Заняття«Школи лідерів» з елементами тренінгу з розвитку комунікативної компетентності «Знання сила»



Скачати 81.19 Kb.
Дата конвертації30.11.2016
Розмір81.19 Kb.
Артемівська гімназія №7

Заняття «Школи лідерів»

з елементами тренінгу

з розвитку комунікативної компетентності

Підготувала

практичний психолог

Артемівській гімназії №7

Козаченко О.В.

2013 р.


Заняття«Школи лідерів»

з елементами тренінгу з розвитку комунікативної компетентності

«Знання - сила»

Актуальність тренінгу:

Спілкування завжди було значущим у житті людини і його особистісному розвитку.

Проблема спілкування традиційно знаходиться в центрі уваги вітчизняних соціальних психологів у зв'язку з її значущістю у всіх сферах життєдіяльності людини і соціальних груп. Людина без спілкування не може жити серед людей, розвиватися і творити.

В структурі міжособистісного спілкування виділяють основний зміст спілкування, а саме: передачу інформації, взаємодію, пізнання людьми один одного. Передача інформації розглядається як комунікативний аспект спілкування; взаємодія як інтерактивний аспект спілкування; розуміння та пізнання людьми один одного. Тому важливо вміти спілкуватися, грамотно доносити свої думки, щоб тебе могли зрозуміти.



Мета тренінгу: підвищення рівня комунікативної компетентності і мотивації до саморозвитку учнів.

Завдання тренінгу:

1. Розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування;

2. Розвиток здатності до емпатії, розуміння міміки, мови рухів тіла;

3. Відпрацювання навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємин між людьми;

4. Оволодіння навичками ефективного слухання;

5. Розвиток навичок переконливої мови;

6. Розширення діапазону творчих здібностей;

7. Аргументація своєї точки зору, відстоювання своїх інтересів;

8. Навчання учасників орієнтації в проблемі;

9. Розвиток і розширення навичок прийняття рішень, знаходження компромісу;

10. Активізація процесу самопізнання;

11. Закріплення нових стереотипів міжособистісного поведінки учнів;

12. Діагностика психологічного клімату в групі;

13. Поліпшення рівня комунікації, розвиток почуття «ми», групової єдності, закріплення навичок взаємодії в команді.



Цільова аудиторія: учні «Школи лідерів»

Кількість: 13 -16 чоловік.

Обладнання: стільці за кількістю учасників тренінгу; аркуші білого паперу - 20 шт.; ватман - 1 шт.; маркери за кількістю учасників; сині та червоні кульки.

Тренер: Козаченко О.В.

Хід тренінгу

1. Вступне слово тренера (ціле покладання) Час - 2 хвилини

Сьогодні ми зустрілися, щоб пізнати себе та інших, навчитися краще розуміти свої почуття, переживання, бажання, а також висловлювати їх так, щоб інші люди краще розуміли нас, а ми - їх. Для цього ми скористаємося психологічними іграми і вправами.

Але зараз я хочу задати вам питання: Як по-вашому, що таке спілкування? (єдність процесів обміну інформацією, взаємодії та сприйняття один одного).

Що необхідно для успішного спілкування? (щирий інтерес до партнера; вміння уважно його слухати, при необхідності задавати уточнюючі питання; сприйняття не тільки того, що говорить партнер, але і того, що він при цьому відчуває, переживає; вміння розуміти значення не тільки слів, але й жестів, виразу обличчя тощо; облік ситуації, в якій відбувається спілкування; розбірлива, грамотна мова; наявність зворотного зв'язку - діалог ефективніше, ніж монолог).



2. Знайомство Час - 5 хвилин

Сідаємо в коло. Пропоную вам задуматися про те, що у вашому характері є найважливішим, найсуттєвішим. А тепер спробуйте знайти цьому коротку форму вираження, можна у віршованій формі. Наприклад: «Лід і полум'я», «Тиха, сумна, мовчазна...» і т.д. будь ласка. Подумали? Добре. Зараз по колу, по черзі, починаючи з учасника, що сидить праворуч від ведучого, починайте представлятися групі. Спочатку назвіть своє ім'я, а потім скажіть кілька слів про себе. Краще, якщо це буде сказано однією фразою, можна у віршах або з використанням метафори. Те, що ви тільки що придумали. Прошу вас. Спасибі. Ми зробили один крок назустріч один одному. Обговоріть, чиї уявлення справили найбільше враження.



3. Привітання.

Називаючи по імені, до кого звертаємося, вимовляємо фразу: «Здрастуй, лідер!»

4. Прийняття правил групи Час: 2 хвилини

5. Вправа «Вишикуймося!» Час: 5 хвилин

Опис вправи

Всім учасникам пропонується вишикуватися в одну лінію за певною ознакою: за зростом (2 варіанти); за кольором волосся (2 варіанти); в алфавітному порядку імені (прізвища); за довжиною волосся. При цьому не можна розмовляти. Вишикуватися по даті і місяцю народження - спілкування дозволяється.

Мета: навчання умінню розподіляти ролі в команді, порівнювати себе з іншим учасником за схожими ознаками.



Психологічний зміст вправи

Учасники краще пізнають один одного, навчаються ефективній взаємодії в команді.

Обговорення

6. Вправа «Досвід і знання». Час: 5 хвилин

Мета: тренування вміння висловлювати свою думку, визначати свій статус у групі і подальший шлях розвитку.

По класу розвішуються два твердження («Знання-сила» та «Другорядність знань в сучасному світі»), учасники повинні зробити вибір стосовно себе і пояснити його.

7. Вправа «Сім богатирів» (10 хвилин)

Одна учасниця буде грати роль царівни. Хто хоче? Інші діляться на команди по 3-4 учасника.

Давайте, для того щоб потренувати вміння переконувати, згадаємо і розіграємо казку О.С. Пушкіна про мертву царівну і сімох богатирів. Зокрема, той епізод, де сім богатирів, у яких жила царівна, умовляють її вийти за одного з них заміж і залишитися з ними назавжди. У нашій казці буде те ж саме, але богатирі, пройшли ряд тренінгів і володіють даром переконання. Вони зможуть краще, ніж казкові, переконати царівну відмовитися від королевича Єлисея і залишитися в їх будинку. Кожна міні-група повинна буде підготувати найпривабливіші пропозиції для того, щоб умовити царівну залишитися в них, показати їй всі переваги такого кінця казки.

Вам дається 5 хвилин на підготовку, після чого один представник від кожної групи виступає, звертаючись до царівни зі своїми аргументами.



8. Вправа "Посилка" Час - 2 хвилини

Учасники сидять у колі близько один до одного. Руки тримають на колінах сусідів. Один з учасників «відправляє посилку», легко грюкнувши по нозі одного з сусідів. Сигнал повинен бути переданий як можна швидше і повернутися по колу до свого автора. Можливі варіанти сигналів (різна кількість або види рухів).



9. Інформування: (10 хвилин)

I закон лідера - Лідер володіє баченням перспективи.

II закон лідера - Лідер повинен бути дисциплінованим.

III закон лідера - Лідер володіє мудрістю.



Робота в групах. Дві групи отримують різні твердження про лідерство: «Лідер повинен домагатися блискучого результату», «Лідер повинен бути в своїй команді самим розумним». Завдання учнів - довести або спростувати дане твердження, використовуючи переконливі аргументи.

Висновок: По-справжньому успішні лідери обирають, в першу чергу, досягнення блискучого результату. Адже лідер не обов'язково повинен бути самим розумним.

- Введення двох понять: РОЗУМ і МУДРІСТЬ. Обговорюються їх подібності та відмінності, шляхи досягнення того й іншого.

- Завдання на розвиток мудрості: Селянин захотів одружитися на принцесі. Король, її батько, розлютився і наказав відрубати голову селянинові за зухвалість.

Але селянин був красивий, а королева добра і бажала дочці щастя, тому вмовила короля піддати селянина випробуванню.

Було вирішено, що він повинен витягнути з ящика одну з двох карт, прийняти те, що буде на ній написано, як свою долю. На одній карті буде написано «весілля», на іншій - «смерть». Якщо він відмовиться, то помре. Однак король був хитрий: позначив обидві карти словом «смерть» і поклав їх у ящик.

Королева помітила це і поспішила розповісти про все принцесі, щоб та могла попередити свого коханого про жахливість небезпеки, що нависла над ним. Проте, коли прийшов час випробувань, селянин тримався спокійно. Він витягнув карту, після чого одружувався на принцесі і жив дуже щасливо. Король так розлютився, що помер від удару, а королева успадкувала престол.



  • Як селянину вдалося уникнути пастки, влаштованої злим королем?

Відповідь: Селянин витягнув карту і, не глянувши на неї, подер на клаптики, проковтнув і сказав: «Нехай іншу карту дістане король, і я впізнаю свою долю з його рук. Якщо він витягне «Весілля», я буду знати, що моєю картою була «смерть», і змирюся з своєю долею. Але якщо карткою короля буде «смерть», я зрозумію, що моєю була «весілля», і зможу одружитися на принцесі».

Будьте лідером, який розвиває в собі мудрість!

Звідси випливає III закон лідера - Лідер володіє мудрістю.

10. Вправа «Репортер» Час - 5 хвилин

Мета: розвиток комунікативних навичок, краще впізнавання один одного.

Всі учасники тренінгу діляться на пари, в якій один - репортер, інший - лідер, що дає інтерв'ю для преси. Критеріями опитування є: якості характеру, поведінка, інтереси, цілі й прагнення, шляхи досягнення статусу лідера. Потім репортери готують повідомлення про лідера.

11. Вправа «Містечко» (продуктивний етап групової динаміки) Час - 10 хвилин

Цілі: поліпшення рівня комунікації; розвиток почуття «ми», групової єдності; закріплення навичок взаємодії в команді.



Опис вправи

Робота в цій вправі від початку до кінця проводиться на єдиному просторі аркуша ватману. Вправа виконується в кілька етапів.



Перший етап:

Кожен учасник тренінгу знаходить на ватмані місце і малює будиночок (важливо, щоб лист ватману був досить великим, щоб усім вистачило місця). Вже на цьому етапі можна відзначити тих, хто займає місце в центрі аркуша - це претенденти на лідерські позиції.

Коли всі малюнки готові, учасники розповідають про те, хто міг би жити в такому будинку (характер, звички, улюблені заняття). Звичайно, на жителя будиночка проектується особистість автора.

Другий етап:

Кожен учасник вибирає 3-4 найбільш привабливих будиночка і малює до них доріжки. Тренер теж бере участь у вправі - проводить доріжки одним з останніх до тим учасникам, які отримали найменше виборів. Таким чином, він підтримує учасників, не прийнятих в групі.



Третій етап:

У «містечку» можна спостерігати «центр» і окремі «райони». Група придумує і записує назву отриманого населеного пункту, домальовує у містечку все, що необхідно «для життя» (парки, дерева, магазини і т.д.)



Обговорення

Тренер задає групі наступні питання:

• Які будинки вам особливо сподобалися у вашому містечку?

• Ви б хотіли жити в такому місті, якщо б віно існувало наяву?

• Що ви б назвали зайвим у цьому містечку? А чого не вистачає?

Під час виконання завдання, працювала група ефективно? Чому?



Вправа «Синя і червона куля»

(підведення підсумків, підсумкова рефлексія) Час - 3 хвилини



Мета: рефлексія учасників.

Опис вправи

Учасникам групи пропонується уявити, що у них в кожній руці знаходяться синя і червона повітряна кулька. Обидві кульки обов'язково потрібно подарувати будь-кому з учасників групи (крім тренера). Червону кульку потрібно подарувати з коментарем, що відображає подяку за щось (наприклад, «з тобою було приємно працювати», або «ти був сьогодні веселий, дякую» тощо). Синю кульку необхідно подарувати учаснику тренінгу з побажанням (наприклад, «бажаю тобі здобути більше впевненості в собі», або «бажаю тобі знайти якомога більше друзів» тощо).

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал