Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я Г. Гейне



Скачати 154.67 Kb.
Дата конвертації10.05.2017
Розмір154.67 Kb.


Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я

Г. Гейне.

Наприкінці ХХ століття лідери світової науки занесли проблему здоров’я до кола глобальних проблем, вирішення яких обумовлює факт подальшого існування людства як біологічного виду на планеті Зеемля. Збереження здоров’я громадян України є винятковою актуальною проблемою сьогодення. Інтерес до питань здоров’я викликаний насамперед соціальним замовленнямсуспільства на особистість, здатну до здорового способу життя та бути корисною суспільству.

Збереження та зміцнення морального, фізичного та психічного здоров’я вихованців є одним із приорітетних завдань загальноосвітньої школи, на що наголошує Концепція загальної середньої освіти.Тобто навчальний заклад сьогодні має створити оптимальні умови для збереження та зміцнення здоров’я учасників навчально – виховного процесу.

Зважаючи на стан здоров'я громадян, в Україні виникла необхідність широкого запровадження превентивних освітніх програм для пропагування здорового способу життя уже на перших етапах шкільного навчання. На законодавчому рівні це положення закріплене законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту». Зокрема, у Державному стандарті загальної початкової освіти, затвердженому постановою Кабінету міністрів України, зазначається, що інваріантна складова частина змісту Базового навчального плану включає освітню галузь «Основи здоров'я та фізична культура», яка «забезпечує свідоме ставлення до свого здоров'я як найвищої соціальної цінності, сприяє фізичному розвитку дитини, формує основи здорового способу життя». Формування навичок здорового способу життя реалізується в початковій школі через інтегрований курс «Основи здоров'я». Превентивний проект «ХОУП» створювався як складова частина цього курсу.



Історія створення і впровадження проекту ХОУП

Проект ХОУП (англ. HOUP – здоров'я людям в усьому світі) — міжнародна незалежна некомерційна організація, заснована в 1958 році. Мета Проекту ХОУП: навчання сучасним технологіям в галузі охорони здоров’я.

Проект ХОУП працює більш ніж в 30 країнах світу в Європі, Азії, Африці, обох Америках.

В СРСР Проект ХОУП прийшов наприкінці 80-х. Після землетрусу його лікарі працювали у Вірменії. У 1989 році в Росії після аварії потягу під Уфою працівники Проекту ХОУП вчили лікарів лікувати дітей з важкими опіками. У 1996-1997 в Україні (м. Одеса) Проект ХОУП провів пілотний проект з лікування туберкульозу.

З 1997 року в співпраці з Міністерством освіти Росії Проектом ХОУП здійснюється шкільна програма превентивної освіти. В рамках програми створені і впроваджуються навчальні посібники з попередження вживання тютюну, алкоголю і наркотиків дітьми та інфікування ВІЛ.

Робота над створенням української версії посібника почалась взимку 2000 року. Посібник було перекладено українською мовою, проведено культурологічну адаптацію, приведено у відповідність з програмою українських шкіл і видано. В апробації української версії «Корисних звичок» брали участь школи Вінниці, Одеси, Львова, Донецьку, Житомирської області. Приєднатись до проекту виявили бажання вчителі Херсона, Миколаєва і Севастополя.

У червні 2004 року посібник отримав гриф Міністерства освіти і науки України «Схвалено науково-методичною комісією з основ безпеки життєдіяльності МОН України».

Зараз шкільна профілактична програма Проекту ХОУП впроваджується у 20 регіонах України. З 2007 року проект почав проходити апробацію та запроваджуватися в загальноосвітніх закладах Кіровоградської області. За цією програмою навчаються тренери, вчителі та учні, а також проводиться робота з батьками.

У березні 2009 пройшла навчання вчитель поч класів Малімон І.Л.

У травні 2010 року - Врадій Т.А, які займаються впровадженням цієї програми.



Структура програми.

«Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» складається з двох модулів:

І модуль - «Корисні звички»

ІІ модуль -«Цікаво про корисне» ( які є продовженням одна одної. )

Вживання тютюну й алкоголю, наскрізна тема «Корисних звичок» — дуже поширене явище. Ми щодня стикаємося з ним у засобах масової інформації та у повсякденному житті. У порівнянні з традиційними тютюном і алкоголем, вживання молодшими школярами, підлітками й молоддю наркотиків — відносно нове соціальне явище, яке ще треба навчитися переборювати.

За останні роки зростання вживання тютюну й алкоголю дітьми й підлітками відбувається дуже інтенсивно. Досить сказати, що більше половини п'ятнадцятирічних школярів хоча б раз у житті напивалися до стану сп'яніння, а третина палить. Тривожним є і той факт, що все більше молоді прилучається до наркотиків.

Добре відомо, наскільки шкідливим і небезпечним як для окремої людини, так і для суспільства в цілому є вживання тютюну, алкоголю й наркотиків. Дев'ять з десяти хворих на рак легень палили. Аварії й насильство, пов'язані з уживанням алкоголю, є головною причиною смертності підлітків і молоді. Основним каналом зараження СНІДом в Україні стало внутрішньовенне введення наркотиків, а злочини, пов'язані з наркотиками, не менш небезпечні та дають не менше прибутків, ніж нелегальна торгівля зброєю.

Модуль «Корисні звички» створювався на допомогу вчителям початкової школи. Він призначений для того, щоб дати вчителям у руки науково обґрунтовані й прості у використанні, ефективні і практичні матеріали для навчання дітей в галузі охорони здоров'я. Зміст уроків у «Корисних звичках» розвивається по спіралі. Паралельно з ростом, розвитком, збільшенням обсягу шкільних знань дитини ті самі теми розширюються й ускладнюються, а установки й поведінкові навички підсилюються й шліфуються. Методологія превентивного навчання відрізняється від традиційної необхідністю використання методів навчання в групі.

Проблема вживання алкоголю складна і неоднозначна. Більшість вважає, що невелика кількості алкоголю не шкодить здоров'ю і не є небезпечною в плані соціальних наслідків, а вживана великої кількості алкоголю шкідливе й небезпечне, тому що може стати джерелом нещасних випадків і аварій. При вивченні модуля «Корисних звичок» слід дотримуватися таких уявлень про алкоголь:

Кожний дорослий сам вирішує, скільки алкоголю, коли і як вживати.

Батьки повинні пам'ятати: незалежно від їхнього бажання, поведінка батьків є зразком для наслідування.

Діти повинні знати, що вживання навіть малих доз алкоголю є для них шкідливим і небезпечним.

«Корисні звички» містять матеріали для дітей, вчителів і батьків одночасно, тому щоб у школі і вдома дітям говорили про тютюн і алкоголь те саме. Однаковість інформації попереджає можливість виникнення конфлікту цінностей у дітей.

Превентивне навчання особливо важливе для дітей молодшого шкільного віку. Це обумовлена кількома причинами. По-перше, профілактика набагато ефективніше серед тих, хто ще не вживає психоактивні речовини. По-друге, прилучення до будь-яких психоактивних речовин починається з алкоголю й тютюну. Саме алкоголь і тютюн є речовинами, що відкривають шлях до прилучення. Попередження їхнього вживання сприяє попередженню вживання психоактивних речовин взагалі.
Вживання тютюну й алкоголю, наскрізна тема «Корисних звичок» — дуже поширене явище. Ми щодня стикаємося з ним у засобах масової інформації та у повсякденному житті. У порівнянні з традиційними тютюном і алкоголем, вживання молодшими школярами, підлітками й молоддю наркотиків — відносно нове соціальне явище, яке ще треба навчитися переборювати.

За останні роки зростання вживання тютюну й алкоголю дітьми й підлітками відбувається дуже інтенсивно. Досить сказати, що більше половини п'ятнадцятирічних школярів хоча б раз у житті напивалися до стану сп'яніння, а третина палить. Тривожним є і той факт, що все більше молоді прилучається до наркотиків.

Добре відомо, наскільки шкідливим і небезпечним як для окремої людини, так і для суспільства в цілому є вживання тютюну, алкоголю й наркотиків. Дев'ять з десяти хворих на рак легень палили. Аварії й насильство, пов'язані з уживанням алкоголю, є головною причиною смертності підлітків і молоді. Основним каналом зараження СНІДом в Україні стало внутрішньовенне введення наркотиків, а злочини, пов'язані з наркотиками, не менш небезпечні та дають не менше прибутків, ніж нелегальна торгівля зброєю.

Модуль «Цікаво про корисне» теж ґрунтується на сучасному науковому підході до превентивної освіти. Цей підхід поєднує надання дітям відповідної до віку об'єктивної інформації про ВІЛ/СНЩ з формуванням гуманного ставлення до хворих і гігієнічно доцільних поведінкових навичок. Надалі особистісна й соціальна компетентність, що поєднується з об'єктивними знаннями й гігієнічними навичками, дозволить дітям уникнути ВІЛ-інфекції. Даний підхід виходить із визнання необхідності формування трикомпонентної соціальної установки учнів щодо ВІЛ/СНІДу.

Трикомпонентна соціальна установка учнів щодо ВІЛ/СНІДу містить:

когнітивний компонент установки — об'єктивні знання про ВІЛ/СНІД;

афективний компонент — позитивне ставлення до безпечної поведінки та гуманне ставлення до хворих;

поведінковий компонент — навички відповідальної поведінки на основі об'єктивних знань.
Мета запровадження проекту

Метою запровадження превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» є:

запровадження превентивних освітніх програм для формування навичок здорового способу життя вже на перших етапах шкільного навчання;

формування в учнів здатності до адаптивної та позитивної поведінки, що створює для людей можливість ефективно справлятися з вимогами і проблемами щоденного життя (життєві навички) (згідно з визначенням ВООЗ);

оволодіння учнями об'єктивними, відповідними до молодшого шкільного віку знаннями щодо профілактики вживання тютюну, алкоголю й інших психоактивних речовин;

формування здорових установок і навичок відповідальної поведінки, що знижують імовірність прилучення до вживання тютюну, алкоголю й інших психоактивних речовин;

формування особистісної й соціальної компетентності дітей, яким випало жити в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу,

формування зниження ризику інфікування ВІЛ у молодшому, підлітковому і юнацькому віці;

організація педагогічного та батьківського всеобучу з питань профілактики вживання тютюну, алкоголю, психоактивних речовин та зниження ризику ВІЛ-інфікування, формування особистісної й соціальної компетентності людей, яким випало жити в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу.

Завдання


  • Надати учням навчального закладу об'єктивної, відповідної до віку інформації про тютюн і алкоголь, психоактивні речовини та інфекційні захворювання; сприяти збільшенню знань та умінь учнів шляхом обговорення проблем, пов'язаних з тютюном, алкоголем, наркотичними речовинами та захворюваннями.

  • Вчити учнів, батьків, педагогічний колектив краще розуміти самих себе і критично ставитися до власної поведінки.

  • Вчити учнів ефективно спілкуватися; сприяти прагненню зрозуміти оточуючих і аналізувати свої стосунки з ними.

  • Вчити учнів робити здоровий вибір і приймати адекватні рішення.

  • Допомогти батькам й навчальному закладу у профілактичній роботі щодо попередження прилучення учнів молодшого, підліткового віку до тютюну, алкоголю, наркотичних речовин та попередження хвороб, збереження здоров'я і подовження життя людини.

  • Розвивати гігієнічно доцільні поведінкові навички.

  • Формувати толерантне ставлення до хворих.

Інтерактивні методи навчання

Інтерактивні методи навчання дозволяють учителеві використати сучасні ефективні засоби навчання й виховання з метою формування відповідальної поведінки в ризикованих ситуаціях.

Інтерактивні методи навчання дають учням можливість обмінюватися інформацією й висловлювати особисту думку, говорити й слухати, приймати рішення, обговорювати й вирішувати проблеми. Зокрема, серйозно, чесно й відкрито обговорювати питання вживання психоактивних речовин та ті, які асоційовані з інфекційними захворюваннями, включно з ВІЛ/СНІДом.


  • Навчання проходить у тренінговій системі або використовуються елементи тренінгової системи. Під час навчання використовуються такі інтерактивні методи, як кооперативне навчання, робота в групах, парах, групова дискусія, мозковий штурм, рольова гра, рольове моделювання, вправи - енергізатори, творче мислення, рефлексія тощо.

Тренінг

це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою


структура тренінгу
c:\docume~1\admin\locals~1\temp\finereader10\media\image1.png



Дизайн (структура) уроку з превентивного навчання


c:\docume~1\admin\locals~1\temp\finereader10\media\image1.png



Функції вчителя

У вчителя, що працює за превентивним проектом «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)», є три важливі функції:

Він є джерелом об'єктивної інформації.

Він є організатором і ведучим дискусії.

Він є вихователем, до якого діти можуть звернутися із запитанням, який їм допоможе.

Тому працювати може тільки вчитель-тренер, що пройшов навчання під керівництвом досвідчених тренерів по впровадженню превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» та отримав відповідний сертифікат і у якого мають бути, щонайменше, такі якості:



  • бажання працювати в галузі превентивного навчання;

  • співчутливе, турботливе ставлення до дітей, доступність;

  • повага цінностей, установок, переконань учнів;

  • дотримання принципу конфіденційності;

  • неупереджене ставлення до сексуальності, моральність, переконання, що превентивне навчання важливе для учнів;

  • співчутливе ставлення до людей, що живуть з ВІЛ/СНІДом;

  • компетентність, об'єктивні знання з проблеми, володіння інтерактивними методами;

  • особистісна зрілість, зважене ставлення до вищезазначених проблем й відсутність стереотипів, що заважають роботі;

  • доброзичливість, гарні навички спілкування, уміння заслужити прихильність дітей.

Вчитель-тренер з невирішеними власними життєвими проблемами через особливості виховання, своєрідність характеру й поглядів, з відсутністю впевненості у власній здатності займатися превентивним навчанням дітей ризикують не впоратися з ним.

В учнів різний життєвий досвід, що вчителеві-тренеру варто приймати як факт, який не підлягає оцінці та обговоренню. Йому треба постійно пам’ятати про це та бути дуже обережним у своїх припущеннях. Ігнорування відмінностей у життєвому досвіді учнів веде до втрати інтересу й зниження ефективності занять.

Наприклад, можливо, деякі учні експериментували з психоактивними речовинами, пробували вживати алкоголь або сигарети. Хтось стикався з цими проблемами у своїй родині, тому що деякі батьки курять, п'ють, вживають наркотики. Якщо вчитель думає, що в класі немає таких дітей, то ті, в кого є відповідний особистий досвід, будуть вважати уроки нецікавими. Якщо, навпаки, вчитель вважає, що всі діти пробували психоактивні речовини, то, можливо, відчують себе некомфортно ті, хто ще не пробував.

Важливо також не ставитися упереджено до культурної та/або релігійної приналежності учнів. Тут панує така розмаїтість, що в групі можуть виявитися учні, які належать і до різних релігійних конфесій, і до різних культур.

У результаті тренінгової роботи повинно змінитися ставлення до превентивного навчання й інтерактивних методів. Учитель-тренер починає краще розуміти проблему профілактики вживання психоактивних речовин та поширення ВІЛ/СНІДу. Знання й розуміння вищезазначених проблем та бажання користуватися інтерактивними методами, вміння вести дискусію, навички спілкування й побудови стосунків з учнями, бажання працювати в галузі попередження вживання психоактивних речовин та поширення ВІЛ/ СНІДу серед молоді — все це забезпечує успішну роботу вчителя-тренера, який пройшов навчання.

Спіральний розклад

Спіральний розклад допомагає вчителеві враховувати вікові особливості й рівень розвитку учнів, послідовно надавати їм нову інформацію, починаючи з елементарної. Повторення, уточнення, доповнення наявної інформації численними новими деталями створює умови для отримання учнями міцних знань. Завдяки спіральному розкладу, масштабне, тривале й постійне формування традиційних життєвих навичок учнів закладає основи для появи специфічних навичок, необхідних для безпечного життя в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу.

Спіральний розклад припускає гнучке використання, тому що вчитель не може не співвідносити завдання превентивного навчання з неминучими обмеженнями можливостей учнів і школи.

Зв'язок із програмою інтегрованого курсу «Основи здоров’я»

Превентивний проект «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» створювався як складова частина інтегрованого курсу «Основи здоров'я». У пояснювальній записці до програми «Основи здоров'я» наголошується, що збереження здоров'я молодого покоління є найважливішою функцією шкільної освіти.

Метою предмета «Основи здоров'я» є: формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров'я, оволодіння основами здорового способу життя, навичками безпечної для здоров'я поведінки. Отже, навчальний предмет «Основи здоров'я» і превентивний проект мають спільні цілі.

Предметом курсу «Основи здоров'я» є поняття «здоров'я», яке розглядається цілісно і водночас багатовимірно: через фізичну, психічну, соціальну та духовну його складові.

Превентивний проект також розглядає поняття «здоров'я» всебічно: фізична, психічна, соціальна та духовна складові здоров'я є безпосереднім предметом даної програми.

Зокрема щодо фізичної складової здоров'я, програма «Цікаво про корисне» надає інформацію про інфекції та інфекційні захворювання, способи їх передачі, а також формує навички запобігання цим захворюванням.

Соціальна складова здоров'я визначається як узгоджена взаємодія дитини із соціальним середовищем. Програми «Цікаво про корисне» та «Корисні звички» надають дітям знання про поведінку, формують поняття тендерної рівності, навички ефективного спілкування та партнерських стосунків, що є необхідною умовою соціалізації особистості.

Психічна складова здоров'я визначає розвиток дитини як особистості, забезпечує її благополуччя. Програми «Цікаво про корисне» та «Корисні звички» формують в дітей адекватну самооцінку, вчать усвідомлювати та цінувати свої здібності та досягнення, а також формувати навички відповідальної поведінки щодо власного здоров'я.

В сенсі духовної складової здоров'я превентивний проект навчає дітей визначати свої життєві цінності, формує навички толерантного ставлення до людей, зокрема хворих, а також навчає робити свідомий вибір здорового способу життя.

Отже, поняття «здоров'я» нерозривно пов'язане з поняттями «здоровий спосіб життя» та «безпека життя», що є основоположними як для програми «Основи здоров'я», так і для превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)».

Відповідно до методичних рекомендацій Міністерства освіти та науки України методика викладання курсу «Основи здоров'я» повинна базуватися на навчанні розвитку життєвих навичок та інтерактивних методів навчання: практичної, ігрової індивідуальної та групової діяльності. Саме такі активні та інтерактивні методи роботи становлять сучасні методики, які застосовуються у процесі впровадження превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)».

Застосовуючи інтегрований підхід органічного поєднання впровадженого в початковій школі навчального предмета «Основи здоров'я» з превентивним проектом «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)», вчитель-тренер може досягти позитивних результатів у формуванні навичок здорового способу життя в учнів початкової школи.



Пакет матеріалів для учнів, учителів, батьків

Ефективне превентивне навчання не може обмежитися окремими заходами, воно мусить бути комплексним і складатися з ряду аспектів, які доповнюють один одного. Превентивне навчання слід здійснювати послідовно протягом ряду років, включати в розклад і проводити силами вчителів.

Модулі «Корисні звички» та «Цікаво про корисне» кожен складається з матеріалів для вчителя (плани уроків), робочих зошитів для учнів 1-4 класів, матеріалів текстів бесід для батьків, матеріалів з оцінки ефективності впровадження.

Оцінка ефективності впровадження

Оцінка досягнень учнів важлива, наприклад тому, що працівники установ освіти, яким підпорядковуються школи, запитують учителів, якою є ефективність навчання. Звичайно, вчителям важко оцінити вплив превентивного навчання на зміни в знаннях, установках і поведінці учнів, оскільки вони не володіють формальними дослідницькими методами. І все-таки скласти уявлення, наскільки власна робота з учнями ефективна, можна.



Вчителі можуть оцінити ефективність своєї роботи, дотримуючись простих правил:

  • Складіть чітке і ясне уявлення про цілі й завдання не тільки кожного уроку, але й програми в цілому. Без цього важко уявити, що ви збираєтеся виміряти.

  • Постійно проводьте з учнями рефлексію того, чого вони навчилися, виконуючи завдання. Для цього після виконання завдання дайте учням можливість висловити свої думки й почуття, організувавши дискусію. Запитайте, як висловлені учнями ідеї можна використовувати в конкретних ситуаціях, а на практиці — експериментувати з новою поведінкою.

  • Слухайте й записуйте те, що говорять учні. Це забезпечить вас додатковою інформацією про те, наскільки мета й завдання відповідають потребам учнів, до якого ступеня ці потреби задовольняються і наскільки завдання є корисними.

  • Проведіть опитування до початку та після навчання за посібником з оцінки ефективності впровадження проекту.

  • Скористайтеся ідеями превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)».





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал