Звіт містить інформацію щодо виконання пункту 3 «Заходів щодо врегулювання проблемних питань урахування майнового стану сімей, які звертаються за призначенням соціальної допомоги



Скачати 328.15 Kb.

Сторінка1/3
Дата конвертації30.04.2017
Розмір328.15 Kb.
ТипЗвіт
  1   2   3









Порівняльний аналіз моделі соціального захисту,
створеної у Миколаївській області,
та загальноприйнятої моделі соціального захисту
(на прикладі Чернігівської області) та пропозиції
щодо застосування його в інших регіонах України













CASE Україна

2
Резюме
Звіт містить інформацію щодо виконання пункту 3 «Заходів щодо врегулювання проблемних питань урахування майнового стану сімей, які звертаються за призначенням соціальної допомоги, та підвищення ефективності роботи державних соціальних інспекторів», затверджених міжвідомчою робочою групою 14.08.2009 р., а саме порівняльний аналіз моделі соціального захисту, створеної у Миколаївській області, та загальноприйнятої моделі соціального захисту населення (на прикладі Чернігівської області) та пропозиції щодо застосування її в інших регіонах
України. Зокрема подано функціональний огляд та аналіз організаційної структури, функцій та кадрового забезпечення районних (міських) управлінь праці та соціального захисту населення, адміністративних витрат та джерел фінансування, матеріальної бази, ефективності, проблем, переваг та недоліків чинної структури, а також рекомендації щодо запровадження нової структури на всій території України.
Відмінності стандартної та нової моделі соціального захисту населення (на прикладі
Чернігівської та Миколаївської областей)
Районне управління праці та
соціального захисту населення
Чернігівської області
Районне управління праці та соціального захисту
населення Миколаївської області
Структура
Стандартна структура, яка забезпечує виконання функцій, передбачених типовим положенням про районні управління праці та соціального захисту населення.
Стандартну структуру (на прикладі Баштанського районного управління) доповнено:
1) 6 підрозділами з 34 осіб, які виконують функції, передбачені положенням про територіальний центр;
2) 19 сільськими (селищними) центрами праці та соціального захисту населення, міським центром (далі центри), які є первинною ланкою (підрозділами виробничого забезпечення) в структурі соціального захисту населення на
Миколаївщині. В кожному центрі працює від 2 до 7 осіб, загалом 60 осіб, в т. ч. 49 соціальних робітників.
В області діє 309 центрів, у їх штаті працює 906 осіб, в т. ч.
309 завідувачів, 73 спеціаліста та 424 соціальних робітники.
Завдяки об’єднанню функцій управління та терцентру загальна кількість працівників управлінського апарату, бухгалтерії, кадрової служби в сфері соціального захисту
Миколаївщини скоротилася.
Функції
Відповідають функціям, передбаченим типовим положенням про районне управління праці та соціального захисту населення
Нова модель соціального захисту передбачає виконання управлінням, окрім функцій, передбачених типовим положенням про районне управління, також функцій, передбачених положенням про територіальний центр, зокрема матеріально-побутове обслуговування інвалідів, ветеранів війни та праці, одиноких непрацездатних громадян, які потребують соціального обслуговування та соціальних послуг тощо.
Функції щодо прийому та оформлення документів на призначення усіх видів допомоги в селах (селищах) та у

3 віддалених мікрорайонах міст здійснюють працівники центрів, вони також забезпечують перевірку права на таку допомогу заявника та членів його сім’ї, проводять щорічні обстеження громадян, домогосподарств, формують пропозиції щодо потреби у фінансових ресурсах на виплату соціальної допомоги. Центри організовують надомне обслуговування інвалідів та одиноких непрацездатних громадян, займаються формуванням продовольчих фондів та пунктів гуманітарної допомоги, проводять моніторинг дотримання законодавства з оплати праці, охорони праці тощо.
Джерела фінансування
Державний бюджет.
Державний та місцевий бюджети.
Додаткові підрозділи фінансуються за рахунок коштів місцевого бюджету, передбачених на виконання програм соціального захисту населення.
Працівники об’єднаної бухгалтерії, кадрової служби, юридичного, навчально-методичного та контрольного підрозділів фінансуються за рахунок і державного, і місцевого бюджету.
При фінансуванні органів праці та соціального захисту населення Миколаївщини в повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету додаткові витрати держбюджету складуть 9,3 млн. грн., при цьому видатки місцевих бюджетів скоротяться на цю суму.
Матеріальна база
Незадовільна. Як правило, управління розміщені у пристосованих приміщеннях, коштів на ремонт яких бракує.
Недостатнє забезпечення комп’ютерами, оргтехнікою та меблями.
У більшості районів задовільна, у Баштанському районі відповідає сучасним вимогам.
Центри забезпечені комп’ютерами. Така різниця в матеріальному забезпеченні зумовлена багаторічною послідовною роботою органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування
Миколаївщини щодо зміцнення матеріальної бази органів праці та соціального захисту населення, залучення додаткових фінансових та матеріальних ресурсів підприємств, установ та організацій, в тому числі шляхом використання фінансових ресурсів міжнародних донорів, технічної допомоги з боку АМР США. Відповідно до урядових рішень Миколаївська область визначена пілотною у системі соціального захисту населення. Проте є потреба в оновлені комп’ютерної техніки, оргтехніки та меблів.
Ефективність структури, переваги/недоліки, проблеми
Звична для суспільства. Система має недоліки: вона обтяжлива, в першу чергу для мешканців сільської місцевості, оскільки для звернення по допомогу потрібно
Організаційна структура системи праці та соціального захисту населення
Миколаївщини значно поліпшує управління соціальними процесами на рівні кожного населеного пункту та області в цілому. Об’єднання функцій, передбачених типовими положеннями про управління праці

4
їхати до райцентру: проблеми транспортного сполучення помножуються на проблеми пересування інвалідів, осіб похилого віку, можливості поїхати до управління сімей з дітьми. Наприклад, в
Корюковському районі автобуси
із райцентру в села курсують лише один день на тиждень.
Також чинна система дає можливість для отримання допомоги особам, які не мають на неї права, оскільки за відсутності коштів на відрядження соціальні
інспектори не мають змоги здійснювати обстеження майнового стану заявників при призначенні соціальної допомоги на місці, що призводить до нецільового та неефективного витрачання бюджетних коштів.
При оформлені соціальної допомоги, особливо у осінній період (субсидії), спостерігаються великі черги, що викликає невдоволення громадян. та соціального захисту населення і територіальний центр, в одній управлінській структурі значно поліпшує керування соціальними процесами, дозволяє у мінімальний термін реагувати на потреби населення та соціальні виклики, усуває дублювання функцій та неузгодженість дій керівників установ соціального захисту.
Центри, виступаючи в ролі низового (місцевого) підрозділу в структурі органів праці та соціального захисту населення, по-суті є міні-управліннями, працівники яких проводять широку інформаційно-роз’яснювальну роботу з питань соціального захисту; забезпечують оформлення документів на призначення різних видів державної допомоги, здійснюють перевірку права (соціальне інспектування) на одержання соціальної допомоги, що посилює адресність при наданні соціальної допомоги та запобігає нецільовому витрачанню бюджетних коштів; здійснюють постійний контроль за наданням соціальних послуг вдома, надають населенню консультації та відповідну допомогу з питань збору документів для влаштування до будинків-інтернатів, забезпечення санаторно-курортним лікуванням, засобами реабілітації тощо.
Оформлення документів не потребує від громадян матеріальних витрат на поїздку до районних управлінь, які розташовані в райцентрі, і тим самим забезпечується реалізація права на соціальний захист громадян з обмеженими фізичними можливостями та одиноких людей похилого віку, сімей з дітьми. Черги при зверненні по соціальну допомогу відсутні.
Щороку з метою виявлення осіб, котрі потребують різних видів соціальної допомоги та послуг, управління праці та соціального захисту населення проводять обстеження матеріально-побутових умов життя пільгових категорій населення.
За результатами обстежень завідувачі центрів вживають заходів щодо задоволення виявлених потреб: затверджуються відповідні соціальні програми, ініціюється передбачення необхідних коштів в бюджетах сільських рад та районних бюджетах, залучаються до надання допомоги підприємства, що розташовані на території сільських рад.
Працівники центрів також сприяють збору необхідних документів для призначення та перерахунку пенсій, надають роз’яснення чинного законодавства.
Функціонування центрів запобігає поширенню письмових звернень громадян, сприяє правовій поінформованості населення.
Проте у зв’язку з доповненням структури виникли проблеми, оскільки типовим положенням про обласні, міські та районні управління праці та соціального захисту

5 населення, а також про територіальні центри соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян передбачається створення окремих структурних підрозділів з різними джерелами фінансування. Ситуацію, яка на цей час склалася в Миколаївській області з функціонуванням системи органів праці та соціального захисту населення можна вважати критичною. Порушення
Бюджетного кодексу (в частині фінансування установи з державного та місцевого бюджетів) зумовлює накладання на органи праці та соціального захисту населення штрафних санкцій. Крім того, невідповідність системи органів праці та соціального захисту населення Миколаївської області нормам чинного законодавства може призвести до ускладнень під час ліцензування та надання соціальних послуг.
Розв’язати зазначені проблеми можна шляхом ухвалення урядового рішення щодо затвердження структури управління системою соціального захисту населення в
Миколаївській області як експериментальної з подальшим, у разі схвалення керівництвом держави експерименту, внесенням змін до чинного законодавства.
Висновки щодо доцільності запровадження
системи соціального захисту Миколаївської області
як загальноприйнятної для України
У зв’язку з тим, що організаційна структура системи праці та соціального захисту населення
Миколаївськьої області дала можливість поліпшити управління соціальними процесами на рівні кожного населеного пункту, міста, району і області в цілому, забезпечила ефективніше використання бюджетних коштів та дістала підтримку населення регіону, але без належного нормативно-правового забезпечення може бути зруйнована, пропонуємо підготувати та подати на розгляд Уряду проект рішення щодо затвердження діючої в Миколаївській області структури управління системою соціального захисту населення як експериментальної з подальшим, у разі схвалення керівництвом держави результатів експерименту, внесенням змін до чинного законодавства та запровадженням нової структурної моделі соціального захисту населення на всій території України.
Цілі
Консультант виконав цю роботу з метою аналізу наявних на регіональному та місцевому рівні ділових процесів в органах праці та соціального захисту населення для подальшого вдосконалення системи соціальної допомоги.
Обсяг роботи
Консультант здійснив ділові візити до регіональних та місцевих підрозділів праці та соціального захисту населення Миколаївської та Чернігівської області та виконав необхідне дослідження:
1. Проаналізував організаційну структуру зазначених підрозділів, Положення про управління та відділи регіональних та місцевих підрозділів, а також підпорядкованих їм структур,

6 посадові інструкції їх персоналу та інші внутрішні нормативні і організаційно-розпорядчі документи.
2. Відповідно до положень про місцеві підрозділи та аналізу фактичного стану справ описав основні завдання та функції органів соціального захисту та проаналізував їх роботу, зокрема роботу територіальних центрів, центрів обслуговування бездомних громадян та осіб, звільнених із місць позбавлення волі, інших закладів надання соціальної допомоги, та ділові зв’язки регіональних і місцевих управлінь праці та соціального захисту населення з органами місцевої виконавчої влади та основними діловими партнерами.
3. Підготував рекомендації щодо оптимізації Єдиної технології роботи УПСЗН та адаптації до неї ділових процесів, які доцільно туди включити, запропонував внести зміни до
Стандартної моделі надання соціальної допомоги на місцевому рівні. Запропонував проект нормативно-правового акту щодо затвердження діючої структури органів праці та соціального захисту населення Миколаївської області як експериментальної, забезпечення
її фінансування за рахунок державного бюджету та можливості щодо застосування її в
інших регіонах України.
Під час виконання цієї роботи Консультант відвідав Міністерство праці та соціальної політики
України, Миколаївську та Чернігівську обласні державні адміністрації, Головні управління праці та соціального захисту населення Миколаївської та Чернігівської обласних державних адміністрацій, управління праці та соціального захисту населення
Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області та Корюківської райдержадміністрації Чернігівської області.
Окрім того, були відвідані:
1. Корюківська райдержадміністрація Чернігівської області.
2. Баштанська райдержадміністрація Миколаївської області.
3. Інформаційно-аналітичний центр організації надання населенню допомог та здійснення контролю за правильністю призначення та виплати пенсій і допомог Головного управління праці та соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації.
4. Центр по нарахуванню і виплаті допомоги та здійсненню контролю за правильністю призначення та виплати пенсій і цільових грошових допомог Головного управління праці та соціального захисту населення Чернігівської облдержадміністрації.
5. Відділення соціально-медичної реабілітації осіб похилого віку та інвалідів Управління праці та соціального захисту населення Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області.
6. Стаціонарне відділення для постійного або тимчасового проживання одиноких непрацездатних громадян похилого віку та інвалідів Управління праці та соціального захисту населення Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області.
7. Кімната нічного перебування для громадян без постійного місця проживання Управління праці та соціального захисту населення Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області.
8. Сільський центр праці та соціального захисту населення Управління праці та соціального захисту населення Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області.
9. Відділення ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів Управління праці та соціального захисту населення Баштанської райдержадміністрації Миколаївської області.

7
1. ЗАВДАННЯ ТА ФУНКЦІЇ ГОЛОВНИХ УПРАВЛІНЬ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО
ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ТА ЧЕРНІГІВСЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЙ:
Головні управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрацій (ГУПСЗН) є їх структурними підрозділами, що утворюються головою облдержадміністрації, підзвітні і підконтрольні голові облдержадміністрації та Міністерству праці та соціальної політики України.
Основними завданнями ГУПСЗН в областях є:
 забезпечення на території області реалізації державної політики у сфері соціально-трудових відносин, оплати і належних умов праці, зайнятості, трудової міграції, пенсійного забезпечення, соціального захисту та соціального обслуговування населення, в тому числі громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також ведення обліку осіб, що мають право на пільги за соціальною ознакою;
 забезпечення у межах своїх повноважень додержання законодавства про працю, зайнятість, загальнообов’язкове державне соціальне страхування, пенсійне забезпечення та соціальний захист населення;
 координування заходів щодо реалізації державної політики зайнятості на території області, сприяння повній, продуктивній, вільно обраній зайнятості, зниженню рівня безробіття, ефективному використанню робочої сили та підвищенню її якості;
 забезпечення регулювання регіонального ринку праці;
 сприяння органам місцевого самоврядування у розв’язанні питань соціально-економічного розвитку відповідних територій;
 організаційно-методичне забезпечення діяльності відповідних структурних підрозділів виконавчих органів рад.
Основні функції ГУПСЗН:
 здійснюють моніторинг у сфері праці, зайнятості, трудової міграції, загальнообов’язкового державного соціального страхування, пенсійного забезпечення, соціального захисту та соціального обслуговування населення, а також регіонального прожиткового мінімуму;
 аналізують та прогнозують соціально-трудові відносини на території області;
 аналізують стан укладення колективних договорів, надають сторонам переговорного процесу організаційно-методичну допомогу, готують і подають пропозиції до програм соціально-економічного розвитку області, інших цільових (комплексних) програм з питань, що належать до компетенції ГУПСЗН, беруть участь у розробленні пропозицій щодо створення робочих місць, доцільності створення і розміщення нових підприємств;
 координують діяльність структурних підрозділів облдержадміністрації, пов’язану з розробленням та виконанням обласної програми зайнятості;
 вивчають стан використання робочої сили, аналізують розвиток процесів, що відбуваються на ринку праці та у сфері професійної освіти;
 забезпечують діяльність комісій у справах альтернативної (невійськової) служби, забезпечують проведення державної експертизи умов праці на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності, здійснення державного контролю за правильністю призначення та наданням працівникам пільг і компенсацій за роботу з шкідливими та важкими умовами праці;

8
 здійснюють контроль за своєчасною виплатою заробітної плати працівникам, запровадженням підприємствами всіх форм власності мінімальних державних гарантій з оплати праці;
 контролюють роботу підрозділів, що здійснюють нагляд за додержанням вимог законодавства під час призначення (перерахунку) та виплати пенсій органами Пенсійного фонду України, надають практичну, консультаційно-правову та організаційно-методичну допомогу, сприяють розвиткові недержавних систем пенсійного забезпечення;
 організовують роботу з надання державної соціальної допомоги і підтримки малозабезпеченим громадянам, у тому числі інвалідам; здійснюють контроль за правильністю і своєчасністю призначення та виплати допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, виконанням інших заходів соціального захисту населення; координують
і контролюють роботу підрозділів з нарахування і виплати допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат;
 забезпечують створення банку даних інвалідів, сприяють безперешкодному доступу
інвалідів до об’єктів соціальної інфраструктури; сприяють розвитку центрів професійної реабілітації інвалідів та соціальної реабілітації дітей-інвалідів, направляють інвалідів та дітей-інвалідів до реабілітаційних установ та навчальних закладів системи соціального захисту населення;
 організовують роботу із забезпечення інвалідів транспортними засобами, протезно- ортопедичними виробами, іншими засобами технічної реабілітації, спеціальними засобами пересування і самообслуговування, а також матеріального та соціально-побутового обслуговування, організовують, координують та здійснюють контроль за забезпеченням
інвалідів, ветеранів війни та праці санаторно-курортним лікуванням;
 вживають заходів для створення соціальних служб з надання послуг інвалідам та соціально незахищеним громадянам, забезпечують організацію роботи зі створення в області мережі установ і закладів з надання соціальних послуг;
 проводять роботу, пов’язану з розвитком, зміцненням мережі інтернатних установ, територіальних центрів соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, координують та контролюють їх діяльність; сприяють розвиткові в інтернатних установах та стаціонарних відділеннях територіальних центрів підсобного господарства і виробництва для задоволення потреб цих установ; координують та контролюють у межах своєї компетенції діяльність суб’єктів, що надають соціальні послуги;
 подають пропозиції місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування під час формування проектів відповідних місцевих бюджетів щодо передбачення у складі видатків на фінансування місцевих програм соціального захисту та соціального забезпечення відповідних коштів на компенсацію витрат фізичним особам та
іншим суб’єктам, що надають соціальні послуги;
 організовують контроль в межах своєї компетенції за наданням установлених пільг
інвалідам, ветеранам війни та праці, одиноким непрацездатним громадянам, дітям-сиротам, одиноким матерям, сім’ям загиблих військовослужбовців, багатодітним сім’ям та іншим категоріям громадян;
 організовують та координують роботу, пов’язану із здійсненням заходів щодо соціального захисту і оздоровлення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

9
 організовують, координують та контролюють надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;
 організовують, координують та контролюють надання відповідно до законодавства грошових компенсацій інвалідам на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування, а також вартості санаторно-курортного лікування деяким категоріям громадян;
 організовують роботу обласної комісії з розгляду питань, пов’язаних з наданням статусу учасника війни;
 у межах своєї компетенції організовують роботу, пов’язану з наданням благодійної
(гуманітарної) допомоги соціально незахищеним громадянам та сім’ям з дітьми;
 спрямовують і контролюють роботу управлінь праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій, надають практичну та організаційно-методичну допомогу УПСЗН;
 проводять роботу з підвищення кваліфікації, підготовки та перепідготовки працівників управління, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління; координують підготовку соціальних працівників та соціальних робітників;
 забезпечують своєчасний розгляд звернень громадян та їх об’єднань, вживають заходів до усунення причин виникнення скарг, проводять прийом громадян, організовують через засоби масової інформації роз’яснення нормативно-правових актів про працю, зайнятість, трудову міграцію, загальнообов’язкове державне соціальне страхування, пенсійне забезпечення, соціальний захист, соціальні послуги та соціальне обслуговування населення;
 підтримують інформаційне і телекомунікаційне середовище у складі інформаційної системи Мінпраці;
 забезпечують в установленому порядку ведення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги; забезпечують створення та підтримання в актуальному стані бази даних одержувачів усіх видів соціальної допомоги;
 сприяють інтеграції у суспільство бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі, їх соціальній адаптації;
 визначають потребу та подають пропозиції облдержадміністрації про утворення закладів соціального захисту громадян без постійного місця проживання та установ, що надають соціальну допомогу особам, звільненим з місць позбавлення волі;
 беруть участь у розв’язанні питань влаштування до стаціонарних закладів, що належать до сфери управління Мінпраці, колишніх військовополонених, які повернулися на
Батьківщину, та до установ тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які залишили територію держави, в якій ведуться або велися бойові дії, та перебувають в
Україні на законних підставах;
 здійснюють внутрішній фінансовий контроль за роботою підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їхнього управління.
Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції ГУПСЗН, в ГУПСЗН утворюються колегії. До складу колегії, окрім працівників управління, входять керівники органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління

10
Мінпраці, а також представники відповідних громадських організацій. Персональний склад колегії затверджується головою облдержадміністрації за поданням начальника ГУПСЗН.
Для розроблення наукових рекомендацій і пропозицій щодо основних напрямів діяльності
ГУПСЗН, обговорення найважливіших програм та вирішення інших питань в ГУПСЗН утворюються наукові ради. Склад наукових рад та положення про них затверджує начальник
ГУПСЗН.
Проаналізувавши Типове положення про Головне управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації та чинні Положення про Головні управління праці та соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, Консультант зробив висновок, що в основному завдання і функції, визначені положеннями, на підставі яких працюють регіональні підрозділи Миколаївської та Чернігівської областей, відповідають Типовому положенню, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2007 року № 790 і за своєю управлінською структурою суттєво не відрізняються, окрім порядку виплати соціальних допомог: у Миколаївській області діє децентралізована система виплат, у Чернігівській
– централізована.
Сьогодні на порядку денному стоїть пошук оптимальних шляхів надання соціальної допомоги та послуг на місцевому рівні. Запровадження нових і вдосконалення наявних соціальних програм дають можливість оптимізувати управління системою соціального захисту населення на рівні кожного регіону, забезпечити високу якість та оперативність надання послуг найуразливішим громадянам і сім’ям безпосередньо за місцем їх проживання.
В багатьох областях проводилися експерименти з метою поліпшення соціального захисту населення. Найбільш послідовно та комплексно до розв’язання цієї проблеми підійшли в
Миколаївській області.
Упродовж 1991-2009 рр. в області проведено велику роботу та накопичено передовий досвід побудови принципово нової системи соціального захисту населення – системи, яка відповідала б і сучасним потребам українського суспільства, і визнаним міжнародним стандартам.

11


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал