Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень. Культура мовлення. Інтонування розділових, питальних, спонукальних, а також окличних речень у вивчених стилях мовлення



Скачати 69.28 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір69.28 Kb.
ТипУрок

Урок 19

Тема: Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень. Культура мовлення. Інтонування розділових, питальних, спонукальних, а також окличних речень у вивчених стилях мовлення. Синонімічність простих речень різних видів 


Мета та цілепокладання: 

навчальна: поглибити та розвинути знання учнів про види речень за метою висловлювання, закріпити навички постановки розділових знаків у кінці речень; 

розвивальна: розвивати вміння виразно читати

виховна: виховувати естетичні смаки на мовному матеріалі, любов до рідної мови

Очікувані результати: Очікування учнів «Я зможу»….


Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, пунктуація, стилістика. Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.


















ПЕРЕБІГ УРОКУ


на урок

  • Створення позитивного настрою та установка на емоційно-ціннісне ставлення до праці

  • Продемонструйте свій настрій за допомогою кольорових смайликів і психологічну готовність на початку уроку :

  • зелений колір символізує робочий настрій, зібраність та організованість, бажання працювати,

  • червоний – незібраність, відсутність навчального приладдя,

  • жовтий -певні проблеми зі здоров'ям, відсутність настрою на урок

  • Вчитель констатує готовність учнів до уроку та пропонує перебороти небажання, лінь за допомогою пам’ятки-навіювання та формули успішного навчання від ______________________(Ім’я по батькові вчителя):

  • Я

  • Розумна, творча особистість

  • Я

  • Вчуся, бо хочу знати рідну мову

  • Навіювання успіху: заплющіть очі і про себе промовте:

  • «Я все знаю, все вмію, все зможу»

  • Тому розпочинаємо активно співпрацювати.

  • Сьогодні ви будете крокувати сходинками успіху, а в кінці уроку визначите та оціните рівень своїх навчальних досягнень

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=8c949102dcf89d7b7c34b1994d264e12-92-144&n=21

ІІ.Етап актуалізації умінь та навичок. Актуалізуймося за темою попереднього уроку

Бліц –опитування «Так, ні» з теми попереднього уроку

Погодьтесь або заперечте твердження, доповніть своїм коментарем.
1.Речення – це одиниця спілкування та засіб вираження думки.

2. Головні члени речення (підмет і присудок )становлять словосполучення –Ні

3.Продовжіть твердження :Граматична основа речення –це…..

4. Інтонація вказує на початок і кінець речення в усному мовленні.

5.Вмотивуйте істинність твердження: у реченні Українці люблять свій рідний край підмет виражений займенником. Перебудуйте речення, що підмет був виражений займенником. Ні

6. Речення У рідному краї і серце співає односкладне Ні

Як визначити речення за будовою ?Що містить речення: повідомлення, наказ чи питання?

Джерело інформації –підручник с.59


Самооцінка. Позначте свій рух на сходинках успішності
ІІІ . Етап мотивації навчально-пізнавальної діяльності .

1.Мовне спостереження

►  Виразно прочитайте уривок із вірша Софійки Когут.Яка його основна думка? Проспостерігаймо, які розділові знаки стоять у кінці речень? Давайте визначимо кількість речень в строфі.

 В шелесті калини, 
В шумі хвиль Дніпрових
В душах незрадливих 
Виплекана мова.
Горда і ласкава, 
Зраджена й забута, 
Ти чужою стала 
Кобзаревим внукам.
Якже їх назвати? 
Підкажи те слово! 
Ти ж така багата
Рідна наша мово!

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Отже , сьогодні ми з вами й спробуємо поглибити знання про речення , з’ясувати , яким воно буває за метою висловлювання

1.Очікування учнів.

-Яких результатів очікуємо від сьогоднішнього уроку(Учні формулюють очікувані результати з допомогою слів –опор)

Я зможу навчитися розрізняти види речень за метою висловлювання;

Вживати розділові знаки в кінці речень

Мета: □ навчальна: поглибити та розвинути знання учнів про види речень за метою висловлювання, закріпити навички постановки розділових знаків у кінці речень; а розвивальна: розвивати вміння виразно читати; виховна:

виховувати естетичні смаки на мовному матеріалі

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником ДІ –С.97

►  Прочитайте теоретичні відомості, розміщені в підручнику. З яким видом речення за метою висловлювання ми сьогодні ще не працювали?

1.Складання і озвучення УЛСО

Речення


Розповідні питальні спонукальні

Повідомлення ? наказ прохання пораду

Розповідна-оклична
2. Робота з таблицею с.64: осмислення матеріалу .Робота над інтонуванням речень.

3Закріплення знань та навичок.

1.Визначення видів речень за м етою висловлювання, формування навичок правильного інтонування речень Впр.99 (усно)

1.2. Розподільне письмо. Записати по одному виду речення в зошити.

1-в -1-3 речення

2-в 4-6 речення

2.Диктант-заміна

 Замініть питальні речення на спонукальні. Запишіть їх. Підкресліть граматичну основу.

1.Хто виконав своєчасно завдання? 2. Чи допомагаєш ти дома рідним? 3. Чи розробив ти режим підготовки уроків?

3. Аналітичне спостереження

Прочитайте текст у ролях. До якого стилю він відноситься? Визначте види речень за метою висловлювання. Прочитайте окличні речення. Поясніть розділові знаки в кінці речень.

-У вашій домашній бібліотеці є «Кобзар»?

Є.

-Хто цю книжку найчастіше читає із членів вашої сім’ї?



- Моя бабуся.

«КОБЗАР»


Мартин кинувся до діда:

— Дідусю!

—  Чого тобі?

—  Пошийте мені постоли!

—  Чому це такий поспіх?! — здивувався дід.

— Я завтра до школи йду! Мені вчителька книжку дала — «Кобзар»!

—  Вигадуєш! Цю книжку пани давно спалили.

—  Ій-бо, правда.

Мартин розгорнув книжку і подав її дідові. Той кинув шкіру під лаву, витер об штани руки. Узяв книжку обома руками, підніс до старечих вуст і поцілував. Підвів голову, з очей його полилися сльози.

Мартин завмер. Він уперше бачить, як дід плаче.

— Давним-давно,— заговорив тихо дідусь,— ще коли я втік у бессарабські степи під панщини, думав, що стріну його (Шевченка), сердешного. А люди сказали, що піймали його жандарми і в солдати віддали (К. Гриб).
4.Формулювання висновків: питальні речення найчастіше вживаються в діалогах.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Бліц-опитування з теми

- Які ви знаєте види речень за метою висловлювання? Наведіть приклади.Що містить розповідне, питальне, спонукальне речення?

- Які розділові знаки ставимо в кінці таких речень? Як види речень зв'язані зі стилями мовлення?

-За допомогою яких слів найчастіше виражаються питання?

-Де вживають питальні речення?Як називається запитання, не розраховане на відповідь?

VII. Рефлексія

1.Коло думок «Чи справдились ваші очікування?»

2. Самооцінювання .Визначення рівня досягнень учнів на уроці. Позначте на драбинці успішності ваш рівень засвоєння теми уроку

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=8c949102dcf89d7b7c34b1994d264e12-92-144&n=21
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

►  Виконайте вправу за підручником.

 Підберіть текст, у якому б зустрічались усі види речень за метою висловлювання і окличні речення.

Користуючись спонукальними реченнями, дайте поради та рекомендації один одному.


Оцініть свій настрій в кінці уроку
Задоволення від уроку
Незадоволення





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал