Заснована у 2009 році Харків «Видавнича група \"Основа\"» 2011 Серія «Початкова школа. Мій конспект»



Pdf просмотр
Сторінка1/11
Дата конвертації02.04.2017
Розмір6.4 Kb.
ТипКонспект
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

Серія «Початкова школа. Мій конспект»
Заснована у 2009 році
Харків
«Видавнича група “Основа”»
2011

Серія «Початкова школа. Мій конспект»
ISBN 978-617-00-1106-0
Конопельнюк М. В.
К64 Читання. 4 клас (для шкіл з російською мовою на- вчання). — Х. : Вид. група «Основа», 2011. — 134, [2] c. : табл. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
ISBN 978-617-00-1106-0.
Посібник містить орієнтовне календарне планування та розробки уро- ків читання в 4 класі, складені відповідно до вимог чинної програми (для шкіл з російською мовою навчання) за підручником О. Н. Хорошковської,
Н. О. Воскресенської, А. О. Свашенко (К. : Промінь, 2004).
Для зручності використання всі розробки розміщені на відривних аркушах. Місця для записів дозволяють творчому вчителеві, користу- ючись запропонованими матеріалами як основою, скласти власні плани- конспекти уроків курсу.
Для вчителів початкових класів.
УДК 37.16
ББК 74.263
УДК 37.16
ББК 74.263
К64
© Конопельнюк М. В., 2011
© ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2011

3
ЗМІСТ
І семестр
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Урок 1
Тема. Микола Черняв ський «Рідний край». Тетяна Перов ська «Казки і лічилки…». Прислів’я і приказки. Загадки . . . . 7
Урок 2
Тема. Скоромовки. Звуконаслідування. Вірші «Кумкання жаб», «Небилиця» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Урок 3
Тема. Казки. Чарівні казки. «Золоте яєчко» (скорочено) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Урок 4
Тема. Казка «Орися» (скорочено) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Урок 5
Тема. Легенди. «Легенда про річку Либідь». «Ангел-хранитель Києва» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Урок 6
Тема. Народна обрядова поезія. Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала»,
«Пісенька житнього віночка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Урок 7
Тема. В. Скуратів ський «Як у серпні дбаємо, так зимою ма ємо» (скорочено) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Урок 8
Тема. Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «"Жниця" Миколи Пимоненка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ — ДІТЯМ
Урок 9
Тема. Йде нашим краєм чарівниця-осінь. Ганна Черінь «Осіння виставка». Юрій Збанацький «Щедра осінь» . . . . . . . . . .23
Урок 10
Тема. «Чарівна осінь» (за Юрієм Старостенком). І. Коваль «Осінь» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Урок 11
Тема. Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «Осінь очима художника» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Урок 12
Тема. Євген Шморгун «Осінь у лісі», «Доріжка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Урок 13
Тема. «Чого шумиш, дібровонько?» (україн ська народна пісня). Ліна Костенко «Осінній сад ще яблука глядить…».
Володимир Іванович «Осінь мрійна» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Урок 14
Тема. Україна — рідний край. Ганна Черінь «Рідна хата».
«Найдорожчий скарб» (за Борисом Харчуком). Юрій Рибчин ський «Наша мова» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Урок 15
Тема. Україна — незалежна держава . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Урок 16
Тема. Ольга Хорошков ська «Київ — столиця України» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Уроки 17–18
Тема. Леся Храплива «Вишивані квіти» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Урок 19
Тема. Микола Вороний «Євшан-зілля» (скорочено) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Урок 20
Тема. Роман Завадович «Маруся Богуславка» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Урок 21
Тема. «Сторінки сивої давнини» (за Костянтином Паустов ським) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Урок 22
Тема. «Закувала та сива зозуля» (козацька пісня). «Україна…» (за Леонідом Білецьким) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Урок 23
Тема. Леся Українка (стаття). Леся Українка «Мамо, іде вже зима» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Урок 24
Тема. Василь Симоненко «Виростеш ти, сину…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
ЯК НЕ ЛЮБИТИ ЗИМИ СНІЖНО-СИНЬОЇ НА УКРАЇНІ МОЇЙ…
Урок 25
Тема. Анатолій Костецький «Грудень». Євген Шморгун «У полях» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Уроки 26–27
Тема. Олесь Лупій «Тінь ворога». Людмила Привалова «Білі коні» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Урок 28
Тема. Ірина Ґудзик «Вертеп» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Урок 29
Тема. Тамара Коломієць «З Новим роком!» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Урок 30
Тема. Тамара Коломієць «Січень». «Колядники» (за Софією Майданською) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
ІІ семестр
Урок 31
Тема. Щедрівки «Ой сивая та і зозулечка», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Засівальна» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63
Урок 32
Тема. Олександр Леонтович «Три сестриці» (казка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65

4
Урок 33
Тема. Віталій Конопелець «Якого кольору сніг?». «Мільйон мільйонів сестричок» (за Зіркою Мезантюк) . . . . . . . . . . . .67
Урок 34
Тема. Євген Гуцало «Іній». Анатолій Камінчук «Іній» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Урок 35
Тема. Петро Сингаїв ський «Все навколо ніби в самоцвітах». Леся Українка «Спить озеро…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Урок 36
Тема. Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «Зимова хата» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Урок 37
Тема. Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці». Іванна Блажкевич «Узимку» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Урок 38
Тема. «Пригода на ковзанці» (за Оленою Цегельською) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Урок 39
Тема. Ігор Калинець «Снігобородьки» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
Урок 40
Тема. Ірина Жиленко «Вечір гномів». Леонід Глібов «Зимова пісенька» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Урок 41
Тема. Розвиток мовлення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
ЧИТАЄМО БАЙКИ, НЕБИЛИЦІ, БЕЗКІНЕЧНИКИ
Урок 42
Тема. Езоп «Хворий ворон» (байка). Україн ський байкар . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Урок 43
Тема. Леонід Глібов «Коник-стрибунець» (байка) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Урок 44
Тема. Іван Світличний «Безкінечник». Тамара Коломієць «Дідів обід». Оляна Рута «Без кінця-краю» . . . . . . . . . . . . . . . .89
Урок 45
Тема. Василь Шевчук «Небилиця». Ігор Січовик «Сміхота» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
А ВЖЕ ВЕСНА, А ВЖЕ КРАСНА…
Урок 46
Тема. Дмитро Павличко «Весна». Володимир Перепелюк «Степовий соловейко».
«Ой, чого ти, жайворонку» (україн ська народна пісня) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Урок 47
Тема. Галина Комарова «Тарас Шевченко» (скорочено). «Тарасові пісні» (за Оксаною Іваненко) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Урок 48
Тема. Тарас Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Урок 49
Тема. Тарас Шевченко «Встала весна, чорну землю...», «Дивлюсь — аж світає…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Урок 50
Тема. Березень (за Василем Скуратів ським) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Урок 51
Тема. Ганна Чубач «Повернулися гусоньки рано…». Павло Грабов ський «Веснянка». Іван Франко «Гріє сонечко» . . . . .103
Урок 52
Тема. Розвиток мовлення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Урок 53
Тема. Михайло Слабошпицький «Лелеча весна». Леся Українка «Уже весняне сонце припікає...» . . . . . . . . . . . . . . . . . .107
ВСЕ ПОЧИНАЄТЬСЯ В ЖИТТІ З МАЛОГО
Урок 54
Тема. «Іван Якович Франко» (за Михайлом Коцюбин ським). Іван Франко «Дивувалась зима», «Заєць та їжак» . . . . . . .109
Урок 55
Тема. «Берегиня» (за Василем Скуратів ським). Роман Завадович «Наш Великдень» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Урок 56
Тема. «Про писанки і про Великдень» (за Ярославою Музиченко). Марія Хоросницька «Навбитки» . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Урок 57
Тема. Василь Симоненко «Гей, нові Колумби й Магеллани». «Леонід Каденюк — космонавт України» (стаття) . . . . .115
Урок 58
Тема. «Промінець — син сонця» (за Казимирою Поляковою) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Уроки 59–60
Тема. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Урок 61
Тема. Віктор Гончаренко «Старі окопи» (
скорочено). Микола Станович «Біля пам’ятника» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Уроки 62–63
Тема. Олесь Донченко «Гроза» (скорочено) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Урок 64
Тема. Дмитро Луценко «Для мене багато не треба…». Микола Русько «Мамі». Іван Гнатюк «Мати» . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Урок 65
Тема. Іван Процьків «Легенда про матерів» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
Урок 66
Тема. Василь Сухомлин ський «Скільки ж ранків я проспав…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Уроки 67–68
Тема. Лідія Компанієць «Твоя земля» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Додаток . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

5
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ з/п
Тема уроку
Дата
І СЕМЕСТР
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
1
Микола Черняв ський «Рідний край». Тетяна Петров ська «Казки і лічилки…».
Прислів’я і приказки. Загадки
2
Скоромовки. Звуконаслідування. Вірші «Кумкання жаб», «Небилиця»
3
Казки. Чарівні казки. «Золоте яєчко» (скорочено)
4
Казка «Орися» (скорочено)
5
Легенди. «Легенда про річку Либідь», «Ангел-хранитель Києва»
6
Народна обрядова поезія. Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка»
7
В. Скуратів ський «Як у серпні дбаємо, так зимою маємо» (скорочено)
8
Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «"Жниця" Миколи Пимоненка»
УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ — ДІТЯМ
9
Йде нашим краєм чарівниця-осінь. Ганна Черінь «Осіння вистава».
Юрій Збанацький «Щедра осінь»
10
«Чарівна осінь» (за Юрієм Старостенком). Г. Коваль «Осінь»
11
Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «Осінь очима художника»
12
Євген Шморгун «Осінь у лісі», «Доріжка»
13
«Чого шумиш, дібровонько?» (україн ська народна пісня). Ліна Костенко «Осінній сад ще яблука глядить…». Володимир Іванович «Осінь мрійна»
14
Україна — рідний край. Ганна Черінь «Рідна хата». «Найдорожчий скарб» (за Борисом
Харчуком). Юрій Рибчин ський «Наша мова»
15
Україна — незалежна держава
16
Ольга Хорошков ська «Київ — столиця України»
17–18
Леся Храплива «Вишивані квіти»
19
Микола Вороний «Євшан-зілля» (скорочено)
20
Роман Завадович «Маруся Богуславка»
21
«Сторінки сивої давнини» (за Костянтином Паустов ським)
22
«Закувала та сива зозуля» (козацька пісня). «Україна…» (за Леонідом Білецьким)
23
Леся Українка (стаття). Леся Українка «Мамо, іде вже зима»
24
Василь Симоненко «Виростеш ти, сину…»
ЯК НЕ ЛЮБИТИ ЗИМИ СНІЖНО-СИНЬОЇ НА УКРАЇНІ МОЇЙ…
25
Анатолій Костецький «Грудень». Євген Шморгун «У полях»
26–27
Олесь Лупій «Тінь ворога». Людмила Привалова «Білі коні»
28
Ірина Ґудзик «Вертеп»
29
Тамара Коломієць «З Новим роком!»
30
Тамара Коломієць «Січень». «Колядники» (за Софією Майданською)
ІІ СЕМЕСТР
31
Щедрівки «Ой сивая та і зозулечка», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Засівальна»
32
Олександр Леонтович «Три сестриці» (казка)
33
Віталій Конопелець «Якого кольору сніг?». «Мільйон мільйонів сестричок» (за Зіркою
Мезантюк)
34
Євген Гуцало «Іній». Анатолій Камінчук «Іній»
35
Петро Сингаїв ський «Все навколо ніби в самоцвітах». Леся Українка «Спить озеро…»
36
Розвиток мовлення. Елла Бєлкіна «Зимова хата»
37
Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці». Іванна Блажкевич «Узимку»

6
№ з/п
Тема уроку
Дата
38
«Пригода на ковзанці» (за Оленою Цегельською)
39
Ігор Калинець «Снігобородьки»
40
Ірина Жиленко «Вечір гномів». Леонід Глібов «Зимова пісенька»
41
Розвиток мовлення
ЧИТАЄМО БАЙКИ, НЕБИЛИЦІ, БЕЗКІНЕЧНИКИ
42
Езоп «Хворий ворон» (байка). Україн ський байкар
43
Леонід Глібов «Коник-стрибунець» (байка)
44
Іван Світличний «Безкінечник». Тамара Коломієць «Дідів обід». Оляна Рута «Без кінця-краю»
45
Василь Шевчук «Небилиця». Ігор Січовик «Сміхота»
А ВЖЕ ВЕСНА, А ВЖЕ КРАСНА…
46
Дмитро Павличко «Весна». Володимир Перепелюк «Степовий соловейко». «Ой, чого ти, жайворонку» (україн ська народна пісня)
47
Галина Комарова «Тарас Шевченко» (скорочено). «Тарасові пісні»
(за Оксаною Іваненко)
48
Тарас Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий…»
49
Тарас Шевченко «Встала весна, чорну землю…», «Дивлюсь — аж світає…»
50
«Березень» (за Василем Скуратів ським)
51
Ганна Чубач «Повернулися гусоньки рано…». Павло Грабов ський «Веснянка». Іван
Франко «Гріє сонечко»
52
Розвиток мовлення
53
Михайло Слабошпицький «Лелеча весна». Леся Українка «Уже весняне сонце припі- кає…»
ВСЕ ПОЧИНАЄТЬСЯ В ЖИТТІ З МАЛОГО
54
«Іван Якович Франко» (за Михайлом Коцюбин ським). Іван Франко «Дивувалась зима»,
«Заєць та їжак»
55
«Берегиня» (за Василем Скуратів ським). Роман Завадович «Наш Великдень»
56
«Про писанки і про Великдень» (за Ярославою Музиченко). Марія Хоросницька
«Навбитки»
57
Василь Симоненко «Гей, нові Колумби й Магеллани». «Леонід Каденюк — космонавт
України» (стаття)
58
«Промінець — син сонця» (за Казимирою Поляковою)
59–60
Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»
61
Віктор Гончаренко «Старі окопи» (скорочено). Микола Станович «Біля пам’ятника»
62–63
Олесь Донченко «Гроза» (скорочено)
64
Дмитро Луценко «Для мене багато не треба…». Микола Русько «Мамі». Іван Гнатюк
«Мати»
65
Іван Процьків «Легенди про матерів»
66
Василь Сухомлин ський «Скільки ж ранків я проспав…»
67–68
Лідія Компанієць «Твоя земля»

7
І семестр
Клас
Дата проведення уроку
І СЕМЕСТР
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Урок 1
Тема. Микола Черняв ський «Рідний край». Тетяна Перов ська
«Казки і лічилки…». Прислів’я і приказки. Загадки
Мета: ознайомити учнів з віршем Миколи Черняв ського «Рід- ний край»; розширити уявлення про фольклорні джерела; роз- вивати читацькі інтереси; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: тематична виставка книг, малюнків, вишиті серветки, рушники.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.
Вступна бесіда
— Перед вами на партах лежить новий підручник
1
. Прочитайте його назву.
— Чи можна зрозуміти з назви підручника, що ми робитимемо протягом уроку? (Ми будемо багато читати, вивчати художнє слово.)
— Автори цього підручника, Ольга Назарівна Хорошков ська, Наталія Оста- півна Воскресен ська та Алла Олександрівна Свашенко, зробили його цікавим, яскравим, багатим на чудові малюнки та захоплюючі твори.
За допомогою цієї книги ми ознайомимося з мовою і традиціями рідного на- роду, найцікавішими оповіданнями і віршами україн ського письменства. (Де-
монстрація обкладинки, форзацу та змісту підручника.)
2.
Робота над віршем Миколи Черняв ського «Рідний край» (с. 3)
1) Читання вірша вчителем.
2) Бесіда за змістом.
— Назвіть рядки, у яких висловлена основна думка вірша.
— У вірші приховано назву нашої Батьківщини. Знайдіть її і прочитайте.
(Україна)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
— Наш рідний край називається Україна. А любов до Батьківщини почина-
ється з любові до творчості свого народу.
Багата україн ська мова піснями, легендами, казками, загадками, при- слів’я ми, приказками, прикметами — народною мудрістю. Колись народна муд рість передавалася від покоління до покоління, із вуст в уста, тобто усно, тому і називають ці твори усною народною творчістю, або фольклором. З ви- никненням писемності завдяки збирачам народних творів (етнографам) ми ма-
ємо можливість ознайомитися з народною мудрістю з книжок. І саме новий під- ручник допоможе нам у цьому.

Фізкультхвилинка
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.
Розглядування виставки книг
— Прочитайте заголовки книг і доведіть, що вони справді стосуються теми уроку.
— Як ви вважаєте, про що може йтися в цих книжках?
— Які книги ви читали? Які книги бачите вперше?
1
Хорошков ська О. Н., Воскресен ська Н. О., Свашенко А. О. Україн ська мова. Художнє слово. Читання: Підруч. для 4 кл. — К. : Промінь, 2004.

8
2.
Робота над віршем Тетяни Перовської «Казки і лічилки…» та малюнками до нього (с. 4)
1) Читання вірша учнем, який гарно читає.
2) Бесіда за змістом вірша.
— Про що розповідає цей вірш?
— Яке значення мають казки, лічилки, колядки і повір’я?
— Знайдіть у вірші слова, які означають те, що українці називають «обере- гами».
— Уважно розгляньте малюнки на с. 4. Знайдіть у вірші рядки, яким вони відповідають.
3.
Робота з прислів’ями і приказками (с. 5–6)
1) Читання прислів’їв «ланцюжком».
2) Читання визначення прислів’я вчителем.
3) Бесіда.
— Чи мають прочитані нами прислів’я повчальний характер?
— Як ви це зрозуміли?
— До кого звернені прислів’я?
— Як ви зрозуміли кожне прислів’я?
4) Гра «Склади прислів’я».
— Зберіть зі складів прислів’я, прочитайте його. (Прислів’я записане на
дошці.)
ві
кон це,
а че рез ньо го у
весь світ вид но ке лень
Книж ка ма
— Як ви його розумієте?
5) Читання визначення приказки вчителем.
6) Читання приказок учнями вголос.
7) Словникова робота.
Вінець — це не тільки вінок або коштовний головний убір, а й успішне за- вершення якоїсь справи.
8) Бесіда.
— Як ви зрозуміли останню приказку?
— Що означає «дивитися лисицею»?
— Як таке можливо, що на м’якому було твердо спати? Чи слід сприймати ці слова в прямому розумінні?
4.
Робота із загадками
1) Повідомлення вчителя.
Загадка — від слів «гадати», «думати» — дотепне запитання або вислів, що вимагає розкриття, відгадки.
Виникли загадки дуже давно. Вони бувають про тварин, явища природи, рослини, предмети побуту тощо.
2) Читання та відгадування загадок у парах (с. 6–7).
V. Підсумок уроку
— Якою була тема нашого уроку?
— Які види творів належать до фольклору?
— Які прислів’я і приказки запам’ятали?
— Відгадайте, яке прислів’я записано на ґронах калини. («Без верби і ка-
лини нема України», — на дошці зображені ґрона калини зі словами.)
VI. Домашнє завдання
Підручник, с. 3–5. Підготувати виразне читання віршів. Вивчити напам’ять декілька прислів’їв, приказок, загадок.
(Див. Додаток до уроку на с. 16)

9
І семестр
Клас
Дата проведення уроку
Урок 2
Тема. Скоромовки. Звуконаслідування. Вірші «Кумкання жаб», «Небилиця»
Мета: ознайомити учнів зі скоромовками, віршами «Кум- кання жаб» та «Небилиця»; розширити знання учнів про різноманітність фольклорних жанрів; розвивати читацькі
інтереси; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: індивідуальні картки.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Перевірка домашнього завдання
1.
Виразне читання самостійно дібраних прислів’їв, приказок, загадок на па- м’ять
2.
Виразне читання віршів Миколи Черняв ського «Рідний край» та Тетяни
Петровської «Казки і лічилки…»
3.
Робота за індивідуальними картками
— Прочитайте прислів’я на картках. Які з них підійдуть до вірша «Рідний край»?
Картка 1

У чужій стороні і весна не красна.

Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.

Бджола мала, а й та працює.
Картка 2

Землю сонце прикрашає, а людину — праця.

Де рідний край, там і рай.

Погана та пташка, якій своє гніздо не миле.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
— Послухайте віршовані рядки.

Хитру сороку
Спіймати морока,
А сорок сорок —
Сорок морок.

Кріп в окріп —
Я несу на кухню кріп.
Кине мама кріп в окріп,
А до кропу ще й петрушку, —
Смачно варить мама юшку.
— Як називають такі твори? (Скоромовки)
— Як слід вимовляти скоромовки?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Усна народна творчість» і озна- йомимося з такими фольклорними жанрами, як скоромовки і звуконасліду- вання. Також прочитаємо вірші «Кумкання жаб» та «Небилиця», які допомо- жуть нам визначити особливості цих форм народної творчості.

Фізкультхвилинка
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.
Робота над скоромовками (с. 8)
1) Читання скоромовок учнями напівголосно.

Прочитайте скоромовки спочатку повільно, правильно вимовляючи звуки [ч] і [ц], а потім — швидше.

10
2) Бесіда.
— Що таке скоромовка?
— Які скоромовки ви вже знаєте?
3) Читання скоромовок напам’ять.
— Вивчіть 1–2 скоромовки і прочитайте їх напам’ять.
2.
Робота над віршем «Кумкання жаб» (с. 8)
1) Читання вірша вчителем.
2) Бесіда.
— Чому вірш назвали звуконаслідуванням?
— Звуки яких тварин наслідуються?
— Спробуйте відтворити кумкання жаб.
— Як ви вважаєте, навіщо потрібні звуконаслідувальні вірші? (Вони озна-
йомлюють маленьких дітей зі звуками тваринного світу.)
3) Робота в парах.
Один учень читає запитання, другий — відповідає.
3.
Робота над небилицями
1) Читання небилиці, записаної на дошці, вчителем.
Був собі Іван-Сміхован,
Що все робив сміхом.
Кілком підперізувався,
Підпирався міхом,
На печі ставок мав,
Черпав воду саком,
Ловив рибу грабельками,
Качок стріляв маком.
Цей Іван-Сміхован
На полиці молотив,
На припічку віяв,
А під пічкою виорав
Й пшеницю посіяв!
Отакий-то наш Іван:
І веселий, і чудний —
Просто Сміхован.
2) Словникова робота.
Кілок — груба палиця, загострена з одного кінця.
Сак — риболовна снасть із сітки.
Орати — обробляти землю плугом.
3) Бесіда за змістом.
— Чому вірш називається небилицею?
— Що таке небилиця?
— За що Івана прозвали Сміхованом?
— Що він робив неправильно?
— Що взагалі неможливо?
4.
Робота над віршем «Небилиця» (с. 8–9)
1) Читання вірша учнем, що добре читає.
2) Бесіда за змістом.
— Чому вірш має таку назву?
— Чого із того, що описано у творі, не може бути в житті?
— Чи всі з названих тварин живуть у лісі?
3) Виразне читання вірша учнями.
VI. Закріплення й осмислення вивченого матеріалу
1.
Бесіда
— З якою метою вивчають скоромовки?
— Для чого потрібні віршики-небилиці?
— Чим вони приваблюють?
2.
Вивчення скоромовки напам’ять (за вибором учителя)
VII. Підсумок уроку
— Про що дізналися на уроці?
— Який із віршів вам найбільше сподобався?
VIII. Домашнє завдання
Підручник, с. 8–9. виразно читати скоромовки, віршик, небилицю. Ви- вчити напам’ять 1–2 скоромовки не з підручника.
(Див. Додаток до уроку на с. 16)

11
І семестр
Клас
Дата проведення уроку
Урок 3


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал