З в І т про роботу Головного територіального управління юстиції у Полтавській області щодо систематизації законодавства за 2016 рік



Скачати 283.59 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір283.59 Kb.




Додаток 1
З В І Т

про роботу Головного територіального управління юстиції у Полтавській області щодо систематизації законодавства

за 2016 рік

1. Планування роботи

1.1. Відповідно до Регламенту роботи Головного територіального управління юстиції у Полтавській області (далі - Управління) систематизація законодавства здійснюється згідно загальних піврічних планів роботи Управління.

Так, Управлінням згідно піврічних планів роботи передбачено проведення цілого ряду організаційних заходів щодо даного напрямку роботи.

Станом на 30.12.2016 планові завдання щодо здійснення систематизації законодавства відділом систематизації законодавства, правової роботи та правової освіти управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області (далі - відділ) виконано.

1.2. Протягом 2016 року питання здійснення систематизації законодавства розглядались на 1 засіданні колегії Управління - 23.02.2016 «Про підсумки роботи органів юстиції у 2015 році та завдання щодо підвищення ефективності діяльності у 2016 році», а також на 2 апаратних нарадах: в квітні - за І квартал 2016 року та в жовтні – за 9 місяців 2016 року.

Крім того, щотижня в Управлінні проводяться апаратні наради, на яких щоразу поряд з іншими питаннями висвітлюються зміни в поточному законодавстві за попередній тиждень, здійснюється короткий їх огляд (52 наради).

Питання виконавської дисципліни регулярно розглядаються на колегіях та на щотижневих апаратних нарадах Управління.

Питання систематизації законодавства вивчаються і на семінарських заняттях постійно діючого семінару при Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області для працівників юридичних служб підприємств, установ, організацій, місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування м. Полтави та Полтавської області.

Так, на постійно діючому семінарі для працівників юридичних служб розглядалися останні зміни у законодавстві. Протягом 2016 року відбулося 8 таких семінарських занять – 12.01.2016, 09.02.2016, 09.03.2016, 12.04.2016, 10.05.2016, 11.10.2016, 08.11.2016, 13.12.2016. Відповідна інформація про проведені заняття регулярно розміщується на веб-сайті Управління.

1.3. Адреса електронної пошти (e-mail) - uprjustpoltava@just.gov.ua;

адреса веб-сайту Управління - www.just.gov.ua;

адреса веб-сайту Полтавської обласної державної адміністрації, на якому розміщено посилання на веб-сайт Управління - http://www.adm-pl.gov.ua.


2. Кадрове забезпечення виконання завдань по систематизації законодавства

2.1. Роботу відділу систематизації, правової роботи та правової освіти управління реєстрації нормативно-правових актів правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області координують перший заступник начальника Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Бриндак Дар'я Вікторівна (тел. (0532) 56-95-53), начальник управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Давиденко Олена Михайлівна (тел. (0532) 60-93-44) та заступник начальника управління – начальника відділу систематизації законодавства, правової роботи та правової освіти управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській Токарєва Лілія Леонідівна, (тел. (05322) 2-28-30).

2.2. Обов’язки щодо ведення систематизації законодавства до 29.04.2016 здійснювала головний спеціаліст відділу судової роботи та міжнародного співробітництва Чистякова Леся Анатоліївна (тел. (0532) 56-99-020.

З 29.04.2016 по 15.08.2016 року обов’язки щодо ведення систематизації законодавства здійснювала головний спеціаліст відділу систематизації законодавства, правової роботи та правової освіти управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Телятник Руслана Петрівна.

Ведення систематизації законодавства з 15.08.2016 здійснює головний спеціаліст відділу систематизації законодавства, правової роботи та правової освіти управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Лазовікова Юлія Іванівна (тел. (0532) 60-66-68, е-mail: pravoguu@just.gov.ua).

2.3. Кабінет для виконання функціональних обов’язків обладнаний книжковими шафами, в яких розміщені видання Міністерства юстиції України, нормативно-правові акти, юридична література, систематична картотека законодавства України.

Систематичну картотеку нормативно-правових актів розміщено в спеціально виготовленій шафі з окремими секціями.

Кабінет забезпечений комп’ютером, принтером, факсом.

Мається доступ до:

1) мережі Інтернет;

2) Інформаційного фонду Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

У роботі використовується електронна інформаційно-пошукова правова система «ЛІГА: ЗАКОН».

Таким чином, матеріально-технічне забезпечення є достатнім для здійснення функцій щодо систематизації законодавства.



  1. Організація роботи по систематизації законодавства

3.1. На виконання доручення Прем’єр-міністра України від 12.07.2010 № 42125/1/1-10 та підпункту 4 пункту 7 протоколу № 23 засідання Кабінету Міністрів України від 23.04.2015 (що має необмежений строк дії) щодо вжиття заходів для забезпечення органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій інформаційним бюлетенем «Офіційний вісник України» та з метою популяризації видань Мін’юсту серед підприємств, установ та організацій, Управлінням постійно вживаються заходи щодо забезпечення покращення стану та переваг передплати інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник України».

До керівників місцевих держаних адміністрацій та їх структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, приватних нотаріусів регулярно направляються інформаційні листи щодо виконання даного доручення Прем’єр-міністра по забезпеченню інформаційним бюлетенем «Офіційний вісник України» цих підрозділів та підвідомчих їм органів.

Однак, основними причинами нездійснення передплати серед місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій залишається відсутність коштів, відсутність у кошторисі видатків на передплату періодичних видань, обмежене фінансування тощо, та серед приватних нотаріусів у зв’язку з тим, що останні підвищення кваліфікації та ознайомлення із новинами та змінами у законодавстві здійснюють шляхом доступу до офіційних сайтів органів державної влади в Україні через Інтернет ресурс.

З метою інформування більш широкого кола органів влади, підприємств, установ, організацій, громадян про бюлетень «Офіційний вісник України» інформація продовжується розміщуватися на веб-сайті Управління, яка підтримується в актуальному стані.

3.2. Управлінням постійно здійснюються заходи щодо забезпечення органів юстиції офіційними збірниками нормативно-правових актів.

Органи юстиції Полтавської області в минулих роках забезпечені Кодексами України у теках з роз’ємними замками, які випускались у попередніх роках, і здійснюють їх підтримку в контрольному стані.

Стан забезпечення установ юстиції області офіційними юридичними виданнями Міністерства юстиції України аналізується та щомісячно подається до управління систематизації законодавства та координації правової роботи Департаменту реєстрації та систематизації правових актів Міністерства юстиції України.

3.3. Органами юстиції Полтавської області постійно проводиться робота по доведенню інформації про правові видання Міністерства юстиції України до відому підприємств, установ, організацій та населення, зокрема:

- Управлінням регулярно направляються інформаційні листи місцевим державним адміністраціям та їх структурним підрозділам, органам місцевого самоврядування, територіальним органам центральних органів виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, державним нотаріальним конторам та приватним нотаріусам (за 2016 рік направлено понад 840 листів); крім цього, під час проведення перевірок на державних підприємствах, в установах, організаціях розповсюджувались буклети щодо офіційних періодичних видань Міністерства юстиції України та умов їх передплати;

- Управлінням здійснюється випуск щомісячної юридично-просвітницької газети «Правовий вісник». Електронний варіант журналу розміщений на веб-сайті Управління (http://www.just.gov.ua/content/88/). У згаданому виданні висвітлюється питання законодавства, а також подається інформація щодо офіційних видань Міністерства юстиції України, зокрема передплати бюлетеня «Офіційний вісник України»;

- на сайті Управління (www.just.gov.ua) регулярно розміщується інформація про видання Міністерства юстиції України;

- у рубриці «Законодавство та його систематизація» розміщено інформацію про видання Міністерства юстиції України із зазначенням їх переваг та відомостями, необхідними для їх замовлення;

- на веб-сайті Управління розміщено банер Державного підприємства «Українська правова інформація» з посиланням на офіційні видання Міністерства юстиції «Офіційний вісник України» та «Бюлетень Міністерства юстиції України»;

- інформація про офіційні видання Міністерства юстиції України розміщена у правовій громадській приймальні, що створена при Управлінні за адресою: вул. Соборності, 45, каб. 133, м. Полтава;

- в Управлінні оформлено інформаційні стенди, на яких в тому числі міститься інформація про офіційні видання Мін’юсту та про доступ до інформаційного фонду Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

3.4. В Управлінні зберігаються та підтримуються в контрольному стані:

- «Офіційний вісник України. Із змінами» та акти, опубліковані в ньому (Конституція України; кодекси України; акти Верховної Ради України; акти Президента України; акти Кабінету Міністрів України; акти Конституційного Суду України; акти Міністерства юстиції України; нормативно-правові акти міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, зареєстровані в Міністерстві юстиції України; міжнародні договори України), який щорічно передплачується Управлінням з самого першого номера видання 2003 року;

- «Кодекси України» (у теках з роз’ємними замками) з 2006 року;

- «Відомості Верховної Ради України» - з 2001 по 2006 роки (зберігаються у бібліотечному фонді Управління);

- «Зібрання Постанов Уряду України» з 1992 по 1996 роки;

- нормативно-правові акти, опубліковані в офіційних виданнях – газетах «Голос України», «Урядовий кур’єр», а також «Офіційний вісник Президента України».



Серед актів УРСР наявні:

- «Зібрання Постанов Уряду УРСР» № 1-12 1990 р. (Київ, видавництво «Політичної літератури України», 1990);

- «Зібрання Постанов Уряду УРСР» № 1-12 1991 р. (Київ, видавництво «Україна», 1991).

Також наявні Кодекс законів про працю України від 10 грудня 1971 року, Житловий кодекс Української РСР від 30 червня 1983 року, Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 року.



Серед актів СРСР наявний «Збірник постанов і розпоряджень Уряду Союзу Радянських Соціалістичних Республік» 1940 рік (Москва, Управління Справами Ради Народних Комісарів Союзу РСР, 1940), який зберігається в бібліотечному фонді.

Наявність власних нормативно-правових актів.

В Управлінні наявні нормативно-правові акти локального характеру, які постійно переглядаються з метою приведення їх у відповідність до Конституції та законів України, наказів Міністерства юстиції України, інших актів законодавства.

Всього за 2016 рік зареєстровано 13 нормативно-правових актів, що регулюють діяльність Управління, пройшли державну реєстрацію й відповідно внесені до державного Реєстру нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади:

- наказ від 30.05.2016 № 157/4 «Про внесення змін до Розмірів плати по наданню додаткових послуг правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг технічного характеру державними нотаріусами Полтавської області»;

- наказ від 31.05.2016 № 166/4 «Про затвердження Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Полтавській області»;

- наказ від 03.06.2016 № 174/4 «Про внесення змін до наказу від 10 липня 2013 року № 253/4»;

- наказ від 19.07.2016 № 225/4 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказ від 12 лютого 2014 року № 67/4»;

- наказ від 19.07.2016 № 226/4 «Про затвердження Порядку проведення “гарячої” телефонної лінії в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавські області»;

- наказ від 19.07.2016 № 227/4 «Про забезпечення Головним територіальним управлінням юстиції у Полтавській області доступу до публічної інформації». Порядок складення та надання запиту на публічну інформацію, розпорядником якої є Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області;

- наказ від 19.07.2016 № 227/4 «Про забезпечення Головним територіальним управлінням юстиції у Полтавській області доступу до публічної інформації». Розмір фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на публічну інформацію, розпорядником якої є Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області;

- наказ від 01.08.2016 № 250/4 «Про внесення змін до Положення про роботу державних нотаріальних контор Полтавської області по наданню додаткових платних послуг правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг нотаріальними діями, а також послуг технічного характеру»;

- наказ від 03.08.2016 № 252/4 «Про внесення змін до Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Полтавській області»;

- наказ від 15.08.2016 № 265/4 «Про внесення зміни до Розміру фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на публічну інформацію, розпорядником якої є Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області»;

- наказ від 08.09.2016 № 292/4 «Про внесення змін до Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Полтавській області»;

- наказ від 19.10.216 № 358/4 «Про внесення змін до Положення про роботу державних нотаріальних контор Полтавської області по наданню додаткових послуг правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг технічного характеру»;

- наказ від 08.11.2016 № 397/4 «Про внесення зміни до Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Полтавській області».

3.5. Управлінням відповідно до Положення про порядок здійснення обліку та систематизації законодавства в органах та установах юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.04.2004 № 31/5 (далі – Положення) здійснюється картотечний облік актів законодавства шляхом ведення систематичної картотеки актів законодавства відповідно до Класифікатора галузей законодавства України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.06.2004 № 43/5.

3.6. Органи та установи юстиції Полтавської області підтримують та зберігають нормативно-правові акти, опубліковані у виданнях «Офіційний вісник України», а саме :

- Конституцію України;



  • Кодекси України;

  • Закони України;

  • акти Верховної Ради, Президента, Кабінету Міністрів, Конституційного Суду України;

  • акти Міністерства юстиції України;

  • нормативно-правові акти міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, зареєстровані Міністерством юстиції України;

  • міжнародні договори України.

У відділах ДРАЦС, ДВС та держнотконторах підтримання нормативно-правових актів у контрольному стані здійснюється з урахуванням специфіки їх діяльності відповідно до напрямків.

Так, відповідно до переліків нормативно-правових актів, що підлягають обліку, підтриманню у контрольному стані і зберіганню відділами державної реєстрації актів цивільного стану, державними виконавчими службами та державними нотаріальними конторами, згідно Положення про порядок здійснення обліку та систематизації законодавства в органах та установах юстиції України затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14.04.2004 № 31/5, створені відповідні підбірки (папки) нормативно-правових актів. При здійсненні перевірок ведення систематизації законодавства перевіряється наявність таких підбірок та їх контрольний стан.



3.7. Зміни і доповнення вносяться до контрольних примірників по мірі їх надходження (або опублікування) в межах п’ятиденного терміну з дотриманням техніки підтримання актів законодавства України в контрольному стані згідно підпунктів 2.4.1, 2.4.2, 2.4.3 пункту 2.4 Положення.

В контрольному примірнику акта проставляються відмітки про всі зміни, доповнення, зупинення дії, поширення, продовження або збереження дії та про визнання акта таким, що втратив чинність, та зазначається інформація про вид, номер і дату прийняття, офіційне джерело опублікування акта, яким внесені зміни. При внесенні відміток до актів законодавства застосовуються чітко визначені скорочення та позначки, передбачені підпунктом 2.4.2 пункту 2.4 Положення.



3.8. Облік актів законодавства, підтримання їх у контрольному стані та зберігання відбувається з дотриманням вимог Положення.

Так, збірники законодавства, інших друкованих видань, якими підвідомчі органи і установи юстиції забезпечено по передплаті, зберігаються в окремо виділених шафах. Збірники законодавства та кодекси при надходженні реєструються в Журналі надходження збірників законодавства та кодексів.

Облік газет (зокрема газет «Урядовий кур’єр», «Голос України») та журналів («Офіційний вісник України») ведеться в Картках обліку згідно Інструкції з обліку документів, що знаходяться в бібліотечних фондах, затвердженої наказом Міністерства культури і туризму від 03.04.2007 № 22.

За інформацією установ юстиції області, випадків втрати збірників офіційних друкованих видань, отриманих по передплаті, не було.



3.9. Питання підтримання актів законодавства у контрольному стані, дотримання термінів проставляння відміток про внесення змін і доповнень, належне зберігання актів законодавства знаходиться на постійному контролі. Так, при проведенні комплексних (тематичних) перевірок ДНК, ДРАЦС та ДВС приділяється особлива увага цьому питанню.

Виявлені у ході проведення перевірок недоліки щодо підтримання у контрольному стані офіційних видань, зокрема «Кодексів України» усуваються, акти законодавства приводяться в контрольний стан.



3.10. Обмін досвідом з іншими Головними територіальними управліннями юстиції з питань систематизації законодавства відбувається шляхом опрацювання інформації щодо систематизації законодавства на веб-сайтах інших головних управлінь юстиції, що дозволяє без затрат часу та коштів на відрядження ознайомитись з напрацюваннями з даного напрямку роботи.

На веб-сайті Управління у рубриці «Законодавство та його систематизація» розміщується нормативна база, позитивний досвід роботи управлінь юстиції, методичні рекомендації щодо ведення систематизації законодавства як для органів юстиції так і для юридичних служб, що дає змогу іншим головним управлінням юстиції переймати позитивний досвід, набутий у Полтавській області.



3.11. Інформування про нормативно-правові акти, що стосуються прав та законних інтересів громадян, останні зміни у законодавстві, нововведення в діяльності Управління, новини Міністерства юстиції України через засоби масової інформації з метою ознайомлення більшої кількості населення з актуальних правових питань здійснюється регулярно в рамках правової освіти населення.

Управлінням налагоджена співпраця із:



  • 3 телекомпаніями (філія НТКУ «Полтавська регіональна дирекція «Лтава», Студія «Місто», інформаційний телеканал ІРТ);

  • 2 радіомовленнями (філія НТКУ «Полтавська регіональна дирекція «Лтава» та радіо «Ваша Хвиля»);

  • 9 друкованими засобами масової інформації («Нотаріат для Вас», «Зоря Полтавщини», «Полтавський вісник», «Коло», «Вечірня Полтава», «Сила Духу», «Село Полтавське», «Полтавці інфо», «БІАФ»).

Зважаючи на важливість інтернет-ресурсів, їх вагому роль як засобу масової інформації та з метою ознайомлення більшої кількості населення з актуальними правовими питаннями, змінами в законодавстві, нововведеннями в діяльності Управління, особлива увага сьогодні приділяється інформування населення шляхом здійснення виступів в електронних засобах масової інформації.

Зокрема, Управління активно співпрацює з 15 інтернет-виданнями: ОКІА «Новини Полтавщини», «Полтавщина», «Коло», «POLTAVA.INFO», «Інформаційне агентство «Полтава», «Репортер», «Полтава 365», «Трибуна», «ВПолтаве», «Головний полтавський», «Останній бастіон», «Енерголайф», «Кременчук тудей», «Кременчуцький телеграф», «Полтавській ліхтар».

Так, протягом 2016 року було здійснено 1500 виступів у ЗМІ з питань новин у законодавстві (з них виступів начальника Управління – 406, спеціалістів Управління – 327). Крім того, Управлінням підготовлено 28 методичних матеріалів (буклетів) на правову тематику: «Внутрішньо переміщеним особам про права та обов'язки», «Як уникнути ситуацій, пов'язаних з торгівлею людьми», «Які документи необхідно мати неповнолітнім громадянам для виїзду з України», «Реалізація права на відпочинок працівниками, які мають дітей», «Що треба знати роботодавцю про права мобілізованих та військовослужбовців строкової служби», «Особливості проведення державної реєстрації громадських формувань через фронт-офіси», «Порядок застосування до засуджених заходів заохочення і стягнення», «Місце проживання неповнолітніх: окремі аспекти», «Все, що потрібно знати, щоб народження дитини зареєструвати», «Переваги офіційного шлюбу», «Пам’ятка членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни з числа учасників антитерористичної операції», «Кожна дитина має право на сімейне виховання», «Права споживачів повинен знати кожний», «Що потрібно знати щоб оформити житлову субсидію», «Учасникам бойових дій про пільги», «Цивільно-правова відповідальність неповнолітніх», «Для внутрішньо переміщених осіб: окремі питання ДРАЦС», «Тисячолітній шлях становлення незалежності України», «Пам’ятка для осіб, які звільняються з місць позбавлення волі», «Кримінальна та адміністративна відповідальність неповнолітніх», «Особисте життя під захистом Основного Закону», «Я маю право знати свої права», «Правовий статус студента», «Соціальні гарантії для дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування», «Реалізація трудових прав у відповідності до вимог антикорупційного законодавства», «Використання Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів в роботі юриста», «Як отримати інформацію з Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів», «На допомогу юристам: технологія підтримання актів законодавства в контрольному стані», які розміщені на веб-сайті Упралвіння для проведення роз’яснювальної роботи з метою доведення правової інформації до широкого кола осіб в рубриках «Правова освіта» та «Законодавство та його систематизація».

Під час проведення спільних семінарів з Координаційною радою молодих юристів при Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області проведено 6 виставок офіційних друкованих видань Міністерства юстиції та іншої юридичної літератури та постійно діючих виставок юридичної літератури до державних свят та в рамках Всеукраїнського тижня права у приміщенні Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеці імені І.П. Котляревського та Полтавської обласної бібліотеки для юнацтва імені Олеся Гончара, на яких було представлено журнал «Офіційний вісник України», як офіційне друковане видання, у якому публікуються державною мовою всі поточні нормативно-правові акти, що надійшли до Мін'юсту та включені до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, та буклети з правової тематики, що розробляються Управлінням.

Крім цього, в рамках правової освіти населення Управлінням проведено 13 флеш-мобів (04.06.2016 - до Дня захисту дітей спільно з управлінням сім’ї молоді та спорту виконавчого комітету Полтавської міської ради; 21.06.2016 – з питань проведення державної реєстрації громадянських формувань через фронт-офіси; 24.06.2016 – на тему: «Від Конституції Пилипа Орлика до Конституції суверенної України»; 19.07.2016 - з питань запровадження пілотного проекту у сфері держаної реєстрації громадських формувань через центри надання безоплатної вторинної правової допомоги; 23.08.2016 – до Дня Державного прапора на тему: «Багатовікова історія державних символів»; 26.08.2016 – на тему: «Видатні особи українського державотворення; 29.09.2016 – з інформування населення про запровадження інноваційних пілотних проектів та реформ Міністерства юстиції України»; 16.11.216 – на тему: «Прояви ксенофобії караються законом»; 16.11.216 – на тему «В громадських місцях заборонено», 25.11.2016 – на тему: «Стоп! Куріння вбиває», 13.12.2016 - у Другому полтавському місцевому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги, 20.12.2016 - в Управлінні адміністративних послуг виконавчого комітету Полтавської міської ради, 26.12.2016 - для жителів Полтави щодо можливості звернення до комісії по розгляду скарг у сфері державної реєстрації) та розповсюджено серед населення вищезазначені буклети.

Управлінням ведуться тематичні папки за галузями законодавства із контрольними примірниками нормативно-правових актів («Безоплатна правова допомога», «Конвенція ООН про права дитини» «Правовий статус військовослужбовців», «Гендерна політика», «Права дитини», «Національна кампанія «Стоп насильству», «Протидія торгівлі людьми», та ін.), які постійно використовуються в роботі працівниками установ юстиції. Зі змістом цих папок мають можливість знайомитися також і юрисконсульти підприємств, установ, організацій.

Для забезпечення конституційного права громадян на доступ до правової інформації при Управлінні діє методичний кабінет для юридичних служб установ, організацій, де надаються консультації з правових питань.

3.12. В Управлінні наявний власний бібліотечний фонд, доступ до якого мають працівники Управління. Бібліотечний фонд Управління складають Юридична енциклопедія, словники юридичних термінів, російсько-українські словники, науково-практичні коментарі до Конституції України, кодексів України, юридичні журнали, бюлетені законодавства та юридичної практики України та інші примірники наукової, навчальної та довідкової літератури.

Крім цього, бібліотечний фонд поповнюється за рахунок підписки на наступні видання: «Право України»; «Бюлетень Міністерства юстиції України», «Юридична практика»; «Юридичний вісник України»; Вісники Конституційного, Верховного, Вищого адміністративного суду та господарського судочинства.


4. Контроль за діяльністю підвідомчих органів та установ юстиції з питань систематизації законодавства, надання практичної та методичної допомоги

4.1. Протягом 2016 року здійснено 12 перевірок, у тому числі районних управлінь юстиції – 3, відділів державної реєстрації актів цивільного стану – 3, державних нотаріальних контор – 3, державних виконавчих служб – 3. Зокрема, проводились комплексні перевірки роботи Великобагачанського, Диканського районних управлінь юстиції та контрольна перевірка Котелевського РУЮ.

За результатами перевірок складаються довідки на ім’я першого заступника начальника Головного територіального управління юстиції, копії яких направлялися підвідомчим органам та установам юстиції.

Під час здійснення перевірок окрема увага приділяється додержанню вимог Положення про порядок здійснення обліку та систематизації законодавства в органах та установах юстиції; умовам зберігання офіційних періодичних видань та нормативно-правових актів; стану роботи по своєчасному інформуванню працівників органів та установ юстиції щодо змін та доповнень до чинного законодавства, проводиться звірка контрольних примірників нормативно-правових актів та надається практична допомога щодо обліку та підтримання актів у контрольному стані.

4.2. Під час здійснення перевірок у підпорядкованих установах юстиції підводяться підсумки перевірки та надається методична допомога по усуненню недоліків, виявлених за результатами перевірки.

Однією з форм надання методичної допомоги є стажування осіб, відповідальних за здійснення систематизації в підвідомчих установах, в Управлінні.

Крім того, практична допомога постійно надається відповідальним за здійснення систематизації працівникам в робочому порядку по мірі звернення.

4.3. Під час здійснення перевірок територіальних управлінь юстиції робочою групою, що проводила перевірку, надавалася методична та практична допомога.

Контроль за усуненням недоліків та виконанням рекомендацій здійснюється суб’єктом перевірки.

Підвідомчі установи в обов’язковому порядку письмово повідомляють про вжиті заходи щодо виправлення зазначених у довідках недоліків.

4.4., 4.5. Протягом 2016 року з метою поширення та обміну позитивного досвіду Управлінням проводилися колегії, апаратні наради та семінарські заняття.

4.6. Протягом 2016 року Управлінням забезпечено стажування 6 працівників, які ведуть напрямок систематизації законодавства, в якому виникла необхідність за результатами здійснення перевірки, а саме:

- працівників ДРАЦС – 2;

- працівників ДВС – 2;

- працівників ДНК – 2.

Під час стажування спеціалісти отримують методичні рекомендації щодо ведення і наповнення систематичної картотеки, ведення журналів обліку збірників актів законодавства, та практичні навички з техніки підтримання актів законодавства в контрольному стані.

4.7. Управління розглядає письмові звернення з питань роз’яснень чинного законодавства по мірі їх надходження (звернення громадян, які надходять до Управління, з Урядової гарячої лінії або запитання віртуальної громадської приймальні на веб-сайті Управління).

Протягом 2016 року Управлінням та установами юстиції надано 1813 відповідей на письмові звернення громадян з питань чинного законодавства (з них Управлінням надано відповіді на 62 звернення).

З метою забезпечення конституційного права громадян на доступ до правової інформації продовжує функціонувати громадська приймальня при Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області за адресою: вул. Соборності, 45. Приймальня працює щовівторка та щочетверга з 10-00 до 16-00.

На веб-сайті ГТУЮ в банері «Безоплатна правова допомога» створено рубрики «Безоплатна первинна правова допомога» та «Безоплатна вторинна правова допомога». В підрубриці «Безоплатна первинна правова допомога» розміщено графік роботи громадської приймальні; нормативно-правові акти, що регулюють питання безоплатної первинної правової допомоги та інформацію щодо діяльності громадської приймальні.

Відповідно до затверджених графіків до роботи в громадській приймальні залучено працівників управління державної виконавчої служби; управління державної реєстрації; управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти; відділу з питань нотаріату; відділу з питань банкрутства; відділу судової роботи та міжнародного співробітництва; відділу кадрової роботи та державної служби; відділу організаційної роботи, документування та контролю Головного територіального управління юстиції у Полтавській області; приватних нотаріусів Полтавського міського та Полтавського районного нотаріальних округів, які надають консультації з правових питань, а також відбувається спілкування громадян з керівниками та спеціалістами Управління.

В громадській приймальні протягом 2016 року громадянам надано 267 консультацій. Відвідувачам приймальні, окрім консультацій надається методична допомога у вигляді буклетів і газети «Правовий вісник», яка видається з 2009 року та в якій публікуються статті з актуальних правових питань. Електронні версії буклетів та «Правовий вісник» розміщені на веб-сайті Управління.

Продовжує роботу віртуальна громадська приймальня Управління. Прийом громадян у віртуальній громадській приймальні Управління здійснюється відповідно до правил прийому, які розміщені на веб-сайті Управління. Завітавши на сторінку «Віртуальна громадська приймальня», громадяни можуть задати питання з правової тематики та отримати на нього на свою електронну адресу протягом тижня кваліфіковану відповідь. Протягом 2016 року надано правову допомогу 93 громадянам.

Також на сайті ГТУЮ з січня 2014 року начальником відділу реєстрації актів цивільного стану надаються консультації за допомогою «Skype» зв’язку з питань діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану щочетверга з 9.00 до 12.00. Протягом 2016 року надано 35 консультацій за допомогою «Skype» зв’язку. Крім того, Управлінням надано 281 консультацію з правових питань, що надійшли на пряму телефонну «гарячу лінію». Виїзні консультативні пункти для надання консультацій з правових питань надали 227 консультацій.

Всього Управлінням протягом 2016 року надано 903 безоплатних правових роз’яснень з питань чинного законодавства.
5. Ведення систематизації законодавства юридичною службою органу виконавчої влади

5.1. На виконання вимог постанов Кабінету Міністрів України від 14.12.2001 № 1693 «Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади», від 26.11.2008 № 1040 «Про затвердження Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації» та наказу Міністерства юстиції від 23.06.2011 № 1707/5 «Про затвердження положень про територіальні органи Міністерства юстиції України», зареєстрованого у Міністерстві юстиції 23.06.2011 за № 759/19497, Управлінням здійснюється оприлюднення інформації щодо офіційних друкованих видань Міністерства юстиції України шляхом направлення інформаційних листів на адреси державних підприємств, установ, організацій, навчальних закладів та через засоби масової інформації.

Управлінням відповідно до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової роботи та систематизації законодавства, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 18.01.2012 № 91/5 здійснюються комплексні перевірки органів виконавчої влади щодо систематизації законодавства (Управлінням видається відповідний наказ про проведення перевірки, яким утворюється робоча група з проведення перевірки).

До планів перевірок юридичних служб включаються наступні питання щодо систематизації законодавства: стан кадрового (посадові інструкції працівників, відповідальних за ведення систематизації законодавства) та технічного забезпечення напрямку систематизації законодавства; організація роботи щодо підвищення рівня правових знань працівників юридичної служби; забезпечення офіційними друкованими виданнями (бюлетень «Офіційний вісник України», газети «Урядовий кур’єр», «Голос України») та виданнями Міністерства юстиції України («Кодекси України», «Систематичне зібрання чинного законодавства України», «Бюлетень Міністерства юстиції України»); наявність нормативно-правових актів УРСР, СРСР та власних нормативно-правових актів; забезпечення постійного перегляду виданих нормативно-правових актів з метою приведення їх у відповідність до Конституції України та законів України; ведення обліку актів законодавства і міжнародних договорів України; підтримання актів законодавства у контрольному стані, їх зберігання, відслідковування інформації про офіційне оприлюднення актів законодавства.

Протягом 2016 року здійснено 6 перевірок з питань систематизації в органах виконавчої влади. Під час проведення перевірок наголошується на доцільності підписки офіційних видань Міністерства юстиції України, зокрема бюлетеня «Офіційний вісник України».



Для надання методичної допомоги юрисконсультам державних підприємств, установ, організацій, органів виконавчої влади в Управлінні відповідно до Положення про методичний кабінет для працівників юридичних служб місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ, організацій, затвердженого наказом Головного управління юстиції від 22.04.2009 № 172/5, продовжує діяти методичний кабінет. В зазначеному кабінеті на стендах та у сформованих папках зосереджена вся нормативно - правова база, методичні розробки Управління з питань правової роботи, добірки зразків документів, які стають у нагоді працівникам юридичних служб у їх практичній діяльності. До методичного кабінету звертаються не лише працівники юридичних служб органів виконавчої влади, державних підприємств, установ, організацій, а й працівники, відповідальні за ведення кадрової роботи. На базі методичного кабінету проводяться стажування юристів. Робота щодо удосконалення якості методичного керівництва Управлінням з обліку та систематизації законодавства в органах виконавчої влади здійснюється постійно, шляхом розроблення рекомендацій, надання методичної допомоги в ході перевірок, висвітлення актуальних питань на семінарах з юрисконсультами, проведення стажувань.

Так, Управлінням протягом 2016 року проведено стажування 14 юристів органів виконавчої влади (до планів стажування включаються питання систематизації законодавства - питання зберігання, ведення обліку та систематизації актів законодавства на державному підприємстві, установі в організації, порядок внесення змін і доповнень до актів законодавства, підтримання у контрольному стані актів законодавства шляхом внесення до них змін та доповнень тощо).

Крім того, на веб-сайті Управління у рубриці «Законодавство та його систематизація», ведуться розділи «Нормативні документи» та «Методичні матеріали». У даній рубриці містяться нормативні та методичні матеріали щодо систематизації законодавства.

5.2. Органами виконавчої влади виконується доручення Прем’єр - міністра України від 12.07.2010 № 42125/1/1-10 10 та підпункт 4 пункту 7 протоколу № 23 засідання Кабінету Міністрів України від 23.04.2015 (що має необмежений строк дії) щодо вжиття заходів для забезпечення органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій інформаційним бюлетенем «Офіційний вісник України».

Управління з метою покращення стану передплати інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник України» продовжує направляти листи щодо виконання вищезгаданого доручення Прем’єр-міністра до всіх обласних територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, державних підприємств, установ, організацій цих підрозділів та підвідомчих їм органів.

Основними причинами нездійснення передплати залишається відсутність коштів, відсутність у кошторисі видатків на передплату періодичних видань, обмежене фінансування тощо.

Під час проведення постійно діючих семінарів для працівників юридичних служб підприємств, установ, організацій, місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування м. Полтави та Полтавської області, крім питань новел у законодавстві, розглядаються питання передплати бюлетня «Офіційний вісник України».

З метою інформування більш широкого кола органів влади, підприємств, установ, організацій, громадян інформацію про бюлетень «Офіційний вісник України» розміщено на веб-сайті Управління.

5.3. Слід зазначити, що не всі юридичні служби забезпечені офіційними збірниками нормативно-правових актів через високу вартість останніх. Юридичні служби користуються мережею Інтернет та електронними правовими базами («Омега», «ЛІГА», «Законодавство України» на веб-сайті Верховної Ради України), передплачують газети «Урядовий кур’єр» та «Голос України».

При проведенні перевірок органів виконавчої влади рекомендується забезпечувати юридичні служби офіційними виданнями та звертається увага на те, що електронні системи «ЛІГА: ЗАКОН», «zakon.rada.gov.ua» та інші не є офіційними джерелами правової інформації і акти законодавства, що розміщені в них, носять лише інформаційний характер.

У листах про усунення виявлених у ході перевірок недоліків, як правило, зазначається, що передплата офіційних видань не проводиться через відсутність коштів, в роботі працівниками юридичних служб використовуються мережа Інтернет та електронні правові бази, газет «Голос України» або «Урядовий кур’єр».

5.4. У юридичних службах органів виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади, державних підприємствах, установах, організаціях здебільшого нормативно-правові акти УРСР та СРСР відсутні.

Однак, у деяких юридичних службах наявні такі акти УРСР – Кодекс законів про працю України від 10 грудня 1971 року, Житловий кодекс Української РСР від 30 червня 1983 року, Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 року.

Акти законодавства України та власні нормативно-правові акти організаційно-розпорядчого характеру (з основної діяльності), переглядаються з метою приведення у відповідність до Конституції та чинного законодавства України.

5.5. З метою приведення у відповідність до Конституції та чинного законодавства виданих нормативно-правових актів суб’єктами нормотворення проводиться їх перегляд, за необхідністю вносяться відповідні зміни та доповнення (або акти визнаються такими, що втратили чинність). Контроль за даним напрямком здійснюється шляхом проведення перевірок стану дотримання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.

Так, за інформацією, наданою відділом реєстрації нормативно-правових актів управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти Головного територіального управління юстиції у Полтавській області, здійснено перегляд 1095 зареєстрованих нормативно-правових актів, з яких 80 потребувало приведення їх у відповідність до Конституції та законодавства України (до 34 з них – внесено зміни, 46 актів - визнано такими, що втратили чинність).

У всіх райдержадміністраціях Полтавської області створено комісії по перегляду нормативно-правових актів на відповідність їх чинному законодавству, які проводять відповідну роботу.

5.6. Власні нормативно-правові акти локального характеру постійно переглядаються з метою приведення їх у відповідність до Конституції та законів України, наказів Міністерства юстиції України, інших актів законодавства. Станом на 30.12.2016 в Полтавській області 225 суб’єктів нормотворення (обласна державна адміністрація, районні державні адміністрації та їх структурні підрозділи, Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області), які уповноважені видавати нормативно-правові акти згідно чинного законодавства. Нормативно-правові акти, які пройшли державну реєстрацію в Головному територіальному управлінні юстиції у Полтавській області, набирають чинності лише після офіційного опублікування в засобах масової інформації, тому Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області здійснює контроль за цим напрямком. Ксерокопії інформації про опублікування направляються суб’єктами нормотворення до Головного територіального управління юстиції у Полтавській області та підшиваються до справ зареєстрованих нормативно-правових актів.

5.7. Управлінням ведеться робота щодо поліпшення стану ведення систематизації законодавства. Так, зокрема, під час здійснення перевірок юридичних служб та під час проведення семінарів, «круглих столів» надаються рекомендації щодо даного напрямку роботи.



  1. Проблеми, пропозиції щодо удосконалення роботи з питань систематизації законодавства

Висока вартість та недостатнє фінансування для передплати офіційних видань Міністерства юстиції України залишається основним проблемним питанням.

Через відсутність відповідних бюджетних призначень на передплату офіційних видань не в повному обсязі здійснюється забезпечення офіційними виданнями місцевих органів виконавчої влади, державних підприємств, установ, організацій.






Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал