Вивчаємо Сімейний Кодекс України для учнів 9-11 класів



Скачати 190.97 Kb.
Дата конвертації10.03.2017
Розмір190.97 Kb.
Відділ освіти Кіровоградської районної державної адміністрації

Червоноярська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Виховний захід на тему:

«Вивчаємо Сімейний Кодекс України"

для учнів 9-11 класів


1191269251_c4133


Підготувала і провела

вчитель історії та права

Маринець Світлана Іванівна

Мета заходу:Дати уявлення про шлюб, познайомити з розвитком шлюбних стосунків у різних народів в різні часи, звернути увагу на моральну цінність шлюбу.Підвести юнаків та дівчат до усвідомлення того, що при укладенні шлюбу вони беруть на себе певні взаємні моральні обов’язки,що з цієї миті вони несуть відповідальність один перед одним, перед своїми майбутніми дітьми, суспільством за свою сім’ю.

Обладнання.

Запис-Мендельсон «Весільний марш».

Добірка матеріалу «Витоки духовности. Шлюбні звичаї українців».

Запис пісень «Пісня про родину» «Родина» у виконанні Назарія Яремчука



(Обирається журі)

Епіграф.«Головний сенс і мета сімейногожиття — виховання дітей. Головна школа виховання дітей — це взаємостосунки чоловіка і жінки, батька й матері». (В. Сухомлинський.) 
Вислови видатних людей. 
Шлюб повинен бути нескінченним взаємним вихованням.

А.Ам’єль.

Одружитися зовсім не важко, важко бути одруженим.

М. де Унамуно.

Одружитися –це значить наполовину зменшити свої права і удвічі збільшити свої обов’язки.

А.Шопенгауер.


«Навітьдумкою людина не може уявити собі більшого щастя ніж велика і чиста любов у подружжі». (Жорж Санд.) 

«Сенс щасливої любові полягає в тому, щоб віддавати». (В. Сухомлинський.) 

«Усі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму». (Л. Толстой.)

Мотивація заходу

Вч и т е л ь . Сьогодні наш виховний захід присвячений сімейним відносинам.І тема відповідно називається «Вивчаємо Сімейний Кодекс України»Усі ми добре знаємо, що людина сильна тоді, коли вона не самотня, коли вона знає,що її підтримають, коли у неї є сім'я. Бо родина — це наша опора, це той духовний осередок, де знаходиш спокій і затишок.Як і на основі чого з'являється сім'я? Що для цього потрібно? Про усе це ми спробуємо з'ясувати на сьогоднішньому виховному заході.


Звучить „Весільниймарш”Мендельсона. На фоні музики слово вчителя.
Сім’я є першоосновою духовного, економічного та соціального розвитку суспільства, його природнім і найбільш стійким елементом. Ця істина підтверджується ходом розвитку людської цивілізації. У сім’ї найповніше зберігаються першоознаки давніх етносів і відображаються всі етапи історичного розвитку кожного народу. Разом із тим, вона не є чимось абсолютно сталим, незмінним. Сім’я акумулює в собі найважливіші ознаки суспільних процесів, економічного та культурного розвитку й одночасно ніби випромінює їх у суспільство та взаємодіє з ним.

Єдність і міцність сім’ї забезпечується взаємною любов’ю, моральною, економічною, правовою та іншими видами взаємовідповідальності, взаємопідтримкою, взаєморозумінням та емоційною прихильністю.

І сьогодні ми з’ясуємо питання про шлюб та його моральну цінність, про психологічну готовність до шлюбу, згадаємо весільні звичаї минулого і сучасності, правову основу шлюбних стосунків.

 

Успішний шлюб –це будинок, який треба щодня перебудовувати. (А.Моруз)



Трохи цікавого

Вчитель.

Зараз перед вами виступить група дослідників,яка займалася досліджуванням ролі жінки та чоловіка в сім’ї в часи феодального суспільства та наш час. Які підсумки роботи, ми зараз почуємо.Тож надаємо їм слово.
Учениця.

Етимологія російського слова „брак” указує на спорідненість із давньоруським „брачити”, тобто „ відбирати”.Українське слово „шлюб” бере свій початок від давньослов’янського слова „слюб”, що означало урочисту обіцянку. „Слюбитись” в ряді слов’янських мов означає домовитись.

Шлюб–це санкціонована суспільством форма взаємин між статями, ставлення до потомства, тобто засіб регуляції статевих стосунків і відтворення населення. Це вільна рівноправна спілка жінки та чоловіка, укладена з дотриманням порядку та умов, установлених законом, яка утворює сім’ю і породжує взаємні особисті і майнові права та обов’язки між подружжям.

Характер шлюбно-сімейних стосунків залежить від соціально-економічного укладу суспільства.Саме про це цікаві повідомлення істориків та етнографів.


Історики та етнографи.

В умовах рабовласницького та феодального суспільства жінки були позбавлені багатьох громадянських прав.У нерівному становищі вони були й перед законом, котрим оголошував чоловіка володарем усіх членів сім’ї. В Стародавньому Римі чоловік після року життя з дружиною міг зробити її своєю рабинею або продати у рабство.

У племен сайін, аль-хумум на півдні Ємену жінки самостійно вибирають нареченого й зусрічаються з ним до весілля. Шлюб укладається в оселі жінки. На її родичів молодий працює певний час, доки не дістане дозвіл увести жінку в своє житло. Молода, трохи поживши з чоловіком, має право піти від нього до своїх батьків. Пояснення просте: „ Я його не хочу”, - говорить вона й це вважається вагомою підставою для розірвання шлюбу. Жінка доглядає дітей, пасе кіз та овець. Але вона ж приймає гостей як глава сім’ї. Чоловік захищає сім’ю та рід, заробляє на прожиток і доїть верблюдець, але він же готує їжу, меле зерно, пере свій одяг, ходить по воду та за паливом.Найцікавіше , що права жінок надійно оберігаєплеменне зібрання, в якому немає жодної жінки – лише мудрі старики та дужі воїни.

Усвідомлення необхідності вступу в шлюб, створення сім’ї набувало часом незвичайних форм. Так давньогрецький мислитель Платон вважав, що суспільство має засуджувати тих, хто не створив сім’ї до 35 років. Нежонаті після цьго віку мусять сплачувати відповідний податок. У стародавніх Афінах і Спарті справді існував звичай під час свята весни сікти різками тих, хто ухилявся від вступу в шлюб.


Головною передумовою щодо вступу у вінчальний шлюб в давній Русі був шлюбний вік: 13-14 років. Але інколи ця умова порушувалася: „КнягиняВерхуславаВсеволодовна, когдаее выдавали замуж, «была млада сущее осьми лет…». Иван ІІІ Васильевичстараниямитверского князя Бориса Александровичабыл, выражаясь язиком „Слова о полку Игореве”, „опутан красною девицею” и того раньше, пяти лет”. Подібні шлюби переслідували політичну мету. Заборонялися шлюби з іновірцями, з родичами.
В умовах буржуазного суспільства сім’я починає набувати рис рівноправності. В такій сім’ї чоловік і дружина працювали, обоє утримували своїх дітей. Шлюб їхній будувався на рівноправних відносинах, але деколи свобода шлюбу в значній мірі обмежувалася національними та релігійними забобонами.
Учениця.Для багатьох людей весільні традиції-це кидання букета, розрізання весільного торта, викуп нареченої. Вважають, що це не весілля, якщо таких традицій немає. Народи різних країн мають унікальні весільні традиції, які вони дбайливо зберігають і передають з покоління в покоління. Більшість весільних традицій дійшли із стародавнього Риму та інших культур античності.

Учень.Міждинастичні шлюби руських князів беруть початок від Володимира Великого, від його шлюбу з чеською князівною Малфрідою і фіксуються протягом 11 поколінь руських князів, аж до правнуків короля Данила Галицького, тобто від 981 року до 20-х років 14 століття, що складає перод майже чотири з половиною століття, загальна список династичних шлюбів трохи первищує число 100. В середньовіччі виробилися певні правила і традиції укладання династичних шлюбів, хоча швидше можна говорити про ряд загальновизнаних обмежень, що унеможливлювали шлюби між кревними та духовноспорідненими особами.

Учениця.Треба пам'ятати, що за окремими винятками династичні шлюби були наслідком політичних комбінацій і розрахунків, у більшості випадків майбутнє подружжя не бачило одне одного до початку процесу укладення шлюбу.Очевидно, що з династіями сильніших держав правителі менших, слабших чи залежних намагалися поріднитися, щоб піднести себе на їхній рівень (принаймі вони цього прагнули), ствердити себе та мати підтримку у конфліктах яких ніколи не бракувало. А сильніші держави через шлюби намагалися убезпечити себе від агресивності сусідів та певною мірою контролювати події а також впливати на політику сусідів.

Учень.Сім'я, родина - основа буття кожної людини. У ній вона народжується, мужніє. Від батьківського порога стелеться стежка у широкий світ. На цьому життєвому шляху людина створює свою сім'ю, щоби згодом і з неї також випурхнули діти. І так - споконвіку й довіку.

Родина притягує людину до себе, незважаючи на вік та відстань. До неї сходяться усі життєві дороги.

Учениця.Сімейні стосунки завжди були предметом правового регулювання: звичаї, традиції, писані закони стабілізували їх, спрямовуючи в русло, яке відповідало рівню суспільної потреби та національної свідомості.

Минули тисячоліття, але сім'я не втратила своєї цінності. Навпаки, на тлі різноманітних соціальних негараздів вона часто є єдиним прихистком, єдиною надією на порятунок. Сім'я виконує низку дуже важливих функцій, і немає іншого соціального інституту, який міг би її у цьому замінити.

Діючий в нашій країні Сімейний кодекс, прийнятий 1 січня 2004 року, спеціально підкреслює умови вступу в шлюб, визнаючи його дійсним або не дійсним.


Учитель. Які вам відомі умови вступу в шлюб у нас в країні? (відповідають глядачі)
А зараз свою думку щодо шлюбно-сімейних відносин скаже група дослідників-правознавців
Правознавці.
Головною передумовою є згода майбутнього подружжя на укладення шлюбу, його реєстрацію. Інакше один із подружжя може через суд оголосити шлюб недійсним. Необхідність вкючення цієї умови до числа тих, що визначають дійсність шлюбу, викликана (хоч і нечастими) випадками викрадення наречених. Проте згода не є ще достатньою підставою для визнання шлюбу дійсним.

Другою умовою вступу в шлюб є шлюбне повноліття майбутнього подружжя. Згідно з законом шлюбний вік в Україні установлено для юнаків – 18 років, для дівчат – 17. У разі, коли молоді люди вступають в інтимні зносини й чекають на дитину, місцеві органи влади мають право реєструвати шлюб між особами, котрі не досягли шлюбного віку (мінімальний вік – 14 років).

Третя умова вступу в шлюб є дотримання принципу моногамії, більш того, відступ від цього принципу вважається у нас злочином і переслідується відповідними статтями Кримінального кодексу.
Четвертою умовою є відсутність будь-якого рідства між майбутнім подружжям.

Нарешті, п’ятою умовою є психічне здоров’я осіб, котрі вступають у шлюб. Закон не допускає укладення шлюбу між особами, одна з яких визнана в судовому порядку недієздатною з причини душевної хвороби. Поява дефектів психіки після вступу в шлюб дає право одному з подружжя шлюб розірвати.


Учень.Наша тема виховної години стосується шлюбного законодавства, а давайте звернемо увагу на питання щодо морально-психологічної готовності до шлюбу.
Учням пропонуються питання. Відповіді обговорюються.

-Що для вас - сімейніцінності?

-Які вони всучасномусуспільстві?

-Чизмінилисьсімейніцінності з роками? 

-Що треба обдумати перш ніж приймати рішення про шлюб?

-Навіщо люди одружуються?

-Чи достатньо однієї тільки любові для вступу в шлюб?

-Чи можуть бути якісь поради щодо того, коли треба розпочинати підготовку до шлюбу?


Ведуча: Отже, сімейніцінності - це те, щодійсноважливо, цінно, шанованоусіма членами родини. Для більшості з нас сімейніцінностіоднакові: любов, батьківство, вірність, довіра, зв'язок з предками, будинок

Ведучий: Це те, без чогосім'ю і назвати-то сім'єю складно. Більше того - сама сім'я – цетежцінність.
Вірш «Молитва за сім`ю».
Читець 1: Я  молю  Тебе  Боже  за  родину  свою.

 Хай  ніщо  не  тривожить  нашу  щиру  сім`ю.

 Ти  дав  розуміння  і  любов  у  сім`ї.

  Хай  здорові  всі  будуть  кожен  день,  кожен  час. 

 Хай  не  заздрять  нам  люди,  й  не  клянуть  кожен  раз.

Читець 2:  Щиро  дякую,  Боже,  за  тепло  у  серцях. 

 Що  образи  спроможні  забувати  за  так. 

 Що   нам  віру  й  натхнення,  і  слова  рятівні.

Що  підтримуєм  завжди,  коли  складно  в  душі

Один  одного.  Справді,  то  є  дар  у  житті. 

Читець 3: Я  молю  Тебе  Боже,  омина  хай  біда

 Нашу  хату,  і  серце  хай  буде  сповна

 Розуміти  щоденно  один  одного  так

 Ніби  разом  натхненно  ми  будуємо  дах,

 Нашу  стріху  від  лиха,  від  злих  язиків.

 Й  відчуваємо  втіху  від  залізних  прутів,

 Що  поставив  навкруги,  вберегти  щоб  від  зла,

 Обійшли  щоб  злі  люди  у  сто  верств  від  житла.



Читець 4: Я  молю  Тебе  Боже  за  наш  скромний  дім,

 За  сім`ю  найдорожчу  у  прихистку  цім. 

 Дім  то  -  сховище  наше;  ми  -  найкраща  сім`я!

 Об`єднай  нас  ще  більше,  й  дай  нам  вічне  життя!


Учениця: Сім’я завжди була і буде тією гаванню, в якій затишно кожній людині. А чи квапляться сьогодні молоді люди створювати сім’ю?

Учень: За данимиЄвропейськоїекономічноїкомісії ООН, середнійвіквступу до шлюбу у європейців - більше 30 років.

Учениця: Середсімейнихцінностей, мабуть, головніші – целюбов та повага. До матері, до батька, до братів та сестер, до бабусі та дідуся.

Учениця: До сімейнихцінностейналежить і шлюб. Сьогодні, нажаль, стаєпопулярним так званий «цивільнийшлюб». Молоді люди часто починаютьспільнежиття, не беручішлюб. Молоді пари живуть разом без легалізаціїстосунків та легко переходять з одного союзу до іншого.

Учень: Різницяміж «цивільним» та офіційнимшлюбамиполягає у тому, щолюбов та відданість в другому з них є не тількиморальним, але і юридичним, і суспільнимзобов'язанням, щоукріплюєсім'ю. Адже в разіукладанняофіційногошлюбу на захистсім"їстаєсуспільство. Тож і подружжя, і їхні батьки, а згодом і дітипочуватимутьсябезпечніше.

Учень: Стаття 51 КонституціїУкраїни твердить, щосім'я, дитинство, материнство і батьківствоохороняються державою. Тожсаме час державіставати до роботи - захиститисім"ю.

Учениця: У разіукладанняшлюбу в церкві, на захистсім"ївід будь-якихнегараздів - криз у стосункахподружжя, родичів, вікових криз чоловікаабожінки, тощо - стає Господь. Та йобітницявірності, дана у Церкві, перед Божим образом сильніша, аніж та, що дана за келихом вина.

Учениця: В Українікількістьшлюбів у 2-3 рази перевищуєкількістьрозлучень. Європейська статистика даєприблизнотаке ж співвідношення. Найміцнішими є сім'ї в ЗахіднійУкраїні, де традиції, звичаї та релігіязначнішоюміроюзберігаютьсвоєзначення.

Учень: Розлучення є найбільшпоширенимсередмолоді у перші роки шлюбу. А це є свідченням того, щосімейнимцінностям треба навчати, їх треба виховувати. Тим більше, щочималомолодих людей виховувалися в неповнихсім'ях.Аяк добре, коли в людини велика сім’я.
Звучитьпісня «Пісня про родину»
Виростала я на Україні,
Виростала, де гронакалини
Щовеснипідвікномрозквітали,
Білимцвітом мене забавляли.
Тут волошки в волоссявплітала,
Тут матусюсльозамипрохала,
Щоб сорочку менівишивала,
Тут я вперше в життіпокохала!

Приспів:
Це моя земля! Це моя країна! |


Тут моя сім'я! Тут моя родина! |
Целіси, поля, гори й полонини, |
Ріднати моя Україна! | (2)
В нас колосяться жито, пшениця,
І тече тут джерельнаводиця,
В нас найкращі у світідівчата,
Люди щирі, душеюбагаті.
Приїжджайте до нас в Україну,
Тут завждизустрічаютьгостинно,
Пісня лине відхати до хати,
Бо у нас люди вміютьспівати!

Начало формыКонец формыНачало формы



Наступний етап нашого заходу--змагання і не просто змагання , а правові змагання

c:\users\светлана\desktop\sim_kod_2.jpg

Правові змагання „Мандруючі сторінками Сімейного кодексу України”

Приймає участь дві команди: ________________,і ________________



І завдання: (2бали)Придумати назву команди і її дивіз .

ІІ завдання: „Розминка” (кожна правильна відповідь – 1 бал, час відповідей командами – 2 хвилини) 1. Основний закон держави (Конституція)

2. 24 серпня 1991 рік (Проголошення Акту незалежності України)

3. Сила, за допомогою якої можна підкоряти своїй волі (влада)

4. Територія – це ознака чи форма держави? (ознака)

5. Загальнообов’язкове правило поведінки (правова норма)

6.Форма правління, при якій вища влада належить одній особі (монархія)

7. За територіальним устроєм Україна є…..? (Унітарна)

8. Чи є правовий звичай джерелом права? ( Так)

9. Що це таке: адміністративне право, земельне, сімейне, трудове,

кримінальне право (галузі права)

10. Хто є автором теологічної теорії походження держави?

Фома Аквінський

11. Що таке теорія конвергенції? Зближення капіталістичної і



соціалістичної системи державності

12. Яка держава була раніше: Київська Русь чи Галицько-Волинське князівство Київська Русь

13. Хто є автором «Руської Правди» Ярослав Мудрий

14. В якому році Пилип Орлик написав першу українську конституцію? (1710 рік)

15. Скільки областей є в Україні? 24 області

16. Коли була проголошена Декларація про суверенітет України (16.о6.1990

17. Правоприємницею якої держави стала Україна СРСР

18. Яка подія сталася 28.06.1996 року прийнята Конституція України

19. Назвіть форму правління в Україні республіка

20. Хто є автором музики Державного гімну України М.Вербицький 21. Назвіть міста України особливого підпорядкування Київ і Севастополь

22. Прийняття населенням шляхом голосування важливих рішень референдум

23. Назвіть відомі вам виборчі системи мажоритарна іпропорційна (Багатопартійна)

24. Назвіть кількість народних депутатів ВР України – 450

25. Хто є головою України як держави - президент

26. Як ви розумієте слово омбудсмен - уповноважений ВР з питань

захисту прав людини

27. Як називається парламент України? Верховна Рада

28. Коли відбудуться чергові вибори в ВР? В жовтні 2016 року

29. Який суд є єдиним органом конституційної юрисдикції?



Конституційний Суд

30. Коли було прийнято нині діючий Сімейний кодекс України?



01.01.2004 року


ІІІ завдання: „Поясни поняття”

(команди по черзі вибирають правові поняття і дають їм визначення- кожна правильна відповідь – 2 бали)


  1. Сімейне право.

  2. Родина.

  3. Шлюб.

  4. Заручини.

  5. Розлучення.

  6. Всиновлення.

  7. Шлюбний контракт.

  8. Аліменти.


ІV завдання: „Порівняй поняття”

(команди беруть пару понять і визначають спільне і відмінне – 4 бали)
1.Припинений шлюб – недійсний шлюб.
2.Опіка – піклування.

V.Продовжитиречення(1×6)

1. Шлюбукладаютьміж собою ... .

2. Особи, які подали заяву про реєстраціюшлюбу, називаються ... .

3. Договір про взаємнімайнові права та обов'язкиподружжя — це ... .

4. Особа від 14 до 18 років у сімейнихправовідносинахмає статус ... .

5. Сім'ю, дитинство, материнство і батьківствоохороняє ... .

6. Коженмає право на достатнійжиттєвийрівень для себе і своєїсім'ї, щовключаєдостатнє ... .



V завдання „Права батьків і дітей та їхні обовязки”

(команди заповнюють таблиці на місцях – 8 балів)

для 1-ї команди



з/п


Час

Права батьків

Права дітей

1

До часу повноліття дитини







2

Після досягнення повноліття дитиною






Для 2-ї команди




з/п


Час

Обов’язки батьків

Обов’язки дітей

1

До часу повноліття дитини







2

Після досягнення повноліття дитиною








VІ „Ви юрист” (хто швидше вирішить правову задачу)
(Вирішити правову задачу – 5 балів )

Роженко Микола звернувся з позовом про розподіл спільного майна до Роженко Ольги – своєї дружини. У позовній заяві він просив поділити домашнє майно, набуте під час шлюбу, до складу якого входять: холодильник „Норд”, комод, меблевий гарнітур „Олеся”, кухонний комбайн „Мрія”, пилосос, телевізор „Samsung”, жіночий золотий ланцюжок, чоловіча золота печатка, столовий сервіз, музичний синтизатор, страхова сума 2000 гривень, ожержанаРоженко за договором особистого страхування. Посилаючись на те, що він працює музикантом, Роженко Микола просив виділити йому музичний синтизатор, подарований його батьками на повноліття, а інше майно поділити порівну. Відповідачка проти позову заперечувала, посилаючись на те, що до переліку майна, набутого під час шлюбу, включено майно, яке належить їй на праві особистої приватної власності, а саме: телевізор „Samsung”, який був успадкований після смерті її батька, столовий сервіз, подарований їй на ювілей співробітниками; пилосос, подарований її батьками на весілля.


Підведення підсумків конкурсної програми

Рефлексія

Учитель. Наша розмова стосувалася шлюбного законодавства, а давайте звернемо увагу на питання щодо морально-психологічної готовності до шлюбу.

Учням пропонуються питання. Відповіді обговорюються.



Питання. – Що треба обдумати перш ніж приймати рішення про шлюб?

  • Навіщо люди одружуються?

  • Чи достатньо однієї тільки любові для вступу в шлюб?

  • Чи можуть бути якісь поради щодо того, коли треба розпочинати підготовку до шлюбу?

Учень. Молоді люди задовго до шлюбу спочатку в роздумах з самими з собою, потім в бесідах з коханим повинні спробувати уявити свою майбутню сім’ю, свємісце в ній, взаємні стосунки і таке інше. Не можна вибирати чоловіка чи дружину, не уявивши собі ,яке з ним (чи з нею)буде сімейне життя.

Щоб навчитися робити щось всерйоз , люди довго і наполегливо вчаться , набувають знань, досвіду. По-іншому буває, коли беруть шлюб. Тут кожний сам собі вчитель і учень, начальник і підлеглий, скульптор і глина, з якої він сміливо ліпить щось,що йому самому уявляється ще дуже туманно. Але це не зупиняє молодих людей: вони стрімголов кидаються у шлюб, рахуючи, що якщо це можуть зробити інші ,то чому ж заборонено їм.



Підсумок заходу.

1.Вірш

2.Пісня“Родина”


Може в життіхтосьпринадупідкине
Учарівничих, звабливих очах.
Тільки родина, як зіркаєдина,
Твійпорятунок – надійний причал.
Ні, не шукай в своїмсерці причину,
Якщозневіра тебе обпече...
Тільки родина у прикру годину
Схилитьнадіютобі на плече.
Приспів.
Родина, родина – від батька й до сина
Відматерідоні добро передам.
Родина, родина – це вся Україна
Зглибокимкорінням, з високимгіллям.
В моріспокуси є хвилівеликі,
Та не забудь у захопленніти,
Щолиш родина – бальзамовіліки,
Лікивідстарості і самоти.
Все відцвітає, і жовкне, і гине,
Вітромрозноситься, нібисміття...
Тільки родина, як вічна зернина,
На невмирущомуполіжиття.
Приспів.

Родина, родина – від батька й до сина


Відматерідоні добро передам.
Родина, родина – це вся Україна
Зглибокимкорінням, з високимгіллям.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал