Звертання поширені й непоширені



Скачати 68.39 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір68.39 Kb.
ТипУрок
УРОК 8 КЛАС
Тема: ЗВЕРТАННЯ ПОШИРЕНІ Й НЕПОШИРЕНІ.

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ.

Мета:

  • поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;

  • розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно

  • інтонувати речення зі звертаннями;

  • формувати загальнопізнавальні вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань;

  • удосконалювати творчі вміння складати речення із звертанням за опорними словами,

  • моделями, розширювати речення шляхом введення в них слів-звертань,використовувати їх в усному та писемному мовленні;

  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і пошану до рідної мови.


Правопис: Розділові знаки в реченнях зі звертаннями.
Внутрішньо-предметні зв'язки:
Культура мовлення і стилістики: використання звертань для передачі ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями.
Текст: (риторичний аспект) використання морфологічних і синтаксичних засобів привернення уваги слухачів та вираження особистого ставлення до висловлювання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
У серце увійде те, що йде від серця ”

Хід уроку:
І. Організаційний момент.

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап (звучить заспокійлива мелодія).

урок 46 звертання непоширені й поширені відкритий урок_01.jpg
Що я очікую від уроку?

Діти!


На уроці ви відчуєте свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність. Ви будете уважними, активними, відповіді ваші будуть змістовними і правильними.

(У аркушах відзначте, а що ви чекаєте від уроку, можуть бути малюнки, схеми.).


ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.


На тему “Звертання” програмою відведено 2 години. На сьогоднішньому уроці ми закріпимо знання про звертання, удосконалимо пунктуаційні вміння щодо розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, розвиватимемо творчі вміння трансформувати прості речення на речення із звертаннями, реконструювати синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання, конструювати речення за опорними схемами-моделями.



Експрес-опитування:

1.Що таке звертання?


2.Чи виконує звертання синтаксичну роль головного або другорядного члена речення?
3.Розказати про інтонацйіні особливості речень зі звертанням.
4.Які особливості мають речення зі звертаннями в усному мовленні?
5.Які особливості мають речення із звертаннями в писемному мовленні?
ІV. Актуалізація мотиваційних резервів школярів з теми:
1)Робота з опорною таблицею. (систематизуємо теоретичний матеріал).

Метод “Думай”.






  • Які бувають види звертань?

  • У яких функціональних стилях вони вживаються?

  • Які розділові знаки вживаються при звертаннях?


2) Колективна робота.


Виразно прочитати уривки з віршів.

  • Якою темою вони об'єднані?

  • Яку роль відіграють звертання в реченнях (називання або увиразнення).

Записати речення, виділити звертання.

3)Творче конструювання: Випереджальне завдання: скласти сенкан

Моє ставлення до української мови”.


4) Практикум з прийомами взаємоперевірки.

Записати речення, пояснити розділові знаки в реченнях зі звертаннями.



Коментарі вчителя: В Україні державною мовою є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування мови в усіх сферах громадського життя, сприяє розвитку української нації, її традиції і культури. І це гарантовано Конституцією України. Ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якість, принади чи вигоди, а за те, що вона - мати.
5) Графічний диктант (складіть схеми речень). Метод “Самоперевірки”


6) Комунікативний практикум. Скористувавшись таблицею с.167.,

скласти діалог з однокласниками про види звертань.

(робота з підручником)

Коментар учителя: Основна функція звертань — привернути увагу співрозмовника. У ролі звертань виступають імена, імена по-батькові та прізвища осіб, назви осіб за родом діяльності, родинними стосунками, рисами характеру тощо,а в художніх творах — тварин та неістот.

7) Лінгвістичне дослідження.
Переписати речення, підкреслити звертання. Яку функцію виконують звертання в реченнях (підкреслюють емоційне забарвлення речень).

8) Проблемне завдання: Як ви вважаєте на форму вибору звертань впливають національні традиції?


Коментар учителя: Найуживаніші в Україні родинні звертання. Вони передають усю задушевність, сердечність та красу спілкування.

Давайте пригадаємо, якими словами зверталися до дівчини: зіронько, голубонько, серденько, зоре моя, берізонька, квіточка, горличко;

А як зверталися до матері: матуся, матінко, ненька, мамо.
Прослухайте фрагмент відомої вам пісні. Може хтось назве назву пісні (“ те черешня в мами на городі ” та її виконавця (Співочий ректор Михайло Поплавський).



Коментар учителя: Українська мова належить до тих мов, які для граматичного оформлення звертання зберегли Кличний відмінок (робота з підручником с.154).

Висновок: Уживання Називного відмінка при звертанні є порушенням граматичної норми української літературної мови (Н.в. при звертанні вживається тільки у множині). Будьте уважними, діти!

9) Творче конструювання (самостійна робота). Метод “Дослідження”.
-Утворіть від імен звертання.

-Записати подані сполуки у формі звертання.

10) Культура мовлення. Мовний етикет.


  • Слово “етикет” походить із французької мови й означає “ярлик”, “етикетка”, а з XVII століття – “церемоніал”. У сучасній українській мові це слово має таке значення: усталені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

Мовний етикет

  • це набір, або спектр фраз, якими ми послуговуємося у щоденних ситуаціях; знайомства, звертання, вітання, прощання, подяки, співчуття, відмови, компліменту тощо.

11) Ситуативне завдання: прослухайте текст. Метод “Мікрофон”.

Варіанти відповідей: хлопчик був неввічливим до старшої за нього людини, не врахував вік співрозмовника, неправильно вибрав мовні засоби щодо ситуації спілкування.
12) Сенкан: ключові слова: звертання, ввічливість, привітання.
Звертання

Виразне, емоційне.

Спонукає, вітає, привертає.

Воно-засіб дотримання мовного етикету: ввічливість.

13) Метод “Розумовий штурм”.

Перебудуйте речення, замінюючи підмети звертаннями:



  1. Бережно ставитися до книжок повинні всі учні.

  2. Друг Ярослав допоможе зібрати мені необхідний матеріал для реферату.

  3. Колега Середа допоможе уважно занотувати всі повідомлення.

Перевір себе:



  1. Учні! Бережно ставтеся до книжок.

  2. Друже Ярославе, допоможи мені дібрати необхідний матеріал для реферату.

  3. Колего Середа, допоможіть уважно занотувати всі повідомлення.

14) Систематизація знань.

Метод “Точка зору”


  • Чи всі звертання мають форму Кл.в.?

  • Чим відрізняється звертання від підмета?

  • Чи можна звертатися до старшої людини на “ти”?

Тестування.



V. Підсумок уроку.


  • Рефлексія.

  • Визначення рівня навчальних досягнень учнів, мотивація оцінок.

VI. Домашнє завдання:

1.Виписати з творів художньої літератури три речення зі звертаннями, що виконують смислову функцію називання;


2. Три речення зі звертаннями, що виконують стилістичну функцію увиразнення тексту.
3. Підготувати повідомлення про звертання риторичні та власні.
За бажанням
Скласти сенкан.
Ключові слова:
мамо, пробачати, молитися за змістом приспіву пісні
“Цвіте черешня в мами на городі”


Я очикував(ла) від уроку:

Про що я дізнався(лась)?



Для мене було складним:

Мої враження від уроку:

Додаток:



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал