Відділ освіти та виховання Володимирецької райдержадміністрації Районний методичний кабінет



Скачати 490.03 Kb.
Сторінка1/8
Дата конвертації30.11.2016
Розмір490.03 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8

Відділ освіти та виховання

Володимирецької райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Рекомендовано методичною радою Сопачівської ЗОШ I-III ступенів

(Протокол №2 від 15 січня 2013 року)

Підготувала

практичний-психолог

Кньовець Ю.А.




Зміст


Вступ…………………………………………………………………….…………….1

Розділ І Теоретична частина

    1. Що таке страх ?...................................... .............................................................1

    2. Функції страху ……………………………………………………….................3

    3. Причини страху ………………………………………………………………..4

    4. Класифікація страхів …………………………………………………………6

    5. Вікова динаміка страхів ……………………………………………………...7

Розділ ІІ Практична частина

2.1 Діагностика страхів…………………………………………………………….8

2.2 Методи корекції страхів….…………………………………………………...13

2.3 Корекція страхів методами арт – терапії….………………………………...14

2.4 Профілактика страхів……………………….………………………………...17

2.5 Тренінгове заняття «Портрет страху»…….………………………………...21

2.6 Афоризми про страх………………………….………………………………..25

2.7 Українські народні приказки про страх….………………………………...26

Висновок……………………………….…………………………………………..…...27

Список використаної літератури………………….………………………………28

Вступ


Протягом життя кожну людину оточує багато прекрасного,приємного, радісного,та поряд з тим наше стрімке життя переповнене стресовими ситуаціями, бурхливим, невпинним потоком інформації — теле, кіно, відеопродукцією, насиченою різноманітними погонями, жахами, вбивствами,трагедіями, катастрофами, катаклізмами та іншими людськими бідами. Це лягає важким тягарем на нерви наших дітей, тому що, на всі ці явища захисною реакцією людини у першу чергу є страх. Отже, сьогодні особливо актуальним завданням постає перед нами захист внутрішнього світу дитини від негативних впливів, від виникнення в них необґрунтованих страхів.

Молодший шкільний вік – важливий етап дитинства, від позитивного перебігу якого залежить розвиток інтелекту особистості, бажання й уміння навчатися, віра у свої сили і, поза всяким сумнівом, подальша життєдіяльність людини. Як не прикро, але саме в цей період у дитини можуть виникати страхи, та підвищуватись рівень тривожності.


Що таке страх?


Поняття страху розроблялося багатьма вченими та має різні визначення. Страх – це важлива емоція, яка найбільш небезпечна з усіх емоцій. Страх – це прояв природнього рефлексу, пасивно-захисної реакції з легким гальмуванням кори великих півкуль(І. П. Павлов) Страх - афективне (емоційно загострене) віддзеркалення у свідомості певної загрози життю людини чи її благополуччю. Страх – це емоція, що виникає в ситуаціях загрози біологічному існуванню індивідуума і спрямована на джерело дійсної чи уявної небезпеки. Артур Ребер в великому тлумачному психологічному словнику трактує страх як «эмоциональное состояние, возникающее в присутствии или предвосхищении опасного или вредного стимула. Страх обычно характеризуется внутренним, субъективным переживанием очень сильного возбуждения, желания бежать или нападать…» [Большой толковый психологический словарь. / Перевод с англ. Ребер Артур. – М.: АСТ, Вече, 2001. – с.71].

З. Фрейд пояснює «страх – это состояние аффекта – объединение определённых ощущений ряда удовольствие – неудовольствие с соответствующими иннервациями разрядки напряжения и их восприятия, а так же вероятно, и отражение определённого значимого события» [Изард К.Э. 0. – с.218].

В.Даль в «Толковом словаре живого великого русского языка» визначає страх як пристрасть, боязнь, тривожний стан душі від переляку, від загрозливого чи уявного лиха. [Гонкова–Ямпольская Р.В., Черток Т.Л. Воспитателю о ребенке школьного возраста - М.: Просвещение, 1987. – с.305].

Р.Ф. Овчарова розглядає страх, як ефективне (емоційно загострене), відображення в свідомості людини конкретної загрози для його життя та благополуччя. [Крутецкий В.А. Психология. Учебник для учащихся пед. училищ. – М.: Просвещение, 1980. – c.165].

Відомий фізіолог І.П. Павлов трактує страх як «проявление естественного рефлекса, пассивно-оборонительной реакции с лёгким торможением коры больших полушарий. Страх основан на инстинкте самосохранения, имеет защитный рефлекс и сопровождается определёнными физиологическими изменениями высшей нервной деятельности» [Краткий психологический словарь. / Сост. Л.А.Карненко. Ред. А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М.: Политиздат, 1985. – c.570].

Ю.О. Неймер, О.В. Петровский, М.Г. Ярошевский розглядали страх як «эмоциональное состояние, возникающее в ситуациях угрозы биологическому или социальному существованию индивида и направленное на источник действительной и воображаемой опасности» [Климанова Ю. Нарисуй свой страх: Детские страхи. // Семья и школа. – 1999. - № 9. – c.102].

Страх - це емоція, про яку багато людей думають з жахом. Можливо тому, що емоція страху сама по собі викликає жах, ми переживаємо її достатньо рідко. І все ж страх – реальна частина нашого життя. Людина може переживати страх в різних ситуаціях, але всі ці ситуації мають одну загальну рису. Вони відчуваються, сприймаються людиною як в ситуації, в котрих під загрозу ставиться його спокій та безпека. Інтенсивне переживання страху запам’ятовується надовго. Страх складається з певних та специфічних фізіологічних змін, експресивної поведінки та специфічного хвилювання, виникаючого через очікування загрози або небезпеки. Суб’єктивне переживання страху жахливо, і що дивно – воно може призвести до параліча, тим самим, привести людину в абсолютно безпомічній стан, або, навпаки, може змусити людину кинутись бігти, подалі від небезпеки.

Відомий фізіолог І.П. Павлов вважає страх проявом природного рефлексу, пасивно-захисною реакцією з легким гальмування кори великих півкуль. Страх оснований на інстинкті самозбереження, має захисний рефлекс та супроводжується певними фізіологічними змінами вищої нервової діяльності, проявляється на частоті пульсу та дихання, показниках артеріального тиску, виділенням травного соку. [Клайн В. Как подготовить ребенка к жизни. - М., 1991. – c. 564].

Страх виникає у відповідь на дію загрозливого стимулу. Існують дві загрози, які мають універсальний і одночасно фатальний в результаті характер. Це смерть, та крах життєвих цінностей, протидіючих таким поняттям як життя, здоров’я, самоствердження, особисте та соціальне благополуччя. Але крім крайніх про страху завжди розуміється переживання якої-небудь реальної чи вигаданої загрози. [Введение в психологию. / Под. ред. А.В.Петровского. – М.: Академия, 1998. – c. 139].



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал