«Виховання дітей на заходах національної культури»



Сторінка1/7
Дата конвертації02.04.2017
Розмір1.6 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7

Зміст

  1. Анотація……………………………………………………4

  2. Характеристика……………………………………………5

  3. Опис змісту досвіду……………………………………….6

  4. Додатки.

  1. Розробки інтегрованих занять…………….8

  2. Таблиці-схеми опису………………………70

  3. Спостереження та милування природою….

  1. Матеріали роботи «Сімейного клубу на тему: «Виховання дітей на заходах національної культури»………………...83



АНОТАЦІЯ
Ніна Іванівна Мусієнко любить дітей, вміє організувати дитячий колектив. Відмінно знає навчальний матеріал, методику навчання предметів. Творчо підходить до підготовки і проведення занять. Вони наповнені іграми, прислів’ями, скоромовками, загадками. Такі прийоми сприяють концентрації уваги дітей на занятті і допомагають формувати у них нестандартну розумову діяльність, збагачує словник дітей, розвиває їх мову, допитливість, прищеплює любов до української мови.

Враховуючи психологію дошкільників вихователь намагається створити емоційний фон на кожному занятті. З цією метою включає в структуру заняття музичні паузи. її вихованці люблять подорожувати в казку. Ігрові моменти - один з засобів прищеплення інтересу до заняття, Ніна Іванівна урізноманітнює, подає в несподіваній казковій формі.

Дидактичні ігри, вправи допомагають дітям зрозуміти і засвоїти розділи програми.

Організовані нею заняття показують високий рівень вихователя, його професійну майстерність.
Відгук
завідуючого дошкільного навчального

закладу № 8 м. Ромни про роботу

вихователя Мусієнко Ніни Іванівни
Мусієнко Ніна Іванівна закінчила Сумський державний педагогічний інститут в 1986 році. Працює вихователем дошкільнопозакладу № 13 з 1979 року.

Мусієнко Ніна Іванівна добре знає основи дошкільної педагогіки і психології. Навчально-виховну роботу проводить на високому методичному рівні. Яскраві риси її педагогічної майстерності - вміння цікаво, дохідливо подати програмовий матеріал, невимушено спілкуватися з дітьми, постійно прищеплювати вихованцям інтерес до знань.

Багато уваги приділяє індивідуальному та диференційованому підходу у процесі навчання та виховання дошкільнят. В практику роботи впроваджує елементи методики М.Зайцева, метод ТРВЗ. Вивчили передовий педагогічний досвід на тему: «Особливості і значимість розвитку зв’язної мови для інтелекту дошкільника», який впроваджується в практику роботи дитсадка.

Веде творчу групу з народознавства, для батьків - засідання «сімейного клубу» на тему «Виховання дітей на засадах національної культури». Провела семінар-практикум на тему «Принципи розвитку мовлення та навчання дітей дошкільного віку рідної мови». Постійно працює над поповненням дидактичних ігор по навчанню дітей мислення та навчання дітей читання по методиці М.Зайцева.

Активний учасник педагогічних рад, семінарів, практикумів, методоб’єднань міста і дитсадка. Щороку проводить відкриті заняття для вихователів міста і дитсадка, та консультації для вихователів та батьків.
Завідувач : В.М. Слєпко

Опис змісту досвіду

З давніх-давен в класичній педагогіці, і в народній ,величезна роль відводилася слову, мовленню, як одному з найважливіших засобів розумового розвитку дитини, ознайомлення з навколишнім світом. З творами класичної педагогіки я знайомилася ще під час навчання в педагогічному училищі ім.. А. С. Макаренка. Пізніше це визначило мій вибір і тоді, коли я здобувала вищу освіту в Сумському педагогічному інституті на факультеті української мови та літератури.

Рідну мову люблю з дитинства. І велику роль у цьому відіграли забавлянки та колискові, казки та прислів'я, інші види народної творчості, які я чула протягом життя. Тож. закономірно, що працюючи вихователем у дитячому садку, темі «Мовленнєвий розвиток дитини» я приділяла найбільшу увагу. Мені хотілося, щоб мої вихованці теж полюбили рідну мову. Адже, мова для дитини - це ніжна мамина колискова, мудра батьківська порада, бабусина казочка, дідусева байка, стежина, з якої починається шлях у житті.

Мова кожного народу розвивається, допоки є її носії.

Багаторічний досвід роботи з дітьми, а я працюю в дитячому садку вже 33 роки, показав, що діти, які змалку навчились складати розповіді за картинами, з власного досвіду, вживати в своїй мові епітети, порівняння, загадки, підбирати антоніми та синоніми. будувати складні речення, значно краще навчаються у школі, ніж діти з обмеженим лексичним запасом. Вони більш невимушено спілкуються з однолітками, дорослими, більш незалежні та об'єктивні при обговоренні рішень, подій, при висловлюванні власної думки.

Якщо в попередні роки я приділяла увагу формуванню окремих мовленнєвих умінь та навичок, то на сучасному етапі головним завданням дошкільного дитинства є виховання мовної особистості, яка вільно і творчо застосовує мову в різних ситуаціях для реалізації власних мовленнєвих завдань.

Третій рік я працюю за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», реалізовуючи сім ліній розвитку.

Мовлення - основа всіх змістовних ліній Базової програми розвитку дитини дошкільного віку. Тому що мовленнєвий розвиток дітей важко обмежити рамками однієї змістової лінії, бо він навскрізно проходить через усю життєдіяльність дошкільників.

Продуктивною формою мовленнєвого розвитку є вільна і самостійна діяльність у спеціально організованому розвивальному середовищі. Таке мовне розвивальне середовище я створила у своїй групі, де надаю своїм вихованцям право вибору: коли, скільки часу, з ким діяти, грати, спілкуватися. Проявити різноманітні мовленнєві та творчі здібності допомагають якісна дитяча література, розвивальні ігри, сюжетно-рольові, театралізовані ігри, ігри-драматизації. Як показують спостереження, малята люблять переглядати яскраво ілюстровані книжки, вголос розповідати друзям знайомі казки та оповідання. За предметними картинками вчаться складати креативні розповіді, веселі речення-небилиці та загадки. Навчаю дітей використовуючи схеми, складати вірші, переказувати оповідання, казки, складати розповіді.

Для реалізації завдань різних ліній розвитку Базової програми «Я у світі» мені довелось підібрати відповідний матеріал з літератури, преси, використовуючи індивідуальний та диференційований підхід, організувати дослідницьку роботу з дітьми.

Досить часто використовую сюжетні картинки з обкладинки журналу «Джміль», які є багатофункціональними, спрямованими на різнобічний розвиток дитини, дають широке поле для творчості і малюкам, і педагогу, вони насичені, яскраві.

Досвід роботи показав, що народна казка стимулює мовленнєву діяльність дитини, збагачує її словами, взятими із усної народної творчості, спонукає творити самостійно. Наприклад, використовуючи персонажів відомих казок, діти придумують закінчення казки. Таким чином, наші діти створили бібліотечку саморобних ілюстрованих казок.

В своїй педагогічній діяльності я використовувала передові технології, надбання. Часто використовувала прийоми ТРВЗ, більшість занять проводила інтегровано, в нетрадиційній формі, залучала батьків до посильної участі. Так були проведені батьківські збори на тему: «Пісня колискова, ти стара, чи нова?», «Чи знаємо ми казки?» «Мова батьків - взірець для наслідування». Проводжу засідання «Сімейного клубу», для батьків на теми: «Виховання дітей на засадах національної культури», «Фольклорна творчість українців», «Народні традиції, звичаї та обряди», «Культ матері у вітчизняному іконописі».

Протягом років у Дні відкритих дверей та в інші дні, за бажанням, батьки були присутні на заняттях, мовних розвагах, вечорницях, народознавчих заходах, святі української мови, вечорі української пісні та інші.

А діти навчились говорити компліменти, ввічливо сперечатись та аргументувати свою думку, втішати, хвалити, робити зауваження, застереження, і в усьому цьому відчувалася жива, але ж красива літературна мова.

З перших днів роботи я взяла за правило в будь-якій ситуації - спілкуватися з дітьми, їх батьками лише літературною українською мовою. Приємно чути, коли вихованці теж намагаються говорити правильно, на рідній мові.

Чи не про це мріє кожен вихователь, кожен щирий українець?

Чи не про це мріяли наші поети, письменники ,своїми високохудожніми творами прищеплюючи любов до рідного слова багатьом поколінням?

Вважаю за доцільне поділитися своїм досвідом, виступаючи на семінарах, на педагогічних нарадах та засіданнях методичних формувань різних рівнів, проводити час від часу відкриті заняття з обраної теми для колег міста, працювати над розробками нових занять, заходів, які найефективніше сприяли б формуванню у дітей мовленнєвої компетентності.


  1. Розробки інтегрованих занять.

Тема: «Звукова культура мови»

Мета: Вчити дітей правильно вимовляти звук «Т» , піднімаючи широкий кінчик язика до піднебіння , ховаючи за верхні зуби. Вправляти в правильній вимові звуків (ш, ж, дж, р, в, ц) при звуконаслідуванні та в чистомовках. Закріпити знання дітей про осінь.

Розвивати мовний апарат дитини , м*язи язика, губ, фонематичний слух, мовне дихання , силу голосу . Виховувати організованість , любов до природи .

Хід заняття .

  • Діти , сьогодні ми з вами поїдемо в цікаву подорож до лісу. А їхати ми будемо на поїзді. Міша в нас буде машиністом , а ми вагончики. Спочатку обходчик перевірить колеса -тук -тук-тук (пояснюю , як вимовляти звук «Т»), потім поїзд випускає пару -ш- ш- ш, машиніст дає гудок -у-у-у-у-у і заспівали колеса свою пісеньку тук-тук-тук-тук (всі діти) .

Ось і приїхали ми до казкового лісу. Я відразу хочу вас попередити, що в цьому лісі багато незвичайного . Подивіться, як в ньому красиво !

  • Яка пора року в лісі ? (Осінь)

  • Чому ви думаєте , що осінь ?(листя пожовтіло , опало, не видно комах, метеликів, птахи не співають). А давайте згадаємо віршик про осінь :

Якщо на деревах листя облетіло,

Якщо в край далекий птахи полетіли.

Якщо небо хмуриться , дощик починається –

То ця пора року осінь називається.

Ось і в нашому лісі на деревах залишилось вже мало листочків. Це ж звичайно в ліс завітав листопад. Чому так говорять люди ? (Відповіді дітей ).

А ось подивіться : стоїть красень -дуб. Він сумує за минулими і сонячними днями і, розмахуючи гілками, рипить -тр-тр-тр (поговоримо з дубом) , а листочки ніби заспокоюють його, шепочуть ш-ш-ш. (допоможемо його заспокоїш ш-ш-ш-ш) (пояснюю ).

  • Ой, а що за звірок сидить на дубові? Правильно, це білочка. Мабуть , в неї десь недалечко дупло . Сидітиме білка в ньому і тільки чути буде на весь ліс трісь-трісь-трісь. Що вона робитиме ?

(Гризтиме горішки) .

А ну ж повторимо, як білочка гризтиме горішки. А ще ,діти, живе в цьому лісі старий вітрюган . Він буває і лагідний, а буває і сердитий . Коли він лагідний, спокійний, кажуть, повіває теплий вітерець, і чути -фу-фу-фу, коли хоче погуляти, кажуть, розходився вітер. І тільки чути в лісі, як шумлять дерева –ш –ш –ш –ш . А вже коли розсердиться , то це справжній вітрисько , він завиває і все живе в лісі тремтить -в-в-в-в . Ось який вітрюган у лісі, от розходився, майже всі листочки обтрусив (губи трубочкою , повіємо, немов вітерець).

Гра «Знайди листочок, який я назву» - берези, верби, клена .

А знайдіть дерево - як можна сказати лагідно (берізка, берізонька ) , а якби в лісі росли одні берези, як би його називали - березина, березовий гай.

А ще , діти, в цьому лісі живе старий ведмідь. Що він робить взимку? (Спить) . Правильно .Але якщо ненароком його розбудить , він дуже сердиться і що робить? (Ричить). Як же він ричить - р-р-р-р. А ось тут діти, влітку була галявина,росло багато квітів, і всі звірята ходили сюди гуляти. А ще на квітках сиділо багато бджіл і джмелів . Що вони робили? (Гули) .

Бджоли гули тихіше ж-ж-ж, а джмелі сильніше -дж-дж-дж. Уявимо, що сюди прилетіли бджоли і ви полетіли з ними ж-ж-ж-ж ,а тепер прилетіли джмелі: дж-дж-дж.

А ось подивіться , листя заплуталось в павутину . Хто ж тут жив влітку ? (Павук).

Складемо губки трубочкою і подмем на листя , може, розплутаєм.

А ще , діти, коли на деревах було багато листя , то ліс був темний. В ньому можна і заблукати. Так от дуже давно люди домовилися , коли заблукають , треба голосно гукати - ау-ау-ау. (Пояснюю як). І в кінці лісу почути -ау-ау-ау (говорять, що це луна).

А спробуємо і ми погукати, можливо, і в нашому лісі хто заблукав . Ніхто не заблукав . І в лісі тихо . Наче все завмерло . І птахів немає, невже всі відлетіли в теплі краї? Які ж птахи відлетіли?(ластівки , жайворонки, зозулі).

Кар-кар-кар-кар.

Ой, а хто ж це? А ну пошукаємо . Хто воно каркає?

(ворона).

  • От жартівниця , а ну поговоримо з вороною .

  • А ще кого ви бачите? (Синичку).

  • Як синичка промовляє?(Дзінь-дзінь).

Сумує синичка (вже скоро ближче до людей буде летіти, бо в лісі не стане їжі).

А звірят так і не видно .А я он щось помітила. Кошик , а в ньому дивні листочки . Все зрозуміло . Це, мабуть, вороня з сорокою рознесли по лісу звістку, що ми йдемо в ліс і всі звірята сховалися , а залишили нам ось свої фотографії.

О, так тут не лише фотографії, тут ще і знання. Зараз ми їх спробуємо відгадати. Діти, що перші відгадають, стануть казковими звірятами.

  1. Ніс як у свинки , та колючі шерстинки. (їжак)

  2. Хоч у нього й шуба є Та , як холод настає,

Він не їсть тоді ,не п*є,

І не ходить , не гуляє,

А у лігво спать лягає. (Ведмідь).

  1. Я маленький, я вухатий, попелястий, волохатий, я стрибаю, я тікаю , дуже куций хвостик маю. (Заєць)

  2. В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має. їй на місці не сидиться ,

Як зовуть її ? (Лисиця)

(Дарують фотографію і приймають до своєї сім’ї)

Ой, скільки в нас звіряток в лісі стало, а хочете , пограємо в гру з ведмедиком «У ведмедя у бору » .

Ну досить, ми ще пограємо , як повернемось до дитячого садка .

  • Діти, коли я прихожу в ліс , в мене завжди гарний настрій, і мені хочеться співати . Давайте разом заспіваєм .

Тра-ля-ля, тра-ля-ля

дуже гарна в нас земля.

Жу-жу-жу,

Я із дітками дружу.

Ку-ку-ку, ку-ку-ку,

Сидить пташка на суку .

Ра-ра-ра, ра-ра-ра,

Нам збиратися пора.

Діти сідають у поїзд і їдуть до дитячого садка.

Тема: Опис овочів

Програмовий зміст: Продовжувати навчати дітей описувати овочі, передавати їх якості і властивості, збагачувати словник дітей назвами осінніх явищ, систематизувати знання дітей про осінь. Вчити дітей підбирати означення до слів, синоніми, антоніми , закріплювати вміння дітей читати склади, слова Розвивати уважність, мислення. Виховувати доброзичливість , любов до природи.

Матеріал до заняття : ліс осінній, іграшковий зайчик, чарівний мішечок, овочі, кубики Зайцева, картини із зображенням диких тварин із серії «Осінь».

Хід заняття.

  • Діти, сьогодні ми з вами підемо у ліс до зайчика на День народження . Сорока-білобока принесла нам ось це запрошення .

  • Що беруть, коли ідуть на День народження?

  • Так, подарунки. І ось у цій чарівній торбинці подарунки зайчикові. То ж вирушаймо.

  • Подивіться, як красиво в лісі. Яка ж пора року тут панує? Звідки це видно?

  • Так. Жовта осінь тут ходила,

Жовте листя розгубила.

  • А які дерева бачимо тут?

  • Які дерева ще ви знаєте ?

  • Чи є у лісі пташки?

  • Які пташки відлетіли?

  • Чому ці птахи відлітають?

  • А де ж поділися комахи?

  • Які птахи залишаються зимувати?

  • Що вони будуть їсти зимою ?

  • Діти, зверніть увагу на те , як готується до зими білка?

  • Що вона припасає собі?

  • Як зимує ведмідь?

  • Як готується до зими зайчик?

  • Чиє в нього хатка?

  • Як зимує їжачок?

  • Дітки, зверніть увагу на те, що на деревах майже немає листочків.

Але їх багато біля дерев. Зараз ми пограємо в гру «З якого дерева листочок».

Психогімнастика.

  • Діти , уявіть себе маленькими листочками. «Я маленький листочок Я тріпочу на вітрі, гойдаюсь легенько на гілці». Та ось налетів змій - вітрюган і відірвав мене. Я кружляю у повітрі довго-довго. Коли я стомлюся, то сяду відпочити. (Діти виконують рухи відповідно до тексту)

  • Дітки, а ось і наш зайчик. Давайте Привітаємось з ним і познайомимось. (Читають на кубиках ім ’я зайчика - Кося.)

  • А тепер давайте прочитаємо зайчику свої імена. (Діти читають свої імена, викладені на кубиках.)

  • Ми принесли зайчику гостинці, а які - ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мої загадки.

  1. Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі. (Морква)

  2. Сидить баба на грядках вся закутана в хустинах. (Капуста)

  3. Сидить дід у землі, а борода на горі. (Буряк)

  • Подарунок зайчику дасть той, хто розповість про нього. Послухайте як я розказую про морквинку.

  • Це - морква. Це городня рослина, овоч. Вона довгаста, оранжевого кольору. Морква смачна, хрумка, солодка. З неї роблять салати та сік. Кладуть моркву також у суп і борщ. (Діти описують овочі, дарують їх зайчику.)

Фізкультхвилинка:

  • Стали струнко !

  • Руки в боки і поскакали як сороки, як сороки-білобоки.

  • А тепер як жабенята треба трішки пострибати.

  • Ква-ква-ква, ква-ква-ква,

  • Щоб спочила голова.

  • А у нашого зайчика Косі є ще друзі. Подивіться на цих зайченят - які вони гарні. Звати їх зайчик Ж і зайчик 3. їм теж дуже хочеться, щоб ми їх пригостили. У нашому лісовому магазині є морквинки, на яких написані літери ж і з . Морквинки, на яких склади з літерою ж подаруємо зайчику Ж

А з літерою з – зайчику З. (Діти беруть морквини і кладуть відповідно зайчикам).

  • Надворі вже скоро зима, а нашому зайчику так не хочеться лютих холодів. Він хоче пограти з нами.

Д/вправа «Осінь яка?» (Рання, тепла, холодна, дощова, сонячна, барвиста, золота, різнокольорова)

Д/гра «Що буває восени?» (Сонце, вітер, холод, тепло, дощ, туман, листопад)

Д/гра «Скажи навпаки».

Восени дні короткі, ночі довгі.

Огірок довгастий, а помідор - круглий.

У зайчика вуха довгі а в білочки - маленькі.

  • Діти, давайте пригадаємо вірші та прислів’я про осінь.

Підсумок заняття.

Тема: В гості до зайчика

Програмовий зміст: Спонукати дітей до спільної та самостійної діяльності; вправляти у називанні кольорів, форм, співвідносити їх. Вчити впізнавати овочі, фрукти, називати їх, закріпити уявлення про те, де ростуть овочі, де фрукти, робити узагальнення. Вчити підбирати означення до слів, утворювати нові слова за допомогою зменшувальних суфіксів. Продовжувати навчати дітей впізнавати диких тварин та їх малят за зовнішнім виглядом. Розвивати мову, мовне дихання; збагачувати словниковий запас дітей. Створити умови для домінування позитивного настрою. Виховувати бережне відношення до оточуючого, дружбу, взаємодопомогу.

Матеріал: Іграшковий ліс, будиночок зайчиків, колаж зимового лісу, картинки із зображенням диких тварин, їх малят.

Хід заняття

  • Діти, давайте привітаємося до гостей.

  • А куди ми з вами потрапили?

  • Які дерева у нашому лісі?

  • Якого кольору листочки?

  • Скільки високих ялинок?

  • А скільки низеньких?

  • Чим покриті листочки?

  • А якого кольору сніг?

  • Малята, а давайте з вами пограємо в таку гру:


«Сніг який?»


  • Білий чи зелений?

  • Гарячий чи холодний?

  • Важкий чи легенький?

  • Падає чи піднімається?

  • Стрибає чи кружляє?

  • Лежить чи повзе?

  • Іде чи крапає?

  • Отже, сніг який? (білий, легенький, пухнастий, холодний)

  • Що робить сніг? (падає, іде, кружляє, летить)

  • Ви. молодці малята, гарно відповідали, а наша чарівна хмаринка дарує вам сніжок.

Проводиться пальчикова гімнастика:

Раз, два, три, чотири –

Діточки сніжок зліпили.

Він кругленький і гладенький,

Але зовсім не смачненький.

Раз - підкинемо сніжок,

Два - кидок, іще разок.

Три - сніжок спіймаємо.

І його зламаємо.

  • Малята, коли люди, або звірята підуть по пухкому, м’якенькому сніжку, що залишать їх ніжки на ньому? (сліди)

  • Дітки, погляньте, тут дійсно чиїсь сліди.

  • Як ви гадаєте, чиї це сліди?

Сліди ведуть до хатинки. В хатинці зайчики, але вони чомусь сумні. Зайчата - бешкетники, коли мами не було вдома звалили з поличок всі запаси, які приготувала мама.

Давайте заспокоїмо зайчат, назвемо їх лагідно: зайченята, зайченятка і допоможемо їх скласти все на місця.

(На одну поличку діти викладають овочі, на іншу фрукти. Деяких дітей запитую форму, колір, підводжу до узагальнення овочі, фрукти).

  • Ой, які ж ви молодці малята, що допомогли зайчикам. Погладьте свої ручки, що вони такі вправні, погладьте свої голівки, що вони такі розумні. Наші зайчатка повеселіли, але щоб вони зовсім заспокоїлись, давайте з ними пограємось.

Гра «Зайчик сіренький сидить».

  • Дітки, ми грались, шуміли і до хатки позбігалось багато звірят.

  • Хто прийшов? Якого кольору?

  • А як називають тварин у казках?

  • Давайте їх роздивимось і друзів зайчиків запросимо у хатку, а ворогів розселимо у лісі.

А щоб їм не було сумно в лісі самим, знайдемо їхніх діток, які заблукали.

(Знаходять і називають дитинчат тварин).

- Дітки, налетів вітер - пустунець і розкидав картинки зайчиків.

  • Давайте допоможемо їм скласти картинки.

Дидактична гра «Склади картинку».

  • Малята, наші зайчата сьогодні були сумні, веселі, стрибали і ось фотограф зробив фотографії.

  • Що робить зайчик на цій фотографії?

  • А на цій?

Давайте знайдемо такі ж фотографії.

Зайчата дякують малятам і пригощають їх.

Тема: Допоможемо птахам

Програмовий зміст: Закріплювати знання дітей про ознаки зими та життя птахів взимку. Учити складати сюжетні розповіді за картиною. Збагатити словник дітей словами, що означають назви зимових явищ; учити добирати означення до слів, антоніми, утворювати речення із сполучником тому що. Використовувати на занятті елементи ТРВЗ. Розвивати мовне дихання, фонематичний слух. Виховувати любов до природи, бережливе відношення до птахів.

Підготовка до заняття: Спостереження за птахами, бесіди про життя зимуючих птахів, заучування прикмет, пов’язаних з птахами, віршів.

Хід заняття.

  1. Прийшла бабуся біла

  2. І білим стала шить,

І ще вона зуміла

Все білим снігом вкрить.

Принесла сніговії

Замкнула в лід ріку,

І лиш сніжинки білі

Кружляють у танку.

  • Про що ця загадка?

  • Яка пора року надворі?

  • По чому ви здогадались, що зима?

(Діти називають ознаки зими)

  • А давайте пограємо в гру «Зима яка?» (біла, холодна, люта, білосніжна, кришталева, срібна).

  • Діти, я вам трішки допоможу, буду говорити маленькі віршики, а ви будете домовляти:

а) Нам свої сніжинки ніжні,

Зима дарує білосніжні

б) Міста чистенькі, білі села

Зима і радісна й весела.

в) Мороз у літ озера кута

Зима тоді буває люта.

г) Вона буває і серйозна

суха і вітряна, и морозна.

д) А вранці іній, от обнова

Яка зима у нас казкова.

е) Гілок від інею не видно

Тоді вона, звичайно, срібна.

  • А що ж буває взимку? ( Мороз, сніг, вітер, хуртовина, метелиця, заметіль).

  • Діти, коли ви називаєте ці слова, мені навіть стає холодно.

  • А ви боїтеся зими?

  • Чому?

  • А як ви думаєте, кому страшна зима?

  • Так, діти, зима страшна звірям, а особливо пташкам. Коли у деяких тварин є своє житло, то у пташок немає нічого. То ж виживають самі сильні, загартовані.

  • Дітки, а ви б хотіли трішки побути пташками? Не страшно вам?

  • У мене є чарівна паличка, яку мені залишив Дід Мороз і поки надворі зима, я хочу нею почаклувати. Але при одній умові: ви повинні назвати мені зимуючих птахів.

(Діти називають мені зимуючих птахів)

  • Раз, два, три

  • Не боїмся ми зими.

Ви вже більше не малята,

А веселі пташенята.

  • А тепер, любі мої пташенята сідайте на гілочки. (Сідають на стільчики, які розставлені у вигляді дерева).

  • Ми вже говорили, що мороз, хуртовина - вороги птахів.

  • А хто ж друзі птахів?

  • Так, добрі, хороші дітки допомагають пташкам. І от сьогодні я отримала листа від таких дітей. А так, як ви читати не вмієте, то тут все намальовано, а ви повинні прочитати цього листа, тобто скласти розповідь. Допоможе вам ось ця схема. Давайте пригадаємо умовні позначки. (Діти пригадують, що означають малюнки на схемі і складають розповідь. Допомагаю дітям, якщо вони затрудняються складати розповідь).

  • Пташенята, доки ми розглядали картину, ви певне теж зголодніли. Давайте зараз всі дружно полетимо до годівнички.

Фізкультхвилинка:

Пташенята зголодніли

І до лісу полетіли,

Не глибоку, невеличку

Збудували годівничку.

Потім всі зерно клювали,

В годівниці танцювали

І втомились.

  • Я дивилась, як ви дружно дзьобали зерно у годівничці і згадала таку прикмету:

«Якщо горобці і синички дружно дзьобають біля годівниці — на мороз; якщо мало птахів - на потепління»

  • А які ви знаєте прикмети?

  • Поки ми тут розважались, згадували прикмети і справді випав сніжок. Але це непрості, а чарівні сніжиночки випали. Візьміть по одній сніжинці і давайте станемо в коло. Роздивіться уважно малюночки в сніжинках і скажіть буває так чи ні? (Проводиться дитяча гра «Чи буває так?»)

  • Ну що, пташенята, подобається вам у зимовому лісі?

  • А зима це добре чи погано? Чим добре? Чим погано?

  • Мені дуже сподобалось, як ви були пташенятами. Але час повертатися в групу, нас там, напевне, вже заждалися.

Раз, два, три,

Час до групи нам іти.

Ви вже більше не птахи,

А веселі дітлахи.

  • Ви були сьогодні пташенятами, відчули як важко зимувати пташкам. І давайте сьогодні з вами намалюємо їм ягідки горобини. (Показ виконання роботи).

  • Дітки, я дивлюсь, що ви гарно виконали завдання. Давайте віднесемо ягідки у годівничку. І можливо до годівнички прилетять пташки, які дуже люблять ці ягоди.

  • Які пташки люблять горобину? Давайте згадаємо вірш «Снігурі».

  • Що вам найбільше сподобалось на занятті?

  • А мені сподобалось, що ви були веселі, дружні, були гарними пташенятами. І я вірю, що ви будете справжніми друзями пташок.

Тема: Складання розповідей про тварин.
Програмовий зміст: Закріпити і уточнити знання дітей про ознаки зими, про життя диких тварин взимку. Вчити складати розповіді за картинами за зразком вихователя, використовуючи схему опису диких тварин. Збагачувати словник дітей словами, що означають назви зимових явищ, прислів’ями, віршами. Вчити утворювати споріднені слова, підбирати означення до слів, антоніми. Вчити імітувати рухи тварин, відображати мімікою емоції (сум, радість, печаль, здивування). Використовувати елементи ТРВЗ. Виховувати любов до тварин, бережливе відношення до тварин.

Підготовка до заняття: Розглядання картин про диких тварин, спостереження за зимовою природою, заучування віршів про зиму.

Хід заняття

Загадка:

Мірошниця біла-біла,

Беручка до свого діла,

сіє, віє, січе, меле

Та по землі муху стеле.

  • Хто ця мірошниця?

  • Що вона сіє? Що вона меле? Що по землі стеле?

  • Так, це ж зима. І скрізь вона сіє сніг. Яке гарне слово - зима.

  • А ви любите зиму?

  • А чим вам подобається зима?

Дидактична вправа «Скажи красиво про зиму».

  • А чим зима не подобається?

  • Діти, зима закінчується, настав останній місяць зими.

  • Як він називається?

  • Так, лютий. То ж давайте вивчемо прислів’я про лютий:

«Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур»

  • А тепер даавйте пригадаємо вірші про зиму. Діти, в цих віршах багато говориться про сніг. Давайте від слова сніг утворимо нові слова.

(Сніжок, сніжинка, снігурка, сніговий, сніжний, сніговик)

  • А тепер пограємо в гру

Що буває взимку (Читаю цілі речення, а діти повторюють лише те, що підходить до зими):

Цвітуть квіти, падає сніг.

Падає жовте листя, у повітрі летять сніжинки.

Поля і ліси вкриті снігом, у лісі ростуть гриби.

Хлопчики спускаються з гірки на санчатах, дівчатка збирають квіти.

Діти повісили годівниці, птахи в ’ють гнізда.

Пече сонце, пече мороз.

  • Діти, а зараз ми з вами вирушимо у незвичайну подорож. Стаємо на лижі і відправляємось. (Діти імітують ходьбу на лижах)

  • Зупинились, закрийте очі і уявіть, що ви в зимовому лісі. Навкруги глибокий сніг. Він лежить на землі, на деревах, на кущах.

  • А тепер давайте назвемо багато зимових слів.

(Сніг, зима, заметіль, завірюха, хуртовина, холод, лід, мороз, снігуронька, сани, лижі, ковзани).

  • Діти, ви стільки слів сказали про зиму, а як ви думаєте, чи добре взимку тваринам? Чому?

  • Так, їм дуже важко зимувати, немає їжі, дуже холодно.

  • А ось на нашій галавині лісові мешканці. Давайте роздивимося, як вони зимують.

На першій картині зайчики.

  • Де сидять зайчики?

  • А чиї це сліди біля стіжка?

  • Якого кольору шубка в зайчика?

Зразок розповіді вихователя:

  • На картині зображена зима. Навкруги все покрите білим пухнастим снігом. Сніг лежить на деревах, кущах, на стіжку сіна. До сіна прийшли зайчики. Біля стіжка багато слідів, сюди прибігає багато зайців, щоб поласувати сінцем. У зайчика біла шубка, довгі вуха, куций хвіст. Передні ноги коротші від задніх, тому зайчик дуже швидко бігає. Любить їсти моркву, капусту, буряки, сіно. Дуже великий боягуз.

Розповідь дитини про зайця.

  • Діти, а зайчик корисна тварина?

  • А яку шкоду він приносить?

Розповіді дітей про ведмедя, білочку, лисицю (Під час розповіді користуються схемою опису диких тварин). Запитую, чим подобаються тварини, чим не подобаються.
Фізкультхвилинка.

(Імітація рухів зайчика, лисички, ведмедя)
Вправа: «Відобрази мімікою».

(Діти відображають мімікою сум, радість, здивування, злість, доброту)
Гра «Скажи навпаки»

Ведмідь великий, а зайчик маленький.

Вовк злий, а зайчик добрий.

Ялинка висока, а кущ низький.

Сумний - веселий.

Білий-чорний..

Солодкий - гіркий.
Гра «Хорошо - погано»

Ведмідь дуже сильний - це хорошо чи погано?

Ведмідь любе ягоди, мед.

Ведмідь руйнує бджолині гнізда.

Ведмідь ламає кущі.
Гра «Що було б, якби ведмідь прокинувся?»

  • А тепер повертаємося у групу і намалюємо зиму за допомогою знаків. (Показую знаки, які означають сніг, дерево, тварин, лижі, кущ, сніжинку і діти малюють малюнок)

  • Діти, що вам сьогодні найбільше сподобалось на занятті?

  • А мені сподобались ви. Ви були слухняні, дружні під час подорожі в ліс, склали хороші розповіді про тварин. А ще у вас красиві роботи.


Тема: Праця дорослих навесні.

Програмовий зміст: Показати дітям красу ранньої весни, викликати бажання розуміти та уточнити знання про ознаки весни.

Поширювати знання дітей про роботу дорослих навесні, розвивати пізнавальний інтерес до праці дорослих.

Вправляти дітей в утворені складнопідрядних речень, збагачувати словник прикметниками, прислівниками, учити добирати синоніми до слів. Розвивати інтонаційну виразність мови.

Виховувати бажання брати посильну участь у праці, дбайливе ставлення до її результатів, любов до природи, бажання охороняти її.

Матеріал: Ілюстрації до теми: „Праця дорослих в різні пори року, предметні картинки із зображенням різниз інструментів, кружечки (червоного, зеленого, жовтогарячого, коричневого, фіолетового кольору), картки із контурами овочів, конверт з такими ж овочами з кольорового картону.



  • Здрастуйте, гості добрі, ті, хто прийшов до нас. Наші діти раді бачити всіх вас. (Вітаємося з гостями).

  • Я думаю, що нашим гостям теж приємно привітатись до вас: і розумних, і веселих, і яснооких.

А ще про одну веселу яснооку особу я знаю загадку:

І весела, й яснолиця

Дивна в сонечка сестриця.

Роботящу вдачу має

Землю зелом засіває.

Заквітчає яр і поле,

Принесе в ліси обнову,

Відгадали хто вона?

Ну звичайно, це (Весна)


  • А до нас вона вже завітала?

  • Як ви можете довести, що прийшла весна?

Якби тут була Весна, вона б хотіла взяти у вас інтев”ю.

(Проводиться інтерактивна гра „Мікрофон”)

Я думаю настала весна тому що сонечко світить яскравіше.

Весна настала тому що сніг розтав, і т.д.

  • А тепер пограємо в гру «Який, яка, яке»

Весна яка?- сонячна, тепла, прекрасна, ясна, зелена, квітуча і т.д.

Сонечко яке?- лагідне, тепле, привітне, кругле, жовте.

  • Діти ви мене і всіх присутніх переконали, що прийшла весна. Але ніхто не бачив, як саме вона приходить.

  • Як же це відчувається, як ви гадаєте? ( Прилетіла на крилах, приніс свіжий вітер).

  • А які пташки повертаються весною? (шпаки, граки, журавлі, дикі гуси, ластівки, лелеки, зозулі, солов’ї).

  • Діти, а сьогодні я чула зранку таке: сидів шпак на гілочці і співав:

«Весна трудом красна»

  • А як по іншому називають труд? - (праця, робота, діяльність).

Потрапила весна в ліс, яку роботу вона там виконала? (розтопила сніг, розбудила тварин, дерева, заквітчала землю первоцвітами).

  • А якими ж ? ( проліски, підсніжник, первоцвіт, мати - й - мачуха, медуниця, гусяча цибулька, ряст, сон- трава, фіалка, конвалія).

  • Діти, весна подзвонила мені по телефону і сказала:

Я у лісі працювала,

А у місті не прибрала.

-Як же Весна може прибрати у місті, яку роботу виконати? (Прибрати землю, скопати грядки, посадити рослини, зробити наше місто красивим).

  • Діти, я знаю, що ви всі любите трудитись і в дитячому садочку, і вдома.

  • А хочете побути сьогодні маленькими городниками?

Сонце землю розбудило

І розтав навкруги сніг.

Нас воно перетворило

На городників малих.

(Сідають за столи.)

-Хто такі городники? (люди які люблять працювати на землі, копати, садити рослини, доглядати за ними, милуватися вирощеним урожаєм.)

Кожен городник знає, що росте у нього на городі. От ми з вами зараз і погроєма в гру „Що росте на городі”.

На столі у вас маленькі грядки. Знайдіть місце для кожного овоча.

(На столі картки з обведеними контурами овочів, конверт з такими ж овочами, вирізаними з кольорового картону).

  • А тепер я вас запрошую у магазин городного інвентаря. Цей магазин не звичайний, а чарівний.

Я - продавець, ви - покупці. Продавати буду не за гроші, а тим, хто правильно відповість навіщо цей інструмент.

Наприклад:

-Я хочу придбати лопату, щоб скопати грядку.

- Мені потрібно відро, щоб носити воду на город.

Молодці дітки Ви правильно вмієте вибирати інвентар і тепер ми пограємо в гру «Городник».

На город ми йшли, йшли.

Грабельки з лопатами несли?

Як несли? Ось так.

Потім землю ми копали.

Як копали? Ось так.

Грабельками загрібали. Ось так

Потомились ручки, ніжки В

ідпочинемо ми трішки.

(Діти зручно сідають на килимку).

-Діти, роздивіться уважно картинку і скажіть, що роблять дорослі і в яку пору року це відбувається? Навесні, влітку, восени?

-Саме восени найбільше достигає овочів і ви можете побачити, якого вони кольору. Ось зараз ми і пригадаємо це, граючи в гру. «Якого кольору овоч» (Показую кольоровий кружок, а діти називають овочі відповідного кольору.)
Дослідницька робота.

Всі овочі ростуть в землі.

Про це малята наші знають.

На вас, дослідники малі

Цікаві досліди чекають.
- Діти всі добре знають:

Перед тим як щось садити

Треба грунт нам дослідити

На столі три пробірки: із землею, глиною, камінцями.

Перш, ніж щось садити, треба грунт зволожити, розпушити.

Давайте почнемо з камінців , бо кажуть: міцний, як камінь. Може і наші рослини будуть міцні. Давайте патичком попробуємо, легко він заходить у камінець? Ні.

  • А як вода крізь нього проходить?

Годиться це для рослини? Ні.

Попробуємо глину (тверда теж, вода зовсім не проходить).

А тепер чорнозем. (Грунт пухкий, вода зволожила рівномірно).

- Який найкращий грунт для посадки рослин? - Чорнозем.

От сьогодні ми з вами посадимо в ці ящики цибулю.

Загадка: Сидить Марушка

В семи кожушках.

Хто її роздягає,

Той сльози проливає.

Я вам буду допомагати.

Допомагаю дітям, примовляючи: Рости цибулинко, зелененька і смачненька, діткам до обіду.

  • А ще ми посадимо квіти, бо квіти завжди прикрашають оселі.

  • Куди поставимо наші ящички? (на світло, тепло)

  • Що будемо робити? (поливати).

  • Чи сподобалося вам бути городниками?

  • Чого нового навчились?

  • Я сподіваюсь, що цієї весни ви будете своїм мамам найкращими помічниками.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал