1. Психологія творчості



Скачати 64.53 Kb.
Дата конвертації27.03.2017
Розмір64.53 Kb.
    Навігація по даній сторінці:
  • Талант
Психологія творчості - розділ психології , що вивчає процес наукових відкриттів , винаходів , створення творів мистецтв .

ПЛАН


1. Психологія творчості

2. Здібності.

3.  Творчі здібності

4. Креативність

5. Обдарованість


1 . Психологія творчості ( англ. psychology of creative activity ) - розділ психології, що вивчає творення людиною нового , оригінального в різних сферах діяльності , насамперед у науці , техніці , мистецтві , а також у повсякденному житті ; формування, розвиток і структуру творчого потенціалу людини .
П. т. - один з найважчих розділів психології через розпливчастості критеріїв нового і оригінального , строго кажучи , все життя є творчість , т. к. не можна двічі увійти в одну й ту ж річку , двічі однаково виконати найпростіше рух або однаково вимовити одне і теж слово . Вправа є повторення без повторення (Н. А. Бернштейн ) . Кожна мить людського життя не тільки неповторний, але є і нове поч. ( Т. Еліот ) .
Те, що відбувається у творчому акті породження твору ( бо Він вивів із себе ) нагадує духовний та інтелектуальний тигель , в якому змішуються , переплавляються внутрішні форми слова , образу , дії . У ньому « внутрішній вогонь , полум'яніючи то більше, то менше , то яскравіше , то приглушений , то жвавіше , то повільніше , зазвичай переливається в вираз кожній думці і кожної рветься назовні череди сприйнять »

( Гумбольдт ) . Або череди образів. Напр. , Скульптор « не заспокоює , поки повністю і досконало НЕ відвоює думку свого уяви у грубого каменю » ( Гумбольдт ) .


Загадка і таємниця полягає в тому , як переплавляють в тиглі гетерогенні форми ( «сміття , з якого ростуть вірші» ) в результаті дають на виході «чисті культури» , породжують стиль : стиль слова , живопису , скульптури , музики , танцю , мислення. Стиль глибоко індивідуальний , « прозорий » або « темний» , який ні з яким ін не можна сплутати .
Механізми творчості продовжують залишатися викликом науці . М. Хайдеггер песимістично , але справедливо зауважив , що ми мислимо ще не в власному розумінні слова . Тому ми запитуємо , що значить мислити ? А думка - невід'ємна частина і головна умова творчості.
2 . Здібності - індивідуально-психологічні особливості людини , які проявляються в діяльності і є умовою успішності її виконання . Від здібностей залежить швидкість , глибина , легкість і міцність процесу оволодіння знаннями , вміннями та навичками , але самі вони до них не зводяться .
Дослідженнями встановлено , що здібності - прижиттєві освіти , що їх розвиток йде в процесі індивідуального життя , що середовище , виховання активно формують їх.
Здібності - поняття динамічне , їх формування певним чином відбувається в процесі організованої діяльності .
Здібності розвиваються на протязі життя людини з задатків.

Задатки - анатомо- фізіологічні та функціональні особливості людини , що створюють певні передумови для розвитку здібностей .
Характерним для задатків є те , що вони самі по собі ще ні на що не спрямовані. Задатки впливають , але не вирішальним чином на процес формування і розвитку здібностей , які формуються прижиттєво в процесі діяльності і виховання.
До основних складових природних відмінностей здібностей можуть бути віднесені: певні властивості нервової системи , пізнавальна активність і саморегуляція , особливості будови аналізаторів . Задатки багатозначні, вони обумовлюють :
різні шляхи формування здібностей ,
впливають на рівень досягнення , швидкість розвитку .
На формування здібностей впливає ряд умов. Це - теоретичний і практичний досвід , знання ; фізична і розумова активність, пов'язана з виконанням конкретних цілей і прилученням до різних видів гри , вчення , праці; спостережливість , хороша пам'ять , яскравість уяви.
Здібності , вважав Б.М. Теплов знаходяться в постійному розвитку. Здібності , які не розвиваються на практиці , з часом гаснуть. Тільки постійно вдосконалюючись у музиці , малюванні , технічній творчості , математики , можна підтримувати і розвивати здібності у відповідній діяльності .
Для здібностей характерні заменяемость , великі компенсаторні можливості .
У цьому плані зазвичай розрізняють :
загальні здібності (такі індивідуальні властивості особистості , які забезпечують відносну легкість і продуктивність в оволодінні знаннями і здійсненні різних видів діяльності);
спеціальні здібності (система властивостей особистості , які допомагають досягти високих результатів у якій-небудь області діяльності ) . Спеціальні здібності органічно пов'язані із загальними .
Виділяють такі рівні здібностей:
репродуктивний (забезпечує високе вміння засвоювати знання , опановувати діяльністю ) :
творчий ( забезпечує створення нового , оригінального ) .
Слід , однак , мати на увазі , що всяка репродуктивна діяльність включає елементи творчості , а творча діяльність включає і репродуктивну , без якої вона неможлива .
Розрізняють також теоретичні та практичні здібності. Вони різняться тим , що перші припускають схильність людини до абстрактно -теоретичних роздумів , а другий до конкретних , практичних дій. Часто вони не поєднуються один з одним.
Одна і та ж здатність може бути різною за ступенем розвитку .
Талант - високий рівень розвитку здатності , що забезпечує видатних успіхів у тому чи іншому виді діяльності. Геніальність - вищий рівень розвитку здібностей , який робить його видатною особистістю у відповідній сфері діяльності.
3 . Що таке творчі здібності? Чи можна їх розвинути або це дано від народження?
Існує думка , що творчими здібностями володіють всі люди. Але більшість , просто не знає про свої можливості або навіть не замислюється про них.
Людина сама може в собі виховати , а швидше розбудити , здатність до творчості. Це не означає , що можна себе переконати в тому , що ти віртуозний скрипаль , але спробувати поглянути на навколишній світ або конкретне питання під іншим кутом може кожна людина . Творчі здібності - це в першу чергу здатність людини знаходити особливий погляд на звичні і повсякденні речі або завдання. Ця здатність безпосередньо залежать від кругозору людини. Чим більше він знає , тим легше йому поглянути на досліджуване питання з різних ракурсів .
Творча особистість постійно прагне більше дізнатися про навколишній світ не тільки в області своєї основної діяльності , але і в суміжних галузях.
У більшості випадків творча людина - це в першу чергу оригінально мисляча людина, здатна на нестандартні рішення.
Безумовно , здатність до творчих рішень з'являється не відразу , але у кожної людини є свій певний потенціал. Творчі можливості можна і потрібно розвивати.
Націленість на пошук відповідей може бути присутнім " у фоні " , у повсякденному житті , але це не повинно бути якесь постійне напруження , а лише уважний і різносторонній підхід до навколишнього світу.
Одночасно швидке і якісне рішення - це виняток з правил. Як правило , творчий процес це ланцюг рішень , які виникають один з одного в результаті роздуми (у разі одиночного варіанту ) або обговорення (у разі колективної творчості ) .
Іншими словами , винахід або відкриття, це не подарунок долі , не випадковість , а результат цілеспрямованого розумового процесу . І якщо раптом якісь випадковості насправді відбуваються, то що б побачити ці " випадковості " , нерідко потрібна уважність до дрібниць , працьовитість , завзятість і терпіння .
Для колективної творчості існують методики і способи організації творчого процесу : мозковий штурм , ТРИЗ , синектика , морфологічний аналіз та інші. Для самостійного , одиночного пошуку творчого рішення , цілком може підійти морфологічний аналіз , карти пам'яті ( mind map ) .
4 . Креативність (від англ. Create - створювати , творити ) - творчі здібності індивіда , що характеризуються готовністю до прийняття і створення принципово нових ідей , що відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення і входять в структуру обдарованості як незалежний чинник , а також здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем . Згідно американському психологу Абрахаму Маслоу - це творча спрямованість , природжено властива всім , але вона втрачається більшістю під впливом сформованої системи виховання, освіти та соціальної практики .
На побутовому рівні креативність проявляється як кмітливість - здатність досягати мети , знаходити вихід з уявною безвихідній ситуації , використовуючи обстановку , предмети і обставини незвичайним чином. У широкому сенсі - нетривіальне і дотепне рішення проблеми. Причому , як правило , мізерними і неспеціалізованими інструментами або ресурсами , якщо потреба матеріальна. І сміливому , нестандартному , що називається не штампованому підходу до вирішення проблеми або задоволенню потреби знаходиться в нематеріальній площині.
Є кілька гіпотез щодо виникнення креативних здібностей . Згідно з першою вважається , що творчі здібності виникли у людини розумної поступово, протягом тривалого часу і були наслідком культурних і демографічних змін людства , зокрема , зростання чисельності народонаселення , шляхом складання здібностей найрозумніших і обдарованих особин в популяціях , з подальшим закріпленням даних властивостей в потомстві
За другою гіпотезою , висловленою в 2002 році антропологом Річардом Клайном поява креативності мала стрибкоподібний характер. Вона виникла внаслідок раптової генетичної мутації близько 50 тисяч років тому.
5 . Поняття обдарованості не отримало загальновизнаного визначення . Найбільш поширеним є визначення німецького психолога В. Штерна :
Обдарованість - це загальна здатність індивіда свідомо орієнтувати своє мислення на нові вимоги ; це загальна здатність психіки пристосовуватися до нових завдань і умов життя.
Природні задатки організму самі по собі не детермінують однозначно обдарованості людини . Вони лише є невід'ємним компонентом тієї системи умов, що визначають розвиток особи , її обдарованість . Обдарованість виражає внутрішні можливості розвитку не організму як такого , а особистості . Однак якщо обдарованість виражає внутрішні особливості особистості , то до неї повною мірою можна віднести концептуальне положення про те , що внутрішнє завжди опосередковане зовнішнім і невіддільне від нього.
Обдарованість виявляється лише через своє співвідношення з умовами, в яких відбувається конкретна діяльність людини. Воно виражає внутрішні дані і можливості людини , тобто внутрішні психологічні умови діяльності в їх співвідношенні з вимогами , які ставить ця діяльність . Для динаміки обдарованості істотне значення має оптимальність рівня вимог, висунутих в ході діяльності людини , наприклад вимог , які ставить учневі навчальна програма . Щоб стимулювати розвиток , ці вимоги повинні бути досить високими.



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал