Звіт про результати всеукраїнського експертного опитування: визначення алгоритму запровадження системи державного фінансування політичних партій І виборчих кампаній



Сторінка1/4
Дата конвертації13.02.2017
Розмір0.7 Mb.
ТипЗвіт
  1   2   3   4





ЗМІСТ
ПРОГРАМА...........................................................................................................................3
ЗВІТ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ЕКСПЕРТНОГО ОПИТУВАННЯ: ВИЗНАЧЕННЯ АЛГОРИТМУ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ І ВИБОРЧИХ КАМПАНІЙ.........................................................................................5
ЕВРОПЕЙСКИЙ ОПЫТ ФИНАНСИРОВАНИЯ ПОЛИТИЧЕСКИХ ПАРТИЙ. ЛИТВА ..................10
КОНЦЕПЦІЯ ЗМІН ДО ЧИННОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО ПРИВЕДЕННЯ РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСУВАННЯ ПАРТІЙ І ВИБОРЧИХ КАМПАНІЙ У ВІДПОВІДНІСТЬ ДО МІЖНАРОДНИХ СТАНДАРТІВ.......................................................................................................................20
Резюме (ключові висновки і рекомендації)......................................................................19
1. Рекомендації ГРЕКО в рамках Третього раунду оцінювання України щодо забезпечення прозорості фінансування політичних партій та виборчих кампаній.........22
2. Запровадження прямого державного фінансування політичних партій......................23
2.1 Проведення розмежування між фінансуванням статутної діяльності партій та фінансуванням партійних витрат, пов’язаних з участю партій у виборах..........................................................25

2.2 Підстави отримання державного фінансування..................................................................25

2.3 Критерії розподілу бюджетних коштів, виділених рамках державного фінансування політичних партій.................................................................................................................26

2.4 Обсяги фінансування.......................................................................................................26


3. Удосконалення регулювання приватного фінансування політичних партій................27
3.1 Визначення поняття внеску на користь політичної партії та визначення його розміру...........27

3.2 Податкові пільги для осіб, які здійснюють внески на підтримку політичних партій ...............29

3.3 Обмеження щодо джерел здійснення внесків на підтримку партій/суб’єктів виборчого процесу...............................................................................................................................29

3.4 Граничний розмір внеску на користь партії/суб’єкта виборчого процесу .............................31


4. Обмеження витрат на передвиборну агітацію .............................................................34
5. Встановлення вимог щодо порядку, періодичності подання та змісту фінансової звітності партій та розпорядників коштів виборчих фондів ............................................35
5.1 Зміст фінансових звітів партій та розпорядників виборчих фондів ......................................35

5.2 Періодичність, порядок подання та оприлюднення фінансових звітів партій, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів ............................................................39


6. Запровадження ефективного незалежного контролю за фінансуванням політичних партій та виборчих кампаній.............................................................................................40
7. Встановлення пропорційних, ефективних та дієвих санкцій за порушення у сфері фінансування партій та виборчих кампаній ....................................................................42


круглий стіл
Державне фінансування політичних партій – як покласти край політичній корупції?
19 лютого 2015 р.| м. Київ, готель «Київ»
ПРОГРАМА




10.00

Реєстрація учасників, кава


10.30


Відкриття круглого столу
Ольга Будник

Виконавчий директор ГО «Центр політичних студій та аналітики»
Габріеле Бауманн

Керівник Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні
Олексій Орловський

Директор Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду «Відродження»
Тарас Шевченко

Реанімаційний Пакет Реформ

Директор Інституту Медіа Права


10.50

Перспектива запровадження державного фінансування політичних партій і виборчих кампаній в Україні

Модерує: Віктор Таран, Центр політичних студій та аналітики


  • Концепція запровадження державного фінансування політичних партій і виборчих кампаній в Україні


Денис Ковриженко

IFES


  • Перспективи схвалення концепції державного фінансування політичних партій і виборчих кампаній Верховною Радою України


Єгор Соболєв

Народний депутат Об’єднання «Самопоміч», Голова Комітету з питань запобігання і протидії корупції
Сергій Лещенко

Народний депутат «Блок Петра Порошенка». Голова робочої групи з підготовки законопроекту про державне фінансування політичних партій при Комітеті з питань запобігання і протидії корупції
Леонід Ємець

Народний депутат «Народний Фронт», Перший заступник голови Комітету з питань правової політики та правосуддя


11.50

Обговорення

12.10

Кава-пауза


12:30

Прозоре фінансування партій як елемент подолання корупції у вищих політичних колах

Модерує: Алла Волошина, ТІ Україна


  • Прозорість політичних фінансів: український вимір


Алла Волошина

Старший аналітик департаменту аналізу антикорупційної політики ТІ Україна


  • Державна підтримка партій у Польщі – правила, можливості, ефекти


Світлана Конончук

Керівник Програми демократизації політичних інститутів УНЦПД


  • Деякі аспекти німецької моделі державного фінансування політичних партій


Габріеле Бауманн

Керівник Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні
Віктор Замятін

Провідний експерт політико-правових програм Центру Разумкова


13.30

Обговорення


13.40


Відкрита дискусія «Як здобути підтримку ключових аудиторій в питанні реформування системи фінансування політичних партій в Україні

Модерує: Інна Борзило, «Центр UA»


  • Шляхи успішної комунікації


Наталя Іщенко

Експерт з комунікаційних технологій


  • Канали комунікації і меседжі для представників влади


Світлана Заліщук

Народний депутат «Блок Петра Порошенка»


  • Канали комунікації і меседжі для широких кіл громадськості


Інна Борзило

Виконавчий директор ГО «Центр UA»


  • Канали комунікації і меседжі для журналістів


Наталя Соколенко

журналіст


14:40

Закриття круглого столу, фуршет




ВИЗНАЧЕННЯ АЛГОРИТМУ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ І ВИБОРЧИХ КАМПАНІЙ


Звіт про результати всеукраїнського експертного опитування
Повний текст звіту можна скачати

за посиланням bit.ly/PolitFinance
Київ 2014



Це дослідження було представлено Центром політичних студій та аналітики в рамках проекту «Об’єднуємося заради реформ (UNITER)», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Проведення цього дослідження стало можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст дослідження є винятковою відповідальністю (назва організації.) та не обов’язково відображає погляди USAID, Pact або уряду США. Забороняється відтворення та використання будь-якої частини цього дослідження у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання чи використання в будь-який інший спосіб без відповідного посилання на оригінальне джерело.


Презентация Европейского опыта механизма финансирования политических партий на примере Литвы
Круглый стол «Государственное финансирование политических партий – можно ли избавиться от влияния олигархов?»
Киев

03.09.2014






Концепція
змін до чинного законодавства щодо приведення регулювання фінансування партій і виборчих кампаній у відповідність до міжнародних стандартів
Ця Концепцію було підготовлено IFES-Україна та Transparency International-Україна з урахуванням пропозицій експертів громадської коаліції “Реанімаційний пакет реформ”. У документі викладено пропозиції щодо внесення змін до чинного законодавства України (Закону “Про політичні партії в Україні”, законів, які встановлюють порядок проведення загальнодержавних та місцевих виборів, а також суміжного законодавства), спрямованих на виконання рекомендацій Групи держав проти корупції (ГРЕКО) стосовно підвищення прозорості фінансування політичних партій та передвиборної агітації.

В Концепції також було враховано основні положення “Концепції змін до законів України щодо підвищення прозорості фінансування політичних партій і виборчих кампаній в Україні”, підготовленої у 2009 році Лабораторією законодавчих ініціатив із залученням представників Міністерства юстиції України та ЦВК та за підтримки проекту UPAC (Проекту протидії корупції в Україні). Також у ній враховано рекомендації ОБСЄ/БДІПЛ, Венеціанської комісії та Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) щодо удосконалення правового регулювання фінансування політики в Україні.

На підставі цієї Концепції пропонується підготувати проект закону щодо внесення змін до законодавчих актів України щодо приведення регулювання фінансування політичних партій і виборчих кампаній у відповідність до міжнародних стандартів.
РЕЗЮМЕ (КЛЮЧОВІ ВИСНОВКИ І РЕКОМЕНДАЦІЇ)
Українське законодавство у сфері фінансування політичних партій та виборчих кампаній є внутрішньо суперечливим, а також не відповідає міжнародним стандартам у сфері фінансування політики та кращим європейським практикам у цій сфері. Воно не створює належних передумов для запобігання і протидії політичній корупції, зумовлює залежність партій від фінансування з боку обмеженого кола великих донорів, не забезпечує належний доступ громадян до інформації про те, хто саме і в яких обсягах фінансує партії, і на які цілі витрачаються отримані ними кошти. Залежність партій від приватного фінансування також не сприяє розвитку внутрішньопартійної демократії та створенню рівних умов для ефективної конкуренції між партіями у політичній сфері, зокрема під час організації і проведення виборів. Належний контроль за дотриманням встановлених законодавством обмежень щодо фінансування партій і виборів фактично відсутній, що призводить до недотримання відповідних обмежень на практиці. Не сприяє дотриманню цих обмежень і відсутність пропорційних, ефективних та превентивних санкцій за порушення законодавства у сфері фінансування політики.
Положення національного законодавства щодо фінансування партій і виборчих кампаній неодноразово критикувались міжнародними організаціями, у тому числі ГРЕКО, Венеціанською комісією, Організацією економічного співробітництва та розвитку, ОБСЄ/БДІПЛ, Міжнародною фундацією виборчих систем. Однак переважна більшість відповідних рекомендацій цих організацій виконана так і не була.
З метою приведення національного законодавства у сфері фінансування партій та виборчих кампаній у відповідність до міжнародних стандартів пропонується:


  • запровадити державне фінансування політичних партій, починаючи з 2016 року, передбачивши при цьому:

  • здійснення державного фінансування у двох формах: 1) у формі щорічного фінансування статутної діяльності партій, не пов’язаної з їх участю у загальнодержавних та місцевих виборах, та 2) у формі часткового відшкодування витрат партій на здійснення передвиборної агітації під час виборів народних депутатів України;

  • закріплення права на отримання щорічного державного фінансування за партіями, які на останніх виборах народних депутатів України подолали виборчий бар’єр у загальнодержавному виборчому окрузі, а також партіями, які отримали на свою підтримку під час останніх парламентських виборів значну кількість голосів виборців (наприклад, на 1% менше виборчого бар’єру);

  • закріплення права на отримання часткового відшкодування витрат на здійснення передвиборної агітації під час виборів народних депутатів України лише за партіями, які подолали виборчий бар’єр у загальнодержавному виборчому окрузі на відповідних виборах;

  • визначення загального щорічного обсягу фінансування статутної діяльності партій у розмірі 1% розміру місячної мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів, помноженого на кількість виборців у Державному реєстрі виборців станом на момент закінчення голосування на останніх виборах народних депутатів України;

  • розподіл загального щорічного обсягу фінансування статутної діяльності партій між партіями, які отримали право на відповідне фінансування, пропорційно до кількості отриманих ними голосів виборців на останніх виборах народних депутатів України;

  • відшкодування витрат партій на здійснення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів (для партій, які отримали право на таке відшкодування) в обсязі фактичних витрат, але не більше 100 000 розмірів мінімальної заробітної плати станом на день відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду партії;

  • облік коштів, отриманих партіями в рамках щорічного державного фінансування, на окремих спеціально відкритих у банках рахунках, а також можливість здійснення спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за фінансуванням партій та виборчих кампаній ефективного державного контролю за цільовим використанням таких коштів;

  • чітко визначити у законодавстві поняття внеску на підтримку партії або кандидата на виборах як грошових коштів, майна, переваг, пільг, послуг, робіт нематеріальних активів, які надаються або одержуються безоплатно чи за ціною, нижчою за звичайну ринкову ціну для тих самих або аналогічних товарів, робіт, послуг, майна, переваг, активів (при цьому внеском не вважається діяльність прибічників політичних партій – громадян України, пов’язана зі здійсненням ними конституційного права на свободу вираження поглядів і переконань);

  • передбачити належний облік всіх видів внесків, а також обов’язок повідомлення уповноваженого органу контролю у сфері фінансування партій та виборчих кампаній про факт здійснення внеску у натуральній формі (наприклад, у формі послуги, передачі нематеріальних активів, надання переваг тощо);

  • передбачити встановлення однакового правового режиму для всіх категорій внесків, у тому числі членських внесків, кредитів та позик, зокрема в частині обмежень за розміром, джерелами походження, порядком обліку відповідних внесків;

  • передбачити визначення вартості внеску на підтримку партії або кандидата на виборах шляхом аналізу ринкових цін на відповідні товари, роботи і послуги, який має проводитись партією/кандидатом або, у передбачених законом випадках, спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за фінансуванням партій та виборчих кампаній;

  • зберегти передбачені Податковим кодексом України податкові знижки за фізичними та юридичними особами, які здійснили внески на підтримку партій;

  • закріпити можливість фінансування передвиборної агітації юридичними особами;

  • розширити перелік заборон щодо джерел фінансування партій, передбачивши при цьому встановлення заборони:

  • здійснення внесків на підтримку партій від незареєстрованих громадських об’єднань;

  • на отримання партіями доходів від цінних паперів;

  • на отримання партіями внесків від підприємств, установ чи організацій з часткою державної чи комунальної власності, а також часткою власності нерезидентів, якщо частки такої власності перевищують 20%;

  • на внески від постачальників робіт, товарів і послуг за бюджетні кошти під час дії відповідних договорів про закупівлі, а також протягом року після завершення дії таких договорів, крім випадку, коли загальна сума коштів, отримана за такими договорами протягом року, в якому було припинено їхню дію, не перевищувала певної частки (20%) від загальних доходів відповідного постачальника;

  • обмежити максимальну величину внеску юридичної та фізичної особи на підтримку партії/кандидата на виборах 50 розмірами мінімальної заробітної плати на рік, передбачивши при цьому поширення цього обмеження на партію, її місцеві організації зі статусом юридичної особи, висунутих партією кандидатів на виборах, осіб, прямо чи опосередковано пов’язаних з відповідною партією;

  • передбачити механізми обмеження витрат партій та кандидатів на здійснення передвиборної агітації, насамперед шляхом встановлення обмежень на розміщення зовнішньої політичної реклами та/або політичної реклами на радіо і телебаченні під час перебігу виборчого процесу із загальнодержавних та місцевих виборів;

  • встановити додаткові вимоги до форми, змісту, порядку подання і перевірки фінансової звітності партій та кандидатів на виборах, передбачивши:

  • покладення на місцеві організації відповідних партій, засновані партіями юридичні особи обов’язку подання партіям фінансових звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за єдиною формою, встановленою також для консолідованих звітів партій, включення до консолідованих звітів партій фінансової звітності кандидатів на виборах;

  • обов’язковість включення (і подальшого оприлюднення) до партійної і виборчої фінансової звітності детальної інформації про донорів, які здійснили внески на підтримку партій або кандидатів на виборах (у тому числі імені/найменування донора, його місцезнаходження тощо), якщо розмір таких внесків одноразово або сумарно перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати;

  • обов’язковість включення (і подальшого оприлюднення) до партійної фінансової звітності інформації не лише про внески на користь партій, але і їхні фінансові зобов’язання (у тому числі назву кредитора, дату виникнення і припинення зобов’язання, його суть та суму), а також деталізованої інформації про напрями використання коштів (витрати на оплату праці, транспортні витрати, оренду приміщень, розміщення політичної реклами, виготовлення друкованих матеріалів, спрямованих на популяризацію діяльності партії тощо), у тому числі і про напрями використання партією коштів, отриманих протягом звітного року з Державного бюджету України на фінансування її статутної діяльності;

  • обов’язковсіть щорічного подання партіями до спеціально уповноваженого органу у сфері здійснення контролю за фінансуванням партій та виборчих кампаній консолідованих звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (у паперовій та електроній формі) протягом 40 днів з дня завершення звітного періоду;

  • обов’язковість невідкладного (протягом 5 днів після одержання) оприлюднення спеціально уповноваженим органом контролю у сфері фінансування партій та виборчих кампаній щорічного фінансового звіту партії на веб-сайті цього органу, а також обов’язковсіть оприлюднення таких звітів партіями на власних веб-сайтах (за наявності) у той самий строк;

  • обов’язковість подання суб’єктами виборчого процесу - партіями, місцевими організаціями партій на виборах та кандидатами, - до ЦВК, ТВК (на місцевих виборах) та спеціально уповноваженого органу контролю у сфері фінансування партій та виборчих кампаній (якщо функції такого органу не покладатимуться на ЦВК) проміжних та остаточних звітів про джерела фінансування передвиборної агітації та напрями використання відповідних коштів;

  • обов’язковість оприлюднення проміжних та остаточних звітів про джерела фінансування передвиборної агітації та напрями використання відповідних коштів (у повному обсязі) на веб-сайтах органів, до яких вони подаються (за наявності) та у місцевих ЗМІ протягом 3 днів з дня їх одержання;

  • включення до проміжних звітів про джерела фінансування передвиборної агітації та напрями використання відповідних коштів детальної інформації про отримані внески, суб’єктів їх здійснення, обсяги та цілі витрат, отримувачів коштів (при цьому звіти мають охоплювати період з дня реєстрації кандидата/кандидатів до 5 дня перед днем виборів/повторного голосування);

  • обов’язковість проведення спеціально уповноваженим органом контролю за фінансуванням партій та передвиборної агітації (у тому числі, за зверненням ТВК) перевірки партійної та виборчої фінансової звітності протягом 30-60 днів з дня її одержання;

  • обов’язковість подання партійної та виборчої фінансової звітності у форматі відкритих даних, тобто у форматі, який дозволяє автоматизоване оброблення даних електронними засобами (машинозчитування) з метою подальшого повторного використання;

  • передбачити обов’язковість реєстрації “третіх осіб” (осіб, які здійснюють внески на підтримку партій/кандидатів на виборах, від власного імені або без відома відповідної партії/кандидата), які планують фінансувати діяльність, пов’язану з агітацією за чи проти певної партії або кандидата, спеціально уповноваженим органом контролю у сфері фінансування партій та виборчих кампаній (за заявним принципом);

  • закріпити обов’язковість подання “третіми особами” до спеціально уповноваженого органу у сфері здійснення контролю за фінансуванням партій та передвиборної агітації фінансових звітів про надходження і використання коштів на передвиборну агітацію, аналогічних за формою і змістом звітам, які подаються партіями/суб’єктами виборчого процесу, у випадку, якщо загальний обсяг витрат “третьої особи” на передвиборну агітацію перевищив 50 мінімальних розмірів заробітної плати;

  • розглянути можливість покладення функцій незалежного спеціально уповноваженого органу з питань контролю за фінансуванням партій та передвиборної агітації на ЦВК або Національне антикорупційне бюро України, забезпечивши їх при цьому достатніми організаційними, кадровими, фінансовими та іншими ресурсами, необхідними для здійснення відповідних контрольних функцій та повноважень;

  • передбачити можливість проведення (не частіше одного разу на рік) перевірок законності використання партіями коштів, отриманих в рамках щорічного державного фінансування їхньої статутної діяльності, не пов’язаної зі здійсненням передвиборної агітації, Рахунковою палатою;

  • розширити вимоги до статутів партій, передбачивши у законі обов’язковість визначення у статутах партій порядку утворення (призначення) та повноваження органів/осіб, які здійснюватимуть внутрішньопартійний контроль за фінансуванням партій;

  • передбачити обов’язковість проходження партіями, які отримують державне фінансування (наприклад, не менш ніж один раз на три роки), зовнішнього незалежного аудиту їх діяльності;

  • встановити пропорційні, ефективні та превентивні санкції за всі порушення у сфері фінансування партій та виборчих кампаній, передбачивши при цьому можливість зупинення або припинення державного фінансування у випадку вчинення окремих правопорушень (нецільове використання бюджетних коштів, неподання звітності, отримання внесків і заборонених джерел у великому обсязі тощо).




  1. Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал