«Я навчу свою родину бути ощадливою»



Скачати 188.16 Kb.
Дата конвертації07.06.2017
Розмір188.16 Kb.
Територіальний відділ освіти, молоді та спорту Шевченківського району

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 210 «Славутич»

Запорізької міської ради Запорізької області

Екологічна розвага для дітей старшого дошкільного віку

«Я навчу свою родину бути ощадливою»

Автор:

Вихователь-методист

Цвєткова Луіза Ігорівна

Обгрунтування проблеми

Поздно быть бережливым, когда все растрачено.

Сенека


З кожним роком все більш актуальною стає проблема ресурсозбереження. Обмеженість енергії, пов'язана з її виробництвом, негативний вплив на навколишнє середовище - всі ці фактори свідчать: розумніше знижувати споживання енергії, ніж постійно збільшувати її виробництво.

Один із способів довести цю думку до людей – допомогти нашим дітям зрозуміти, що є межа такої бездумної експлуатації ресурсів, і що якщо почати діяти зараз, у нас ще є надія. [1]

Як побудувати систему роботи з виховання культури ресурсозбереження в дошкільному закладі? Де закінчується гра і починається реальність? Як зробити освітній процес не відірваним від реального життя? С чого почати? І ще багато таких запитань ставить перед собою педагог при плануванні роботи.

Мета виховання культури ресурсозбереження у дітей дошкільного віку – це першочергове ознайомлення з проблемами енергозбереження, теплозбереження, раціонального використання води, формування у дітей певного типу відношення до цієї проблеми, форм поведінки, виховання відповідального ставлення до ресурсів планети Земля.

Дошкільний вік - самоцінний етап у розвитку екологічної культури людини. У цей період закладаються основи особистості, в тому числі позитивне ставлення до природи, навколишнього світу. У цьому віці дитина починає виділяти себе з навколишнього середовища, розвивається емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього, формуються основи морально-екологічних позицій особистості, які проявляються у взаємодіях дитини з природою, усвідомлення нерозривності з нею. Завдяки цьому можливі формування у дітей екологічних знань, норм і правил взаємодії з природою, виховання співчуття до неї, активність у вирішенні деяких екологічних проблем. При цьому накопичення знань у дітей дошкільного віку не є самоціллю. Вони - необхідна умова вироблення емоційно-морального та дієвого ставлення до світу. [2]

В Базовому компоненті дошкільної освіти України визначено зміст природно-екологічної компетенції: «Знає про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води, електричної та теплової енергії в побуті; прикладає домірні зусилля зі збереження, догляду та захисту природного довкілля».  [3]

Отже, важливою умовою освітньо-виховного процесу в ДНЗ є навчання дітей раціонально використовувати природні ресурси країни, виховувати заощадливе ставлення до енергоресурсів Землі, розуміти свою значущість в збережені природи, адже кожна людина розуміє, що все, що вона нам дає не є вічним і треба берегти те, що ми використовуємо в своєму житті.
Мета заходу

Формування у дітей дошкільного віку ціннісного ставлення до збереження ресурсів планети Земля.


Завдання для досягнення поставленої мети

  1. Формувати навички економного використання різних джерел енергії.

  2. Сприяти усвідомленню актуальності проблем забруднення навколишнього середовища.

  3. Сприяти вихованню екологічної свідомості у дітей.

  4. Продовжувати вчити бачити проблеми використання енергії, економії енергії і енергоресурсів, охорони навколишнього середовища.

  5. Продовжувати формувати розуміння єдності людини і природи, відповідальності за збереження її ресурсів.

  6. Дати образне і спрощене пояснення понять енергозбереження, електроенергії, економного користування водою, збереження тепла

  7. Узагальнювати знання дітей про електроенергію.

  8. Сприяти накопиченню уявлень дітей про процеси утворення тепла і розуміння важливості бути економним.

  9. Формувати знання у дітей про те, що вода - джерело життя і здоров'я, найбільше багатство і її потрібно берегти.

  10. Формувати елементарні екологічні уявлення у дітей дошкільного віку про запаси прісної води на Землі.

  11. Вміти знаходити джерела втрати води.

  12. Ознайомити дітей з поняттям «круговорот води в природі», способах очищення води.

  13. Формувати мотивацію для заощадження ресурсів і енергії.

  14. Розвивати розумову активність, вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки.

  15. Виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу.

  16. Викликати радість від відкриттів, отриманих з дослідів.

  17. Виховувати вміння працювати в колективі.

  18. Виховувати шанобливе ставлення до дарів природи.


Час проведення: 50 хвилин

Методичні рекомендації щодо проведення екологічної розваги

При організації дозвіллєвої діяльності обов'язково необхідно враховувати вікові та психологічні особливості дітей різних вікових категорій. Оптимальна тривалість святкових заходів для дітей старшого віку – 50-60хв. Тому для нашої розваги визначено час – 50 хвилин.

Сценарій розваги може змінюватись творчою групою працівників ДНЗ для конкретної групи дітей з урахуванням потенціалу музичного керівника, вихователів, вихованців та батьків.

Під час організації розваги необхідно звернути увагу на:



  • яскраве і змістовне оформлення музичної зали відповідно до теми;

  • музичний матеріал;

  • ігровий матеріал разом з методичним інструментарієм (ігровий реквізит, атрибутика, призи тощо);

  • раціональне використання простору приміщення;

  • діти обов'язково мають бути вдягнуті святково.

В підготовці та проведенні свята повинні брати участь усі діти. Не можна допускати ситуацій, коли одні діти, здібності яких дещо ширше розкрилися на цей час, будуть перевантажуватись, а решта залишаться виключеними з активних діячів. Саме тому в ході розваги сплановані і колективні, і індивідуально-групові та індивідуальні форми організації дітей.

Так, для виконання поставленої мети було обрано нетрадиційну форму організації дітей – розвага-подорож. Також використовувались такі методи роботи з дітьми:

- проблемні ситуації. Під час такого виду діяльності діти вчаться мислити, знаходити шляхи розв’язання поставленої проблеми, робити причинно-наслідкові висновки.

- Мовні логічні завдання. За їх допомогою діти вчаться мислити логічно, спонукає до пошуку ефективних способів розвитку пізнавальних інтересів дошкільнят, а також запобігає інтелектуальній пасивності 5–6-річних дітей.



- Дидактичні ігри екологічного змісту. Гра – провідний вид діяльності дошкільника. Вона сприяє розвитку пізнавальних здібностей, отриманню нових знань їх узагальнення і закріплення, сприяє розвитку пам'яті, уваги, спостережливості.

- Пошуково-дослідниька робота. Сприяє створенню активної пізнавальної діяльності в дітей. Створює широкі можливості для виховання в малят пізнавального інтересу до довкілля та розуміння його значення.

Репетиція цього заходу не допускається, адже дітям буде не цікаво приймати в ній участь в день офіційного проведення. Вся попередня робота ґрунтується на проведенні тематичних занять з різних тем, які включені до свята, на організації дослідно-пошукової діяльності (дослідів з водою, повітрям, енергією) та спостережень за навколишнім середовищем. Також, з метою збагачення знань дітей з цієї теми, залучаються батьки. З ними проводяться бесіди, надаються практичні рекомендації щодо ознайомлення дітей з ресурсозбереженням, організовуються творчі сімейні проекти.

Особливе місце на етапі реалізації екологічної розваги посідає сюрпризний момент. Завданням сюрпризного моменту є підготовка дітей до заслуженого отримання подарунку, який має бути на кожному святі. Отримати подарунок дітям приємніше у святковій залі, а не в групі.

Емоційний стан учасників викликає бажання зафіксувати окремі моменти у фото і кіно матеріалах. Але варто пам'ятати, що фотографування чи зйомка під час свята дуже заважає і навіть перешкоджає процесу гри. Тому для фотографування чи відео зйомки доречно залучати одну людину, яка буде відповідати за це питання. Цей захід спрямований на виховання у дітей ощадливого користування природними ресурсами. На це свято запрошуються батьки, які є активними спостерігачами за діяльністю дітей, де закріплюють набуті та отримують нові знання разом з дітьми з даної теми.

Екологічна розвага для дітей старшого дошкільного віку «Я навчу свою родину бути ощадливою» є підсумковим узагальнюючим заходом набутих дітьми знань з певного розділу протягом певного періоду часу.



Хід розваги

Діти заходять до музичної зали. Зал прикрашений різними краєвидами природи (водойма, ліси, океани) та предметами енерго- та теплоносіїв. На екрані заставка краєвиду природи. На дошці висить карта Королівства.

Ведуча: Діти, доброго дня! Сьогодні ми з вами зібралися тут, щоб відправитися у цікаву та пізнавальну подорож. Мені сьогодні прийшла електронна пошта і я хочу, щоб ви також її переглянули.

На екрані з’являється зображення сумної планети Земля та включається аудіо запис звернення: «Дорогі діти! Я планета Земля. І як ви бачите, мені дуже сумно. А все тому, що раніше я була гарна та квітуча, в мене було багато чистої води, різних корисних копалин, були гарні та родючі ліси, поля. Земля моя була чиста та красива. Але зараз у мене все довкола брудне. Природні ресурси люди почали неощадливо використовувати. І я вже не знаю, що мені з цим робити? Як їм розповісти про те, що мені від цього дуже погано? Тому я вирішила написати вам листа та звернутись до вас за допомогою. Всі мої друзі з мого Королівства розбіглись і я прошу вас дізнатися, як правильно користуватись моїми ресурсами та розповісти всім-всім, хто ще цього не знає, та повернути їх в свої домівки. Я залишаю вам карту свого Королівства, де ви зможете подорожувати та виконувати різні завдання. Щасти вам! Сподіваюсь на вашу допомогу».

Ведуча: То що, допоможемо Землі? Це не з легких подорожей, адже вам знадобляться знання та винахідливість, дружба та взаємодопомога, швидкість та акуратність. Ви готові, діти?

Ведуча: Тож, давайте відправлятися до першого Королівства на нашій карті. Нас вже чекає літак.
Королівство «Електроенергія»

Діти стають у коло, імітують рухи літака, долітають до карти Королівства. Перед ними стоять два столи із розрізними картками, на яких зображені лампочки (звичайна та енергозберігаюча).

Ведуча: А ось і наше перше завдання. Щоб дізнатися, хто тут мешкав, нам потрібно буде зібрати ось цю картинку.

Дидактична гра «Збери малюнок».(Додаток 1) Діти діляться на дві команди та під музичний супровід збирають розрізні картинки лампочок.

Ведуча: Діти, що ви побачили на картках? Що це? (В.Д.: Лампочки)

Ведуча: Так, це лампочка. А для чого нам потрібні лампочки? (П.В.: щоб освітлювати приміщення, вулиці)

Ведуча: Правильно, щоб освітлювати нам приміщення та вулиці. А що їй допомагає світити? Давати світло? (П.В.: електроенергія, електрика)

Ведуча: Так, електроенергія. А у нас в садочку є електроенергія? Як ви це з’ясували? За допомогою чого? (П.В.: є лампочки, розетки, вимикачі світла, електричні прибори).

Ведуча: Молодці, правильно. А які у вас вдома є електроприлади? (Відповіді дітей).

Ведуча: Давайте з вами поміркуємо, чи змогли би ми прожити без цих всіх приладів та електроенергії взагалі? (Роздуми дітей)

Ведуча: Отже, ми з’ясували, що змогли б, проте нам було б дуже складно. А давайте доведемо це і пограємо в гру «Знайди пару»

Настільно-друкована дидактична гра «Знайди пару» (Додаток 2). Картки на дві команди, на яких з одного боку зображені предмети побуту, що потребують електроенергії, з іншого боку пуста клітинка, куди треба докласти картку із зображенням дії, яку ми робимо, використовуючи певний предмет. По закінченню роботи діти пояснюють свій вибір та обґрунтовують, чому було б важко жити без цих предметів вжитку.

Ведуча: Молодці, ви гарно справилися із цим завданням. Ми довели з вами, що всі ці прилади нам дійсно необхідні і нам буде важко без них жити. А що буде, якщо ми ввімкнемо всі електроприлади в домі? (П.В.: може статися пожежа, щось може зламатися, багато буде використовуватись електроенергії).

Ведуча: Так, справді. Може все загорітися або зламатися, буде багато використовуватися електроенергії і батькам потрібно буде платити за це великі гроші. А давайте з вами поміркуємо, чи можемо ми економити використання електроенергії? І як? (П.В.: вимикати ті прилади, якими не користуємось, вимикати світло, коли воно нам не потрібне, змінити лампи накалювання на енергозберігаючі).

Ведуча: В мене є зображення різних способів використання електроенергії. Давайте за ними складемо правила для всіх, як ощадливо використовувати цей ресурс.

Дидактична гра «Назви правило». (Додаток 3) На екрані з’являються малюнки із правильними та неправильним використанням електроенергії, а діти до них складають правила.

Правила:

  1. По можливості замінити лампи на калювання на енергозберігаючі лампи

  2. Вимикайте світло, якщо виходите із кімнати

  3. Перед тим, як поставити їжу в холодильник, її потрібно остудити

  4. Розташуйте холодильник подалі від джерел тепла

  5. Вимикайте прилади якими не користуєтесь. Та не забувайте вимикати із мережі, тому що в режимі очікування вони також затрачають багато енергії.

Ведуча: Молодці діти. Тепер ми знаємо основні правила збереження електроенергії. А щоб ми їх не забули і всім змогли розповісти, розмістимо їх біля нашого Королівства.

Біля карти розміщується малюнок із схематичним зображенням основних правил. В цей час лунає чарівна музика і на екрані з’являється весела Лампочка. Звучить аудіо запис: «Доброго дня діти! Дякую вам, що вивчили основні правила ощадливого використання електричної енергії і я впевнений, що тепер про це дізнаються всі, хто ще не знав. Тепер я хочу повернутися додому».

Ведуча: Ось наш новий друг (Дістає картку із зображенням Лампочки та розміщує в першому Королівстві на карті).
Королівство «Теплоенергія»

Ведуча: А нам вже час відправлятися в наступне Королівство. І нас вже чекає потяг.

Діти стають у коло, тримаючи один за одного позаду та імітують звуки потяга.

Ведуча: А тут нас вже чекає загадка. Послухайте уважно.

Із-зі моря випливає,
Промінці ласкаві має,
Заглядає у віконце
Це яскраве, кругле…
(Сонце)

Ведуча: Так, діти, це Сонце. А що нам дає ще сонечко, окрім світла? (Тепло). А чи потрібно людям тепло?

Ведуча: Давайте назвемо ті предмети, які предмети нам дають тепло? (П.В.: батарея, Сонце, камін, піч, вогонь).

Ведуча: Так, ви правильно назвали всі предмети. То ж, я вам пропоную пограти в цікаву гру, яка називається «Які предмети виробляють тепло, а які його зберігають».

Гра-естафета «Які предмети виробляють тепло, а які його зберігають». Діти діляться на дві команди. На іншому краю зали стоять два кошика. Одна команда збирає картки із зображенням предметів, які виробляють тепло (піч, камін, вогонь, батарея, Сонце), а друга команда ті предмети, які його зберігають (шуба, светр, шарф, простирадло, шапка). По закінченню гри перевіряються результати та діти пояснюють свій вибір.

Ведуча: Молодці. Ми тільки що з’ясували з вами, що нам потрібно зберігати тепло. Проте ми назвали тільки ті речі, які зберігають людське тепло. А як ми можемо ще навчитись зберігати теплоенергію, яка є в наших будинках? (П.В.: Заклеювати вікна, закривати та утеплювати двері, розміщувати за батареями захисний екран, не загромаджувати предметами та меблями батареї, замінювати по можливості старі вікна на нові).

Ведуча: Ось ми з вами і назвали основні правила, яких слід дотримуватися, щоб зберегти тепло. Давайте розмістимо їх біля нашого Королівства.

В цей час лунає чарівна музика і на екрані з’являється весела Батарея. Звучить аудіо запис: «Доброго дня діти! Дякую вам, що вивчили основні правила ощадливого використання теплової енергії і я можу тепер спокійно повертатися додому».

Ведуча: Ось ще один наш новий друг (Дістає картку із зображенням Батареї та розміщує в другому Королівстві на карті).
Королівство «Вода»

Ведуча: Діти, поспішаємо в третє Королівство. Нас чекає пароплав.

Діти стають у коло і імітують рухи і звуки корабля. Вихователь дістає глобус.

Ведуча: Ой, подивіться, а що це таке? Правильно, це глобус. Так виглядає наша планета Земля. А що на ньому позначено синім кольором? (В.д.: вода).

Ведуча: Так, це вода. А жовтим позначена суша. А чого більше – води чи суші на планеті? Правильно, води більше. Але вона майже вся в морях та океанах. А яка вона на смак? (Солена) Чи можна її пити? А яка вода нам потрібна для споживання? (Прісна)

Ведуча: Але на нашій планеті не так багато прісної води. А є такі місця, де людям її зовсім не вистачає для споживання. А кому ще на нашій планеті потрібна вода для життя? (П.В.: рослинам, тваринам, рибкам).

Ведуча: Подивіться на зображення на екрані, що тут трапилося з водою? Зображення забрудненої води (Додаток 4). Хто її міг так забруднити? На жаль, через те, що люди забруднюють воду, до нас у квартири вода по трубах іде не зовсім чиста. Тому часто люди перед вживанням її очищують або фільтрують. А ви знаєте як це робиться? (Відповіді дітей).

Ведуча: Давайте з вами проведемо дослід «Очищення води»

Дослідно-пошукова діяльність. Дослід з водою «Очищення води». Три стакани, один із чистою водою, в який насипається пісок і розмішується. Висновок: вода стала мутною, брудною.

Далі пропонується дітям спробувати її очистити і взяти вату обмотану бинтом, яка буде слугувати фільтром для води. Через неї брудна вода переливається в інший стакан. Висновок: пісок залишився на ганчірці, а в стакан потрапила очищена вода, але не зовсім чиста.

Далі беремо ганчірку (або паперові серветки) і робимо ті ж самі дії переливаємо воду в чистий стакан. Висновок: Ганчірка стала фільтром для очищення забрудненої води. Якщо дію повторити декілька разів, то воду можна очистити від забруднення.

Ведуча: Діти, давайте з вами пригадаємо, для чого нам ще потрібна вода? (П.В.: для приготування їжі, прибирання, прання, вмивання). Багато для цього потрібно води? А як же так виходить, що ми досі не використали всю воду на планеті. Чому вона не закінчується? (Відповіді дітей). Давайте з вами переглянемо цікавий мультфільм.

Перегляд мультиплікаційного фільму про кругообіг води в природі.

Ведуча: Ми згадали з вами, що вода постійно поновлюється на Землі. І це називається кругообіг води в природі. До цього з’ясували, чому забруднюється вода та як її можна очистити. А чи можемо ми зберегти воду, щоб зменшити її витрати? І як? Давайте всі разом складемо правила. Давайте розмістимо їх біля нашого Королівства.

В цей час лунає чарівна музика і на екрані з’являється весела Крапелька. Звучить аудіо запис: «Доброго дня діти! Дякую вам, що вивчили основні правила ощадливого використання води. Тепер мені не страшно, що мене будуть забруднювати, або нераціонально використовувати, адже ви всі правила розповісте усім. Тепер я можу спокійно повертатися додому».

Королівство планети Земля.

Ведуча: Швидше вирушаємо до останнього Королівства. І підемо ми туди пішки.

Ведуча: А нас тут вже чекає цікава гра, яка називається «Дозволено-заборонено». Зараз ми перевіримо, як ви навчилися бути ощадливими і запам’ятали всі правила.

Мовні логічні завдання. Вихователь пояснює правила гри: - Зараз я буду вам про щось розповідати. У моєму оповіданні ви повинні помітити те, що робити не можна або можна. Якщо так робити не можна, ви крокуєте ногами, якщо потрібно - ляскаєте в долоні. Хтось з вас пояснить все докладніше, чому так робити не можна, а так потрібно.

1. Тітка Валя вирішила замінити старі вікна на нові – теплозберігаючі.

2. У бабусі зламався кран і з нього постійно капала вода. Бабуся побачила це і терміново викликала майстра з ремонту кранів.

3. Мама з татом купили новий диван і розмістили його в залі біля батареї.

4. Марія прийшла до ванної кімнати чистити зуби. Ввімкнула кран з водою та набрала води в чашку, щоб полоскати рота. І закрила кран.

5. Марина з сестричкою Оленою дивилися по телевізору мультфільм. Коли закінчилися мультфільми, дівчатка затіяли гру зі своїми улюбленими ляльками. Нехай телевізор працює далі, він же їм не заважає грати.

6. На день народження до Андрія прийшли друзі. Старша сестра час від часу заходила на кухню, де весь час горіло світло, щоб взяти чергове частування. Нехай горить світло завжди в кухні, потрібно включити ще й в коридорі.

На екрані з’являється зображення усміхненої планети Земля. Звучить аудіо запис: «Діти, я так рада, що ви виконали всі завдання і повернули назад всіх моїх друзів. Я так без них сумувала. Не забувайте розповідати всім правила ощадливого використання природних ресурсів. Всі справжні герої. Проте з'явилася нова проблема – забруднення моєї землі сміттям. Але про це ми поговоримо наступної нашої зустрічі. Сьогодні ви були справжні молодці і за це я вам дарую медалі справжніх рятівників планети. А мені вже час повертатися в своє Королівство. До побачення. До нових зустрічей».

Ведуча розміщує зображення Землі в останньому Королівстві.

Нагадує, що правила, які ми збирали по всіх Королівствах заберемо в групу і будемо всім про них розповідати. Потім всім дітям дарує медалі.

Ведуча: Діти, сьогодні ми з вами побували у цікавій подорожі, де допомогли нашій планеті повернути всіх мешканців до своїх Королівств. І нам вже час повертатися до своєї групи.

Під музичний супровід діти повертаються до групи.

Висновки

У наш час обмеженість ресурсів Землі стає однією з найбільш актуальних проблем. В умовах, що змінюються в сучасному суспільному житті безперервну економічну освіту і виховання необхідно починати саме з дошкільного віку, коли у дітей формується первинний досвід в елементарних економічних відносинах.

За результатами систематичної цілеспрямованої роботи педагогів нашого дошкільного закладу значно підвищився рівень знань дітей з питань

економного і бережливого ставлення до навколишнього середовища. Вихованці охоче і грамотно розповідають про умови раціонального

використання ресурсів, демонструють достатній рівень обізнаності в питаннях економії води, тепла, електроенергії.

На даному етапі роботи у дітей сформовані знання про про енергію і енергоресурси, про електричний струм і його роль в житті людини, про способи отримання і збереження тепла, про роль води в житті людини, про фактори, що забруднюють воду, про згубний вплив сміття на навколишнє середовище, про необхідність дбайливого ставлення до природи.

Вихованці набули досвіду практичної діяльності виконувати елементарні правила безпечного поводження з побутовими електроприладами; використовувати найпростіші способи економії води, теплової та електричної енергії, застосовувати вивчені правила в життя, дбайливо ставитися до природи.

Ми віримо, що цілеспрямована робота з виховання у дошкільників культури ресурсозбереження принесе свої плоди в дорослому житті сьогоднішніх малюків. Нехай вони будуть не байдужими до марнотратства, нехай стануть активними помічниками громадських ініціатив, спрямованих на збереження і примноження ресурсів нашої країни. Нехай педагоги, діти та їхні батьки разом думають над тим, що можна зробити, щоб наша країна стала кращою, багатшою.

Сподіваємося, що енергозберігаючі заходи не пройдуть безслідно, а наша робота допоможе посіяти зерно енергозберігаючих норм поведінки в серцях дітей та їх батьків

Список використаних джерел:



  1. Н. Гавриш, О. Саприкіна, О. Пометун. Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку, навчально-методичний посібник для дошкільних навчальних закладів, Дніпропетровськ «Ліра» 2014

  2. http://ditsad.com.ua/metod/metod92.html

  3. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні – Київ, 2012 р.

  4. Азбука Берегоши: метод. пособие по приобщению детей дошкольного возраста к энергосбережению / Обществ. об-ние «Фонд Экомир», 2003

  5. Комплексна додаткова освітня програма «Дитина в дошкільні роки», наук. керівник К.Л. Крутій – Запоріжжя, 2010 р.

  6. Сорокина, А.И. Дидактические игры в детском саду: (ст. группы): пособие для воспитателя дет. сада / А.И. Сорокина. – М.: Просвещение, 1982.


Додаток 1слайд1.jpg

слайд2.jpg

Додаток 2

слайд3.jpg

слайд4.jpg

Додаток 3слайд2.jpgслайд1.jpg

слайд4.jpgслайд3.jpg

слайд5.jpg

Додаток 4j:\dcim\101photo\sam_1910.jpg

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал