Заняття. Сучасна українська література (огляд) (2 год)



Скачати 143.09 Kb.
Дата конвертації25.12.2016
Розмір143.09 Kb.
ТипУрок


Додаток Ґ.1
АВТОРСЬКІ ЗАНЯТТЯ З КУРСУ ЗА ВИБОРОМ

«СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА В КОНТЕКСТІ ПОЗИТИВНОГО МИСЛЕННЯ»
Тема заняття. СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА (ОГЛЯД) (2 год).

Мета заняття:

навчальна ознайомити старшокласників з історико-культурною картиною літератури кінця XX – початку XXI ст., викликати інтерес до сучасного мистецтва, допомогти зрозуміти його тенденції; розвивати навички самостійного оцінювання естетичної ідейно-художньої вартості сучасних творів, уміння висловлювати власні враження та думки;

розвивальна розвивати здатність узагальнювати прочитану інформацію, конкретизувати свою позицію, робити висновки;

виховна – виховувати інтерес до сучасної літератури; формувати позитивне мислення старшокласників.

Тип заняття. Урок формування умінь і навичок.

Методи навчання та виховання. Слово вчителя, лекція з елементами бесіди, робота в парах, демонстрація, самоаналіз, словник літературознавчих термінів.

Засоби навчання. Мультимедійний проект, екран, ПК, електронна презентація, індивідуальні картки.

Література: 1. Гундорова Т. Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн. / Тамара Гундорова. – К. : Критика, 2005. – 257 с.

2. Зборовська Н. Сучасна масова література в Україні як загальнокультурна проблема / Н. Зборовська [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.slovoichas.in.ua/index.php?option=com_content&task =view&id=99&Itemid=34. – Назва з екрану.

3. Капленко О. Особливості розвитку сучасної української літератури / О. Капленко. Українська та світова література в сучасному контексті: збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної конференції для учнів 9-11 класів і вчителів української та світової літератури «Українська та світова література в сучасному контексті». – Ніжин, 2012 р. – С. 8–11.

4. Літературознавчий словник-довідник / Р. Т. Гром'як, Ю. І. Ковалів та ін. – К. : ВЦ Академія, 1997. – 752 с.

5. Постмодерн [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/. – Название с экрана.

6. Постмодернізм [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Постмодернізм. – Назва з екрану.

7. Сучасна українська література [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki. – Назва з екрану.

8. Харчук Р. Б. Сучасна українська проза: постмодерний період : навч. посібн. / Р. Б. Харчук. ‒ К . : Академія, 2008. ‒ 248 с. 

9. Що за фасадом «успішного письменника»: споживацький егоїзм чи особиста відповідальність? //Літературна Україна, 28 лютого, 2002 р., № 8 (49-53). – С. 3.

10. Що читати: 10 сучасних українських письменників [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bit.ua/2013/08/scho-chytaty-10-suchasnyh-ukrayinskyh-pysmennykiv/. – Назва з екрану.


Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань і практичного досвіду учнів. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

Які асоціації у вас виникають до словосполучення «сучасна література»?



«Літературний спринт»

1. За 1 хв. назвати якомога більше письменників сучасної української літератури.

2. За 1 хв. назвати якомога більше сучасних літературних угруповань.

«Червона Фіра» (Харків), «Нова дегенерація» (Івано-Франківськ), «Західний вітер» (Тернопіль), Творча асоціація «500» (Київ), «Музейний провулок, 8» (Київ), «Пропала грамота» (Київ), ЛуГоСад (Львів), АУП (Асоціація українських письменників) (Київ), Бу-Ба-Бу (Львів), «Друзі Еліота» (Ніжин).



3. За 1 хв. назвати якомога більше сучасних часописів та альманахів.

«Вітчизна», «Київ», «Дзвін», «Сучасність», «Слово і час», «Дніпро», «Нова проза», «Березіль», «Берегиня», «Всесвіт», «Кур’єр Кривбасу», «Літературна Україна», «Сучасна українська драматургія», «Хроніка-2000»




«Я із великим задоволенням виконую завдання з української літератури!»

«Я відчуваю любов до життя, краси, інших людей, знань, мислення, тіла, живих істот, Усесвіту»
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Слово вчителя

– Останнє десятиліття ознаменоване кардинальними змінами, що помітно вплинули на характер літературного процесу. Новітня українська література – це десятки оригінальних поетичних збірок, повістей, романів, у яких акумульовано найбільш болючі проблеми життя сучасного суспільства.

Сучасна література – живий процес, складний і різноманітний. Важливо, що в цьому процесі зберігається духовна спадкоємність кількох поколінь та підтримується мінний зв’язок із національною культурною традицією.

Тема заняття: «Сучасна українська література (огляд)»



ІV. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

Поняття «сучасна українська література» саме по собі не є академічним терміном і чітко не вказує на нижню хронологічну межу. Воно завжди окреслює верхню хронологічну точку – сьогодення. За Вікіпедією: «СУЛ – українська література останніх десятиліть, створена сучасними письменниками. У науковій літературі точно не зазначено, від якого моменту українську літературу слід вважати сучасною» [7]. Щоби більш чітко конкретизувати це поняття, варто звернутися до принципів класифікації літературного процесу. Р. Харчук зазначає: «На сьогодні в українському літературознавстві існують три основні класифікації сучасної літератури: перша заснована на генераційному принципі, друга – географічному, третя – на принципі естетичної, стильової орієнтації» [8].

Насамперед варто розглянути сучасний літературний процес під призмою естетичної, стильової орієнтації, оскільки він є базовим (саме він допоможе осмислити й назву, і хронологію, і внутрішню диференціацію явища тощо). Принцип естетичної, стильової орієнтації актуалізує поняття «постмодерн» і «постмодернізм». Постмодерн, за Вікіпедією, це «соціологічна, історико-філософська концепція сприйняття світу в епоху постіндустріалізму, що спирається на недовіру до тридиційних реалістичних концепцій, до істинності відображення реальності людськими органами чуття» [5]. Постмодерн більше використовується на позначення періоду (постмодерний період), зумовленого появою і домінуванням постмодернізму (у межах літератури поняття постмодернізму ми розуміємо як стиль із властивими йому особливостями).

Сьогодні в літературному процесі співіснує кілька поколінь. Насамперед варто згадати про передшістдесятників – Юрій Мушкетик (1929 року народження, у літературі з 1954 року, роман 2010 року – «Останній гетьман»); Віра Вовк (Віра Селянська, 1926 року народження, у літературі з 50-х років, останній роман – «Тотем скальних соколів», 2010); Анатолій Дімаров (1922 року народження; 1949 року вийшла перша збірка оповідань, повість 2010 року – «Сповідь стукача»).

До активних сьогодні шістдесятників зараховуємо Валерія Шевчука (1939) та Ліну Костенко (1930).

Сімдесятники: Василь Шкляр (1951), Тарас Федюк (1954).

Вісімдесятники: Оксана Забужко (1960), Юрій Андрухович (1960), Юрій Винничук (1952), Ігор Римарук (1958-2008), Василь Герасим’юк (1956), Кость Москалець (1963), Віктор Неборак (1961), Володимир Цибулько (1964), Євген Пашковський (1962), Вячеслав Медвідь (1951, і хоча Валерій Шевчук зараховує В’ячеслава Медведя разом із Галиною Пагутяк та Василем Портяком до так званого «тихого покоління» сімдесятників, однак їхні творчі пошуки йдуть у річищі естетичних, філософських та мистецьких шукань нової генерації 80 - 90-х рр.), Олександр Ірванець (1961), Володимир Лис (1950), Пагутяк Галина (Москалець Галина, 1958), Марія Матіос (1959, у літературі з 80-х).

Дев’яностники: Сергій Жадан (1974), Іван Андрусяк (1968), Юрій Іздрик (1962), Тарас Прохасько (1968), Іван Ципердюк (1969), Роман Кухарук (1968), Маріанна Кіяновська (1973), Євгенія Кононенко (1959), Андрій Кокотюха (1970, Ніжин).

«Старші» дев’яностники: Василь Кожелянко (1957–2008; у літературі з 1994).

Двотисячники: Любко Дереш (1984), Тетяна Малярчук (1983), Ірена Карпа (1980), Ірина Шувалова (1986), Катерина Бабкіна (1985), Альбіна Позднякова (1983), Олександр Барліг, Григорій Семенчук (1991), Коцарев Олег (1981), Лазуткін Дмитро (1978), Вано Крюгер (Іван Коломієць), Олександр Ушкалов (1983), Вікторія Гранецька (1981).

«Старші» двотисячники: Люко Дашвар (Ірина Чернова, 1957, у журналістиці з 1986 року, в літературі – з 2007); Лада Лузіна (Владислава Кучерова, 1972); Ірен Роздобудько (1962, у літературі – з 2000); Брати Віталій і Дмитро Капранови (1967, у літературі з 2000) [3].

Коли ж датувати виникнення сучасної української літератури?

На думку літературознавця Тамари Гундорової, відлік потрібно розпочинати з Чорнобильської катастрофи. На сьогодні Чорнобиль, що вибухнув 1986 року, асоціюється вже не лише з екологічною катастрофою, а й стає символічною культурною подією – періодом народження нової постмодерної свідомості й істотно нової української літератури. Чорнобиль збігся в часі з процесом розпаду тоталітарної радянської свідомості й став символічним тлом, на якому відбувається видозміна як свідомості, так і самої літератури в українському історичному контексті кінця ХХ століття.

Література стає діалогічною й полілогічною. Із Чорнобилем видозмінюється не лише сприйняття світу, але й поняття, за допомогою яких зазвичай сприймаємо світ.

У період постмодернізму відбувається абсолютна переоцінка не лише літературної класики, але й її функцій. Класика перестає існувати, її підмінюють відносні канони та мода. Неактуальним стає навіть саме уявлення про «велику» літературу. Читацькі інтереси дедалі більше звертаються до «читва», «популярної культури». Зрештою, на думку Т. Гундорової, настали часи, коли сама класика сприймається в обгортці «масової» культури [1].

Таким чином, у літературознавстві розрізняють літературу елітну (елітарну) й масову.



Опрацювання теоретичних понять.

Масова література 

1. Література, розрахована на масового, пересічного читача.

2. Твори, які за своїми художніми якостями не сягають рівня класики.

3. Низькопробна література, розрахована на низькі смаки читачів.

У сучасній англо-американській критиці вона називається популярною літературою, у німецькій – тривіальною, у французькій – паралітературою (пара з грец. – подібний). Загальними рисами всіх різновидів масової літератури є її розважальний характер та масове тиражування.

Масова література неоднорідна: є літературний «низ» – література, що культивує аморалізм, жорстокість, грубий натуралізм, – і белетристика – науково-фантастичні, пригодницькі, детективні та ін. твори, які мають велику популярність у читачів і сприяють утвердженню загальнолюдських моральних цінностей.



Елітарні твори (від франц. elite – краще, добірне) вирізняються інтелектуальною та естетичною ускладненістю, наявністю багатого підтексту та зашифрованої образності; часто суттєву роль у них відіграють літературний і культурний контексти. Такі твори потребують активного, освіченого й розвиненого читача, який би в процесі знайомства з текстом залучався до «співтворчості».

Так, наприклад, відомий літературознавець Ніла Зборовська в статті «Сучасна масова література в Україні як загальнокультурна проблема» пише: «У сфері високої літератури сьогодні активне рефлексування, що загалом відповідає українській ментальності (наприклад, проза Г. Пагутяк). Натомість масова література потребує динамічних і зацікавлюючих історій, як це має місце у прозі Л. Дереша, І. Карпи, Н. Сняданко та ін.» [2]

Чимало сучасних українських критиків уважають, що масова література є втіленням антиморальних і низькоартистичних цінностей. Так, наприклад, Олена Логвиненко стверджує, що основний недолік масової літератури в тому, що вона «позбавлена високої місії відповідальності письменника за народ і його долю» [9].

Виникає навіть щось близьке до релігійної критики, спрямованої проти зла сучасної літератури – постмодернізму, який однозначно ототожнюється з масовою культурою [8].

Післячорнобильський світ апелює до ідеї кінця світу, кінця сенсу життя й водночас відкладає його, заманюючи героя-постмодерніста в лабіринт цитат, дискурсивних практик і текстів-пародій. У той же час це блукання у світі порожнеч, колажів-цитат є ниткою спасіння.

Післячорнобильська література, перебуваючи в ситуації історичного зламу, знаходиться в річищі численних експериментів.



Американський літературознавець Іхаб Хассан виокремив 11 специфічних ознак, притаманних постмодернізмові:

  • деканонізація;

  • деструкція;

  • фрагментарність;

  • іронічність;

  • карнавалізація;

  • гібридизація;

  • невизначеність;

  • зникнення авторського «я»;

  • принцип вільного поєднання жанрів та стилів;

  • відсутність самозаглибленості;

  • принцип творчої співгри з читачем.

Інший учений із США, Леслі Фідлер, додав ще одну ознаку: з його точки зору, найголовнішу – «органічну спорідненість постмодернізму з поп-культурою».

Сучасний німецький філософ Арнольд Гелен характеризує постмодернізм як «синкретичну плутанину всіх стилів і можливостей», а український дослідник Ю.Ковалів називає його «стилем художнього мислення з притаманними йому рисами еклектики, з тяжінням до стилізації, цитування, переінакшення, ремінісценції, алюзії».

Попри розмаїтість наукових підходів, незаперечним є твердження, що постмодернізм виник як реакція на модернізм кінця ХІХ – початку ХХ століття. Він стирає межі між високим мистецтвом і масовим, переоцінює традиції модернізму та авангардизму, визнає прогрес як ілюзію. Постмодернізм – це текст у тексті: головне не те, про що твір, а «як» твір конструюється (Е. Андієвська, Є. Пашковський, Ю. Андрухович, О. Забужко).

V. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах

із метою засвоєння навичок

Робота в парах

Діти отримують для опрацювання матеріал про котрогось із сучасних письменників. На основі прочитаного тексту потрібно заповнити таблицю.



Рекомендований перелік сучасних авторів

1. Оксана Забужко

2. Галина Пагутяк

3. Юрій Андрухович

4. Кость Москалець

5. Марія Матіос

6. Володимир Лис

7. Сергій Жадан

8. Леонід Горлач

9. Юрій Винничук

10. Любко Дереш

11. Андрій Кокотюха

12. Тарас Прохасько

13. Юрко Іздрик



14. Лесь Подерв’янський

5
http://litakcent.com/wp-content/uploads/2009/09/maria-matios11.jpg
4
http://www.day.kiev.ua/sites/default/files/main/openpublish_article/20100416/467-23-1.jpg http://image.tsn.ua/media/images2/original/jul2010/245035.jpg
3

2
http://www.umoloda.kiev.ua/img/content/i27/27075.gif
1
http://zabuzhko.com/images/oksana_zabuzhko.gif


http://litakcent.com/2009/09/16/marija-matios-vidkryla-personalnyj-sajt-vidkryla

http://www.day.kiev.ua/uk/article/ukrayinci-chitayte/kost-moskalec-zhittya-neperedbachuvane-tim-vono-y-prekrasne-tim-i

http://tsn.ua/ukrayina/andruhovich-vvazhaye-scho-krimu-i-donbasu-treba-viddilitisya-vid-ukrayini.html

http://www.umoloda.kiev.ua/number/1612/164/56793/

http://www.pravda.lutsk.ua/abton/spaw2/uploads/images/news/44859_1.jpg



10
http://sumno.com/images/stories/reports/deresh2.jpg
9
http://visnik-press.com.ua/wp-content/uploads/2014/09/c4f01_vynnychuk.jpg
8
http://cult.gov.ua/_nw/27/59379115.jpg
6

7
http://fs44.www.ex.ua/show/133598472/133598472.jpg?1600 http://www.day.kiev.ua/sites/default/files/main/openpublish_article/20110422/472-6-1.jpg


http://www.day.kiev.ua/uk/article/panorama-dnya/doroga-do-pashi

http://www.ex.ua/81815812

http://www.cult.gov.ua/news/vidkrilas_vistavka_z_nagodi_70_richchja_znanogo_pismennika_leonida_gorlacha/2011-04-07-2720

http://visnik-press.com.ua/?p=19397

http://sumno.com/reportage/lyubko-deresh-pidkoryuje-neprystupni-fortetsi-ukra/


http://litakcent.com/wp-content/uploads/2013/11/56b.jpg
14
http://litakcent.com/wp-content/uploads/2011/03/112.jpg
13

12
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/%d0%92%d0%bf_%d1%82%d0%b0%d1%80%d0%b0%d1%81_%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%85%d0%b0%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%be.jpg http://gdb.voanews.com/13712ade-839b-402d-81df-1e181eb6a65c_mw1024_s_n.jpg
11



http://litakcent.com/2013/11/26/les-podervjanskyj-pro-6

http://litakcent.com/2011/03/14/jurko-izdryk-ja-voliju-vykresljuvaty-zajve-a-ne-pidkresljuvaty-potribne/

http://ukrainian.voanews.com/content/kurkov-interview-128096878/243549.html

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%92%D0%BF_%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%81_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%B0%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE.jpg
/


Ім’я письменника




Два слова, що описують митця




Три слова, що окреслюють його діяльність




Чотири слова, що описують знакову подію в житті письменника




П’ять слів, що характеризують творчість митця




Шість слів, що описують психологію письменника




Сім слів – результативність діяльності митця





Виступи учнів

VІ. Підсумки заняття

Бесіда

Які тенденції розвитку сучасного літературного процесу в Україні? 

Назвіть ознаки постмодернізму.

Які принципи розмежування елітарної й масової літератури?

Постать котрого з письменників вам найбільше запам'яталася і чому?

Які твори вас зацікавили і ви хотіли б їх найближчим часом прочитати?



Рефлексія. Оберіть собі одну із парасольокhttp://modna.ua/images/resource/accessories/152/3/skv106-176242.jpeg

Парасольки



«Жовта парасолька»

– Я знаю...

– Я вмію...

– Мені найкраще...



http://lvivmarket.net/modules/goods/images/368_parasolbasicbred.jpg

«Червона парасолька»

– Мене переповнюють такі почуття, як...

– Мені сподобалося...

– Свій емоційний стан я оцінюю...


«Синя парасолька»http://fever.com.ua/image/cache/data/umbrellas/princces/1003/zontik-princess-hameleon-trost-sinij-01-700x700.jpg

Заняття важливе, бо...

– Я буду використовувати отримані знання, бо

– Я досягнув(ла) успіху бо...



Оцінювання

ІХ. Повідомлення домашнього завдання

Вивчити ознаки постмодернізму; підготувати цікаві факти з біографії Сергія Жадана.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал