Виховання і розвиток творчих здібностей школярів



Скачати 64.13 Kb.
Дата конвертації15.01.2017
Розмір64.13 Kb.
Виховання і розвиток творчих здібностей школярів.
У кожної людини є її золота жилка. Якою б запущеною, безталанною, нездібною до оволодіння знань не здавалась дитина, дорогоцінне зерно таланту десь приховується під пластами звичайності, посередності, відсталості. Завдання істинного виховання полягає в тому, щоб знайти це зерно, відкрити золоту жилку, поставити людину на ту життєву доріжку, йдучи якою, вона засяє своїм неповторним блиском. Це болісно складна справа, яка потребує великого терпіння і безмежної віри в людину.

Василь Сухомлинський

Переконаність В.О.Сухомлинського у безмежних можливостях дитячої думки, фантазії, прагнення до творчості ґрунтувалась на реальному знанні тисяч дітей. Спостерігаючи за малюнками у різних видах діяльності, він робить висновок про те, що вже у дошкільному віці серед дітей виділяються «теоретики» і «мрійники». «Теоретики» заглиблюються у деталі явищ, докопуються до сутності, в них помітний потяг до міркувань. «Мрійники», «поети» бачать предмет чи явище у його загальних рисах, на них справляють велике враження краса заходу сонця, грозова хмара, вони захоплюються грою фарб, у той час як «теоретики» запитують, чому небо іноді буває блакитним, а іноді – червоним… У кожної дитини є розум і здібності.

Як й інші якості людини, здібності розвиваються завдяки природній основі, умовам життя і виховання, власній активності. Вони можуть виявлятися у різних сферах діяльності: інтелектуальній, художній (мистецький, образотворчий, літературний, театральний), технічній, спортивній, соціальній, трудовій, комунікативній. Усі вияви обдарованості є значущими і потрібними для повноти життя як особистості, так і суспільства.

Творчих людей відрізняє особливе вміння бачити і чути те, чого не помічають інші, тонше відчувати, яскравіше висловлюватися. Прояви цих якостей, безумовно, змінюються впродовж життя.

Саме тому треба змалку пробуджувати у дітей різними способами невід’ємні якості творчої дитини: бачити незвичайне у звичайному.

Вчителям передусім потрібно подбати про розкріпачення дитячої думки, фантазії і створити такі умови, щоб кожна дитина сказала своє слово, склала свою казку, свою загадку, свій вірш, відтворила свої образи. І все це буде характеризувати її індивідуальність, показувати, як вона мислить, що відчуває, що її хвилює. Нагадаю слушну думку відомого дитячого письменника-фантаста Джанні Родарі: щоб діти навчились думати, вони насамперед повинні навчитися придумувати, тобто в них має бути вільна думка, сприятливі умови для фантазування.

На уроках потрібно якомога повніше використовувати природне оточення школи, особистий досвід дітей, стимулюючи можливості одночасного сприймання інформації з різних джерел (дитина чує, читає, бачить, торкається, згадує …), заохочувати допитливість, потребу пізнавати самостійно.

У своїй роботі В.О. Сухомлинський дуже велике значення приділяв тому, щоб жоден вогник дитячої талановитості не згас, щоб кожна маленька людина отримала рівні можливості для розвитку своїх здібностей. Слід зауважити, що педагог наголошував на тому, що, виховуючи обдаровану дитину, треба враховувати особливості її розвитку, тобто дорослі не повинні ставити перед обдарованими дітьми нереальних завдань, спираючись тільки на те, що вони за віком дуже розвинуті розумово.

Працюючи директором школи, В.О. Сухомлинський наголошував на тому, що учням потрібно давати завдання, які мають більш творче спрямування.

Творчості, хоча б на рівні наслідування, можна навчитися. Для початку треба дізнатися про різноманітні прийоми, які допомагають створювати художні образи:


  • відомі елементи вступають у нові відносини, поєднуються і синтезуються в новий образ;

  • поєднання двох різних частин в одному образі;

  • якась виразна риса посилено висувається на передній план, наприклад у карикатурах, шаржах – голова, ніс, перо тощо, у віршах – повтор деяких слів, у казках – повторюваність дій у сюжеті;

  • прийом перебільшення або надмірного зменшення (Дюймовочка, Хлопчик-Мізинчик, Гулівер, Змія з сімома головами);

  • перенесення типових дій одного об’єкта на інший (звірі, рослини виконують людські дії);

  • перенесення обставин сучасного життя в прадавнє або далеке майбутнє.

Системний підхід до формування в школярів літературних творчих здібностей:

  • добір текстів, які дають можливість цілеспрямовано формувати творчі здібності;

  • включення у зміст уроків творчих завдань, які стимулюють розвиток різних елементів літературно-творчих здібностей учнів;

  • прогнозувати можливий розвиток подій, змісту твору на основі заголовка, ілюстрації, читання першого і заключного абзаців тексту;

  • інтеграція різних видів мистецтва (музика, образотворче мистецтво, інсценізація) для створення нових образів на основі прочитаного;

  • мотивація до творчості через таку атмосферу спілкування на уроках, щоб заохочувати дітей придумувати щось своє, фантазувати;

  • проведення театралізованих вистав, тематика яких є привабливою для сучасних дітей і дозволяє застосувати різні види мистецтв (музику, малюнки, хореографію, декламацію тощо).

Цікавим досвідом проведення таких заходів відзначаються педагоги Ужгородського НВК «Пролісок», у якому навчаються тільки діти І-IV класи. Великий виховний і розвивальний вплив має процес підготовки і участі дітей у святі: обговорення теми та ідеї сценарію, виготовлення костюмів, реквізиту, репетиції. У такий спосіб хлопчики та дівчатка легко розвивають свої здібності, вчаться спілкуватися, передавати своє ставлення до дійових осіб, об’єднувати зусилля задля спільної мети. Дуже добре, що у виставах беруть участь багато дітей, вихователі включають у спектаклі римовані тексти, пісеньки, гумористичні сценки, хорові відповіді глядачів.

У Павлівській школі ім.В.О.Сухомлинського, як і за часів роботи її директора, діти початкових класів складають вірші, казки, вносять іскорку своєї творчості у багато справ. Учителі заохочують дітей «шукати казки» у лісі, у квіточках, у незвичайних історіях. Все це пробуджує і їхніх душах почуття прекрасного, любов до рідного краю.

В Українському колежі ім.В.О.Сухомлинського м.Києва також склалась ефективна система розвитку творчих здібностей школярів. ЇЇ суттєвими ознаками є: інтеграція художнього слова, музики і дитячих малюнків, застосування інсценізації як засобу творчого самовираження вихованців, складання казок за аналогією і самостійно.

У нашому районі ідеї видатного педагога впроваджують у своїй діяльності Мороз Надія Миколаївна (Себинська ЗОШ), Хоменчук Олена Павлівна, Толпазан Оксана Петрівна (Улянівська ЗОШ), Карасьова Тетяна Григорівна, Костенко Наталя Леонідівна (Бузька ЗОШ), Пилипчук Валенти Дмитрівна (Дільнична ЗОШ), Засядько Антонівна Вікторівна, Кошмила Тетяна Миколаївна (Сухоєланецька ЗОШ), Риженко Тетяна Олександрівна (Новоодеська ЗОШ №3), Назарова Ганна Олександрівна, Дмитренко Тетяна Іванівна (Новоодеська ЗОШ №2), Пренько Тетяна Іванівна (Новосафронівська ЗОШ), Піюренко Тетяна Олексіївна (Баловненська ЗОШ).



(виступ Мороз)

Опорною школою з проблеми дослідження та впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського «Школа під голубим небом» є Троїцька ЗОШ І-ІІІ ст.



(виступ Луцької)

Як відомо, здібності формуються в процесі діяльності. Але не в кожній діяльності, а лише в тій, яка викликає сталий інтерес, відповідає природним нахилам дитини. Пізнавальні інтереси дарують дітям радість пізнання, загострюють сприймання навколишнього світу, увагу, позитивно впливають на розвиток пам’яті, мислення, уяви, породжують захоплення, разом з яким до дитини приходять допитливість, прагнення більше знати, зміцнюються вольові зусилля.

Учені вважають, що у дітей молодшого шкільного віку інтереси різнобічні, мінливі, а іноді й невизначені. І справді, характерною рисою більшості дітей 7-11-річного віку є широта і несталість інтересів: сьогодні малювання, «військова справа», марки, книги; через декілька днів – ліплення, майстрування, шиття; потім – футбол, люльки тощо. Як же бути? Така плинність, на думку психологів, педагогів, - природна. Дитина мусить «перепробувати» себе у різних видах діяльності, у різних захопленнях. Так краще пізнається багатобарвність світу, і, головне, чим різноманітніша діяльність, у якій дитина бере участь, тим імовірніше, що зрештою якесь заняття стане справжнім захопленням.

Чи слід силоміць повертати дитину в намічене нами русло? Ні, бо в тій діяльності, якою вона займається без захоплення, власною активності і бажання, здібності розвиваються дуже повільно. До того ж чим старша дитина, тим сильніше вона чинитиме опір примусовим заняттям. Але це зовсім не означає, що потрібно чекати, поки діти самі знайдуть ту справу, до якої мають здібності. Ноша мета спочатку пробудити, а потім і розвинути справжній інтерес до певної діяльності, яка відповідає нахилам дитини.



Учителів і батьків тривожить таке явище: у 5-6 класах часто змінюється відношення між «сильними» і «середніми» учнями. Нерідко діти, які були відмінниками у початкових класах, підростаючи, починають гірше вчитися, втрачають мотивацію до успіхів. А з-поміж середніх учнів у 4-5-х класах обов’язково починають виділятися діти з сильними здібностями до певного виду знань. Не слід дивуватися такому явищу або звинувачувати вчителів у необ’єктивності. Це можна пояснити кількома причинами. Насамперед тим, що здібності розвиваються поступово, у різних дітей різними темпами. Можливо для дітей, які отримали ґрунтовну підготовку у початкових класах, новий учитель, новий зміст матеріалу стали стимулом для пробудження потенціальних можливостей саме з даного предмету. А для інших дітей у новій ситуації навчання дуже ускладнилося через невміння самостійно працювати, великі обсяги текстів, неузгодженість вимог учителів-предметників тощо.

Отже, не будемо поспішати з висновком, які у наших дітей здібності, та запроваджувати «ранню профорієнтацію». Натомість подбаймо про різноманітну «поживу» для їхнього гармонійного розвитку, пробудження інтересу до різних видів знань і праці; своїми знаннями і вміннями заохотимо дітей до посильної справи, відповідно до їхніх можливостей і здібностей. Основне – виховувати дітей на успіхах, а не невдачах, бо успішна дитина з оптимізмом береться виконувати нову і складну роботу.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал