Відділ освіти Арбузинської райдержадміністрації Районний Методичний Кабінет



Скачати 319.41 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації01.01.2017
Розмір319.41 Kb.

2
Відділ освіти
Арбузинської райдержадміністрації
Районний Методичний Кабінет









Інтерактивні
технології навчання
як засіб розвитку
творчого мислення
( Із досвіду роботи
Наталії Миколаївни
Лаврик, вчителя
початкових класів

3
Арбузинського
НВК ЗНЗ І ст. – ДНЗ
Пролісок)






Номінація: Інноваційні технології
у навчально-
виховному процесі








-2012-
Укладачі:А.В.Гульдас, директор Арбузинського НВК
ЗНЗ І ст.. – ДНЗ Пролісок С.Г.Тимченко, заступник директора з НВР; Н.М.Лаврик, вчитель початкових класів.
Рецензенти: Н.П.Федорова, завідувач РМК відділу освіти Арбузинської райдержадміністрації Л.І.Лаврик, методист РМК.

4
Рекомендація: Рекомендовано педагогічною радою
Арбузинського НВК ЗНЗ І ст.. – ДНЗ Пролісок, протокол №9 від 23/12/2011 р.
Відповідальний за випуск:С.О.Чепель. У брошурі викладено досвід використання інтерактивних технологій як засобу розвитку творчого мислення молодших школярів Н.М.Лаврик, вчителя початкових класів Арбузинського НВК ЗНЗ І ст.. – ДНЗ Пролісок.
Вміщені поради вчителям початкових класів, приклади та розробки уроків по використанню інтерактивних технологій.
©А.В.Гульдас, С.Г.Тимченко, Н.М.Лаврик

5




Інтерактивні технології як
засіб розвитку творчого
мислення






6
Про професію вчителя я мріяла щез дитинства. Маленькими ми гралися в школу, і я завжди була вчителькою. Чомусь так було завжди. Після закінчення середньої школи я вступила до Миколаївського Державного педагогічного інституту на факультет педагогіки і методики початкового навчання. Мені подобалось працювати з дітьми, причому з маленькими, коли наче береш у руки матеріалі виліплюєш із нього дива… Великим щастям для мене завжди було спостерігати, як на очах відбувалися перетворення із лякливих, майже нічого не розуміючих, не вміючих малят виростали розумні, допитливі, іноді навіть талановиті, дорослі люди. Приходять до школи діти з беззубими посмішками, з несміливим поглядом, іти твориш із них майбутнє країни Я дякую долі за своє щастя – вчити дітей мистецтву жити, творити добро. На моєму педагогічному шляху – 8 випусків дітей із початкової школи. Всі мої випускники – чесні, працьовиті, доброзичливі люди. Я намагалась навчити їх мислити, вільно висловлювати свої думки, мати завжди власну думку щодо тих чи інших понять. З кожним новим поколінням я теж росла, вдосконалювалася, набувала більших знань. І в душі завжди залишалася все тією ж маленькою дівчинкою.
Вільного часу у вчителів майже ніколи немає, але, чим би я не займалась насамоті (крім розумової праці, мої думки – з дітьми. Я люблю з ними бесідувати або аналізувати той чи інший вчинок. Якщо дитина вчинила неправильно, це буде моїм болем до тих пір, аж поки я не
знайду таких слів, щоб відбулося усвідомлення нею скоєного. А як приємно потім чути про цю дитину тільки хороші слова
Велике задоволення я отримую, коли бачу результати своєї праці. На уроках намагаюсь донести до дітей матеріал, щоб вони непросто прослухали його, алей запам’ятали. А ще краще – висловили і свою думку, і використовували потім ужитті Своїм вихованцям я прищеплюю любов дорідного краю та до батьків, почуття дружби та колективізму, доброту та милосердність, чуйність та людяність. І коли помічаю, що досягла своєї мети, вважаю великим кроком уперед.

8
Лаврик Наталія Миколаївна працює вчителем початкових класів з 1983 року. За час роботи зарекомендувала себе як творчий, ініціативний, сумлінний, працездатний педагог. Наталія Миколаївна спокійно, без пафосу робить дуже важливу справу – вчить і виховує дітей. Як педагог-дослідник веде експериментальний пошук оптимальних педагогічних ідей, вміло поєднує традиційні форми роботи з новими технологіями навчання.
Її уроки завжди відрізняються високою професійною майстерністю, продуманістю і методичною досконалістю вони насичені виховним змістом, враховують життєвий досвід учнів. Кожен урок – це творчий пошук, плідна співпраця з дітьми, яка спонукає їх до самостійної роботи, розв’язання життєвих проблем, адже навчання у школі – це все життя.
У процесі навчання вчитель закладає не тільки фундамент знань, ай формує світогляд, характер учнів, їх ставлення до людей, до країни виховує почуття дружби, доброти, милосердя, любові до природи. У своїй роботі опирається на педагогічні ідеї
В.О.Сухомлинського, широко використовує концептуальні основи його гуманістичної педагогіки.
Працюючи над проблемою Розвиток творчих здібностей молодших школярів, вчитель використовує інноваційні технології та форми роботи, зокрема технології розвивального навчання і виховання, інтерактивні технології. Досвід роботи Наталії Миколаївни переконливо доводить, що шлях до формування ключових компетентностей дитини іде через навчальну діяльність за розвивальною системою
навчання, а сама діяльність – інструмент формування такої компетентності.
З метою науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу вчитель розробила посібник творчих завдань для обдарованих дітей, модель компетентного учня початкової школи. Зараз працює над створенням посібника для вчителів початкових класів з етики, в якому виховання дітей відбувається на творах
В.О.Сухомлинського.
Сьогодні Наталія Миколаївна – вчитель-майстер, який працює творчо, самовіддано, має своєрідний стиль роботи. Постійно шукає нові форми та методи роботи, застосовуючи інтерактивні технології. Уроки забезпечені дидактичним матеріалом, наочністю, творчими завданнями на розвиток пам’яті, логічного мислення, зв’язного мовлення, уваги. На кожному уроці формується життєва компетентність учнів. Уроці стала переможцем у районному конкурсі Вчитель року в номінації Початкові класи.
Вчитель приймає кожну дитину такою, якою вона є зі своїми почуттями, думками, проблемами, невміннями і невдачами дає відчути радість успіху в навчанні. Плідно працює з обдарованими дітьми. Її учні вирізняються високою пізнавальною активністю, здатністю до творчого пошуку, є активними учасниками шкільних олімпіад, шкільних та районних конкурсів.
Як класовод Наталія Миколаївна наполегливо проводить виховну роботу формує загальнолюдські духовні цінності, серед яких – доброта, любов до ближніх,повага до навколишніх, любов до Батьківщини, ввічливість, дружелюбність, вірність, дружба, чуйність,
правдивість. Постійно співпрацює з батьками, надаючи їм необхідні педагогічні консультації.
Багато років педагог є незмінним керівником районної творчої групи Пошук вчителів початкових класів.
Лаврик Наталія Миколаївна відрізняється загальною культурою, високими моральними якостями. Її люблять та поважають учні, колеги, батьки.
Швидко і непомітно збігають 27 років роботи в школі. Не зупиняючись на досягнутому, Наталія Миколаївна завжди попереду, завжди крокує в ногу з часом. Її серце відкрите до дітей, її душа прагне нового, розумного. Без перебільшення можна сказати, що своє серце вона віддала дітям.

11
Розвиток творчого мислення моїми очима

Давня мудрість говорить Якщо твої плани розраховані нарік сій хліб, якщо на десятиріччя – посади дерево, якщо навіки навчай дітей. Школа є тією лабораторією, де навчають і виховують учнів, відкривають можливості кожної дитини, розвивають її творчий потенціал. Адже людина починається з матері, аз учителем вона продовжується. І саме вчитель може навчити й виховати творчу особистість.
Починаючи свою роботу, вчитель перш за все повинен думати про дітей і пам’ятати, що продуктивною для них буде та праця, яка приносить радість. Більшість дошкільників на запитання Чи хочеш ти до школи відповідає стверджувально. В процесі навчання виявляється, що одним із них працювати легко, цікаво, а в інших виникають труднощі, що призводять до подальшого втрачання інтересу до навчання. І тут на допомогу приходить вчитель. Якщо він створить умови для розвитку особистості, то в дитини обов’язково розкриються здібності, закладені природою. Розвиток творчого мислення необхідно розпочинати з першого дня навчання в школі. Адже основний закон усіх зміну житті
– це творчість. Розвинути, виховати в дітей творче мислення – завдання кожного педагога. Чим раніше пробуджуються творчі здібності, тим вищого рівня розвитку вони досягають. Але здатність дитини до творчості не характеризується якоюсь однією конкретною здібністю. Необхідно стимулювати в дітей розвиток мислення, інтересів, уяви, фантазії, пам’яті, інтелекту, дослідницьку діяльність. Для цього потрібно
знати індивідуальні особливості кожного учня і враховувати їх у навчанні. Діти, захоплені улюбленою справою, проявляють бажання самостійної діяльності, прагнення до знань, цілеспрямованість, наполегливість у розв’язанні завдань. Вчитель має спрямувати роботу так, щоб розвинути в учнів особистісні якості, які потрібні для творчості, а саме сміливість думки, вміння доводити свою думку, вміння доводити розпочату справу до кінця, гнучкість мислення та уявив їх складному поєднанні, емоційне натхнення.
Ефективність розвитку творчої активності учнів залежить від уміння вчителя організувати пізнавальну діяльність, націлити їх на творчий підхід до питань певної теми, на засвоєння системи знань навчального матеріалу. В.О.Сухомлинський зазначав Розвитку допитливості, системності, гнучкості, самостійності розуму сприяють такі прийоми впливу на внутрішні психічні процеси, за яких учень подумки оглядає досліджує широке коло фактів, явищ для вивчення проблеми. Отже, для повноцінного розвитку дитини потрібна творчість – як педагога, такі самої дитини.
Заповіді творчої особистості
*будь господарем своєї долі досягни успіху втому, що ти любиш зроби свій внесок у спільну справу будуй взаємини з людьми на довірі розвивай свої творчі здібності культивуй у собі сміливість намагайся мислити позитивно поєднуй матеріальне благополуччя з духовним задоволенням.

13
Інтерактивні технології навчання на уроках

Розвиток творчого мислення невіддільний від формування загально навчальних умінь і навичок та загальнолюдських цінностей. Розв’язання цих актуальних проблем можливе на основі запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини. Однією з таких технологій є інтерактивне навчання, яке являється одним із ефективних засобів активізації і розвитку творчої діяльності учнів.
Слово «інтерактив» - з англійської мови «inter» взаємний, «act» (діяти. Означає воно діалогове навчання, вході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.
Сутність інтерактивного навчання полягає втому, що вчитель організовує пізнавально-навчальну діяльність учня таким чином, що він самостійно розв’язує певні ситуації, проблеми, спираючись на свої потенційні можливості і вже набуті знання у процесі взаємодії учень – інформація, учень – ситуація, учень – знання, учень – проблема, учень – учень, учень – група.
Якщо вчитель працює творчо, шукає оригінальні, нестандартні рішення проблем, він стає майстром. Саме тому я й працюю над проблемою Інтерактивні технології навчання як засіб розвитку творчого мислення. Мета моєї роботи – розвиток у малят інтересу до навколишнього світу, фантазії, творчості, уяви, творчого мислення, зв’язного мовлення. Цьому сприяють залучення дітей до самостійного пошуку

14
розв’язання проблеми, навички спілкування, вивчення матеріалу наперед, можливість проявити ініціативу і самостійність, винахідливість.
Інтерактивне навчання сприяє: формуванню загальнонавчальних та предметних навичок і вмінь виробленню життєвих цінностей максимальному використанню своїх здібностей створенню атмосфери співробітництва, взаємодії розвитку комунікативних якостей формуванню доброзичливого ставлення до інших можливості висловлювати, відстоювати та пропонувати свою думку формуванню навичок толерантного спілкування опановуванню нового матеріалу закороткий час вмінню аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми можливості проявити ініціативу, самостійність винахідливості та творчому підходу до розв’язання проблеми. Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія у парах і мікрогрупах. Діти демонструють вміння мислити, спілкуватися в них формується самостійне критичне мислення розвивається вміння аналізувати, порівнювати, оцінювати. Учні не тільки помічають недоліки у чужій роботі, ай відшукують позитивні моменти, аналізують їх. Також вчаться критично оцінювати та аналізувати результати своєї роботи. Для цього застосовую такі методи навчання: метод прогнозування
постановка та рішення проблемного запитання метод образного бачення встановлення причинно-наслідкових зв’язків; метод порівняння метод уживання метод запитань метод рецензій метод аналізу об’єднання розрізнених фактів у цілісний образ метод оцінювання дій інших метод дослідження проблеми метод інформації творчі завдання
Інтерактивне навчання – це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з товаришами, критично мислити, поважати думку одне одного, приймати продумані рішення.
Творчій роботі учнів у групах сприяють такі
методи і методики інтерактивного навчання Мозкова атака ( є прекрасним методом для використання досвіду учнів з метою розв’язання проблем та розробки ідеї ).
-
«Кубування» ( є методом навчання, який полегшує розгляд різних
сторін теми описання, порівняння, встановлення асоціації, аналіз, аргументація ). Асоціативний кущ ( універсальний метод, може бути використаний на всіх етапах уроку під час вивчення будь-якого предмету. Спонукає думати вільно та відкрито стосовно певної теми ). Передбачення ( метод стимулює розвиток критичного мислення дозволяє синтезувати думку, аналізувати інформацію, давати оцінку та зіставляти свої уявлення з розвитком подій ). Взаємного навчання ( надає можливість учням брати участь у навчанні та передачі знань своїм однокласникам. Учні виступають у ролі вчителя і керують процесом навчання. Методика дає можливість ставити питання і вислуховувати відповіді на них ). Доповідач – респондент ( робота в парах один учень переказує зміст прочитаного, інший показує за допомогою рухів, жестів, міміки. Учні взаємодоповнюють один одного сприяє розвитку уваги, пам’яті ). Дискусія ( метод дає нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання сприяє розвитку мовленнєвої компетенції. Учні вчаться висловлювати та аргументувати власну думку. Фрази, що найчастіше вживаються Я думаю, Я вважаю, На мою думку, Я згоден, але, Яне згоден, тому що.
Мозаїка ( метод, що дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації закороткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати одне одному вчитися навчаючи. Кожен учень самостійно опрацьовує свою частину матеріалу і знайомить з нею свою групу. За допомогою товаришів дитина сприймає тему в цілому ).
При використанні цих методів учитель повинен створювати комфортні умови навчання, залучати всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності. Якщо на перших заняттях учні діють несміливо, розгублено, то в подальшому навчальному процесі формується впевненість, самостійність, творчість. Діти досягають успіху, що є невід’ємною частиною розвитку творчої особистості.
Структура уроку із застосуванням інтерактивних
технологій повинна бути чітко продумана. Наприклад І. Організація класу. Етап орієнтації.
1. Девіз уроку Ширше двері відчиняйте
Розумуй кмітливості.
Всі старання докладайте
Й максимум сміливості.
2. Психологічний настрій.
- Сьогодні чудовий день. Пахне весною. Весело щебечуть пташки. Природа оживає від зимової сплячки. Ваші личка усміхнені. Думаю, що цей урок принесе вам такий хороший настрій, які перші весняні дні.
3. Вступна бесіда ( налаштування на вивчення теми.

18 4. Робота за новими поняттями ( пояснення значення деяких слів, з якими будемо працювати на уроці ).
ІІ. Етап покладання мети. Проблемне запитання ( під час викладення теми і мети уроку дітям ставиться завдання Чому ). Ознайомлення з планом проведення уроку (вчитель разом з учнями визначає завдання, які будуть виконуватися на уроці ).
ІІІ. Етап проектування. Складання моделі уроку ( діти обирають види діяльності, щоб виконати поставлене завдання ). Визначення завдань уроку ( щонайперше потрібно з’ясувати, які види робіт треба застосувати ). І. Етап організації виконання плану діяльності. Учнівські повідомлення про щось або про когось. Робота з підручником. Бесіда. Застосування методів інтерактивного навчання ( на вибір ).
V. Етап контрольно-оцінювальний.
1. Ситуація успіху ( усна похвала з підведенням підсумків ).
2. Оцінювання діяльності учнів.
- Чи всі види роботи виконали
- Чи приніс урок нові знання
- Чи подобалося працювати Як саме
- Який з видів робіт був найціннішим

19
- Який маємо результат
3. Перевірка, взаємоперевірка робіт ( діти можуть оцінити роботу товаришів ).
4. Релаксаційна вправа ( діти аналізують свою роботу що було новим, про що дізналися, чим поповнили свої знання ).
Процес творчості безперервний, у ньому – сенс життя вчителя. Якість уроку- одне з головних завдань учителя. Мета кожного уроку – не механічне формування знань, умінь, навичок учнів, а процес розвитку глибокої зацікавленості до предмета, процес творчості.

20
Фрагменти уроків з інтерактивними вправами

Фрагмент уроку з курсу Я і Україна. 1 клас.
Тема: Сонце. Чому буває літо, осінь, зима, весна. Мета Формувати в учнів уявлення про Сонце, про залежність життя рослин, тварин, людини від сонячного сівтла і тепла. З’ясувати, чому буває літо, осінь, зима, весна. Викликати бажання милуватися природою. Розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення. Виховувати повагу до традицій українського народу вшановувати Сонце. Можливе використання у вигляді повідомлення теми уроку, розминки. Метод Дискусія. Ділова гра За і проти. Які пори року визнаєте Які прикмети кожної з них Чи любите ви зиму Що визнаєте про зиму Спробуйте поглянути на зиму з двох боків кому подобається вона і кому не подобається. Аргументуйте свої відповіді. За Кому зима подобається Чому Проти Кому не подобається зима Чому Що вам сподобалось у цій грі Метод Передбачення. Які визнаєте зимові місяці Що ви очікуєте від кожного з них Давайте пограємось у гру Місяці говорять про себе. Уявіть себе на
місці кожного місяця і почніть розповідь, наприклад, так Я – перший місяць зими.
Фрагмент уроку з курсу Я і Україна. 1 клас.
Тема: Тварини. Різноманітність тварин. Тварини і людина піклування про тварин, вшанування та охорона тварин. Мета Закріпити уявлення учнів про різноманітність тваринного світу.
Ознайомити з тваринами, які охороняються. Формувати уявлення про вшанування тварин людиною. Розвивати уміння порівнювати, співставляти, групувати. Виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання допомагати їм. Можливе використання у вигляді розминки, актуалізації опорних знань, узагальнення вивченого. Метод Мозаїка. Робота в групах. І група – Описати звірятко (на малюнку.
ІІ група – Що ви можете розповісти про цю тваринку
ІІІ група – Скласти загадку про тварину. Метод Мозкова атака. За буквами імені дати характеристику зайчика. Наприклад Б – боягузливий О – охайний Г – грайливий Д – добрий А – активний Н – ніжний
Метод Взаємного навчання. Робота в парах. Діалог про свійську тварину. Яка твоя улюблена свійська тварина Опиши її. Що вона любить їсти Чим вона любить гратися Як ти дбаєш про неї Метод Асоціативний кущ. Робота в групах. Кіт Собака Корова Записати те, що характерно для цих тварин які вони, що люблять, який спосіб життя ведуть, де живуть і т.п. Метод «Кубування». Вибрати серед ілюстрацій ту, яка підходить за ознаками. Наприклад проворна, хижа, руда, хитра, любить ласувати курочкою – хто це Або вайлуватий, бурий або білий, косолапий, взимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед – хто це










23
Розробки уроків з використанням інтерактивних
методів навчання

Урок письма в 1 класі
Тема уроку: Рядкова літера д. Написання складів, слів з нею.
Мета уроку Вчити дітей писати рядкову літеру д, склади і слова з нею. Розвивати каліграфічні навички, увагу, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати родинні почуття.
Хід уроку
І. Організація класу. Етап орієнтації.
Добрий день - вітаєм щиро
Всіх людей добром і миром.
Без добрих слів не обійтись,
А ще відверто посміхнись,
Не забувай чарівних слів,
Щоб спілкуватися умів.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Вступна бесіда. Діти, з якою новою буквою ми ознайомилися на уроці читання Який звук вона позначає Хто знайде її між буквами Назвіть слова, які б мали звуки дід Фонетична зарядка. а) Аналітико-синтетична вправа.
Добавити букву …итина, …олина, іти. б) Доповнити склад вода, …міно (доводи, мати (ду).
ІІІ. Етап проектування.

24 Повідомлення теми і мети уроку. Повторення ліній сітки зошита. Як називається рядок, на якому пишемо Як називаються ширші лінії Які є міжрядкові лінії А яка ще є лінія Для чого вона потрібна Під яким кутом розміщена похила лінія І. Етап організації виконання плану діяльності. Аналіз графічної структури букви д. Метод порівняння. Який перший елементу літери д? Нащо він схожий Який другий елемент У якої літери він теж є Уявне писання в повітрі для засвоєння техніки виконання безвідривних рухів. Письмо дітьми рядка букви д. Письмо складів де, ду, до, ді. У яких словах можуть бути такі склади
5.
Фізкультхвилинка.
Я – маленький першачок,
Загорнувсь, мов їжачок,
Потім стану, мов жирафа,
Дотягнуся я до шафи.
Як берізка, погойдаюсь –
Відпочити я навчаюсь. Письмо слів дід, долина. Робота за малюнком у зошиті. Кого вибачите на малюнку (Родину) Хто уній живе Як повинні жити люди у родині

25 8.
Звуко-буквений аналіз слова родина. Називання членів родини, у яких є звуки [д],[д’].
(Дідусь,діти,дівчинка) Письмо слів родина, домівка. Читання і письмо речення Тато, мама, діти –
родина. Графічне зображення речення.
13.
Фізкультпауза. Вправи для відпочинку очей, рук.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Відгадування загадки.
Я маю стіни і кути,
Я те, куди заходиш ти.
Змінити і на и – в ту ж мить
Мене побачиш, де горить. Логічна вправа. Дописування букв д в словах дим.
Дім. Метод Мозкова атака.
- Що означають ці слова
- Чим вони відрізняються у написанні
- А якими звуками відрізняються
- Які звуки дід- Що пом’якшує звук д у слові дім? Відгадування загадки.
Відгадайте, діти, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел) Метод інформації. Діти розповідають про дятла.
6.Звуко-буквений аналіз слова дятел.
7.Метод групування. Гра Що це
Весняний, сонячний, теплий день)

26
Прозора, джерельна, холодна вода)
Фруктовий, квітучий, зелений сад) Який однаковий звук чується в словах день, вода, сад? Які злиття звука д з голосним є в словах день, вода? Напишіть самостійно склади де, да і слово сад. І. Етап контрольно-оцінювальний. Ситуація успіху. Оцінювання діяльності учнів. Що ми навчились на уроці Чи важко було писати літеру д? Релаксаційна вправа. Діти оцінюють свою роботу.

27
Урок рідної мовив класі
Тема уроку: Засоби зв’язку речень у тексті.
Мета уроку:Розширювати знання учнів про види текстів та засоби зв’язку речень у них. Удосконалювати вміння добирати заголовки до різних видів текстів. Розвивати зв’язне мовлення, увагу, творче мислення. Виховувати бережливе ставлення до хліборобської праці.
Хід уроку
І. Організація класу.
Дзвенить дзвінок,
Починається урок.
Будем гарно працювати,
Щоб мову рідну добре знати.
ІІ. Розвиваючі вправи. Фонетична зарядка. Українська мова – красива, чудова, мелодійна. Щоб вона була правильною, необхідно вірно вимовляти звуки.
Вимовте звуки в словах
казка, хліб, книжка, жолудь.
-
Промовте скоромовку спочатку повільно й тихо, а потім швидше і голосніше
Золотий жолудь зовсім пожовтів. Каліграфічна хвилинка.
Ждж ють ждж ють
Під’їжджають Складіть речення зі словом під’їжджають.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу. Фронтальне опитування. Метод Мозкова атака. Навіщо в нашому житті потрібні речення А тексти Що таке текст
З яких частин він складається Як слід писати кожну частину тексту Які бувають тексти Який текст можна назвати описом, розповіддю, міркуванням І. Робота над темою уроку. Оголошення завдання уроку. Яку велику тему ми вивчаємо На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над текстом, його видами. Для цього згадаємо веселу літню пору, яскраве сонечко, теплі дні і вирушимо в поле.
(Малюнок хлібного лану)
-
Які рослини вирощують у полі Навіщо вони потрібні людям Як назвати одним словом пшениця, ячмінь, овес,
жито? Робота над загадкою, акровіршем.
Той он парубок вусатий
На пшеничний хліб багатий Хвалить його кожен,
На оладки, на лапшу. Любить його кожен,
Хто такий він Не скажу. І дня ми прожити
Лиш скажу, що він дозрів Без нього не можем.
Поміж тисячі братів.
Був зеленим довгий час,
Потім вигрівся гаразд,
Нині золотом сія…
Чи вгадаєш ти, хто я (колосок, хліб)
Складіть речення з цих слів. Аз нами протягом уроку буде колосок. Ми складемо букет із колосків, виконавши ряд завдань. Робота з підручником. Вправа 108. а) Розгляд малюнка наст. б) Читання тексту. в) Добір заголовка. ( Жнива. Збір урожаю. Гаряча пора) г) Яке слово вжито в тексті, щоб уникнути повторення слів на полі? (Там)
- Це слово зв’язує між собою І і ІІ речення. r) Спостереження за засобами зв’язку речень у тексті.
- Яке слово зв’язує у тексті ІІ і ІІІ речення (Вони)
- Яке слово воно замінило (Комбайни)
- Яким може бути зв’язок речень у тексті Зробіть висновок.
Висновок: Речення в тексті зв’язуються за допомогою слів, між якими існує тісний смисловий зв’язок, причому вони не повторюються. То чому неповинні повторюватися слова Яким повинен бути текст д) Робота над синонімами.
- Яке слово в тексті близьке зазначенням до слова
ллється? (сиплеться)
- Адо слова підлітають? (під’їжджають)
- В тексті вжито ці слова у прямому чи в переносному значенні Робота в групах. Метод «Кубування». Складіть текст за початком і кінцівкою, слідкуючи, щоб слова не повторювалися.
І група Під березою Мар’янка й Дмитрик знайшли совеня з пошкодженим крилом Діти віднесли його до гнізда й випустили на волю.
ІІ група Восени учні знайшли в кущах журавля.
У нього було поламане крило В небі він побачив зграю журавлів. Наш журавель замахав крилами і полетів їх доганяти.
ІІІ група Малий Павлик грався біля річки.
Він підійшов до берега, нахилився і впав у воду Так Василь врятував Павлика. Вправа 109. Робота в парах. Доповідач – респондент. Що вжитті людині дає праця А хліб Хто не працює,… (той не їсть. Хліб – усьому… (голова). Хочеш їсти калачі - не сиди на печі. Запис прислів’я: Хліб – усьому голова. Висловіть свою думку щодо цього прислів’я.
8.
Фізкультхвилинка.
А ми зерно сіяли, сіяли
У земельку чорную, свіжую.
Із явилися перші листочки,
Із них – повні, тугі колосочки.
До сонечка потягнулись,
І сонечку усміхнулись.

31
V. Виховна бесіда про значення хліба, бережливе ставлення до нього, про почесну працю хліборобів.
1. – Кого ми називаємо хліборобами
- В кого є всім ї або в родині хлібороби
- В кого мама або бабуся печуть вдома хліб
- Який свіжоспечений хліб А руки в пекаря
Честь і слава хліборобам,
Що живуть в нашім селі
Хлібороби хліб нам роблять, -
Знайте й ви про це, малі Поетична хвилинка. Діти розповідають вірші про хліб. Презентація книг В.О.Сухомлинського. Читання оповідання Сухарі Хліб. Обговорення тексту. Чи можна викидати сухарі Що таке сухарі
-
В.О.Сухомлинський написав багато оповідань, із них велика кількість – про хліб. Ви зможете прочитати ці твори, взявши книги в бібліотеках. Запис речення
Учись, дитино, святий хліб шанувати
-
Яке звертання є в цьому реченні Як його слід виділити на письмі А де зустрічаються звертання в нашому житті Робота в парах. Складання діалогів до ситуацій про погане ставлення до хліба, у хлібному магазині, про значення хліба. І. Цікаві вправи. Прочитати приказку по кружечках. На ній ролі лий чор дить зем хліб бі

32
(На чорній землі білий хліб родить)
-
Запишіть це речення. Яків ньому є антоніми Якими ще словами можна сказати, який хліб Поміркуйте, чому так сказано в приказці Вправа 110. Метод Дискусія. Пояснення Петрикові значення слів
хліб росте.
-
Петрику, ти невірно думаєш…
-
Петрусю, хліб росте – це. А чи знаєте ви, як звучить слово хліб на різних мовах
Російська – хлеб.
Англійська – бред.
Французька – мо пен. І на всіх мовах це слово вимовляється з повагою і любов’ю.
VІІ. Підсумок уроку. Чи сподобався вам урок Кому урок пролетів швидко А комуні Над чим працювали на уроці Які є види текстів Яка мета тексту-розповіді? Тексту-опису? Тексту- міркування Колосок вдячний вам за роботу на уроці. Ви добре потрудились і виконали стільки завдань, скільки в букеті колосків. Із його зернин буде смачний хліба з ваших знань – користь вам та вашим рідним.
VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 111.


33
Урок з курсу Я і Україна в 3 класі

Тема уроку Людські чесноти. Доброта.
Мета уроку
Розширювати уявлення учнів про достоїнства людини. Розкрити моральний зміст доброти. Сформувати негативне ставлення до людських пороків. Учити аналізувати, доводити, узагальнювати. Розвивати етичне мислення, зв’язне мовлення.
Виховувати бажання робити добрі справи, творити добро.
Хід уроку
І . Організація класу.
Дзвоник всім нам дав наказ
До роботи швидше в клас.
Тож і ми часу не гаймо –
Працювати починаймо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування. Що таке ввічливість Яку людину називають ввічливою В чому виражається ввічливість Які слова називають ввічливими Читання вірша Н.Красоткіної Чарівні слова. Робота в малих групах. Метод Мозаїка. Обговоріть вчинки людей на картинках і проаналізуйте їх. Бесіда. Метод Дискусія. Яку тему вивчали на минулому уроці Яку з цих якостей ви віднесете до достоїнств, а яку
– до недоліків
Чи вірне твердження Жадібним бути добре, тому що жаднюга ні з ким і нічим не ділиться, і йому самому більше дістається Чому жадібні люди не викликають до себе поваги із ними не хочеться спілкуватися Розгляд ілюстрацій до казки Двоє жадібних ведмежат. Якими були ведмежата Як їх було покарано за їхню жадібність Як вирозумієте прислів’я: Поженешся завеликим і мале втратиш Чи підходить воно до цієї казки
ІІІ. Робота надновим матеріалом. Повідомлення теми і мети уроку. Закресліть серед букв складну, і ви дізнаєтесь, про яку одну з найчудовіших людських якостей піде мова на уроці.
Днуонубнурнуонутнуану Метод Передбачення. Як видумаєте, про що ми сьогодні будемо говорити Чи підійдуть до нашого уроку слова Добране та людина, яка вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло Бесіда. Підтвердьте попереднє висловлювання будь-яким прикладом, можна казковим. Чому в казках добро завжди перемагає зло Яких з казкових героїв можна назвати добрими, а яких – злими

35 Читання та обговорення казки Ю.Ярмиша Добре серце. Якими рисами наділений Жучок До яких героїв – позитивних чи негативних – можна віднести Жучка З чим його всі порівнювали Як усі пояснювали таке порівняння А як видумаєте, чому Жучка всі називали Сонечком Робота в групах. Мозаїка. І група Яке сонечко
ІІ група З чим або з ким можна порівняти Сонце
ІІІ група Що несена своїх променях Сонце Сонечко і нам нагадало про фізкультхвилинку.
6.
Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли Встали – сіли
Бачте, як розвеселили
Стало сонце танцювати,
Нас до кола припрошати.
Нумо разом Нумо всі
Потанцюймо поросі. Робота над прислів’ям: Добре серце – як сонечко в
небі. Якщо об’єднати всі промінчики разом, то утвориться промінь добра.
Як вирозумієте це прислів’я? Мозкова атака. Робота над прислів’ями. Добро довго пам’ятається. Хто людям добра бажає, той і собі має. Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся. Перший крок до добране роби зла. Не одяг красить людину, а добрі діла.
9.
« Дискусія. А чи потрібна доброта в наш час Аргументуйте свою відповідь. Почніть зі слів « У наш час добро непотрібне, кожен повинен дбати тільки про себе…»
10.
Робота в парах. Складання прислів’я із поданих слів. Поетична хвилинка. Декламування віршів про доброту.
12.
« Передбачення. Читання учнями підготовлених творів на тему Чи можна вчитися добра І. Узагальнення і систематизація знань. Асоціації. Образотворча діяльність. Позначте різнокольоровим олівцями, який у вас настрій, коли…
Захворів хтось із близьких. Захворів хтось із друзів. У моїх друзів усе складається добре. Друг потерпів невдачу. Всі близькі люди здоровій веселі. Я допоміг сьогодні товаришу.

37
-
Зобразіть кольором добро і зло. Намалюйте обличчя, вираз якого, як ви вважаєте, вам підходить.
V. Підсумок уроку.
- Ось і пройшов урок. Закінчилась наша розмова про доброту, про серця, сповнені ласки і добра. Подивіться один на одного добрими очима, зробіть один одному комплімент.
Стежина твоя простелилася вдаль.
Тобі і мужніти, й рости.
Тисам ужитті свого щастя коваль,
Тому-то задумайся ти,
Який собі шляху житті обереш,
Як житимеш поміж людьми
З добром чи лукавством по світу підеш,
До світла чи в царство пітьми Сподіваюсь, у ваших серцях назавжди поселиться фраза, яку ви відгадаєте, прочитавши її через одну букву за рухом годинникової стрілки двічі, починаючи з великої літери.

38
Д рому біом осла д лій и оді р в
і то ом в
( Думай і твори добро – і словом, і ділом)
Урок з курсу Розвиток естетично-творчих
здібностей»
1 клас
Тема уроку
Знайомство з характерами Феї літа. Образотворча діяльність. Грата малюнок Характер літа.
Мета уроку Ознайомити учнів з характерами Феї літа. Вчити бачити та чути красу навколишнього світу. Розвивати творчу уяву, спостережливість, увагу, фантазію, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати любов до природи, дорідного краю естетичні почуття.

39
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав дзвінок –
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почуть наприкінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда. Мозаїка. Яка зараз пора року Які найперші запахи приносить із собою весна Як можна охарактеризувати весняне повітря Якими звуками супроводжується пробудження весняної природи Які з весняних звуків вам подобаються найбільше Чому Зустріч Феї весни. Давайте зустрінемо Фею весни і скажемо, якими рисами характеру вона наділена.
(Входить дівчинка у віночку.
Дівчинка-весна:
Завесніло вже довкола
Зеленіє гай і поле.
Всюди трави, трави, трави –
Зеленаві, зеленаві.
Глянь он жабка зеленіє
При зеленім бережку.
Тільки річечка синіє
На зеленому лужку.

40 Висновки дітей про характери Феї весни. Отже, весна нікого не забула всім додала краси і радості, щедро напоїла своєю життєдайною силою.
ІІІ. Робота над темою уроку. Відгадування загадки.
Теплий, довгий-довгий день.
Повна миска черешень,
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває –
То коли ж все це буває (Влітку) Вступна бесіда. Яка пора року наступить після весни Коли відбудеться зустріч двох Фей Феї весни і Феї літа Які літні місяці визнаєте Зустріч Феї літа (під музику.
(Входить дівчинка-літо).
Дівчинка-літо:
Ходив полісі червень,
Суниці розгубив.
Бо кажуть, як малята,
Суниці він любив.
У саду від плодоводу
Гнуться віти.
По городу ходить липень
Працьовитий.
Нагостривши серпи,
Вийшов серпень у степи –
Урожай збирати,

41
Літо прославляти. Слово вчителя. Скільки сюрпризів підготувало літо для нас Це і зелень дереві шум трави, скрекіт коників, дзумкання комах, спів пташок, аромати квітів, стиглі ягоди та фрукти, тепле сонечко… Як видумаєте, чому літо називають найдзвінкішою порою року Робота в групах (диференційовано. Мозаїка. Закрийте очі, уявіть, що зараз літо, і виконайте такі завдання І група – Намалювати літній пейзаж.
ІІ група – Намалювати дерево або кущ з плодами, які ви найбільше любите.
ІІІ група – З’єднати малюнки, зображені праворуч, з відповідними малюнками ліворуч і зафарбувати малюнки, які відносяться до літа. Розфарбовування листочків. Відгадування загадок з використанням наочності. Червона, солодка, пахуча, Росте низько – до землі близько. (Суниця)
Виглядають із пашниці
Синьоокі чарівниці. (Волошки) Сама я гарненька, на сонечко схожа, Краї всі біленькі, серединка жовта. (Ромашка)
Непосіяне зійшло –
Людям радість принесло. (Соняшник) Демонстрація герба та прапора Арбузинського району. На гербі нашого району теж є і волошки, і соняшники. Соняшник зображений і на прапорі. Цих
рослинна Україні багато. А зараз розфарбуйте на карті України рослини, які ростуть у нашій місцевості. Індивідуальна робота на картках. Ознайомлення з книгою місцевого письменника Василя Юдова Казки літнього саду. Сад – це будиночок. Тільки дах цього будиночка – блакитне небо. Стіни цього будиночка – чисте повітря. А підлогою цього будиночка є дбайливо зорана земля. Живуть у такому будиночку рослини. Дружною сім’єю ростуть в саду вишні і груші, яблуні івиноград, смородина і полуниці… Цілий день їм світить сонечко, а вночі – місяць і зорі. Вночі рослини не сплять, а розповідають одна одній казки і всілякі історії. Заразі ми побудемо письменниками і художниками. Виконайте завдання у парах. Робота в парах. Доповідач – респондент. Орієнтовні завдання Уявити себе якоюсь квіткою і придумати про себе, як про квітку, казочку. Розказати, що знаєш, про квіточку, зображену на малюнку. Розфарбувати рослину, яка найбільше подобається. Дидактична гра Сонце сходить – усе оживає, сонце заходить – усе завмирає. Поетична хвилинка. Слухання віршів про літо. Висновок про характери Феї літа. Асоціативний кущ. Спробуйте охарактеризувати Фею літа. Подумайте чим літо пахне Якими звуками багате Якими кольорами насичене Чим літо радує людей
І. Підсумок уроку. Релаксація. Ситуація успіху. Подумайте, як вам було на уроці цікаво, недуже цікаво, зовсім нецікаво. І намалюйте відповідні обличчя Сонечку. Аналіз своєї роботи дітьми. Чи приніс урок задоволення А чи приніс він нові знання Що було на уроці найцікавішим Якщо ви вважаєте, що добре працювали на уроці, зафарбуйте кружечок зеленим кольором, якщо недуже добре – жовтим, а якщо погано – червоним.

44
Проблема морально-етичного виховання завжди була актуальною у всі часи. Адже висока культура поведінки потрібна людині не менше, ніж оволодіння основами наук.
Одним із основних завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських духовних цінностей. Серед них – доброта, любов до ближніх, повага до навколишніх, любов до Батьківщини, ввічливість, дружелюбність, милосердя, любов до природи, вірність, дружба, чуйність, правдивість.
Ідеї В.О.Сухомлинського є взірцем цих цінностей. З досвіду великого педагогами вивчаємо азбуку формування етичної культури, бо саме дитина, вихована на його ідеях, здатна стати справжнім громадянином.
Пропоную декілька розробок занять з етики у 1 класі.


45
Тема: Що вивчає етика Правила співжиття.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям етика. Вчити правилам знайомства. Ознайомити з елементарними правилами співжиття. Розвивати інтерес до вивчення предмета. Виховувати бажання дотримуватися шкільних норм поведінки почуття поваги один до одного.
Хід заняття І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ознайомлення учнів з поняттями, які будуть вивчатися на заняттях з етики. На уроках етики ми будемо вчитися правилам, яких повинні дотримуватися щодня, щохвилини. Ці правила проте, як себе поводити в школі, як відноситися до оточуючих нас людей, якою повинна бути людина, щоб її поважали про культуру поведінки та стосунки між товаришами – про все це ми дізнаватимемось на заняттях з етики.
ІІІ. Робота над темою заняття. Вступне слово вчителя. Ви прийшли до школи, і тепер ви – школярі, учні. А всі разом ви – клас, колектив. Створення проблемної ситуації. Уявіть, що ви зовсім незнайомі. Вам треба познайомитися, щоб спілкуватися між собою. Як вибудете звертатися один до одного Ознайомлення з правилами знайомства. Існують такі правила знайомства
а) назвати своє ім’я; б) запитати ім’я співрозмовника в) поцікавитися інтересами товариша г) поспілкуватися з товаришем.
4. Розповідь учителя про правила співжиття.
- Нас у колективі багато, і всі ми – різні. Але ми разом вчимося, граємося. Тому наші стосунки повинні бути доброзичливі. Вчіться поважати один одного, допомагати один одному, бути ввічливими шануйте дружбу, не ображайте один одного.
5. Робота над текстом В.О.Сухомлинського Пелюстка і Квітка. а. Читання тексту вчителем. б).Відповіді на запитання.
- Чим пишалася Пелюстка
- Як видумаєте, чому вона засохла
- А чим найбільше пишаєтесь ви
- Щоб ви порадили Пелюсточці в).Творче завдання. Метод Передбачення.
- Подумайте, що визнаєте і вмієте, щоб цим можна було пишатися.
- Як ці вміння можуть бути корисними в колективі І. Підсумок заняття. Чого ви навчилися Що запам’ятали? Який висновок можна зробити
Тема: Навіщо кажуть «Здрастуйте!»
Мета: Повторити з учнями слова вітання. Ознайомити зі значенням цих слів.

47
Розвивати ідею дружнього ставлення до оточуючих людей. Виховувати почуття поваги та доброзичливості.
Хід заняття І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мозкова атака. Бесіда. Які слова ви вважаєте ввічливими Які визнаєте слова вітання Як ви привітаєтесь зі старшими А як будете вітатися з товаришами
ІІІ. Робота над темою заняття. Створення проблемної ситуації. Як видумаєте, навіщо кажуть «Здрастуйте!»? Робота над текстом В.О.Сухомлинського Скажи людині «здрастуйте». а. Читання тексту вчителем. б. Відповіді на запитання.
- Чому вчив батько сина
- Як видумаєте, чому бабуся усміхнулася
- Як змінився світ довкола хлопчика Чому
- Як батько відповів на здивування сина
3. Бесіда. Дискусія.
- Як ви вчините, коли хтось грубо розмовлятиме з вами або з вашими друзями
- Що ви відчуваєте, коли до вас ввічливо звертаються
- Що буде, коли люди перестануть вітатися
4. Творче завдання. Метод Взаємного навчання.

48
- Придумайте сценки-діалоги зі словами ввічливості між вчителем і учнем, між лікарем і хворим, між бабусею та внуком.
5. Уявна подорож до Школи ввічливості.
- Уявіть, що ви відкрили Школу ввічливості. Розкажіть, якою буде ця школа. І. Підсумок заняття. Чого ви навчилися Що запам’ятали? Який висновок можна зробити

49

50

51

52

53

54

Зміст

Розділ 1. Опис змісту досвіду
Відомості про педагогічного працівника Розвиток творчого мислення моїми очима Інтерактивні технології навчання на уроках ………………..…10
Розділ 2 Додатки до опису досвіду
Фрагменти уроків з інтерактивними вправами Розробки уроків з використанням інтерактивних методів навчання Розробки занять з етики з використанням інтерактивних технологій
Розділ 3. Мультимедійна презентація…………..……..…….46


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал