Використання методу мнемотехніки при навчанні складання розповіді



Скачати 72.22 Kb.
Дата конвертації13.05.2017
Розмір72.22 Kb.
Використання методу мнемотехніки при навчанні складання розповіді
Головне у використанні піктограм – початок. Легко запам’ятати предмет, дію і символи, які їх позначають. Складність полягає у етапі переходу від називання одного символу до складання і запам’ятовування речення, закодованого символами. Цей етап є дуже важливим. Після того, як дитина зрозуміє і збагне суть механізму кодування і розкодування речення, ій буде легко кодувати і розкодовувати невеличкі тексти.

Однією з передумов успішного навчання дітей у школі є достатній рівень розвитку просторової орієнтації. Необхідною умовою інтелектуального розвитку дитини є своєчасне і адекватнее формування просторових уявлень, понять, навичок. Сприймання простору дає дитині можливість орієнтуватися в навколишній дійсності, мати об’єктивно правильні уявлення про неї. Просторові характеристики предметів, їх ознак, напрямок у просторі, просторові відношення універсальні за своїм застосуванням і необхідні для опису багатьох явищ, подій навколишнього середовища.

Тому я вирішила у своїй роботі зупинитись на вивченні прийменників, як основних носіїв просторових відношень. Як показує багаторічний досвід роботи і результати регулярних обстежень дітей з порушеннями мовлення, складність викликають прийменникові конструкції. При складанні речень діти найчастіше використовують безприйменникові конструкції типу «Мишка іде», «Заєць катається», уникаючи опису деталей, які вказують на місце, чи просторові відносини. Також страждають закінчення слів у різних відмінкових формах. Великі труднощі у дітей викликає опис ситуації, яка розкриває просторово-логічні зв’язки (наприклад, «Гриб росте між будинком і ялинкою»). При маніпуляції предметами у просторі чи на площині діти відчувають значні труднощі, коли чують інструкції типу «Поклади зебру між черепахою і ведмедем», «Поклади м’ячик біля кубика» тощо. Ще більшу складність викликає завдання описати розташування предметів. Тому я пропоную закодувати найчастіше вживані прийменники у символи.



біля

Біля





від
Від





до

До






з, із

Із, з







за

За





із-за

Із-за







із-під

З-під






між
Між





на

На






над

Над







перед

Перед





під

Під







у

У, в







через
Через





по
По




Розділ 6. Технологія використання піктограм на позначення прийменників:

Логопед пропонує дітям прийменник і символ, що його позначає. Діти складають конструкції з прийменником і іменником:




під

банка


У банці.



муха

під

банка


Муха у банці.

Логопед демонструє символ з іменником, а діти пригадують і називають прийменник:




під

сова


Під совою.



гарбуз



під

сова


Гарбуз під совою.

Логопед промовляє речення, а діти кодують його відповідними символами:




Баклажани у кошику.

баклажан

баклажан
баклажан


у


кошик

Логопед викладає схему речення, а діти його читають:




сумка 2

перед


ліжко


Сумка перед ліжком.

Логопед викладає речення, пропускаючи прийменник, а діти

добирають відповідний символ:


їжак


?

тачка


Їжак на тачці.

Логопед викладає речення, пропускаючи прийменник і

іменник до нього:


колесо


?

?

Колесо у машині.

Логопед викладає речення, пропонуючи прийменники і іменники на

вибір:


Шапка за телевізором.


рожева шапка





?у
за


телевізор




Торт на столі.

торт


на


стіл


липа

Запропоновані завдання допоможуть дітям правильно зрієнтуватися у просторово-логічних зв’язках між предметами, а також діти вчаться змінювати відмінкові закінчення іменників і поєднувати у фразу слова різного смислового навантаження, відпрацьовуючи суто технічні навички побудови фраз.

Потім у мнемоланцюжки можна додавати слова, які поширюватимуть речення: прикметники, дієслова.


Сині сливи поклали у чашку.




сливи




у


голуба чашка

Робота з мнемотаблицями, коли у лівих і правих квадратах дітям пропонують пари іменників, а вони (діти) мають самі підібрати відповідні прийменники і позначити їх символами (логопед спочатку промовляє речення, а потім діти самі їх будують):





лисиця





осінній листопад


змія





диван


хлопчик





лопата 2

Діти можуть підбирати різні варіанти прийменників і утворювати кілька речень з однією парою: «Змія під/над/за диваном», «Хлопчик біля лопати/з лопатою» тощо.



При обстеженні експресивного мовлення у значної частини дітей виникають значні труднощі, коли перевіряються можливості граматичної структуризації. Дитина має скласти речення за допомогою картинок, на яких зображено об’єкти, опис положення яких вимагає використання прийменників. При виконанні даних завдань діти найчастіше називають лише об’єкти, які бачать, а повну відповідь дають лише після навідних запитань.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал