюють нікого.

Прочитайте кожну строфу на одному видиху

ХАТКА, ЯКУ ЗБУДУВАВ СОБІ ДЖЕК. 
(з англ. пер. І.Малкович та Ю.Андрухович)


Ось хатка, яку збудував собі Джек. ||

А це – комора, в коморі – пшениця,


З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – веселая пташка синиця,


Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – кіт,


Він сміливо виходить з воріт,
Бо дуже він хоче спіймати синицю
Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – пес без хвоста,


Який каже "гав" на сміливця-кота,
Який дуже хоче спіймати синицю
Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – корова ряба і рогата,
Яка щойно хвицьнула пса без хвоста,
Який каже "гав" на сміливця-кота,
Який дуже хоче спіймати синицю
Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – бабуся старенька, горбата,


Яка дуже любить корову рогату,
Яка щойно хвицьнула пса без хвоста,
Який каже "гав" на сміливця-кота,
Який дуже хоче спіймати синицю
Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек. ||

А це – лінивий пастух,


Якого карає бабуся горбата,
Яка дуже любить корову рогату,
Яка щойно хвицьнула пса без хвоста,
Який каже "гав" на сміливця-кота,
Який дуже хоче спіймати синицю
Яка викрадає з комори пшеницю,
З якої так смачно пекти паляницю
У хатці, яку збудував собі Джек.


Дайте визначення поняттям (без Google-допомоги https://img.imgsmail.ru/ru/btn/kolobki/smile.gif)

1

Впевненість – це…




2

Успіх –

це…





3

Суспільство – це…




4

Змагання – це…




5

Обов’язок – це…




6

Дружба – це…




7

Непокора – це…




8

Справедливість – це…




9

Принцип – це…




10

Зрада –

це…





11

Сонце –

це





12

Здоров’я –

це





13

Бруд –

це





14

Політика –

це





15

Честь –

це





Дайте визначення словам 2 (знову без Google-допомоги https://img.imgsmail.ru/ru/btn/kolobki/smile.gif)




слово

значення

1

Аксіома –

це





2

Аналіз –

це





3

Аспект –

це





4

Ефективність –

це





5

Концепція –

це





6

Мета –

це





7

Принцип –

це





8

Поняття –

це





9

Функції –

це





10

Валідність –

це





11

Генезис –

це





12

Диференціація –

це





13

Критерії –

це





14

Парадигма –

це





15

Кореляція –

це





Оцініть свій словниковий запас!



слово

значення



1

протекція








2

рецидив








3

апогей








4

анахронізм








5

аномалія








6

пацифізм








7

боа








8

волонтер








9

дискримінація








10

поліглот








11

епатаж








12

індиферентний








13

превентивний








14

тактильний








15

меркантильний








16

екзальтований








17

перманентний








18

рафінований








19

ефемерний








20

імпозантний










Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал