Відділ освіти Віньковецької райдержадміністрації методичний центр Пирогівської зош І-ІІ ступенів



Скачати 359.55 Kb.
Дата конвертації07.01.2017
Розмір359.55 Kb.
Відділ освіти Віньковецької райдержадміністрації

методичний центр Пирогівської ЗОШ І-ІІ ступенів

Писаренко Марія Іванівна

вчитель початкових класів

Віньківці

-2011р.-

В даному посібнику зібрані дидактичні ігри, які можна використовувати на роках математики в початкових класах під час вивчення найбільшої із тем яка вивчається в третьому класі: «табличне множення та ділення».
Рекомендовано учням та вчителям початкових класів.




Рецензент:



Дурдас Г.І. методист початкових класів

Віньковецького райметодкабінету


Писаренко М.І.

Дидактичні ігри на уроках математики – Віньківці,

2011.-37с

Зміст

І.Вступ

ІІ. Дидактичні ігри

  1. ГРА «ДОПОМОЖИ БІЛОЧЦІ ЗІБРАТИ ГРИБИ»

  2. ГРА «КМІТЛИВЕ ОКО»

  3. ГРА «ПОЛАТАЙ ДІРКИ»

  4. ГРА «РЯД – ПЕРЕМОЖЕЦЬ»

  5. ГРА «СКЛАДИ ПРИКЛАД»

  6. ГРА «САДІВНИКИ»

  7. ГРА «МАТЕМАТИЧНИЙ ЦИФЕРБЛАТ»

  8. ГРА «ПОДАРУНКИ»

  9. «МАТЕМАТИЧНЕ ДОМІНО»

  10. «У КОГО БІЛЬШЕ ФІГУР?»

  11. ГРА «ХЛОПЧИКИ – ДІВЧАТКА»

  12. ГРА «ПО ЗАМЕТАХ»

  13. ГРА «ЛІСОВІ ДЗВІНОЧКИ»

  14. ГРА «ВЛУЧНІ СТРІЛЬЦІ»

  15. ГРА «МОВЧАНКА»

  16. ГРА «ВІДНЕСИ МЕД У СВІЙ ВУЛИК»

  17. ГРА «ЗНАЙДИ місце приземлення»

  18. ГРА «ЕСТАФЕТА»

  19. ГРА «УВАГА!ТАБЛИЦЯ!»

  20. ГРА «ЛІСОВА ШКОЛА»

  21. ГРА «ЛІСОВА ЯЛИНКА»

  22. ГРА «ЗНАЙДИ СВОЄ ДЕРЕВО»

  23. ГРА «ЗВАРИМО БОРЩИК»

  24. ГРА «ЗНАЙДИ КОРОТШИЙ ШЛЯХ»

  25. ГРА «ЗІРВИ ОГІРОК»

  26. ГРА «ПЕРЕВІР СЕБЕ»

  27. ГРА «НЕ ЗІБ'ЮСЬ!»

  28. ГРА «ЗАБИЙ М’ЯЧ У СІТКУ СУПЕРНИКА»

  29. ГРА «ХТО СКЛАДЕ ДЛЯ РОБІНА – БОБІНА БАГАТШЕ МЕНЮ»

  30. ГРА «МЕРТВА ПЕТЛЯ»

  31. ГРА «ЛИСТОНОШІ»

ІІІ. Висновок

IV. Список використаної літератури

V. Додаток
І. Вступ

Математика в початкових класах .має як практичне, так і навчально-пізнавальне значення. Математичні знання, набуті в початкових класах, потрібні в повсякденному житті, під час вивчення інших дисциплін, для розуміння повідомлень засобів масової інформації. Істотним на початковому етапі є оволодіння обчислювальними уміннями і навичками.

В 3 класі чотирирічної початкової школи найбільше часу за програмою відводиться на вивчення теми «Табличне множення і ділення». Поряд з відомими прийомами, які рекомендуються в методичній літературі для вивчення табличних випадків множення і ділення я використовуємо ігрові прийоми. Математичні ігри допомагають швидко вивчити і закріпити знання таблиці множення, засвоїти відповідні випадки ділення.

Гра активізує увагу дітей до вивченого матеріалу, викликає бажання не тільки брати участь у грі, але й перемагати, а це вселяє впевненість у свої сили, сприяє розвитку кмітливості.

Відповідно до навчально-виховних завдань виготовляємо наочні посібники, намічаємо прийоми і способи, які б пов’язували програмовий матеріал з грою, визначаю ступінь власної участі в ній, щоб розширювалося поле самостійної ігрової діяльності дітей. Потрібно навчати їх правильному спілкуванню, дотримання правил. Особливо це необхідно для успішного проведення змагань, конкурсів, коли учням доводиться співвідносити свої дії з діями інших, щоб досягти спільних результатів, у яких зацікавлена вся команда.

Щоб та сама гра не набридала, через певний час вносимо в неї деякі зміни, ускладнюємо завдання, враховуючи засвоєний матеріал, індивідуальні особливості учнів класу.

Ось деякі приклади простих ігор, які дозволяють міцно засвоїти таблицю множення і ділення.

ГРА «ДОПОМОЖИ БІЛОЧЦІ ЗІБРАТИ ГРИБИ»




На гіллячках, на тоненьких,

Поки день ще не погас,

Сироїжки та опеньки

Білка сушить про запас.




Учитель звертається до дітей з пропозицією допомогти білочці відібрати найсмачніші гриби.

На грибах записані приклади на множення та ділення. Смачними будуть ті, відповідь яких менша за число 27.

ГРА «КМІТЛИВЕ ОКО»

Учні поділені на дві команди. З кожної виходить по 5 учнів. їм роздають картки з цифрами ї знаками дій. За сигналом діти складають приклади на множення (наприклад: 3х 7 — 21; 2х 6 — 12; 4х 5 — 20).

Потім учитель пропонує з цими числами утворити інші приклади на множення (7x3= 21; 6x2 = 12; 5x4 = 20). У кожній команді один з її членів записує складені вирази на дошці. Порівнюючи пари виразів, діти повторюють переставний закон множення. Виграє та команда, яка складе більше прикладів за відведений час і сформулює переставний закон множення.
ГРА «ПОЛАТАЙ ДІРКИ»

На підлозі мишка

Підібрала книжку.

Сторінки гортала,

До дірок читала,

Учитель говорить, що треба полатати сторінки книжки з математики.


Зх =21 6х =18

2х =12 5х =20

4х =16 4х =24
Гру можна організувати як змагання між рядами.
ГРА «МАГАЗИН»

На поличках виставлені різні іграшки. Замість таблички з ціною записаний на картці приклад. Ціни стануть відомі тоді, коли діти-покупці «купуючи» іграшку, розв'яжуть записаний під нею приклад.

ГРА «РЯД – ПЕРЕМОЖЕЦЬ»

Школярі вибирають із кожного ряду по два учні. Вибрані учні стоять напроти свого ряду, а інші учні швидко по порядку, як сидять, задають їм приклади на множення і ділення. Підраховуємо, хто розв'язав правильно більше прикладів. При підведенні підсумків ряд-переможець піднімається, клас дружно скандує «Молодці!» і плескає в долоні.

ГРА «СКЛАДИ ПРИКЛАД»

Кожен ряд вибирає собі вид транспорту, на якому буде подорожувати. Під малюнками з вибраним видом транспорту записані числа.

За сигналом вчителя учні кожного ряду з початку ряду по порядку виходять до дошки і пишуть приклади до даної відповіді. Перемагає той ряд, який швидко і правильно запише приклади.

ГРА «САДІВНИКИ»

На листку паперу намальована яблуня, До неї прикріплені червоні яблука, на зворотному боці яких записані приклади. До дошки виходять три учні. Вони зривають яблука і швидко записують приклади.

Ось так яблука – повні соку солодкого,

Руку простягніть і яблуко зірвіть.

Став вітер гілку гойдати,

І важко яблуко дістати.

Та яблучка ці не прості,

На них цифри золоті.

Швидко яблучко зірвіть,

Вправно приклад розв'яжіть,

Хто більше встиг розв'язати і записати прикладів, той і переміг.

ГРА «МАТЕМАТИЧНИЙ ЦИФЕРБЛАТ»

У середині циферблату є кишенька для чисел, які є добутком множників. Діти стрілками повинні показати множники, при яких отримуємо той чи інший добуток.

Другий варіант гри: учні по черзі показують стрілками множники й виставляють у кишеньку добуток.

ГРА «ШОДАРУНКИ»

До бабусі на село

мчать велосипедики:

весе – весе – весело

їдуть два ведмедики.


А до діда-дідуся

на кані-канікули

зайчик, білка й порося

дріботять, бо ніколи!


У звірят на футболках записані приклади на ділення. Дідусь і бабуся приготували своїм гостям подарунки, на яких написані числа. Розподілити правильно подарунки допоможе наше ріння розв'язувати приклади на ділення.

«МАТЕМАТИЧНЕ ДОМІНО»

Для цієї гри треба вирізати 28 карток розміром 3x4 см.

У верхній частині карток написані приклади на множення і ділення, а в нижній частині - відповіді до прикладів.

Задача дітей - підставити до прикладу картку з правильною відповіддю.

Гра знімає напругу і втому, зацікавлює, а найголовніше, допомагає краще і швидше запам'ятати таблицю множення і ділення.




ГРА «У КОГО БІЛЬШЕ ФІГУР?»

У кожного учня на парті лежать невеличкі фігури (кола, трикутники, квадрати).

Назначається п'ять ведучих. За сигналом вчителя вони розходяться по класу і підходять до будь-якого учня. Той учень, до якого підійшли, говорить приклад на таблицю множення чи ділення. Ведучий тихо, щоб ніхто не почув його відповідь, називає результат. Якщо відповідь правильна він одержує фігуру.

Той, хто за певний час набере більше фігур, вважається переможцем.

ГРА «ХЛОПЧИКИ – ДІВЧАТКА»

На картках вчитель записує приклади так, щоб їх було видно всьому класу. Зворотній бік одних карток пофарбовано червоним кольором, інших — зеленим.

Учитель бере одну з карток, показує приклад класу і перевертає зворотнім боком. Якщо картка червоного кольору, то відповідь хором називають дівчатка, якщо зеленого — хлопчики.

Виграє той, хто менше зробить помилок.


ГРА «ПО ЗАМЕТАХ»

Із білого паперу виготовляємо невеликі картки, з одного боку яких записуємо приклади табличних дій.

Картки розкладаємо на підлозі білим вверх. Кожна картка — це замет.

Виходить двоє учнів; Вони по черзі піднімають картки, роблять крок вперед (крокують по заметах) і називають відповіді. Клас слідкує за відповідями цих двох учнів. Той, хто назвав відповідь неправильно, провалюється в замет. Учень, який провалився, назначає собі заміну з дітей, які сидять за партами.

Примітка: можна фати, поділивши клас на дві команди.

При підведенні підсумків враховується швидкість виконання завдань і кількість помилок.


ГРА «ЛІСОВІ ДЗВІНОЧКИ»

— Діти, сьогодні нас зустрічають лісові дзвіночки і пропонують нам розв'язати приклади (на квітках написані приклади).
Ми дзвіночки

Лісові дзвіночки,

Славим день.

Ми співаєм,

Дзвоном зустрічаєм:

День! День!


ГРА «ВЛУЧНІ СТРІЛЬЦІ»


16
Повідомляємо дітям що на цьому уроці вони — «влучні стрільці» — будуть «запускати стріли» (проводити стріти) від прикладу до відповіді. Хто правильно і швидко знайде відповідь, яка відповідає певному прикладу» той стає найкращим стрільцем. Завдання учні виконують за картками або в зошитах.


15
2x4+8

2x3+9



25

16
2x5+15


37
3x6+19


54
3x4+18


36

30
3x3+27


59
3x5+39


74
3x8+35

3x9+47


ГРА «МОВЧАНКА»

Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не говорячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами,

Запитання вчителя пов'язані з вивченими таблицями множення і ділення. Таку гру корисно проводити» коли учні збуджені і їм важко зосередитися без допомоги вчителя.

ГРА «ВІДНЕСИ МЕД У СВІЙ ВУЛИК»

Ігровий матеріал: намальовані вулики, на яких записані табличні випадки множення і ділення, бджоли з певними номерами — відповідями до прикладів.

Гру починаємо з «Пісеньки бджоли».

«Жаль!» — жалілася бджола

Я у лісі не жила.

Я не вчилася у школі,

Бо збирала мед у полі.

Але з дітками дружу,

їм співаю: «Жу, жу, жу-у!»

— Діти, допоможіть кожній бджолі потрапити до свого вулика.
ГРА «ЗНАЙДИ місце приземлення»

На парашутах написані вирази. Внизу під парашутами відведені місця приземлення. Кожен парашут треба посадити у свій квадрат, в якому записане число, що є відповіддю до виразу на парашуті.

ГРА «ЕСТАФЕТА»

Ведучий. Діти, сьогодні повторимо таблицю множення на 3. Під час естафетного бігу будемо передавати паличку через кожні 3 метри. Приготувалися! Марш!

Учні передають один одному паличку, називаючи числа; третій, шостий, дев'ятий, дванадцятий і так далі, тобто послідовно відтворюють таблицю числа З.

Другий, третій ради, ще раз пробігаючи дистанцію, лічать трійками.

ГРА «УВАГА!ТАБЛИЦЯ!»

Наприклад, повторюємо на уроці таблицю числа 8. На набірному полотні числа 16, 32,40, 54, 80. Запитання до класу;

— З більшості добутків визначте, яка це таблиця?

— Таблиця чиста 8.

— Яке число зайве? -54.

— Яких добутків не вистачає?

— 8, 24, 48, 56, 64, 72.

Щоб визначити таблицю, вичленити зайве число, назвати добутки, яких бракує дитина тричі повторює таблицю, отже, краще запам'ятовує її.

ГРА «ЛІСОВА ШКОЛА»

На дошці виставляємо фігурки звірят — учнів лісової школи, під кожною фігуркою — кишеньки для карток із завданнями. Діти розв'язують приклади разом із учнями лісової школи.

У звірят вийшли такі відповіді: 14,15,18,16,21 (картки відповідно вставлені в кишеньки). Діти звіряють зі своїми результатами відповіді лісових мешканців. Хто помилився? А як це могло трапитися?

За допомогою цієї гри учні вчаться перевіряти власну роботу, аналізувати помилки, доводити правоту.

ГРА «ЛІСОВА ЯЛИНКА»

Ігровий матеріал: ялинка, на якій розміщені числа, іграшки, сніжинка, морквинка, стрічка, грушка, грибочки, горішки, зірочка.


Прикрашали у лісі звірята

Молоденьку ялинку до свята:

На кожну голочку — сніжинку,

На кожну гілочку — морквинку.

Від кожної лисички —

гарну стрічку,

від кожної синички —

грушку-дичку.

Старий ведмідь

приніс грибочків трішки,

Руденька білочка

розвісила горішки,

а вовченятко спати не лягало

і на верхівку зірочку дістало...




(Вчитель декламує вірш і показує названі в ньому іграшки). Вчитель. Діти зверніть увагу, що на іграшках написані приклади. Треба їх розв'язати, щоб знати, куди повісити іграшки на ялинку, Число на ялинці відповідає певній іграшці
ГРА «ЗНАЙДИ СВОЄ ДЕРЕВО»

Перед уроком чіпляємо таблицю з намальованими деревами, під якими записані приклади. В кожного на парті картка — відповідь до прикладів, що написані під деревом. Учень, який не помилився у розв'язуванні прикладів, знайде своє дерево. Шукаючи лише своє дерево, дитина розв'язує всі приклади.

ГРА «ЗВАРИМО БОРЩИК»

На дошці виставлена картинка із зображенням каструлі. Поряд на набірному полотні виставлені зображення овочів: морква, буряк, цибуля, картопля, капуста, помідори.



Ведучий. Зараз ми дізнаємося, чи вміють учні нашого класу варити борщ. На кожному овочі написаний приклад.

Треба розмістити відповіді до прикладів у порядку зростання, завдяки цьому ми знатимемо, в якому порядку кидати овочі в борщ.


ГРА «ЗНАЙДИ КОРОТШИЙ ШЛЯХ»

Щоб ввести дітей в ігрову ситуацію, вчитель читає вірш.



«А я у гай ходила»

А я у гай ходила

по квітку ось яку!

А там дерева — люлі,

і все отак зозулі;

ку-ку! ку-ку!

Я зайчика зустріла,

дрімав він на горбку.

Була б його спіймала —

зозуля ізлякала:

Ку-ку!

П. Тичина

На малюнку зображено дві стежки. Звичайно, зайчик тікав коротшим шляхом. Треба знайти значення прикладів при діленні, потім частки додати. Коротшою стежкою буде та, на якій сума часток менша.


ГРА «ЗІРВИ ОГІРОК»

На таблиці намальована грядка, де ростуть огірки. В прорізи вставлені огірки. На зворотному боні кожного огірка записані вирази. За правильно розв'язані приклади учні нагороджуються медалями «Молодець».


ГРА «ПЕРЕВІР СЕБЕ»

Учитель заготовляє картки, на яких записані результати множення. Наприклад:16.

Учитель показує картку, а учні записують приклад на множення з такою відповідаю або піднімають картки з числами 2 і 8.
ГРА «НЕ ЗІБ'ЮСЬ!»

Учні лічать від І до 20 по одному, Замість чисел, які діляться на 2, говорять «Не зіб'юсь».


ГРА «ЗАБИЙ М’ЯЧ У СІТКУ СУПЕРНИКА»

Виставляємо дві іграшкові сітки. Перший варіант - одна команда, другий - інша команда. Перша з них «забиває» м'яч з відповіддю 7. Друга - з відповіддю 8. Приклади табличного ділення з відповідями обох чисел записані на дошці в довільному порядку. Учень запише половину прикладів, але розв'язує всі. Бажання перемогти спонукає працювати вдумливо, адже помилка — гол у свої ворота.


ГРА «ХТО СКЛАДЕ ДЛЯ РОБІНА – БОБІНА БАГАТШЕ МЕНЮ»

Намальовані фрукти і овочі, в центрі яких записані приклади та табличне ділення. Треба знайти пари сума часток яких дорівнюватиме 10. Наприклад:

49 : 7 = 7

27 : 9 = З


ГРА «МЕРТВА ПЕТЛЯ»

Виготовляємо дидактичні картки, що за формою нагадують літак. На зворотному боці — приклади типу:

63:7 72:8

54:9 63:9

24:3 56:8 і т. д.
Літаки поділено на дві ескадрильї, учні теж організовують дві команди. Перемагає та що першою виконає «бойове завдання»: розв'язати приклада — зробити «мертву петлю» — і повернутися на «аеродром».

ГРА «ЛИСТОНОШІ»

Учасники гри одержують картки — «номери будинків»:

4x9 3x6

5x8 2x9

6x6 7x7

7хб 9x8

Кожен «листоноша» вручає листи-відповіді мешканцям своєї вулиці. Листонош буде стільки,



скільки рядів у класі.

Висновок

Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній строгості.

Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів. Ще К.Д. Ушинський писав: “зробити серйозне заняття для дитини цікавим – ось завдання початкового навчання. Кожна здорова дитина потребує діяльності і до того ж серйозної діяльності . З перших же уроків привчайте дитину полюбити свої обов’язки й знаходити приємність в їх виконанні ”.

Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно. Розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина “добудовує ” в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.

Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання дошкільників, молодших школярів і підлітків. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.




Додаток

Урок – вінок ( математика, 3 клас )

Тема. Вправи на закріплення вивчених таблиць множення і ділення.

Розв’язування задачі на кратне порівняння двох часток за поданим

планом.

Мета. Закріплювати навички табличного множення і ділення.

Формувати вміння розв’язувати задачі на кратне порівняння двох

часток.

Розвивати мислення, кмітливість, оперативність у виконанні



математичних завдань.

Виховувати пошану до традицій українського народу, прагнення

вивчати народні символи України.

Обладнання. Структурні записи на дошці. Кошик із вирізаними з кольорового паперу квітами волошки, барвінку, ромашки, маку ( для відзначення правильних відповідей на уроці ). Зелена стрічка.
Хід уроку

I.Організація класу до уроку

У нас на уроці гості. Привітаємося.

- Добрий день !

Сіроокі дівчатка,

Ясноокі хлоп’ята,

Заспокойтеся, сядьте,

Час вже працювати.

II. Повідомлення теми й мети уроку

- Сьогодні на уроці ми повторимо звязок дій множення та ділення, будемо вчитися розвязувати задачі на три дії.



Виконуючи математичні завдання, ви познайомитесь із рослинними символами України, з яких ми сплетемо вінок.

У давнину віночки в Україні виплітали з різного зілля від весни і до пізньої осені. Український віночок служив не тільки окрасою голови. Вважалося, що у ньому є чарівна сила, що і біль знімає, і волосся береже.

- До кінця уроку ми виплетемо вінок, який покладемо у наш класний куточок символів України.

- У цьому кошику є багато паперових квітів: волошки, барвінок, ромашки, маки. Їх ви отримаєте протягом уроку за правильні відповіді і будете класти на свої зелені стрічки. Кожна квітка варта трьох балів.

Відповідальними в групах будуть: Юля, Денис, Євген, Даша.

III.Контроль та корекція знань учнів

а) Робота з перфокартами

- Символом відданості в українському вінку є одна квітка.

- Послухайте загадку:



Сині зірочки пухнасті

Виглядають з жита,

Мов веселі оченята.

Як їх не любити!

Синьоокі волошки завжди приваблювали своєю тендітною скромною красою. Її ми вплетемо, розв’язавши приклади на квітах-перфокартах.

- Працюємо по черзі з коментуванням. Коментуємо.

95-8*5 36:6+25 40-24:4 36+18:3

95-72:8 32:8+25 40-27:3 36+21:3

95-63:7 56:8+25 40-5*4 36+6*4

95-7*6 9*5+25 40-3*6 36+7*4

Перевірка.

-         Юля ( Денис, Євген, Даша ) назви відповіді.

-         Все правильно ! Всі отримують ( кожен отримує ) квітку.

Цю квітку можна зустріти у житньому полі. Синій колір волошки символізує чисту радість та сподівання, що живуть у кожній людській душі.

( Прикріплюю волошку на вінок )

б ) Робота з комп’ютером. Вправа « Курчата»

-         Відгадайте загадку.



Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.

- Барвінку належить особливе місце у вінку.

Виконавши завдання комп’ютера «Курчата», ми вплетемо у вінок барвінок.

Встали тихенько, сіли за комп’ютери.

Відкрийте вправу « Курчата». Усно розв’яжіть приклад і підведіть курку до яйця з відповіддю.

-         Відвар барвінку п’ють від простуди, ним прикрашають весільний коровай. ( Чіпляю на вінок барвінок )


Релаксаційна пауза

Встали, повернулися до мене.

- Хто влітку літає над квітками?

Закрийте очі, уявіть себе легкими метеликами, помахали крильцями, покружляли. Відкрили очі, обвели ними контури метелика, поблимали.


IV.Актуалізація опорних знань

Робота з комп’ютером. Вправа « Телевізор»

- Відгадайте, яку квітку ми зараз вплетемо у вінок.

На стрункій високій ніжці

Біля річки на лужку

У косинці-білосніжні

Стрів я квітоньку таку.

Ясним оком жовтуватим

Усміхнулася мені.

Я хотів її зірвати,

А бджола сказала: - Ні!

Зараз нам треба виконати вправу « Телевізор». Зробити завдання, і ми

зможемо вплести у вінок ромашку.( Робота в парах, таблиця множення)

- Якщо ви правильно розв’яжете приклади, перед вами з’явиться герой

мультфільму.

А от ромашку вплітають у вінок як символ доброти і ніжності. Також ромашка символізує мир.



V.Робота над темою уроку

Колективна творчість у процесі роботи над задачею

- Діти, послухайте. Про яку квітку йдеться?

На городі тичка, а на тичці – капличка.

Без вікон, без верха, а в ній людей без числа.

Мак дуже шанована українцями квітка.

Мак з’явиться у віночку, коли кожна група правильно розв’яже задачу і справиться з завданням тесту.

Відкрийте підручник на сторінці 57, знайдіть № 372.

-Євген, прочитай задачу.

(Тестові вправи, записані на великих аркушах паперу.)



Група « Волошка»

Підкреслити відповідь задачі:9,29,3,7



Група « Барвінок»

Підкреслити вираз, який є розв’язком даної задачі:

( 48 : 8 ) – (6: 3 )

( 48 : 8 ) : ( 6 : 3 )

( 48 : 8 ) + ( 6 : 3 )

Група « Ромашка»

Яка з поданих схем підходить до міркування над опрацьованою задачею?



Група « Маки»

Який схематичний вираз підходить до розв’язку даної задачі

- Зараз кожна група повідомить, який обрано варіант.

VI. Підсумок

Мак уособлює собою вічну боротьбу між добром і злом. Виконавши завдання ми подолали зло.

Вплетемо у вінок мак.

Без калинового цвіту чи грона ягід також не може бути українського віночку, бо калина – то пісенний образ самої України.

Вчитель на стрічку прикріплює кетяг калини.

- Усі завдання ми виконали. Підведемо підсумки.

- Нагадую квітка – 3 бали. Підрахуйте. Підніміть руки, хто одержав 12, 9, 6, 3 бали.

- Добре попрацювали! Дякую!

- Спасибі гостям, що до нас завітали. Діти отримують оцінки, а гості подарунки.

( Гості отримують кетяг калини на пам’ять )

- Встали. Повернулися.

- Попрощалися з гостями: - « До побачення !»



Тема. Вправи і задачі на засвоєння таблиць множення і ділення. Розв’язування рівнянь. Задачі на 3 дії. Периметр прямокутника. Геометричні фігури.
Мета. Удосконалювати навички швидких обчислень, закріплювати знання правил порядку дій, вміння розв’язувати задачі на 3 дії. Вправляти у засвоєнні напам’ять вивчених випадків табличного множення і ділення. Закріплювати вміння учнів знаходити периметр прямокутника, будувати і розпізнавати геометричні фігури. Вчити дітей узагальнювати результат своєї дії, бути ініціативними, вчити аргументовано відстоювати свою точку зору. Розширювати і поглиблювати уявлення учнів про доходи, витрати і бюджет. Вчити працювати в групах, співпрацювати та керувати людьми, дотримуючись «чесної гри». Формувати економічне мислення. Розвивати логічне мислення, кмітливість, уяву, увагу. Виховувати повагу до людей праці, дружні стосунки, колективізм, бажання допомогти іншим, заохочувати до співробітництва.
Обладнання, наочність: підручники «Математика 3 клас» (авт. М.Богданович), комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна дошка, картки для гри «Чарівна четвірка», рукавички з рівняннями для кожного учня, умсики, зображення будинків.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань; ділова економічна гра.
Хід навчального заняття

  1. Організаційний момент

Привітаємо ввічливо наших гостей.

Доброго ранку! Всіх вас вітаємо!

Доброго ранку! Щастя бажаємо!

  1. Повідомлення завдань навчального заняття

– В нашій країні успішно розвивається підприємницька діяльність. Щоб стати успішним підприємцем потрібно бути розумним, ощадливим, працьовитим, економним, наполегливим. Всього цього треба вчитись змалку, тому я пропоную вам погратися в ділову економічну гру. Ви будете в ролі підприємців – людей, які заснували власну справу з метою отримання прибутку.

  • Дохід – це грошові надходження, які отримують люди.

  • Прибуток – це різниця між доходами і затратами.

– Але щоб отримати прибуток, спочатку обов’язково потрібно вкласти в якусь справу гроші. Наприклад, закупити знаряддя праці, якими будуть працювати люди, матеріал, з якого будуть виготовлятися якісь речі і т. д. Ще підприємець повинен платити різні податки. Це все і є затратами.

– Кожен з вас за допомогою своїх знань буде поповнювати свій бюджет (суму всіх прибутків), але може і втрачати його, якщо буде неуважним і припускатиметься помилок. В кінці уроку ми визначимо найкращих підприємців. У кожного на парті є каса, в якій є гроші – умсики (Додаток 5). За правильні відповіді ви будете брати з каси умсики, за неправильні – повертати їх. Кожен з вас одночасно буде і касиром, видаватиме гроші своєму другові, який сидить з вами за партою, або перевірятиме, чи правильно він віддав гроші у касу за неправильну відповідь.

– Підприємці завжди пов’язані з банком. Тому я буду в ролі головного банку. У мене будуть 3 помічники – головні економісти (на кожному ряду вибирається 1 учень). У них ви зможете 10 зароблених умсиків обміняти на право власності на нерухомість, тобто будинок (Додаток 6). Це може бути житловий будинок чи якесь приміщення для магазина, чи фабрики, чи іншого підприємства. Щоб мати будинок, потрібно дуже багато працювати кожному.

– Банкір також виплачує премії за активну роботу на уроці, збирає штрафи за неправильні відповіді.

– Домовимось з вами дотримуватись чесної гри, протягом якої ми будемо розв’язувати вправи і задачі на засвоєння таблиць множення і ділення, рівняння, задачі на 3 дії, знаходити периметр прямокутника, пригадаємо геометричні фігури.

(Додаток 1, слайд 1)


  1. Усний рахунок

– Підприємці повинні бути кмітливими. Тому перевіримо, чи зможете ви стати підприємцями за допомогою розв’язання логічних завдань. (Додаток 1, слайди 2, 3, 4, 5)

1. Якщо (Відповіді: 49, 64, 36) 5



7

8

6

= 25, то

Якщо

8

7
2. Якщо

= 16, то = ?




6

5

= ? = ? (Відповіді: 12, 14, 10)

3. Якщо


4

3

5

= 50, то = ? = ?


(Відповіді: 18, 32)


5

3

4
4. Якщо

= 64, то =? =?




(Відповіді: 100, 36)


  1. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжим без зупинки

з каліграфічної хвилинки.

(Додаток 1, слайд 6)

– Підприємець перераховує свої витрати в такі числа кожного місяця

3, 6, 9, … .

Знайдіть закономірність і продовжте рядок до кінця.

– А дохід він перераховує в такі числа кожного місяця:

1, 2, 4, 5, … .



Перевірка.

  1. Робота з тестами ( компютерний тест «Звіт підприємця»)

– Кожен підприємець раз в місяць здає звіт про свої прибутки. Ви також здасте звіт за допомогою тестів на комп’ютері. (Учні по черзі розв’язують тест протягом усього уроку і отримують оцінки). (Додаток 2)

  1. Закріплення матеріалу

1. Виконання завдання на картках. Робота в парах.

– Вам надійшли рахунки, які потрібно перевірити.



(Додаток 1, слайд 7)

І варіант перевіряє перший стовпчик, ІІ – другий стовпчик. Виправляють помилки. Потім вони радяться між собою і подають сигнал.




8 · 5 + 8 · 3 = 64

(36 - 4) : 8 = 3

32 – 24 + 64 : 8 = 8

24 : 8 · 8 = 24

8 · 5 – 8 · 4 = 8

8 · 9 – 42 = 72

64 – 24 : 8 = 61

56 : 8 + 64 : 8 = 1




Перевірка

2. Гра «Чарівна четвірка».

– Вам необхідно зробити розрахунки.

– Дуже часто одній людині буває не під силу відкрити підприємство. Люди об’єднуються в групи, кожен учасник вкладає певну суму грошей. І якщо всі разом успішно працюють, допомагаючи один одному, то отримують хороші доходи всі учасники.

– У кожного є картка із завданням. (Додаток 3) Спочатку кожен самостійно розв’язує своє завдання, тоді учні, які сидять поруч за однією партою обмінюються зошитами і роблять взаємоперевірку. Далі учні двох сусідніх парт об’єднуються і обмінюються результатами. Якщо у когось є труднощі, допоможіть їм. Розв’язавши всі приклади, ви зможете прочитати прислів’я, які є девізом для всіх людей, а особливо для підприємців.




16 : 8 + 3 · 5 = М

19 + 35 : 7 = У

0 + 36 : 6 = Д

13 + 8 · 1 = Р

8 · 5 – (61 – 32) = И

24 : 8 + (100 – 86) = М


16 + 16 : 8 = Н

56 : 8 + (62 – 57) = І

66 – 4 · 10 = Х

16 + 56 : 8 = Т

8 · 10 – 61 = О
25 – 49 : 7 = Н

79 – 8 · 9 = Е


72 : 8 – 6 = В

9 · 1 + (81 – 69) = Р

3 · 4 + 49 : 7 = О

8 · 3 – 18 = Д

24 : 8 + 8 = И

21 – 2 · 9 = В

2 · 6 + 10 = С

12 : 3 + 29 = Я


7 – 30 : 5 = А
(25 + 29) – 6 · 6 = Н

(81 – 38) – 6 · 7 = А

(23 + 28) – 6 · 8 = В

4 · 4 + 6 · 2 = Ч

6 · 6 – 25 = И

6 – 18 : 6 = В

(91 – 39) – 6 · 5 = С

45 : 5 + 6 · 4 = Я






Перевірка.
3. Розв’язання задачі №362, с. 55

– Розумні, культурні і багаті підприємці досить часто займаються благодійністю, тобто допомагають дітям, які не мають батьків, хворим, стареньким. Ви, підприємці, також люди щедрі, купили для дитячого садка іграшки.

Аналіз задачі, запис розв’язання складанням виразу.

Зміна запитання задачі. Розв’язування складених задач.


4. Задача 361, ст. 53

– А потім ще привезли для малят борошно і картоплю.

Аналіз задачі.

– Один підприємець, щоб допомогти вам, склав такий вираз розв’язання цієї задачі: ( Додаток 1, слайд 8)

2 кг·8+ 3 кг·5. Чи правильно він склав вираз? Виправте помилки. Доведіть, що він помилився.


  1. Фізкультхвилинка

  2. Розв’язування рівнянь

Групова робота

– Підприємці, починаючи свою діяльність ще багато чого не знають, зустрічаються з багатьма труднощами. Їм потрібно багато читати, вчитись, радитись із спеціалістами, щоб успішно розв’язувати завдання, які стоять перед ними. Ви зараз також знайдете вихід із ситуації, якщо знайдете розв’язки рівнянь. У кожного з вас є рукавичка (Додаток 4) , на якій написане рівняння. Розв’язавши його, ви повинні знайти іншого підприємця з цією самою проблемою, тобто з такою самою рукавичкою але на іншу руку, тобто свою пару, свого компаньйона в бізнесі, порадитись з ним щодо вирішення цієї проблеми і подати «сигнал».

Х·8 = 72; 56 : Х = 7; Х : 6 = 6; 4·Х = 28.
IX. Відновлення цифр

– Вам надійшли зашифровані розрахунки. Знайдіть числа, позначені літерами А і В, пам’ятаючи, що однакові цифри зашифровані однаковими літерами.



(Додаток 1, слайд 9)


А·В =А (6·1=6)

АС+А=СВВ (91+9=100)

АА+В=ВСС (99+1=100)

АА+АВ=ССС (55+56=111)

А=А·А (1=1·1)

В=В:В (1=1:1)

С = С – С (0=0-0)

– Вставте числа з дужок так, щоб виконувались рівності.



(Додаток 1, слайд 10)

1) ___ + ___ – ___ = 1 (7, 5, 3)

2) ___ · ____ + ___ = 22 (5, 7, 3)

3) ___ · ___ – ___ = 32 (5, 3, 7)

4) ___ :___ + ___ = 6 (18, 3, 6)

5) ( ___ +___ ) · ___ = 20 (4, 2, 3)

6) ( ___ + ___ ) – ( ___ + ___ ) = 3 (7, 2, 3, 1)

7) ( __ – ___ ) – ( ___ + ___ ) = 1 (12, 4, 2, 5)

8) ( ___ – ___ ) · ( ___ – ___ ) = 48 (8, 1, 9, 2)

9) ( ___ – ___ ) : ( ___ – ___ ) = 3 (10, 5, 1, 2)

10)( ___ + ___ ) : ( ___ – ___ ) = 4 (9, 7,3, 5)


  1. Робота з геометричним матеріалом

– Наші підприємці успішно працювали, заробили грошей і змогли побудувати свій будинок.



(Додаток 1, слайд 11)
– Цей будинок прямокутної форми. Довжина будинку 9м, ширина – 8 м. Знайдіть периметр будинку (усно).

– Будинок потрібно поділити на кімнати.

– Двома прямими лініями поділіть цей будинок на :

а) чотири трикутники; (Додаток 1, слайд 12)


б) два трикутники і два прямокутники; (Додаток 1, слайд 13)
в) три трикутники і чотирикутник; ( Додаток 1, слайд 14)
г) чотири чотирикутники ( Додаток 1, слайд 15).
XI. Купівля запитань

– Підприємці дуже ризиковані люди. Вони вкладають гроші в бізнес, і отримують прибуток, але можуть і втратити свої кошти. Я пропоную Вам «купити» запитання. Коштуватиме воно 1 умсик. Всі бажаючі повинні заплатити 1 умсик. Якщо ви правильно розв’яжете його, то отримаєте 3 умсики. Якщо ні, то залишитесь без цього 1 умсика. Якщо підприємці, які не купували це запитання, знають правильну відповідь, вони зможуть отримати тільки 1 умсик. (Додаток 1, слайд 16)

1. У підприємця було менше 20 помічників. Коли він спробував розділити їх на 2, 3, 4 бригади, то щоразу залишався 1 чоловік. Скільки помічників було в підприємця? (13)
2. Якщо всі робітники стануть парами, 1 – зайвий. Стали по 3, потім по 4, але кожного разу був один зайвий. І лише коли їх вишикували по 5, то зайвих не залишилось. Скільки помічників у підприємця? (25)


  1. Троє хлопчиків грали в шахи. Кожний зіграв по 2 партії. Скільки всього було зіграно партій? (3)


XII. Підсумок

Підрахунок зароблених грошей (умсиків) (Додаток 5), будинків (Додаток 6). у кожного учня.

Визначення найуспішніших підприємців. (Додаток 1, слайд 17)
Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду багато в нас кроків,

І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть вас у майбутнє,

Найскладніше завдання – життя.

Намагайтесь вправно все вивчати,

Памятайте: учня скарб – знання.


    1. Домашнє завдання

–Скласти задачу про підприємців.

Список використаної літератури

1. Морокішко Є.П., Чепелєв В.І. Математичні ігри // Позакласна робота з арифметики.

2. Савченко О.Я. “Урок в початкових класах ” (Київ “Освіта“ 1993 р.).

3. Микитинська М.І., Мацько Н.Д. Математичні ігри в 1-3 класах. (Київ 1989 р.)

4. Т.Машков А.М. Математична мозаїка ” // Початкова школа – 1994 р. № 6 (Київ “Освіта“ – с.33.

5. Сухіна Л.А., Герасимчук Н.М., головна Г.А. Математичний ярмарок. // Початкова школа – 1994 - №1- с.16 (Київ “освіта”.

6. Ульяницька Л.С. Ігрові проблемні ситуації // Початкова школа – 1996 . - № 9. – с. 27 (Київ “Освіта”).

7. Кияниця О.М. Урок математики в 1 класі // Початкова школа – 1996.- № 11 – с. 26. (Київ “Освіта”).

8. Якиляшек В. Уроки математики з елементами гри //Початкова школа – 1997. - № 6 – с. 22 (Київ “Педагогічна думка”).

9. Щербань П. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі // Початкова школа – 1997. - № 9 – с.18 (Київ “Педагогічна думка”).







Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал