«Воєнна кампанія 1915-1916 р р.»



Скачати 141.56 Kb.
Дата конвертації03.03.2017
Розмір141.56 Kb.
ТипУрок

ТЕМА 3 «Україна в Першій світовій війні»

Тема уроку: « Воєнна кампанія 1915-1916 р.р.»

Мета: розглянути перебіг воєнних подій на західноукраїнських землях у 1915- 1916рр. Показати, що події 1915-1916 років мали величезний вплив на політичний та економічний стан як воюючих держав, так і українців у їх складі.

Простежити бойовий шлях легіону УСС, показати мужність і героїзм « усусів»;

Продовжувати формування навичок роботи з картами атласу, використовуючи їх як джерело знань.

Розвивати в учнів вміння працювати в групах, виконувати індивідуальні завдання.

Формувати хронологічну компетентність, виконуючи завдання по складанню різних типів таблиць.

Виховувати учнів в дусі патріотизму, толерантності, взаєморозуміння між народами. Формувати громадянську позицію.

Основні поняття: « польський мішок», Четверний союз, Брусилівський прорив.

Основні дати: квітень-серпень 1915- наступ німецько- австрійських військ у Західній Україні;

Квітень1915- бої усусів за гору Маківка;

4 червня-13 серпня 1916- наступ російських військ на Південно- Західному фронті( Брусилівський прорив);

Серпень- вересень1916- бої усусів на горі Лисоня.

Тип уроку: комбінований .

Обладнання: карти атласу,контурні карти, документи :1) « Із спогадів Д. Дорошенка

про евакуацію із Галичини в 1915р.»;

2)» Український історик В.Веріга про історичне призначення УСС»;



лінія часу, ручки синього, червоного, зеленого кольорів, підручник

Структура уроку

  1. Організаційний момент. Розподіл учнів по групам

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Фронтальна бесіда.

  1. Розкрийте плани Росії, Австро-Угорщини та Німеччини щодо України. Зробіть відповідні висновки.

  2. Коли розпочалися воєнні дії на території України? Якими були результати перших боїв?

  3. Розкрийте суть політики російської адміністрації по відношенню до: а) української інтелігенції; б) греко- католицької церкви.

  4. Дайте визначення термінів «оборонці», «пораженці».

  5. Чи правильне твердження:» Українські землі стали одним з основних воєнних театрів Східної Європи під час Першої Світової війни».? Обгрунтуйте свою відповідь.

  6. Як ви розумієте поняття « позиційна війна»?

  7. Покажіть на карті основні битви 1914 р.

3.Мотивація навчальної діяльності.

Показ фрагменту з фільму: « Загибель імперії».

Проблемне питання. Про участь українців у Першій Світовій війні Д. Дорошенко писав як про трагедію українського народу: «...українці повинні були битися за своїх мучителів, одні в рядах російської, інші в рядах австрійської армій. Рідні брати повинні були стріляти один в одного». Чи так було і чому?

4.Вивчення нового матеріалу.

  • Оголошення теми уроку.

  • План уроку

1.Воєнні дії на території України в 1915 р.

2.Наступальні операції Південно- Західного фронту в 1916 р. Брусилівський прорив.

3.Бойовий шлях Легіону Українських січових стрільців.

Очікувані результати.( Вчитель називає)

Продовжимо формувати вміння:

- Складати таблиці (хронологічні, синхроністичні)

- Працювати з картою;

- Готувати повідомлення, використовуючи додаткову літературу.

- Працювати з різними джерелами історичних знань{ документами, відео джерелами)

Зможемо:

- Орієнтуватися в територіях , які безпосередньо охопили події Першої Світової війни;

називати місця боїв;

-Висловлювати свою думку щодо ролі українських земель в подіях війни;

- Висловлювати своє ставлення до наслідків подій 1915-1916 рр. для українських земель і населення;
-Прогнозувати подальший вплив війни на українське суспільство;

- Визначати своє місце серед учасників Першої Світової війни;

- Аргументувати свою позицію,щодо поставленої проблеми





Будемо:

-Знати основні дати з періоду, синхронізовувати їх.

- Давати визначення понять: « польський мішок»; Четверний союз, Брусилівський прорив.

Завдання учням: (на дошці): Запишіть коротко, що ви очікуєте від уроку?
Вивчення нового матеріалу.

  • Перше питання плану.

Стежачи за розповіддю вчителя, учні продовжують заповнювати таблицю « Хід воєнних дій Першої Світової війни в Україні». Заповнюють 4 колонки.


Дата

Основні битви

Результати військових дій

Вплив на подальший хід війни

Події світової історії

1915













1916



















--Розповідь вчителя.

1914 р. спричинив у російського командування ілюзії швидкої перемоги. Росія , як і інші воюючі країни, не розраховувала на затяжну воєнну кампанію. Військові запаси були зроблені лише на 3 місяці, і вже в кінці 1914р. на фронті відчували нестачу набоїв та снарядів.

Вже навесні 1915р. центрально- європейські країни розгорнули широкий наступ на Східному фронті.

У лютому- березні 1915 р. російські війська вели важкі бої в Карпатах. 9 березня капітулював австро- угорський гарнізон Перемишля. Російські війська захопили 120 тис. полоненних, серед здобутих трофеїв виявилося 900 гармат.

Тим часом німецьке командування зосереджувало на Східному фронті за рахунок перекидання частин із Західного, великі військові сили,готуючись розгромити російські війська і,отже, вивести Росію з війни. Головний удар передбачалося завдати в Галичині. Для цього було створено нову, 11-ту німецьку армію під командуванням генерала Макензена. Разом з нею діяла 4-та австрійська армія. У район прориву , на 35-кілометровій ділянці фронту між містами Горліце іГромнік, Макезен створив значну перевагу у живій силі- вдвічі, в артилерії- у 6 разів, зокрема у важкій- у 40 разів.

Увечері 18 квітня 1915р. німецька артилерія почала масований обстріл позицій російських військ, який тривав майже добу. Після цього німецька армія перейшла в наступ. 3-тя російська армія змушена була відступити за р. Сян, почали відступ і інші армії Південно- Західного фронту; 8-ма 21 травня залишила Перемишль, 11-та і 9-та перейшли Дністер, 9 червня російські війська залишили Львів, а на кінець червня- переважну частину Галичини. Російське командування, щоб уникнути оточення і розгрому своїх військ у «польському мішку» між Віслою і Бугом, почало їх відводити. До осені 1915 р. російські війська залишили Польщу, Литву, частину Латвії і Білорусії. Під німецько- австрійську окупацію потрапили і українські землі- Східна Галичина, Північна Буковина і п»ять повітів Волині.

  • -Робота з картою.

  1. Визначте за картою , де наприкінці 1915р. пролягала лінія фронту.( Тернопіль-Рівне- Пінськ- Новогрудок).

  2. Позначте лінію фронту на контурній карті

Вчитель нагадує , що саме в 1915 р. було утворено Четверний союз.

Питання до класу: Коли? (вересень). Які країни увійшли до Четверного союзу?

  • Робота з документом «Спогади Д.Дорошенка про евакуацію із Галичини в 1915р.». Питання до документу.

Д. Дорошенко був свідком тих подій, що описані в документі. Що нового про трагедію українського народу ти дізнався?

  • Друге питання плану.

--Розповідь вчителя. Заповнення таблиці.

У 1916 р. найбільш активні й широкі воєнні дії мали місце на Південно- Західному фронті, де розгорнувся успішний контрнаступ. Під керівництвом командуючого фронтом генерала О.Брусилова було проведено ретельну й добре замасковану підготовку прориву по всьому фронту. Після тривалої артилерійської підготовки чотири російські армії перейшли в наступ і незабаром прорвали фронт. 8-ма армія зайняла Луцьк, а 4 червня- м. Чернівці. За три дні наступу було взято у полон 100тис. чоловік. Австро-Угорщина зазнала нищівної поразки, втративши понад 1 млн. вбитими, більше 400 тис. військовополоненими. Росія втратила близько 0,5 млн. чоловік.

На середину серпня російські війська підійшли до карпатських перевалів, визволили усю Буковину й південну Галичину. Але через нестачу боєприпасів, не маючи підтримки інших фронтів і союзників, війська Південно- Західного фронту просунутися далі не могли.

Наприкінці 1916р. на фронтах , у тому числі на Південно- Західному, знову велася позиційна війна.

  • Робота з картою.

  1. Де проходила лінія фронту наприкінці 1916р. ? (Десятин-Галич-Золочів-Пінськ).

  2. Нанесіть дану лінію фронту на контурну карту. Порівняйте лінії фронтів 1915 і 1916 років. Зробіть висновок.

> Робота в групах.( Міні-дослідження)

Перша група заповнює п»яту колонку таблиці за 1915 рік.( Червоний колір)

Друга група- за 1916 рік.(зелений колір)

По закінченню роботи на лінії часу позначають своїм кольором події історії України (зверху) і всесвітньої історії (знизу).

1914_._._._._._._._._._._._._.1915_._._._._._._._._._._. 1916_._._._._._._._._._._._._ 1917

Питання до класу: Який висновок можна зробити щодо синхронності подій Першої Світової війни в історії України і всесвітній історії?

■ Переходимо до вивчення третього питання.

1.По даному питанню учні готували повідомлення. Заслуховуємо їх.

2.Учні паралельно прослідковують бойовий шлях усусів по карті, наносять бої на контурну карту.

3.Робота з документом : « Український історик В. Веріга про історичне призначення УСС» (підручник стор. 27).

Питання до документу: а) Пригадайте, чому Галичину вважали «українським П»ємонтом»;

б)Наскільки обумовленими, на твій погляд, були плани галицьких політиків за допомогою легіону січових стрільців « досягти більшого впливу в австрійському уряді» і вплинути в майбутньому на долю України ?

❖ Осмислення знань і умінь.

Перевірка таблиці(вибірково-вчитель), роботи з лінією часу( робота всього класу), роботи з контурною картою(робота в парах).

Систематизація і узагальнення нових знань.


  1. Який вплив мали події 1915 і 1916 років на перебіг подій Першої Світової війни?

2.Порівняйте воєнні кампанії 1915 і 1916 років. Який висновок можна зробити.

3.Уявіть себе українцем, сучасником Першої Світової війни. Яку громадянську позицію ви б зайняли? Чи записалися б до Легіону УСС? Свою думку аргументуйте.



*

Як ви розумієте рядки з вірша М. Волошина, написаного в 1919р. Чи можна його віднести до даної теми.

А я стою один меж них

В ревущем пламени и дыме

И всеми силами своїми

Молюсь за тех и за других.

  1. Чи згодні ви , що участь українців у Першій Світовій війні стала трагедією українського народу? Аргументуйте свою думку.

  2. Як, на ваш погляд, вплинуть події 1915-1916 років на хід Першої Світової війни. Коротко 1- 2 реченнями запишіть свій прогноз.

  • Підведення підсумків уроку.

Сьогодні ми кинули погляд на події Першої Світової війни 1915-1916 років.

Наскільки виправдалися ваші очікування? Що ви дізналися на уроці? (короткий запис на дошці). Відкриваємо дошки і співставляємо очікувані результати на початку уроку і в кінці.

(Якщо результати не співпадають, визначаємо причину).

  • Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника. Підготувати розповідь про становище українського населення під час відступу російських військ. Чому це була « нова катастрофа»?

  • Закріплення матеріалу ( при наявності часу).

Графічний диктант.(«+» правильно; «-» ні)

  1. 19 квітня 1915 р.- наступ німецьких військ.

  2. Російські війська відступали до зими 1915р.

  3. Воєнна кампанія 1915 р. закінчилася перемогою російських військ.

  4. Брусилівський прорив-це відступ російських військ.

  5. Брусилівський прорив відбувся навесні 1916 р.

  6. Атаманом усусів був Михайло Галущинський.

  7. Усуси використовували червоні прапори.

  8. Усуси приймали участь:

  1. в бою за гору Маківка;

Б) в Галицькій битві;

  1. в Брусилівському прориві;


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал