Використання здоров’язберігаючих технологій у дошкільному закладі



Скачати 73.91 Kb.
Дата конвертації10.04.2017
Розмір73.91 Kb.
Використання

здоров’язберігаючих технологій у дошкільному закладі


Одне з головних завдань дошкільного закладу – така організація освітнього процесу, за якої не лише зберігатиметься високий рівень розумової працездатності вихованців, а й зміцнюватиметься їхнє здоров’я.

Базова програма «Я у світі» приділяє особливу увагу впровадженню в освітній процес здоров’язберігаючих технологій, що дають змогу проводити оздоровлення в цікавих різноманітних формах, забезпечують фізичне, соціально-емоційне, духовне, інтелектуальне благополуччя малюків. Особливо ефективні оздоровчі технології терапевтичного спрямування : арт-терапія, піскова терапія, ігрова та казкотерапія, сміхотерапія, музична терапія, кольоротерапія. Терапія означає «лікування». Але в умовах дитсадка впровадження таких технологій передбачає профілактику різних захворювань, поліпшення психоемоційного стану дошкільнят.

Розглянемо деякі оздоровчі технології

Кольоротерапія. Історія кольоротерапії почалася в той момент, коли люди помітили цілющу силу сонячних променів. Незабаром з'ясувалося, що окремі кольори веселки теж впливають на організм людини - заспокоюють, лікують або, навпаки, викликають дискомфорт. За збереженим свідченнями, ще цариця Нефертіті використовувала різнокольорові косметичні масла, вважаючи, що червоні та зелені відтінки благотворно позначаться на її красі.

Кольоротерапія – це наука, що використовує різні барви для регулювання вібрацій тіла людини на таку частоту, яка б давала їй силу, здоров’я, почуття гармонії. Застосування елементів кольоротерапії у своїй роботі з дітьми для корекції їх психологічного стану (зняття страху, інертності, замкнутості, збудливості), а також для відновлення фізичного стану дитини після хвороби, значно розширює індивідуальну сферу, підсилюється художня насолода і збагачується світосприйняття. Говорячи про загальні закономірності використання кольору в практичній роботі з дошкільнятами, потрібно детальніше зупинитися на кольоровому оформленні інтер’єру фізкультурної зали, спальної кімнати, ігрової. Обладнання, тренажери, ігровий інвентар сприяють ефективному розв’язанню завдань навчального, виховного характеру, сприяють корекції рухового розвитку дитини, а також його становлення , як особистості в цілому.

Умовно можна виділити три рівні використання кольоротерапії:

1.Організаційні можливості кольору (система освітлення та кольорове оформлення інтер’єру зали).

2.Педагогічні можливості кольору (навчання,розвиток,виховання дітей).

3.Реабілітаційні можливості кольору (оздоровлення, лікування, психологічний колорит).

Кольорова гама спортивної зали може донести до дітей необхідну інформацію, скорочуючи мовленнєві пояснення.

Наприклад: жовто-чорна гама свідчить про небезпеку травмування. Попереджувальними кольорами є червоний та жовтогарячий. Жовто-блакитна гама підсилює м’язову діяльність та активізує життєвий тонус.



Зелений є самим універсальним, різні відтінки якого роблять різний вплив. Світлі відтінки діють заспокійливо, темні - створюють відчуття рівноваги та впевненості. Зелений налаштовує на спокійний лад, дає відпочинок очам, знімає втомлюваність. Зелений колір позитивно позначається на зміні і розвитку характеру у дитини. Малюк починає проявляти живий інтерес до навчання і до пізнання навколишнього світу. Також зелений колір наділяє дитину впевненістю в собі і сміливістю. Але якщо дитина-флегматик, тоді краще не захоплюватися зеленим кольором.

Синій - антипод червоного. Він майже повністю гальмує будь-яку активність. Знижує тиск, температуру. Знижує робочу активність. Має заколисливий ефект. Синій колір хороший для оформлення спальні і спального місця. Викликає відчуття розслаблення, створює спокій і відчуття прохолоди, А коли ви пригнічені, або шукайте відповідь, треба побувати в приміщенні, де в інтер'єрі переважає синій тон. Синій колір передає глибину і чистоту, тому пробуджує уяву і викликає інтерес до так званих "далеких світів". Для того, щоб залучити або звернути увагу дитини на конкретний предмет, досить використовувати трохи синього кольору.

Блакитний - синій з білим. Цей колір володіє заспокійливим ефектом, але не настільки сильним, як синій. Його часто використовують для оформлення офісних приміщень, тому що він допомагає зібратися з думками, зосередитись і гасить емоції. Блакитний колір висловлює легкість, свіжість і невагомість. На психіку дитини він здатний надати розслаблюючу і заспокійливу дію. В кінці важкого робочого дня блакитний відтінок у приміщенні може зняти напругу, проте не варто і забувати, що зайва блакитний колір в приміщенні може викликати почуття відчуження і холоду.

Сірий, чорний, коричневий - депресивні кольору. Ні в якому разі не можна застосовувати в оформленні ігрових кімнат, особливо, якщо крім цих кольорів немає інших. Навіть якщо вам дуже подобаються ці кольори, постарайтеся розбавити їх яскравими плямами.

Білий створює відчуття простору, але якщо його багато - він негативно діє на людину, може виникнути відчуття самотності. Максимальне використання білого кольору в ігрових та спальних кімнатах дитячого садка негативно позначиться на процесі адаптації дітей до умов дитсадка. Білий колір повинен розбавлятися яскравими деталями. Цей колір включає в себе всі кольори. Це колір очищення, чистоти і досконалості, дає відчуття чистоти і свіжості.

Використання кольору у роботі педагогів

(пам’ятка для педагогів дитячого садка)

Профілактика нервового напруження у дітей і дорослих у дошкільному закладі проводиться з урахуванням характеру впливу кольору на людину. Зелені, жовто-зелені та блакитно-зелені кольори сприятливо впливають на людину. У синій та блакитний кольори рекомендується фарбувати приміщення та обладнання, де є значне виділення тепла та де шумно. Червоні та жовті кольори впливають збудливо, їх доцільно застосовувати обмежено, в приміщеннях, де діти можуть знаходиться нетривалий час, або там де збудження необхідно (наприклад, у спортивній залі).

Технологія сендплей (гра з піском). У наш стрімкий час, коли технічний прогрес міцно ввійшов у життя, батьки через надмірну зайнятість та педагогічну необізнаність, на жаль, дозволяють дітям забагато часу проводити перед телевізорами та комп’ютерами, що негативно позначається на психічному здоров’ї дітей, та на фізичному стані: втомлюються очі, неправильно формується постава, розвивається малорухливість. Діти менше спілкуються з однолітками, виникає емоційна напруженість, підвищується рівень тривожності та агресивності, знижується зосередженість та самооцінка.

Які асоціації викликає слово "пісок"? Золотий пляж, тепле море, легкий бриз... Ви наступаєте на м'яке піскове покривало, із задоволенням занурюєте руки в прохолодне й пухнасте тіло берега, водите долонькою по піску, розгладжуючи забавні барханчики, ліпите з мокрих піщаних грудочок мудрі замки - і відчуваєте неуявне блаженство, тому що в ці самі хвилини кудись відлітають проблеми, лопаються мильними бульками самі тяжкі думки. Дивно - але факт!

А ще дуже приємно перебирати шовковистий пісок руками, відсторонено міркуючи про що-небудь, або влаштувати складну гру з безліччю персонажів, яких можна наділити найрізноманітнішими якостями. А після ... усе зламати й побудувати все з початку і можливо ще краще. Відчути, як відчуває себе океанська хвиля, змиваючи піскові замки. Адже це тільки гра, як і багато чого в житті людей.

Пісок – загадковий матеріал. Він має здатність заворожувати людину – своєю піддатливістю, здатністю приймати будь-які форми: бути сухим чи вологим, щільним чи пластичним. Гра з піском захоплює як дорослих так і дітей - згадайте, як було приємно приєднатися до гри в «калачики», побудувати замок на морському узбережжі чи навіть дивитися, як висипається сухий пісок з вашої долоні. Пісочна терапія - це можливість висловити те до чого важко підібрати слова, зіштовхнутися з тим, з чим важко звернутися безпосередньо, побачити у собі те, що зазвичай йде від свідомого сприйняття.

Основна ідея піскової терапії сформульована так:" Гра з піском дає дитині можливість позбутися психологічних травм, переносячи свої фантазії назовні, на площину пісочниці, і сформувати відчуття зв’язку й контролю над своїми внутрішніми спонуканнями." Відомий американський педагог С.Куломзіна відзначає, що пісочниця не тільки розвиває творчий потенціал дитини, активізує просторову уяву, образно-логічне мислення, тренує дрібну моторику руки, але й ненав’язливо, поволі налаштовує дітей на осягнення моральних істин добра і зла, будує гармонійний образ світу.

Цією грою бавилися у всі віки, адже немає на світі нічого простішого й доступнішого, зручнішого й різноманітнішого, живого й об’ємного, ніж гра з піском. Ідея пісочниці чудова, оскільки пісок - дивний природний матеріал, здатний передавати відчуття. У лотку з піском (вологим чи сухим) дитина під чуйним керівництвом дорослого, розташовує мініатюрні фігурки і створює різні картини. Піскова терапія - це спосіб розповісти про свої проблеми, показати свої почуття, фантазії, страхи,перебороти емоційне напруження. Пісок нерідко діє на дітей як магніт. Перш ніж вони встигнуть усвідомити, що вони роблять, їх руки самі починають просівати пісок, будувати тунелі, гори і т.д. А якщо до цього додати мініатюрні фігурки, іграшки, тоді з'являється цілий світ, розігруються драми, і дитина повністю занурюється в гру.

Для успішної роботи з піском необхідно матеріал:


  1. Водонепроникний дерев’яний ящик розміром 50*70*8см, можна використати надувний басейн.

  2. Чистий просіяний пісок, поливальниця з водою, щоб пісок був при потребі вологим.

  3. «Колекція» мініатюрних фігурок:

  • Тварини, рослини, казкові персонажі, пластикові цифри та букви, різноманітні геометричні фігури, фігурки з «Кіндер – сюрпризу», деталі конструкторів.

Пісок і вода – найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей. Малюків дуже приваблює можливість активно і по-різному взаємодіяти з піском: копати, пересипати, будувати.

Ігри з піском і водою підводять дитину до вираження наочно – дієвого мислення в реальні предмети, реалізації його в матеріалі (піску).


Практика показує, що пісок є чудовим засобом для розвитку та саморозвитку дітей, а гра з ним позитивно впливає на емоційний, психічний стан наших дітей. Ігри з піском є ефективним засобом всебічного розвитку дітей у цілому і творчих здібностей, зокрема.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал