Хромова Ольга Ігорівна



Дата конвертації05.02.2017
Розмір23.5 Kb.
Хромова Ольга Ігорівна,

кандидат філософських наук, доцент кафедри

соціально-гуманітарних дисциплін,

декан факультету «Економіка транспорту»

Державного вищого навчального закладу Донецький інститут

залізничного транспорту Української державної академії

залізничного транспорту Міністерства інфраструктури України
НООСФЕРНА ОСВІТА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Глобальна криза останніх років є не лише кризою економічною. Вона - один із проявів загальної цивілізаційної кризи, в основі якої криється глобальна криза людської духовності. Безліч невирішених глобальних проблем ставлять сьогодні людство на межу виживання. Причому ця жахлива перспектива поступово усвідомлюється людством не тому, що воно стає у моральному відношенні гідним своїх досягнень у розвитку науки і техніки, які забезпечують йому комфортне і сите життя, а тому, що природа щоразу жорстоко мститься людям за зневажливе та споживацьке ставлення до неї, водночас руйнуючи цілі міста та створюючи загрозу масштабної ядерної катастрофи. Все більше людських життів забирає тероризм, який ґрунтується, в тому числі, і на расистських ідеях, про що свідчать липневі події в Норвегії, створює атмосферу страху навіть в найбільш благополучних країнах. А локальні і регіональні конфлікти, революції і громадянські війни в азіатських та африканських країнах, що спричинені, перш за все, нерівномірністю економічного розвитку різних країн та відсутністю гідних умов життя їх громадян, дестабілізують ситуацію не тільки в окремих регіонах світу, а й породжують все нові й нові проблеми глобального характеру.

Безумовно, сьогодні єдиним реальним порятунком для людства може бути реалізація Концепції сталого розвитку, яка передбачає встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб населення Землі та захистом інтересів майбутніх поколінь, їх потребою в безпечному і здоровому довкіллі. Місцем народження цілком нових способів буття, нових стратегій існування в світі, орієнтацій у суспільстві і співіснування із самим собою завжди була освіта. Тому в усьому світі ведеться інтенсивний пошук нової моделі освіти третього тисячоліття, яка давала б можливість людині стати не тільки кваліфікованим фахівцем у певній галузі, але й носієм духовності, людиною, що здатна, незважаючи на шалену динаміку сучасного соціального життя, жити в гармонії з цим світом і з власним «Я». Адже подолання глобальної кризи цивілізації і забезпечення існування людства, подальша коеволюція людини, суспільства і природи можливі, на нашу думку, тільки шляхом формування нових світоглядних орієнтирів молоді. І в цьому процесі головне місце безперечно належить освіті.

У якості нової парадигми формування не тільки високоосвіченої, але й всебічно розвиненої, духовно багатої особистості ми вбачаємо Концепцію ноосферної освіти. Головна мета такої системи освіти – формування в людині цілісної ноосферної свідомості, яка має три взаємопов’язані складові: цілісне мислення, етичний біоадекватний метод поведінки (екологічна етика) та екологічний світогляд.



Запровадження моделі ноосферної освіти, на наш погляд, є запорукою сталого розвитку суспільства та здійснення так званого ноосферного переходу, неминучість якого показав видатний учений В.І.Вернадський. Адже система ноосферної освіти розкриває могутні резерви особистості та залучає творчий потенціал людей до незворотних процесів самоорганізації суспільства в актуальних для них сферах життя, що відповідає новим імперативам епохи.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал