«відповідальність за порушення виборчого законодавства»



Скачати 63.69 Kb.
Дата конвертації14.07.2017
Розмір63.69 Kb.
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

ГОЛОВНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У ХМЕЛЬНИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ

ЯРМОЛИНЕЦЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ


ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

НА ТЕМУ:


«ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА»

Підготовлено головним

спеціалістом районного

управління юстиції


Схваленого на оперативній

нараді Ярмолинецького

районного управління

юстиції


«20»___10_____2015р.

смт. Ярмолинці

2015

Відповідальність за порушення виборчого законодавства

Відповідно до положень Конституції України – народ України це єдине джерело влади в Україні, що має безумовне і пріоритетне право на її здійснення безпосередньо через органи місцевого самоврядування, і органи державної влади. Однією із основних форм безпосередньої демократії, за допомогою якої реалізується волевиявлення народу, є вибори.

Закріплене статтею 38 Конституції України право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування охороняється українським законодавством, а винні у його порушенні притягаються до відповідного виду юридичної відповідальності. Адже згідно статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

В українському суспільстві, що оновлюється, постійно зростає значення виборів. Разом з цим, окремі сили намагаються знаходити нові шляхи для спотворення народного волевиявлення. Ці фактори підвищують вимоги до механізму юридичної відповідальності за порушення виборчого законодавства.

Чинне законодавство України стимулює дотримання виборчих прав шляхом встановлення відповідальності за їх порушення. 14 липня 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про місцеві вибори», що набрав чинності 8 серпня 2015 року. Звертаючись до норм цього Закону, зустрічаємо невід’ємну частину виборчого законодавства – відповідальність за його порушення. Особи, винні в порушенні законодавства про місцеві вибори, притягуються до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності у порядку, встановленому законом (стаття 100 Закону України «Про місцеві вибори»).

Хто може бути притягнутий до відповідальності за порушення виборчого законодавства?

За порушення виборчого законодавства можуть бути притягнуті до відповідальності такі особи:



  • члени виборчої комісії;

  • посадова особа, на яку законом покладено такий обов'язок;

  • посадова (службова) особа, на яку законом покладено такий обов'язок;

  • власник, посадова або службова особа, творчі працівники засобів масової інформації;

  • будь-яка фізична особа (громадяни);

  • посадові особи;

  • власник (володар, користувач) будинку, (приміщення);

  • посадова особа, підприємств-розповсюджувачів реклами;

  • посадові особи територіальної виборчої комісії;

  • голова виборчої комісії або особа, яка відповідно до закону виконує його обов′язки;

  • посадова особа (установи, підприємства, організації) або фізична особа – підприємець;

  • посадові особи виборчої комісії або засобів масової інформації.

Які підстави притягнення до кримінальної відповідальності за порушення виборчого законодавства?

Зокрема, кримінально-караними злочинами у сфері виборчих прав і свобод людини і громадянина є:



  • перешкоджання здійсненню виборчого права або права брати участь у референдумі, роботі виборчої комісії або комісії з референдуму чи діяльності офіційного спостерігача (стаття 157 КК України);

  • надання неправдивих відомостей до органу ведення Державного реєстру виборців або фальсифікація виборчих документів, документів референдуму, підсумків голосування або відомостей Державного реєстру виборців (стаття 158 КК України);

  • незаконне використання виборчого бюлетеня, бюлетеня для голосування на референдумі, голосування виборцем, учасником референдуму більше ніж один раз (стаття 1581 КК України);

  • незаконне знищення виборчої документації або документів референдуму (стаття 1582 КК України);

  • порушення таємниці голосування (стаття 159 КК України);

  • порушення порядку фінансування політичної партії, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського або місцевого референдуму (стаття 1591 КК України);

  • підкуп виборця, учасника референдуму (стаття 160 КК України).

Які підстави притягнення до адміністративної відповідальності за порушення виборчого законодавства?

Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення, містяться у Кодексі України про адміністративні правопорушення:



  • порушення порядку ведення Державного реєстру виборців, порядку подання відомостей про виборців до органів Державного реєстру виборців, виборчих комісій, порядку складання та подання списків виборців, списків громадян України, які мають право брати участь у референдумі, та використання таких списків (стаття 2127 КУпАП);

  • порушення права громадянина на ознайомлення з відомостями Державного реєстру виборців, зі списком виборців, списком громадян, які мають право брати участь у референдумі (стаття 2128 КУпАП);

  • порушення порядку ведення передвиборної агітації, агітації під час підготовки і проведення референдуму з використанням засобів масової інформації та порядку участі в інформаційному забезпеченні виборів (стаття 2129 КУпАП);

  • порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму (стаття 21210 КУпАП);

  • ненадання можливості оприлюднити відповідь щодо інформації, поширеної стосовно суб'єкта виборчого процесу (стаття 21211 КУпАП);

  • порушення права на користування приміщеннями під час виборчої кампанії (стаття 21212 КУпАП);

  • виготовлення або розповсюдження друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск (стаття 21213 КУпАП);

  • порушення порядку розміщення агітаційних матеріалів чи політичної реклами або розміщення їх у заборонених законом місцях (стаття 21214 КУпАП);

  • порушення порядку надання або отримання внеску на підтримку політичної партії, порушення порядку надання або отримання державного фінансування статутної діяльності політичної партії, порушення порядку надання або отримання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення передвиборної агітації або агітації з всеукраїнського або місцевого референдуму(стаття 21215 КУпАП);

  • замовлення або виготовлення виборчих бюлетенів понад встановлену кількість (стаття 21216 КУпАП);

  • ненадання копії виборчого протоколу (стаття 21217 КУпАП);

  • невиконання рішення виборчої комісії, комісії з референдуму (стаття 21218 КУпАП);

  • відмова у звільненні члена виборчої комісії від виконання виробничих чи службових обов'язків або його безпідставне звільнення з роботи (стаття 21219 КУпАП)

  • порушення порядку опублікування документів, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів, референдуму (стаття 21220 КУпАП).

Які існують інші види відповідальності за порушення виборчого законодавства?

Законодавство України також містить інші види відповідальності за правопорушення у ході виборчого процесу:



  • конституційно-правова. Конституційно-правова відповідальність передбачає накладення виборчими комісіями санкції у формі: попередження кандидатам, відмови їм у реєстрації, скасування рішення про реєстрацію кандидатів. Також конституційно-правовими санкціями є визнання голосування і виборів недійсними, припинення діяльності груп, що ініціюють референдум. До самих виборчих органів та їх представників можуть бути застосовані такі санкції, як дострокове припинення повноважень виборчої комісії або її члена;

  • дисциплінарна. До дисциплінарної відповідальності у встановленому порядку притягуються члени виборчих органів, інші посадові особи, якщо в їх протиправних діяннях, так чи інакше пов'язаних з виборчим процесом, відсутній склад адміністративно-, або кримінально-карних правопорушень (наприклад, вчинок, який порочить держслужбовця або дискредитує орган публічної влади);

  • цивільно-правова. Цивільно-правова відповідальність за вчинені порушення під час виборчого процесу полягає у відшкодуванні матеріальної та моральної шкоди і може застосовуватися як додатковий вид відповідальності одночасно з іншими видами.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал