Випереджальні завдання



Скачати 56.06 Kb.
Дата конвертації20.02.2017
Розмір56.06 Kb.
Тема: Позакласне читання. 8 клас. Твори Івана Франка про школу («Schonshreiben», «Олівець»)

Мета: ознайомити учнів з творами І. Франка; вдосконалювати вміння аналізувати художній твір, характеризувати образи; розвивати асоціативне мислення, уяву, творчі здібності, уміння грамотно висловлюватися; вміння узагальнювати, співставляти, робити висновки; виховувати доброту, співчуття, гуманізм у ставленні один до одного; формувати вміння працювати в колективі.

Обладнання: твори І. Франка; портрет письменника; ілюстрації до оповідань; словники (тлумачний, діалектизмів, літературознавчих термінів); карта України 19 століття.

Випереджальні завдання:

Перша група учнів готувала до аналізу оповідання «Schonshreiben»;

друга- «Олівець».

Кожна група мала такі завдання:


  1. Дослідити композицію твору.

  2. Охарактеризувати вчинки головних героїв.

  3. Визначити ідейно-тематичний зміст оповідання.

  4. Порівняти методи навчання в 19 столітті і зараз.

Епіграфи:

Учителем школа стоїть

Іван Франко

Виховання — велика справа: воно вирішує долю людини.


В. Бєлінський

Хід уроку



  1. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Вчитель читає вірш про школу

Школо наша, школо,
Приголуб нас, мила,
Пригорни усіх нас,
Як голуб під крила.
Ти нас всіх научиш,
Як у світі жити,
Як зло обминати,
А добро чинити.
Бджілоньки на квітах,
Дітоньки – до школи,
Там збирають мудрість,
Як мед у полі бджоли.

Марійка Підгірянка

II. Повідомлення теми та мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності

1. Метод «Мої асоціації».

-Діти, з чим у вас асоціюється слово «школа»?

2. Читання епіграфів до уроку та виявлення рівня їх розуміння учнями.

IV. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»



  1. Пригадайте, який твір Івана Франка про навчання в школі ви вивчали в попередніх класах? («Грицева шкільна наука»). Коротко нагадайте зміст.

  2. Чи справді Гриць, герой оповідання І. Франка, був нерозумним, нездатним до навчання?

  3. Чому ми згадали цей твір? Як це пов`язано з темою нашого уроку?

  4. Назвіть жанрові особливості оповідання.

V. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

Серед значної спадщини І. Франка для дітей виділяються ті, у яких письменник розповідає про дітей та їхню долю у несправедливому суспільстві, про шкільне життя тогочасних учнів. Франко завжди любив дітей, завжди знаходив час поспілкуватися з малечею. Як зазначав сам: «Життя мало мені всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце».

І.Франка хвилювали питання народної освіти, навчання та виховання дітей. У більшості своїх оповідань такої тематики він розповідає про жорстоке ставлення учителів до учнів у цісарській школі, яка зломлювала дітей морально, калічила їхні душі. Як зазначав сам письменник, матеріалом для творів послужили здебільшого його особисті спогади про роки навчання в школі. І те, про що ми дізнаємося із Франкових оповідань про школу, не поодинокі випадки, це було системою в тогочасному суспільстві. Письменник просто узагальнив типові явища і виніс їх на суд читачів. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з такими творами автора.



  1. Робота з учнями першої групи. Аналіз оповідання «Schonshreiben» (1879) Метод «Розв`язання проблем».

  • Чому урок «красного писання» був для дітей найбільшою проблемою?

  • Що трапилося на такому уроці з малим Мироном?

  • Для чого Іван Франко вводить елементи автобіографії в твір?

  • Хто був учителем каліграфії?

  • Якими методами велося навчання?

  • Чому нелюдський вчинок вчителя зійшов йому з рук?

  • Чи міг цей вчитель вести навчання іншими методами?

  • Який підсумок оповідання? Як розв`язалася проблема?

  1. Робота з учнями другої групи. Оповідання «Олівець» (1879). Метод «Аналіз ситуації». Для розгляду ситуації, в якій опинилися герої твору, визначимо основні моменти оповідання.

  • Що відбулося в творі?

  • Хто є учасником ситуації?

  • Які факти є важливими?

  • Які муки терпів оповідач весь вечір і всю ніч?

  • Чи здогадався Степан, в кого був олівець? Чи пробачив?

  • Чи можна виправдати вчинки головного героя?

  • Складіть сенкан до слова «олівець» за твором.

Олівець

Маленький шестигранний

Подобається блищить манить

Є причиною хлопчачих страждань



Проблема

  1. Метод «Ключовий момент». Оскільки кожна з груп читала тільки одне оповідання, то для кращого розуміння учнями другої групи змісту твору пропонується кожній з груп зачитати або коротко переказати три ключові моменти (епізоди) свого твору, а також визначити композицію.

  2. Метод «Ти-мені, я-тобі». Для з`ясування незрозумілих епізодів або для ще кращого знання тексту твору учні кожної з груп готують по три питання один одному.

VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу


Засуджує методи і прийоми викладання в школі; показує картини жорстокого поводження з учнями; викриває антипедагогічну систему австрійської школи; узагальнює типові явища.

Спільне в творах

Показує глибокий психологізм дитячих переживань; співчуває маленьким героям; вболіває за подальше життя дітей; утверджує гуманізм у ставленні до школярів.
Складання діаграми «Кола Вена».


  1. Метод «Прес». Якою була система освіти в школах на Західній Україні в другій половині XX століття?

    • Я вважаю, що…

    • Оскільки …

    • Факти свідчать…

    • Отже…

  1. Літературний диктант. (Так чи ні)

  1. «Schonshreiben» перекладається з німецької мови як «краснопис, каліграфія» (Так).

  2. Знайшовши олівець, хлопчик відразу його віддав (Ні).

  3. В оповіданні «Schonshreiben» вчителем був в минулому економ (Так).

  4. Більшість учнів у школах писали олівцями (Ні).

  5. Головний герой твору «Schonshreiben»- Гриць (Ні).

  6. «Рахунки»- це сучасний урок математики (Так).

  7. Вчитель покарав Степана за те, що той бешкетував на уроці (Ні).

  8. Всіх учнів-євреїв в класі пан Валько називав «Мойшами» (Так).

  9. Малий Мирон був козацький син (Ні).

  10. Олівець був завдовжки 3 сантиметри (Ні).

  11. Головний герой оповідання «Олівець» і Степан в кінці твору посварилися (ні).

  12. В оповіданні «Schonshreiben» в класі навчалося 85 учнів (Так).

  1. Самоперевірка або взаємоперевірка робіт. Їх оцінювання.

VII. Рефлексія.

  1. Прийом «Незакінчене речення». Сьогодні на уроці

  • я відчу(ла)в…

  • я зрозумі(ла)в…

  • я усвідоми(ла)в…

  1. Слово вчителя.

У низці художніх творів Франко вивів негативні образи педагогів ("Олівець", "Грицева шкільна наука", "Отець-гуморист", "Schonschreiben"), але малював і позитивних учителів в оповіданні "Борис Граб", романі "Не спитавши броду", драмі "Учитель", спогадах "Емерик Турчинський". Також позитивний образ учителя наявний в оповіданні «Батьківщина», поемі «Панські жарти». Тобто, не все так погано було в освіті. Порядні вчителі були, хоча й мало. Отже, однією з центральних проблем дитячих оповідань Франка була проблема школи. Письменник зобразив тогочасний стан освіти та рівень педагогічної майстерності вчителів. Автор доводить, що крім добре організованого освітнього процесу необхідна ще й правильна дидактична робота вихователя, бо від цього залежить формування дитячої психіки і подальша доля людини.

VIII. Оцінювання.



Оцінювання учнем власної роботи в малій групі




Завжди

Звичайно

Іноді

Ніколи

Я добре я працював зі своїми товаришами













Я співробітничав з іншими, коли ми працювали над досягненням загальних цілей













Я ретельно працював над завданням













Я висловлював нові ідеї













Я вносив конструктивні пропозиції, коли мене просили про допомогу













Я підбадьорював інших













IX. Домашнє завдання.

  1. Високий рівень: усне повідомлення «Педагогічні погляди Івана Франка».

  2. Достатній: усне повідомлення «Школа за часів Івана Франка і зараз».

  3. Середній: на основі вивчених на уроці творів укласти словничок діалектних (8-10) слів.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал