Використання соціальних мереж у роботі вчителів



Скачати 49.87 Kb.
Дата конвертації07.06.2017
Розмір49.87 Kb.
Олексюк Н.В.

молодший науковий співробітник

відділу технологій відкритого навчального середовища

Інституту інформаційних технологій

і засобів навчання НАПН України, м. Київ
ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У РОБОТІ ВЧИТЕЛІВ

Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у сферу освіти вимагає від вчителів систематичного підвищення кваліфікації, а часом і додаткової підготовки: проходження курсів, тренінгів тощо. Для ефективного використання соціальних мереж у роботі вчителів необхідно постійно вдосконалювати і навіть докорінно змінювати навчальне середовище. Природно, що введення сучасних технологій у систему навчальної, виховної, методичної та управлінської діяльності закладів освіти призведе до змін в усіх напрямках освітнього процесу, зробить більш актуальним формування інформаційно-комунікаційної компетентності всіх його учасників.

Згідно досліджень соціологів 55% школярів проводять значний проміжок часу в соціальних мережах [2]. Термін «соціальна мережа» був введений в 1954 р. соціологом з Манчестерської школи Джеймсом Барнсом. У своєму дослідженні Івашньова С.В. [1] описує «соціальну мережу» як віртуальний майданчик, що забезпечує своїми засобами спілкування, підтримку, створення, розбудову, відображення та організацію соціальних контактів, у тому числі й обмін даними між користувачами і обов’язково передбачає попереднє створення облікового запису. Варто наголосити, що соціальна мережа спрямована на побудову спільнот в Інтернет-мережі, яка складається із користувачів різного віку зі схожими інтересами та діяльністю. Такий зв'язок здійснюється за допомогою сервісу внутрішньої пошти або миттєвого обміну повідомленнями.

Однією з перших соціальних мереж був американський портал Classmates.com, який розроблений в 1995 році. Проект виявився досить успішним, адже протягом декількох років почали з’являтись аналогічні сервіси [2]. На сьогоднішній день існує більш ніж 200 сайтів з можливостями організації соціальних мереж. У 2004 році була створена найбільша соціальна мережа у світі – Facebook. Більшість із соціальних мереж в Інтернеті є публічними та зосередженні на певних галузях: мережа для обміну фотографій Flickr (www.flickr.com), персональний онлайн щоденник LiveJournal (www.livejournal.com), молодіжні соціальні мережі Connect.ua (connect.ua) та ВКонтакте (vk.com), ділова соціальна мережа для професіоналів Profeo (profeo.com.ua), соціальна мережа для науковців «Українські науковці у світі» (husw.com.ua) тощо.



У своєму дослідженні Яцишин А.В. [3], виокремлює основні характеристики функціонування віртуальних соціальних мереж:

  • ідентифікація особи – відомості про особу (навчальний заклад, дата народження, улюблені книги, фільми та ін.);

  • присутність на сайті – можна дізнатися, хто з користувачів в даний момент є в мережі, і долучитися до спілкування;

  • статус стосунків між користувачами – визначення стосунків між користувачами (друзі, члени родини, однокласники та ін.);

  • комунікація в мережі – спілкуватися з кількома користувачами мережі синхронно та асинхронно (особистого і групового спілкування, коментарів і оцінок фото, відео, рефератів, есе тощо);

  • міні-групи – можна створити в середині віртуальної соціальної мережі об’єднання за інтересами;

  • обмін матеріалами – є можливість поділитись з іншими користувачами (документами, фото, відео, закладками, презентаціями, книгами в цифровому форматі тощо).

На нашу думку, використання соціальних мереж у навчально-виховному процесі має низку переваг:

  • обмін відомостями, спілкування з учнями, між групами, які знаходяться на відстані;

  • реалізація творчого потенціалу;

  • читання та коментування новин, різноманітних відомостей, фото та –відео матеріалів;

  • обговорення різноманітних питань і тем;

  • викладання і отримання потрібних відомостей про розклад занять, навчання, завдання та ін.;

  • значний діапазон сервісів, різноманітність форм комунікації (опитування, голосування, форуми, коментарі, підписки, відправка персональних повідомлень та ін.), обмін цікавими і корисними посиланнями на інші ресурси;

  • наявність фільтрації, яка простежується через стрічку новин і тому користувач має можливість не розгубитися в розмаїтті матеріалів;

  • можливість групової діяльності, спільне планування і наповнення навчального контенту, власних електронних освітніх ресурсів;

  • постійна взаємодія учня і вчителя в мережі у зручний для них час, та для організації індивідуальної роботи з кожним учнем. Підтримка навчальної теми в соціальній мережі дозволяє учням, які пропустили заняття виконувати завдання вдома. Такий підхід є важливим під час інклюзивної освіти, адже діти з особливими потребами не завжди мають змогу відвідати урок та прослухати наданий матеріал;

  • наявність мобільної версії сторінок, що допомагає учневі та вчителі у зручний час та місці з будь якого пристрою (мобільний телефон, планшет, нетбук, ноутбук, смартфон тощо), що має підключення до Інтернет-мережі зайти на власну сторінку;

  • можливість додання посилання на вподобану сторінку в Інтернет-мережі та коментування цих посилань;

  • високоякісна система захисту від спаму тощо.

Разом з тим, перебування користувачів у електронних соціальних мережах має негативні сторони: малофункціональна система пошуку нових друзів, швидке звикання до необмеженого перебування у мережі, погіршення стану здоров’я (втрата зору, порушення біоритму в організмі внаслідок недосипання, розлад нервової системи тощо), спілкування у віртуальних мережах не замінює людського спілкування та справжніх емоцій і відчуттів тощо.

Варто зазначити, що соціальні мережі можна застосувати для: групового навчання (для роботи в навчальних міні-групах); персонального навчання (для самоосвіти); випадкового навчання (можливість пізнавати щось нове несвідомо); внутрішньошкільного навчання (використання з метою інформування щодо функціонування навчального закладу та заходів, пов’язаних з цим). Соціальні мережі також доцільно використовувати для проведення позакласної роботи і для підтримки стосунків між учасниками олімпіад, змагань, літніх шкіл, семінарів, таборів, гуртків та ін., це дозволяє не тільки створити позитивний емоційний клімат заходів, а і підвищити якість проведення [3].



Ми передбачаємо, що використання електронних соціальних мереж допоможе позитивно впливати на ефективність процесу навчання. Тому у подальших дослідженнях варто дослідити досвід та умови використання електронних соціальних мереж у системі загальної середньої освіти.

Список використаних джерел:

  1. Івашньова С. В. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті / С. В. Івашньова // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2012. – № 2. – С. 15-17.

  2. Сазанов В.М. Социальные сети: Анализ – Технологии – Перспективы [Электронный ресурс] / В.М. Сазанов // Обзор. Лаборатория СВМ – Режим доступу: www.ntl-cbm.narod.ru.

  3. Яцишин А.В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти / А.В.Яцишин // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – № 19. – С. 119–126.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал