Бюлетень національна комісія україни у справах юнеско



Скачати 326.39 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір326.39 Kb.






БЮЛЕТЕНЬ
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ У СПРАВАХ ЮНЕСКО








Випуск 6, 2016







200-а сесія Виконавчої ради ЮНЕСКО


c:\users\v_voitovych\desktop\бюлетень 30.11.16\1227059ae0[1].jpg

У період з 4 до 18 жовтня 2016 року у Парижі відбулася 200-та ювілейна сесія Виконавчої ради ЮНЕСКО, членом якої є Україна. Її учасники обговорили низку важливих питань, пов’язаних з прискоренням процесу реформування ЮНЕСКО, підвищенням результативності її роботи у досягненні цілей, визначених у Порядку денному у галузі сталого розвитку на період до 2030 року та Паризькій угоді про зміну клімату.

Значна увага була приділена втіленню у життя широкомасштабного пакету реформ, зокрема у рамках ініціативи структурованого діалогу про фінансування, покликаного адаптувати ЮНЕСКО до непростої фінансової ситуації, у якій вона опинилась. Серед пріоритетних завдань Організації учасники сесії визначили виконання дорожньої карти в інтересах посилення стійкості мережі ЮНЕСКО на місцях, ухваленої Виконавчою радою на 199-й сесії.

Виконавча рада також прийняла рішення щодо практичних шляхів реалізації стратегії ЮНЕСКО у галузі технічної і професійної освіти (2016-2021 рр.).

У роботі сесії взяла участь делегація України на чолі із заступником Міністра закордонних справ України, Головою Національної комісії України у справах ЮНЕСКО, Представником України у Виконавчій раді ЮНЕСКО С.О.Кислицею.

У своєму виступі під час загальнополітичної дискусії глава української делегації виклав бачення нашою державою шляхів підвищення ефективності програмної діяльності ЮНЕСКО у пошуку відповідей на виклики політичного, культурного, освітнього, фінансового, природоохоронного характеру, що стоять сьогодні перед Організації.

Він наголосив на важливості об’єднання міжнародних зусиль для розв’язання проблеми незаконної окупації Росією Автономної Республіки Крим та м.Севастополь, підкресливши, що створення дієвого механізму моніторингу ситуації в АРК – має стати свідченням спроможності ЮНЕСКО адекватно реагувати на найскладніші виклики сучасності.

Глава української делегації навів численні факти нехтування з боку окупаційної влади правами людини та незаконного вивезення Росією за межі України археологічних знахідок та творів мистецтва, зокрема картин І.К.Айвазовського з колекції Феодосійської національної галереї.

Він закликав держави-члени та відповідні органи ЮНЕСКО невідкладно відреагувати на порушення з боку Російської Федерації, що належать до компетенції Організації.

С.О.Кислиця публічно звернувся з вимогою до російської сторони негайно звільнити українського кореспондента Р.Сущенка, який незаконно утримується у Росії за надуманим звинуваченням та припинити ганебну практику переслідувань і залякувань журналістів.

Важливим підсумком роботи сесії стало ухвалене ушосте поспіль рішення «Моніторинг ситуації в Автономній Республіці Крим (Україна)». Таким чином, Виконавча рада зробила ще один крок на шляху до створення дієвого механізму спостереження за ситуацією на окупованому півострові в межах компетенції ЮНЕСКО. Вона зобов‘язала Генерального директора ЮНЕСКО надати відповідний звіт 201-й сесії Виконавчої ради. Варто також відзначити, що вперше з часу розгляду Виконавчою радою питання щодо моніторингу ситуації в АРК (Україна) рішення з цього приводу було ухвалено консенсусом.

Виступаючи після ухвалення згаданого рішення член делегації України, народний депутат України, Голова Меджлісу кримськотатарського народу Р.Чубаров поінформував про значне погіршення ситуації в Автономній Республіці Крим та м.Севастополь у сферах компетенції ЮНЕСКО. Він зокрема, привітав намір Генерального директора ЮНЕСКО вивчити можливість здійснення безпосереднього моніторингу ситуації на окупованому півострові. Один з лідерів кримських татар наголосив на готовності української сторони активізувати діалог з Секретаріатом, членами Виконавчою радою та державами-членами ЮНЕСКО з метою неухильного виконання прийнятого рішення.


Постійне представництво України при ЮНЕСКО
Делегація України взяла участь у роботі 40-ї сесії Комітету всесвітньої спадщини ЮНЕСКО
З 10 по 17 липня 2016 р. у турецькій столиці м. Стамбул пройшла 40-а сесія Комітету всесвітньої спадщини (КВС) ЮНЕСКО. У її роботі взяли участь делегації 119-ти держав-учасниць Конвенції про охорону всесвітньої культурної і природної спадщини, а також представники Міжнародної ради захисту пам’яток, Міжнародного союзу охорони природи, Міжнародного центру вивчення питань збереження та відновлення культурних цінностей, інших міжнародних і неурядових організацій.

Учасники сесії обговорили низку важливих питань, пов’язаних із виконанням Конвенції ЮНЕСКО про охорону культурної і природної спадщини 1972 року, зокрема щодо збереження 108 об’єктів, які включені до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО та 48 об’єктів, що перебувають під загрозою.

Вони також ухвалили рішення про включення до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО 21-го нового об’єкта.

У засіданнях Комітету взяла участь українська делегація на чолі із заступником Міністра культури України Т.Мазур.

Увага української делегації була прикута до рішень сесії стосовно стану збереження двох українських об’єктів - «Київ: Собор Св. Софії та прилеглі монастирські споруди, Києво-Печерська Лавра» та «Стародавнє місто Херсонес Таврійський та його хора», розташованого у м. Севастополь на тимчасово окупованій Росією території Автономної Республіки Крим, що знаходяться у Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО

У ході дебатів Т.Мазур поінформувала членів КВС про заходи реабілітаційного характеру, які вживаються нашою державою з метою збереження зазначених пам’яток культури,зокрема, забезпечення їхньої універсальної цінності, цілісності архітектурно-ландшафтної композиції ансамблю та стилістичної єдності.

У прийнятому членами КВС рішенні стосовно об’єкта «Київ: Собор Св. Софії та прилеглі монастирські споруди, Києво-Печерська Лавра» вітаються зусилля української сторони, спрямовані на його підтримання у належному стані та міститься рекомендація вжити невідкладних заходів з метою припинення будь-яких будівельних робіт на території Києво-Печерської Лаври.

Стосовно стану збереження об’єкту «Стародавнє місто Херсонес Таврійський та його хора», то члени КВС ухвалили рішення, яке передбачає запрошення Україною, як тільки це дозволить ситуація, Реактивної моніторингової місії Центру всесвітньої спадщини з метою оцінки стану збереження цього українського об’єкту, розташованого на території тимчасово окупованого Росією Кримського півострова.


Міністерство культури України
4-а сесія Допоміжного комітету Конвенції 1970 р. про заходи, спрямовані на заборону та запобігання незаконному ввезенню, вивезенню та передачі права власності на культурні цінності
26-28 вересня 2016 р. у штаб-квартирі ЮНЕСКО у Парижі відбулася 4-а сесія Допоміжного комітету Конвенції 1970 р. про заходи, спрямовані на заборону та запобігання незаконному ввезенню, вивезенню та передачі права власності на культурні цінності.

Делегацію України на сесії очолювала заступник Міністра культури України Т.Мазур. У своєму виступі вона поінформувала членів Допоміжного комітету про ситуацію, пов’язану із незаконним вивезенням російською окупаційною владою культурних цінностей з Криму.

Керівник української делегації навела численні факти грубого порушення Російською Федерацією положень Конвенції 1970 року, зокрема, прийняття нормативних актів про включення до переліку російської культурної спадщини об’єктів культурного й історичного значення, розташованих на тимчасово окупованому Кримському півострова.

Заступник Міністра культури України привернула увагу членів Допоміжного комітету до незаконного вивезення Росією з Феодосійської національної картинної галереї творів видатного художника - мариніста І.К.Айвазовського для експонування у Третьяковській картинній галереї у Москві.

За підсумками дебатів члени Допоміжного комітету ухвалили рішення включити виступ українського представника до заключних документів сесії.
Постійне представництво України при ЮНЕСКО
Українську номінацію «Козацькі пісні Дніпропетровщини» включено до Списку нематеріальної культурної спадщини, що потребує термінової охорони
29 листопада 2016 р. у столиці Ефіопії м.Аддіс-Абеба 11-а сесія Міжурядового комітету ЮНЕСКО з охорони нематеріальної культурної спадщини ухвалила рішення про включення української номінації «Козацькі пісні Дніпропетровщини» до Списку нематеріальної культурної спадщини, що потребує термінової охорони. Таким чином, Комітет підтримав проект відповідного рішення Секретаріату ЮНЕСКО, а також врахував позитивну рекомендацію незалежного органу з оцінки стосовно включення згаданої номінації.

Висуненню передувала копітка робота. З метою підтвердження існування елементу «Козацькі пісні Дніпропетровщини» починаючи з 2014 р. у 1-ти населених пунктах Дніпропетровської області були проведені інвентаризаційні роботи. За їх результатами оригінальний елемент був виявлений у 9-ти населених пунктах.

Наразі існує три групи виконавців козацьких пісень: «Криниця», «Богуславочка» та «Першоцвіт». Їх учасники - переважно люди похилого віку.
c:\users\dl_ukraine\documents\10189-lrg.jpg

Це створює загрозу того, що внаслідок старіння виконавців та звуження джерельної бази цей культурний елемент може бути втрачений для наступних поколінь.

Ухвалене Комітетом рішення про включення номінації «Козацькі пісні Дніпропетровщини» до Списку нематеріальної культурної спадщини, що потребує термінової охорони є визнанням того, що цей елемент є не лише важливою складовою української культури, яка визнана на міжнародному рівні, але й має бути захищений нашою державою відповідно до Конвенції ЮНЕСКО 2003 року про охорону нематеріальної культурної спадщини, учасницею якої вона є.

Членам Комітету також була представлена періодична Доповідь України про імплементацію Конвенції ЮНЕСКО 2003 року про охорону нематеріальної культурної спадщини.


Міністерство культури України

11-а сесія Міжурядового комітету ЮНЕСКО

із захисту культурних цінностей у випадку збройного конфлікту
8-9 грудня 2016 р. у Парижі відбулася 11-а сесія Міжурядового комітету ЮНЕСКО із захисту культурних цінностей у випадку збройного конфлікту. Її учасники обговорили широкий спектр питань, пов’язаних із виконанням Гаазької конвенції 1954 року про захист культурних цінностей у випадках збройних конфліктів, обрали новий склад бюро Комітету та затвердили План дій з імплементації Стратегії щодо зміцнення діяльності ЮНЕСКО із захисту культури та заохочення культурного плюралізму у випадку збройного конфлікту, прийнятої у листопаді 2015 р.

Значну увагу учасники сесії приділили питанням надання посиленого захисту культурним цінностям у низці держав, розгляду запитів про надання міжнародної допомоги.

Відкриваючи сесію виконуючий обов’язки заступника Генерального директора ЮНЕСКО з питань культури Ф.Бандарін наголосив на тому, що захист культурної спадщини у зонах конфліктів, що точаться сьогодні у світі, має винятково важливе значення у боротьбі з так званими «культурними чистками», заохочення культурного плюралізму, забезпечення єдності і примирення.

У своїх виступах учасники сесії закликали держави-учасниці Гаазької конвенції прискорити роботу щодо приєднання до її Другого Протоколу та позитивно оцінили підсумки зустрічі ЮНЕСКО-НАТО, що відбулася у квітні цього року у Брюсселі, в ході якої були обговорені питання зміцнення співробітництва між двома організаціями у галузі захисту культурних цінностей у зоні конфлікту та запропоновано підготувати проект угоди між двома організаціями у галузі захисту культурної спадщини.

Вони висловилися за більш тісну взаємодію між конвенційними органами, покликаними забезпечити захист культурної спадщини людства та позитивно оцінили розвиток синергії, механізмів координації та звітності між Конвенцією 1972 р. про охорону всесвітньої культурної та природної спадщини, іншими нормативними документами, програмами, міжнародними договорами у галузі міжнародного гуманітарного права, з одного боку, та Другим Протоколом до Гаазької Конвенції, з іншого.

Характер дискусії, що відбулася під час 11-ї сесії Міжурядового комітету ще раз підтвердив важливість за нинішньої міжнародної обстановки активізації роботи щодо захисту культурної спадщини у зонах конфліктів.


Міністерство культури України


семінар присвячений участі України в ІККРОМ
15 січня 2016 року в Україні набув чинності Статут Міжнародного центру вивчення питань збереження та відновлення культурних цінностей (ІККРОМ). 

Відповідно до його положень у липні нинішнього року було завершено створення національної системи ІККРОМ, що включає Національний виконавчий комітет, національного координатора та базову інституцію ІККРОМ в Україні.

Нею став Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник.

З метою обговорення пріоритетних завдань моніторингу, збереження та відновлення в Україні культурних цінностей 19 жовтня 2016 року у Національному Києво-Печерському історико-культурному заповіднику відбувся семінар, у якому взяли участь представники державних органів та громадських організацій, а також державних історико-культурних, історико-етнографічних та архітектурно-історичних музейних комплексів, інститутів і заповідників, які опікуються питаннями захисту та збереження об’єктів національної історико-культурної та архітектурної спадщини. 

Семінар став платформою для конструктивного обміну досвідом фахівців у галузі реставрації нерухомих пам’яток. З доповідями перед його учасниками виступили:
національний координатор ІККРОМ в Україні А.Антонюк, 
головний архітектор Українського державного науково-дослідного та проектного інституту «УкрНДІпроектреставрація» Л.Цяук, завідувач сектору «Музей Золоті ворота» Національного заповідника «Софія Київська» Р.Гуцуляк,  експерт-біолог О.Білецька, завідувач науково-дослідного сектору археології заповідника С.Тараненко.

Учасники семінару наголосили на нагальній потребі у відродженні української реставраційної школи, зокрема, відновленні функціонування системи відповідних професійно-технічних навчальних закладів, орієнтованих на підготовку спеціалістів у галузі реставрації.

Вони також висловились за доцільність започаткування окремого видання з питань архітектурних, інженерних, хіміко-технологічних, біологічних та гідрогеологічних особливостей моніторингу нерухомих пам’яток історії і культури та створення інформаційно-аналітичного веб порталу «ІККРОМ в Україні».
Міністерство культури України

Вперше наш співвітчизник отримав почесне звання «Артист ЮНЕСКО в ім'я миру»

Диригент Національної опери України, художній керівник - головний диригент оркестру «Київ-Класик», Народний артист України, Посол української культури, професор – Г.Макаренко отримав почесне звання «Артист ЮНСЕКО в ім’я миру».

Урочиста церемонія вручення з цього приводу відбулася 29 листопада ц.р. у штаб-квартирі ЮНЕСКО у Парижі. Вручаючи Г.Макаренку документ про присвоєння почесного звання Генеральний директор ЮНЕСКО І.Бокова наголосила, що це рішення є «визнанням його прихильності ідеалам і цілям Організації через популяризацію музики в якості інструменту для діалогу і взаєморозуміння між народами і його діяльність на благо миру і толерантності, зокрема за допомогою концертів «Київ-Класик оркестру».
c:\users\v_voitovych\desktop\15232094_709937262486998_7341343054954829257_n[1].jpg

Після церемонії нагородження відбувся концерт камерного складу оркестру «Київ-Класик», в програмі якого прозвучала музика композиторів зі всіх континентів світу. Таким чином, концерт став своєрідним посланням миру, яке український митець надіслав світовому співтовариству зі штаб-квартири ЮНЕСКО.



c:\users\v_voitovych\desktop\15267625_709937365820321_3908990422205893850_n[1].jpg

«Артист ЮНЕСКО в ім’я миру» є категорією Послів доброї волі, так само як і «Чемпіони спорту ЮНЕСКО», до якої належать видатні українські спортсмени С.Бубка і брати Віталій та Володимир Клички - всесвітньо відомі особистості, які використовують свій вплив, харизму і авторитет задля підвищення обізнаності міжнародної громадськості щодо сфер діяльності Організації у рамках її пріоритетних програм та проектів.


Постійне представництво України при ЮНЕСКО
XXXV нарада Азово-Чорноморської орнітологічної робочої групи
6-7 жовтня 2016 р. на базі Біосферного заповідника «Асканія-Нова» ім. Ф.Е.Фальц-Фейна НААН України відбулася 35-а регіональна нарада Азово-Чорноморської орнітологічної робочої групи.
під час засідань.jpg
У її роботі взяли участь 37 вчених, дослідників, працівників природоохоронної сфери, наукових установ та вищих навчальних закладів України.

Місце і час проведення наради були вибрані не випадково, адже щороку на початку жовтня Асканія-Нова стає одним з найбільших у Європі центрів зосередження мігруючих зграй сірого журавля та інших навколоводних птахів.

Сюди їх приваблює первозданна природа і, зокрема, ділянка з дотриманням заповідного режиму - Великий Чапельський під.

У цьому пониженні, на дні якого є прісна вода, збираються десятки тисяч птахів. З огляду на це, територія має особливий статус водно-болотяного угіддя, що сертифіковане і охороняється відповідно до вимог Рамсарської конвенції.


ранокз журавлями +.jpg
Нинішнього року на території Великого Чапельського поду на площі у 23-и квадратних кілометри були нараховані понад 26,6 тисяч сірих журавлів, 7,7 тисяч огар, тисячі особин великої білолобої гуски.

Учасники наради обговорили питання про стан та перспективи проведення орнітологічних досліджень у регіоні. Вони відзначали, що з часу заснування Азово-Чорноморської орнітологічної робочої групи було зібрано і узагальнено унікальний еколого-фауністичний матеріал, який дозволяє простежити динаміку орнітологічних комплексів, притаманних прибережним і материковим екосистемам вздовж північного узбережжя Азовського і Чорного морів від гирла Дону до дельти Дунаю, а також на території Автономної Республіки Крим.

Ці дослідження часто мають характер міжнародної наукової кооперації, що дає змогу інструментальними методами із застосуванням супутникових технологій відстежувати міграційні потоки через Азово-Чорноморський та Дніпровський екокоридори.

Наукові результати діяльності робочої групи мають прямий вихід на такі напрями прикладної діяльності людини як авіація, енергозбереження, медицина, ветеринарія, біотехнологія.

З огляду на це, учасники наради відзначили важливість продовження фундаментальних і прикладних досліджень, спрямованих на збереження окремих видів птахів та подальше визначення можливих наслідків застосування новітніх технологій як на окремі види птахів, так і орнітологічні комплекси вцілому.

На тлі успіхів щодо збереження окремих популяцій рідких птахів особливе занепокоєння орнітологічної спільноти викликає подальше ігнорування органами законодавчої і виконавчої влади наукової думки, схвалення ними пропозицій, сформованих громадськими організаціями на основі ситуативних природоохоронних піар-компаній. Це особливо помітно у сферах поводження з видами, здатними до переносу трансмісивних захворювань, збереження рідкісних видів, які потребують створення спеціальних умов для їх виживання, а також управління цілинними і плавневими комплексами, порушеними внаслідок людською діяльністю з втраченими механізмами саморегуляції екосистем та існування біоти на обмежених заповідних територіях.


перше знайомство з мешканцями великого чапелськог поду.jpg
Учасники наради також мали змогу на практиці ознайомитись з різновекторними напрямами діяльності Біосферного заповідника ім. Ф.Е.Фальц-Фейна, зокрема щодо збереження різноманіття наземної фауни, у тому числі раритетних, охоронюваних видів національного і міжнародного рівнів, а також досвідом взаємодії з населенням і органами місцевого самоврядування.
В.Гавриленко, директор Біосферного заповідника «Асканія-Нова» ім. Ф.Е.Фальц-Фейна НААН України, Заслужений природоохоронець України
Упорядкування території та реставрація колони св. Христофора у подвір’ї Вірменського собору Львова
Одним з критеріїв того, що історичний архітектурний ландшафт центра Львова був включений до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО стало те, що він утворився внаслідок діяльності протягом століть різних етнічних груп з різними культурними і релігійними традиціями.

Розташування міста на перехресті торгівельних шляхів спровадило до Львова і вірмен, які принесли з собою самобутню східну культуру, що збереглася в архітектурних і мистецьких пам’ятниках.

Вірменська дільниця у середмісті відрізнялася своєрідною архітектурою. Її осередком був вірменський собор, збудований у 1356-1363 рр. за кошти вірменських купців, під керівництвом архітектора Дорінга.
d:\my documents\my pictures\new picture.png
Поруч з собором розташована вежа-дзвіниця, яка є висотною домінантою комплексу.
d:\my documents\my pictures\new picture.png
Вона збудована 1571 року за проектом П.Красовського з Лугано.

Безпосередньо до вежі примикає палац Вірменських архієпископів (ХVІІ-ХVІІІ ст.), навпроти – будинок колишнього Вірменського банку (ХVІІ ст.). З північного та південного боку собору є два невеличкі дворики. У

південному дворику зі збереженою аркадою розташоване старе вірменське кладовище, від якого збереглися надгробні плити з епітафіями, найстаріша з яких була встановлена майже 600 років тому.

Біля стіни будинку, який межує з кладовищем, розташована дерев’яна різьблена каплиця «Голгофа» (ХVІІІ ст.).

На пам’ять про віднову храму 1723 р. та його фундатора, голову вірменського суду Христофора Августиновича у подвір’ї встановлено пам’ятну колону з скульптурною постаттю Св. Христофора (1726 р.).

У радянський період у соборі був склад ікон. Тепер храм переданий вірменській громаді міста.

У 2007 р. розпочалися системні реставраційні роботи ансамблю вірменського собору за програмою «Спільна спадщина». Фінансову та методичну допомогу у проведенні реставраційних робіт українській стороні надало Міністерство культури Польщі та Товариство польських вірмен.

Насамперед, довелося рятувати стінопис інтер’єру храму, який внаслідок зміни температурно-вологісного режиму почав інтенсивно осипатися.

У 2016 р. було проведено 10-й завершальний етап реставрації стінопису головної нави. Роботи виконувала спільна польсько-українська група реставраторів під керівництвом П.Барановського.

Перед початком реставрації унікального дерев’яного різьбленого вівтаря «Голгофа», що дивом зберігся у вірменському дворику, були проведені ґрунтовні дослідження стану деревини та поліхромії, яка вкривала різьблені елементи.



c:\users\uois\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\pa280141.jpg
Одна з трьох фігур композиції була відсутня, її знайшли у запасниках Національного музею українського мистецтва та передали реставраторам.

Реставраційні роботи у вівтарі були завершені у 2012 р.

У 2007-2010 рр. за кошти міського бюджету Львова працівники архітектурної майстерні «Ренесанс» (директор Р.Мельник) виконали ремонтно-реставраційні роботи фасадів та дахів дзвіниці і собору.

c:\users\uois\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\вірменський дворик_27 10 2016 (10).jpg
Особлива атмосфера є у вірменському провулку (подвір’ї), до якого можна потрапити з вулиці Вірменської через арку дзвіниці.

Його утворюють стіни собору, палацу Вірменських архієпископів, вірменського банку Мон Піус та монастиря вірменських бенедиктинок.

Роботи з впорядкування подвір’я розпочалися у 2015 р. з археологічних досліджень та заміни каналізаційного колектора. Під існуючим асфальтовим покриттям були виявлені мощення з давніх кам’яних плит з написами вірменською мовою. Давнє покриття було відновлене.

Над реставрацією колони Св. Христофора, яка є домінантою подвір’я, протягом 2015-2016 рр. працювала група реставраторів під керівництвом польського реставратора А.Казберука.


c:\users\uois\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\06 10 2015 116.jpg

Реставраційні роботи Ансамблю Вірменського собору, які наразі продовжуються, активно підтримує вірменська громада міста. В.Арзуманян, відомий львівський підприємець, профінансував вечірню підсвітлення ансамблю та реставрацію двох кам’яних порталів. Так, спільними зусиллями відновлюється культурна спадщина, яка належить не лише львівським вірменам, але й світу, оскільки ансамбль Вірменського собору є Світовою спадщиною ЮНЕСКО.


Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради


З історії включення колишньої Резиденції митрополитів Буковини і Далмації до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО
Колишня Резиденція митрополитів Буковини й Далмації, де нині розташований Чернівецький національний університет ім. Ю.Федьковича, по праву є символом Буковинського краю.
c:\documents and settings\me\local settings\temporary internet files\content.word\new picture.bmp
Вона є один із найвизначніших витворів європейської архітектури другої половини ХІХ ст., справжньою перлиною архітектурної спадщини України. Її автор відомий чеський архітектор і меценат Й.Главка (1831-1908), за проектами якого було збудовано майже 150 будівель у різних містах Європи. Без перебільшення Резиденція, будівництво якої тривало 18 років (1864-1882), стала вершиною творчості Й.Главки.

Ксьондз Я.Бадені, який відвідав Чернівці наприкінці ХІХ ст. у щоденнику «У Чернівцях. Враження з кількаденної поїздки» із захопленням писав: «…резиденція вражає розмірами, засліплює червоністю стін, дахами, що блищать всіма кольорами веселки, вежами й вежечками всіх барв і розмірів… Бути у Чернівцях, а «резиденції» не побачити – це бути у Римі і не бачити папу Римського».


c:\documents and settings\me\local settings\temporary internet files\content.word\new picture.bmp
Враховуючи архітектурну унікальність Резиденції колектив університету на початку 2000-х років виступив з ініціативою включення її до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Протягом чотирьох років (2007-2011 рр.) тривала копітка праця викладачів і студентів, архівістів і архітекторів, перекладачів і юристів, представників влади і місцевого самоврядування, що увінчалися успіхом.

Вперше предметно про можливість приєднання до престижного клубу пам’яток людства у Чернівцях заговорили у вересні 2004 р. під час ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Збереження та використання культурної спадщини України: Чернівці на шляху до ЮНЕСКО». Тоді багато провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, які брали в ній участь висловлювали пропозицію номінувати на включення до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО історичне середмістя Чернівців, де розташована колишня Резиденція митрополитів Буковини й Далмації.

Однак це пропозиція не отримала належної підтримки У цій ситуації колектив університету запропонував обмежити територію ареалу номінації об’єктом колишня Резиденція митрополитів Буковини й Далмації, яка була візитівкою Чернівців.

З метою проведення процедури номінації в університеті була створена робоча на чолі з ректором С.Мельничуком.

Зміни і доповнення до «Конвенції про охорону всесвітньої культурної і природної спадщини 1972 р.», що набрали чинності у 2005 р. передбачали кілька етапів:

1. Включення об’єкту до Попереднього списку ЮНЕСКО (Tentative List);

2. Підготовка номінативного досьє і схвалення його Центром Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;

3. Висновки експерта ІКОМОС на підставі обстеження номінативного об’єкту і буферної зони навколо нього;

4. Включення питання щодо номінації об’єкту до порядку денного сесії КВС ЮНЕСКО і, відповідно, голосування членів Комітету.

Після ознайомлення з необхідним пакетом документів, підготовленим університетом у 2007 р. 31-а сесія КВС ЮНЕСКО прийняла рішення включити колишню Резиденцію до списку об’єктів-кандидатів (Tentative List).

Другий етап полягав у підготовці номінативного досьє.

В історичному контексті початок будівництва Резиденції у Чернівцях співпав із прагненням буковинців відкрити у Чернівцях університет. Митрополит Є.Гакман разом з майбутнім першим ректором університету К.Томащуком, виступаючи на засіданні австрійського парламенту зуміли переконати депутатів і, особисто, імператора Франца Йосипа у необхідності заснування університету саме у Чернівцях. Урочисте відкриття навчального закладу відбулося 4 жовтня 1875 р. І якщо два факультети, зокрема, філософський і юридичний розпочали роботу у спеціально збудованому для цього корпусі, то студенти богословського факультету навчалися у Семінарському корпусі Резиденції.

Зі зміною влади змінювалося і підпорядкування Резиденції. Нарешті у 50-тих роках ХХ ст. колишня Резиденція була передана в управління університету. До її складу входить три корпуси: Митрополичий, Семінарський і Гостьовий, де нині навчаються студенти, діє Церква Трьох Святителів і каплиця Святого Івана Нового Сучавського. Перед Резиденцією розташований двір-курдонер, позаду - парк.

Підготовлене робочою групою досьє разом із картами, схемами, фотоілюстраціями, копіями архівних документів та іншими матеріалами нараховувало майже 1000 сторінок.

Складність опрацювання архівних документів, більшість з яких зберігається у фондах Державного архіву Чернівецької області, полягала у тому, що вони були написані рукописною готикою і потребували перекладу.

Важливу роль у підготовчій роботі відіграла Фундація Йозефа, Марії і Зденки Главкових, заснована у 1905 р. у Празі (Чехія). Її керівництво надало університетові копії практично усіх креслень Резиденції, зроблених Й.Главкою під час її будівництва.

Протягом 2008-2010 рр. тривала підготовка номінативного досьє і проведення різноманітних заходів, передбачених ЮНЕСКО.

Після експертної оцінки Центром Всесвітньої спадщини номінативне досьє із певними застереженнями щодо чіткого визначення меж буферної зони навколо об’єкту було повернуте на доопрацювання. Після неодноразових перемовин з відповідними державними і місцевими службами новий варіант досьє був надісланий до ЦВС вдруге. У квітні 2010 р. Нацкомісія України у справах ЮНЕСКО одержала висновок ЦВС у якому зазначалося, що Центр «…немає жодних зауважень стосовно відповідності номінативного досьє настановам ЮНЕСКО».

У вересні 2010 р. у Чернівцях з експертною місією побував експерт ІКОМОС Й.Штульц, який детально обстежив об’єкт номінації, прилеглу територію і буферну зону (історична частина міста), зустрівся з представниками місцевого самоврядування і владних структур.

Водночас на адреси посольств держав, представники яких є входили до складу КВС були надіслані листи-звернення щодо підтримки номінативного об’єкта.

5 травня 2011 р. на офіційному сайті ЮНЕСКО з’явилося повідомлення про включення до порядку денного 35-ї сесії КВС питання стосовно номінації колишньої Резиденції до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Однак буквально за тиждень до початку сесії робоча група одержала проект рішення в якому йшлося про те, що «…у зв’язку з відсутністю туристичної інфраструктури і недостатнім захистом об’єкту від природних катаклізмів питання номінування Резиденції до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО відтерміновується на два роки».

Незважаючи на це, українська делегація, до складу якої увійшли голова робочої групи, ректор Чернівецького університету С.Мельничук та заступник голови, проректор Т.Марусик взяли участь у 35–й сесії КВС, що в проходила у червні 2011 р. у Парижі.

У ході багатогодинних консультацій з членами ІКОМОС, ґрунтовних відповідей на висловлені зауваження українській делегації вдалося переконати членів КВС, більшість яких підтримала включення колишньої Резиденції митрополитів Буковини і Далмації до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

28 червня 2011 р. 35-а сесія Комітету Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО прийняла відповідне рішення. Колишня Резиденція стала третім українським об’єктом культурної спадщини, який був включений до Списку.

Слід зазначити, що із 42 номінованих об’єктів до Списку було включено лише 25. Східна Європа була представлена лише одним – Чернівецькою Резиденцією.

Церемонія офіційного вручення університету Сертифікату ЮНЕСКО відбулася 15 грудня 2011 р. у найошатнішій Мармуровій залі колишньої Резиденції.


c:\documents and settings\me\local settings\temporary internet files\content.word\new picture.bmp
Вона увінчала собою успішне завершення багаторічної наполегливої праці колективу університету, епіграфом якої можуть бути слова «батька Резиденції» Й.Главки: «Будьте чесними і великодушними, творцями, а не руйнівниками».
Т.Марусик, Чернівецький національний університет

ім. Ю.Федьковича
ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ

ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ: КОНСТРУЮВАННЯ В КОМП’ЮТЕРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Кафедра ЮНЕСКО «Нові інформаційні технології в освіті для всіх», яка багато років функціонує на базі Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України значну увагу у своїй роботі приділяє питанням використання інформаційних технологій у шкільній освіті, зокрема, розвитку творчих здібностей дітей.

Однією зі сфер, де на ранніх стадіях життя виявляється творча активність є образотворче мистецтво, зокрема малювання, яке є одним з основних засобів самовираження.

Залучення дітей до опанування та використання сучасних графічних систем і електронних конструкторів відкриває перед ними фактично невичерпні можливості створення малюнків та композицій.

Йдеться, зокрема, про сучасне мультимедійне середовище, яке дає змогу поєднувати різні види інформації (текст, малюнок, звук, анімація). Мультимедійні системи дозволяють вільно пересуватися з одного семантичного рівня знань на інший, встановлювати власні мисленнєві зв’язки між подіями, явищами тощо, моделювати їх з відмінними від реальних характеристиками та результатами.

Робота у таких середовищах, з одного боку, сприяє опануванню сучасними технологіями для розв’язання практичних задач, формуванню системно-інформаційної картини світу, системного та об’єктно-орієнтованого мислення, пізнавальної активності та творчих компонентів мислення. З іншого боку, сприяє формуванню стійкого інтересу до навчання, що є необхідною умовою практичної реалізації особистісно-зорієнтованого здобуття знань.

Основною формою діяльності користувача у сучасному мультимедійному середовищі також є конструювання.

В узагальненому вигляді воно включає широкий спектр понять, зокрема, і будь-яке створення тексту, малюнку чи мелодії і побудову людського знання взагалі. Цей підхід може бути досить плідним у разі використання можливостей сучасних інформаційних технологій.

Комп’ютер надає практично необмежений набір інструментів конструювання, доступ до існуючих інформаційних середовищ і вихід у позакомп’ютерну реальність (музеї, бібліотеки, фільмотеки тощо). Це відкриває надзвичайно широкі перспективи в організації шкільної навчальної діяльності та позашкільної дитячої творчості, у залученні дітей до образотворчого мистецтва, сучасного дизайну, театрально-декоративного та інших видів мистецтва, моделювання картин світу тощо.

З огляду на це, одним з пріоритетних напрямків діяльності колективу науковців МННЦ ІТ і С є розробка та впровадження у шкільну освіту методики безперервної довгочасної підготовки учнів 1-11 класів загальноосвітніх шкіл до активного використання перспективних інформаційних технологій [2]. Дана методика ґрунтується на засадах педагогіки розвитку і дотриманні принципів педагогічної доцільності та дозованого використання комп’ютера під час уроку відповідно до вікових особливостей учнів.

Особливістю авторського підходу є використання можливостей сучасних графічних і мультимедійних середовищ з метою розвитку творчих здібностей учнів шляхом залучення дітей до процесу графічного конструювання та моделювання картин світу [3, 4]. В основі підходу лежить застосування активних методів навчання як таких, що сприяють практичній реалізації особистісно орієнтованого навчання.

Роль учителя полягає в організації навчальної діяльності школярів та індивідуальній роботі з кожним учнем, створенні таких проблемних ситуацій, які вимагали б від учня досліджень та набуття нових знань і навичок і сприяли, таким чином, розвитку мисленнєвих і творчих здібностей дитини, створенню атмосфери захопленості та відчуття «повної» свободи у процесі реалізації творчих проектів.

Розроблена система завдань з графічного конструювання для учнів різних вікових категорій складається з двох частин [5, 6].



I частина: вправи та завдання, що активізують творчу уяву й дозволяють опанувати техніку створення зображень (малюнок, композиція) у конкретному графічному чи мультимедійному середовищі.

Це завдання типу «збери картинку», «домалюй», вправи з точкою, лінією, геометричними фігурами, плямами, формами, передача відчуттів за допомогою кольору тощо.



II частина: творчі завдання, що вимагають володіння технікою створення зображень і передбачають реалізацію індивідуального чи колективного проекту в графічному та/або мультимедійному середовищі.

Особливість творчих робіт і завдань полягає у тому, що вони носять відкритий характер, тобто кількість варіантів відповідей, залежить від того скільки дітей їх виконує.

Мобілізуючи великі затрати розумової діяльності, графічне конструювання та моделювання картин світу прискорює процеси розвитку просторового мислення, образного бачення (уяви), розвиває розумові здібності, спостережливість дітей, відчуття гармонії.

Апробація авторських розробок проводиться на базі загальноосвітньої школи I-III ступенів №132 м. Києва.

Багаторічна співпраця науковців Міжнародного центру інформаційних технологій та систем і педагогічного колективу школи здійснюється за кількома напрямками [7]:

• викладання шкільного курсу інформатики науковцями Центру, розробка та апробація авторських програм і методик;

• підготовка учнів школи до участі в олімпіадах з інформатики та інформаційних технологій;

• розробка та реалізація спільних проектів з використання ІКТ у навчально-виховному процесі школи;

• участь у семінарах та конференціях з питань інформатизації шкільної освіти, підготовка спільних доповідей та публікацій.

Зразки творчих завдань з конструювання у графічному редакторі, виконаних учнями школи I-III ступенів №132 м. Києва

Тема: «Силуети». Завдання: створити силует за власним задумом використовуючи заданий набір базових геометричних фігур.


кролик та гімнаст єфанова

Танграм. Силуети за власним задумом

Автор: А.Єфанова, 7-й клас






pic 3

pic 2a

Метелик. Автор: О.Карпенко,

2-й клас


Тюльпан.

Автор: В.Грисюк, 2-й клас



Тема: «Орнаменти».

Завдання 1: Створити орнамент за власним задумом, використовуючи заданий набір базових геометричних фігур.



pic 5

pic 6

«Килим»

Автор: К.Герасименко, 2-й клас



«Килим»

Автор: Н.Чижовська,

2-й клас

Завдання 2: Створити орнамент за власним задумом.



ornament_2а

manger_ornament_6_2005_misto

«Серветка».

Автор: С.Пронькін,

6-й клас


«Орнамент». Автор: І.Мангер, 6-й клас

Тема: «Створення тематичних конструкторів». Завдання: Створити конструктор за власним задумом.

Приклади конструкторів, створених учнями:




конструктор_1b

Конструктор «Букет».

Автор: Н.Хоруженко, 6-й клас






more

Конструктор «Мешканці підводного світу».

Автор: І.Король, 6-й клас


Таким чином, робота у графічних і мультимедійних середовищах допомагає учням опанувати технологічними, раціональними прийомами побудови композицій, без яких неможливий політ дитячої думки, фантазії.

Навички, набуті дітьми з перших кроків знайомства з комп’ютерною графікою, закріплюються у процесі дорослішання, що супроводжується розширенням уявлень про світ, про життя, про себе, - про усе, що можна зобразити та висловити до цього своє ставлення.

Досвід викладання за авторською методикою переконливо свідчить про зростання інтересу до занять комп’ютерною графікою та досить серйозний рівень підготовки учнів школи № 132 м. Києва. Вони неодноразово ставали переможцями III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з комп’ютерної графіки, багато випускників школи стали професіоналами у галузі комп’ютерного дизайну та реклами.



Роботи учнів школи I-III ступенів №132 м. Києва, переможців Київської міської олімпіади з комп’ютерної графіки


сумка1 c

«Орнамент». Автор: О.Потапенко, 6-й клас. Диплом II ступеня

ornament_ribal_2 a n 1

«Серветка». Автор:

О.Рибальченко,

6-й клас.

Диплом I ступеня.



manger_kotic i pivnic_6_2005_misto

«Ілюстрація до казки»

Автор: І.Мангер, 6-й клас.

Диплом I ступеня.


mamontova_natur1

«Натюрморт»

Автор: Ю.Мамонтова,

7-й клас.

Диплом II ступеня



r

«Тіні. Ромео і Джульєтта»

Автор: О.Александрова, 8-й клас

Гран Прі на міській олімпіаді


pic 17

«Транспорт майбутнього»

Автор: М.Король, 11-й клас.

Диплом II ступеня





pic 16

«Реклама парку атракціонів»

Автор: О.Вишневська, 11-й клас.

Диплом I ступеня.


Література

  1. Селье Г. От мечты к открытию: Как стать ученым. Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1987. – 368 с.

  2. Новые информационные технологии в образовании для всех: непрерывное образование / В.И. Гриценко, В.Б. Артеменко, А.Ф. Манако и др. - К.; Изд. дом "Академпериодика", 2013.- 207 с.

  3. Литвиненко Н.І., Заріцька С.І. Комп‘ютер у початковій школі: аспекти використання // Початкова освіта, 2004, № 9 (249), – С. 24-25.

  4. Литвиненко Н.І., Заріцька С.І. ІКТ як засіб розвитку творчих здібностей школярів: графічне конструювання//Збірник матеріалів Сьомої міжнародної конференції “Нові інформаційні технологіі в освіті для всіх: моделі та інфраструктури”(27-28 листопада 2012 р.). – К.: МННЦ ІТ і С НАНУ та МОНУ, 2012. – С. 321-323.

  5. Литвиненко Н.І., Заріцька С.І. Конструювання як метод створення зображень. Завдання з графічного конструювання в MS Paint для учнів 5-7 класів // Шкільний світ: Інформатика. – 2013. – №2 (650), – С. 3-17.

  6. Литвиненко Н.І., Заріцька С.І. Формування навичок конструктивної діяльності учнів засобами ІКТ// Шкільний світ: Інформатика. – 2014. – №1 (673). – С. 16-23.

  7. Литвиненко Н.І., Савченко М.І. Кроки впровадження інформатики в школі: з досвіду викладання за авторськими програмами//Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2014. – №8 (120). – С. 39-43.


Н.Литвиненко, науковий співробітник МННЦ ІТ і С НАН та МОН

С.Заріцька, науковий співробітник МННЦ ІТ і С НАН та МОН
Підсумкова зустріч учасників проекту «Creative flowers»-2016

Екологічний клуб «ЛОТОС», створений студентами Коледжу економіки, права та інформаційних технологій (КЕПІТ), який з 2010 р. є учасником Міжнародного проекту «Асоційовані школи ЮНЕСКО», продовжує реалізацію екологічного проекту «Creative flowers».

Його ідея виникла у членів екологічного клубу два роки тому, коли вони вирішили перетворити на клумби засмічені та порослі чагарниками ділянки землі біля КЕПІТу. Активісти впорядкували спочатку одну ділянку, згодом іншу. До проекту приєдналися студенти та учні інших київських навчальних закладів, які входять до мережі асоційованих шкіл ЮНЕСКО, зокрема, Фінансового ліцею, Спеціалізованої школи №82 ім. Т.Г.Шевченка з поглибленим вивченням англійської мови, Спеціалізованої школи I-III ступенів №85 з поглибленим вивченням англійської мови, Спеціалізованої школи I-III ступенів № 65 з поглибленим вивченням іноземних мов, Спеціалізованої школи № 125 з поглибленим вивченням англійської мови, Колегіуму «Олімп» м. Києва та Школа I-III ступенів № 119.
c:\users\ludmilasu\desktop\цветы2.jpg
У лютому 2016 року керівник проекту В.Дяченко отримала ґрант Президента України на його проведення на суму 42 тисячі 700 гривень.

Протягом року ці кошти були витрачені на створення і догляд за 10-ма клумбами у різних районах Києва, розташованими головним чином біля навчальних закладів – учасників проекту.


c:\users\ludmilasu\desktop\цветы4.jpg
У жовтні активісти клубу провели підсумкову зустріч за результати 2016 р., в якій взяли участь понад 70 старшокласників та ліцеїстів з різних навчальних закладів столиці, які протягом 2015-2016 навчальному році долучилися до проекту «Creative flowers» та партнери проекту - представники Громадської організації «Нова Атлантида», які навесні нинішнього року провели для студентів КЕПІТу та учнів шкіл майстер-класи з розбивки клумб, добору квітів, догляду за ними у різні пори року.

Команди екологів столичних ліцеїв, гімназій та шкіл, у тому числі асоційованих шкіл ЮНЕСКО

прозвітували про свою участь у проекті. Інформацію про це була розміщена на сайтах загальноосвітніх навчальних закладів.

Враховуючи значний інтерес серед учнів навчальних закладів столиці до проекту «Creative flowers», учасники наради вирішили продовжити його реалізацію наступного року та вжити заходів для залучення до участі у ньому якомога більшого числа представників студентської і учнівської молоді.



Л.Шимкова Голова екологічного клубу «ЛОТОС» Коледжу кономіки, права та інформаційних технологій


Д




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал