Вчитель математики Спеціаліст І кваліфікаційної категорії Глюк Галина Валеріївна



Скачати 66.38 Kb.
Дата конвертації18.06.2017
Розмір66.38 Kb.
Формування різних видів компетентності

на уроках математики



фото 013

Вчитель математики

Спеціаліст І кваліфікаційної категорії

Глюк Галина Валеріївна
Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання.

Продуктивне навчання забезпечує засвоєння знань та умінь, володіючи якими випускник школи знаходить підґрунтя для свого подальшого життя. Продуктом школи є людина, особистість, тому підлягають реалізації такі задачі:



  • створення умов для розвитку та самореалізації учнів;

  • задоволення запитів та потреб школяра;

  • засвоєння продуктивних знань, умінь;

  • розвиток потреби поповнювати знання протягом усього життя;

  • виховання для життя в цивілізованому громадянському суспільстві

Математика сприяє виробленню особливого виду пам'яті — пам'яті, спрямованої на узагальнення, творення логічних схем, формалізованих структур, виховує здатність до просторових уявлень. Наявність математичних здібностей в одних учнів і недостатня розвинутість їх в інших вимагає від учителя постійного пошуку, шляхів формування і розвитку таких здібностей у школярів. Рівнева диференціація з урахуванням психології математичних здібностей учнів збільшує можливості роботи вчителя. Такий підхід створює умови для розвитку здібностей учнів, які мають природжені задатки до занять математикою, і забезпечує посильною роботою учнів, які не мають таких задатків. Виконуючи посильні завдання, учень отримує впевненість у своїх силах. Планую урок так, щоб дітям різних рівнів засвоєння матеріалу було цікавим на уроці. Вивчивши учнів класу, знаючи їх рівень знань, планую різні етапи уроку для різних дітей по-різному. Якщо знаю, що учень самостійно працює вдома, йому не цікаво буде під час перевірки домашнього завдання, пропоную таким учням розв'язати нестандартні вправи або вправи підвищеної складності. Прагну, щоб такі учні біля дошки поділилися своїми здобутками з однокласниками.

Щоб розвинути критичне мислення та творчі здібності учнів, поступово та систематично залучати до самостійної пізнавальної діяльності, щоб забезпечити співпрацю між учнями та учителем, для стимулювання і мотивації учнів до навчання математики та розвитку їх компетентностей я використовую в роботі наступні форми роботи:



  1. Створення проблемної ситуації. Наприклад, при вивченні в 5 кл. теми «Звичайні дроби» пропоную задачу: Летіла зграя гусей, а на зустріч їм гусак. От він говорить: « Здрастуйте 100 гусей!» Вони йому у відповідь: « Ні, нас не 100. Якби нас було стільки, да ще півстільки, ще чверть стільки, а ти з нами, тоді б нас стало сто». Скільки гусуй у зграї? изображение 159

  2. Використання аналогій, порівняння, протиставлення.

  3. Математичні диктанти, або незакінчені речення. Ці методи є засобом активізації уваги учнів, вони привчають дітей уважно стежити за мовою вчителя. Сприяють виробленню певного ритму роботи.

  4. Заповнити пропуски.

  5. Виправи помилку.

  6. Технологія «Мікрофон.»

  7. Метод «Прес»

  8. Складання сенканів, кросвордів за темою, написання рефератів

9) Робота в парах. Ця технологія ефективна для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. Наведу приклад застосування цієї технології на уроках математики.

На дошці записано завдання у двох варіантах. До дошки виходять двоє учнів, які сидять за однією партою. На зворотній частині дошки, так щоб не бачили учні класу, вони виконують запропоновані завдання. Клас працює в зошитах за варіантами. Після виконання завдання учні обмінюються зошитами і перевіряють розв'язання, звіряючи їх із записаними на дошці.

При написанні диктантів учні здійснюють взаємоперевірку та взаємооцінювання (спрацьовує лише у 5-6 класах)

10) Самостійна робота. Одним із основних методів активної моделі навчання є самостійна робота. Цьому методу я надаю перевагу, оскільки вважаю, що лише те, що учень зробить самостійно, принесе йому користь, сприятиме виробленню вмінь і закріпленню навичок.

На уроках учні полюбляють розгадувати прислів'я. Кожен учень класу отримує картку (сильніші учні можуть отримати їх кілька), • записавши номер картки в зошиті, виконує запропоноване завдання. Це може бути одна дія, приклад на 2—3 дії, рівняння. Виконавши завдання, учень знаходить букву, що відповідає правильній відповіді. На дошці заготовлено відповідну «шифровку»:imag0038

Учитель, вислуховуючи остаточні відповіді розв'язаних завдань, заповнює клітинки буквами. Слід наголосити, що букви записуються підряд, щоб максимально уникнути вгадування. Вписавши всі букви правильно, учні зможуть прочитати прислів'я, яку необхідно прокоментувати, реалізувавши таким чином виховну мету уроку.

11) В старших класах практикую складання учнями власного опорного конспекту нового матеріалу та читання з маркуванням, що дає можливість повторити відоме(+), виділити нове(-), визначити суперечливі питання, якщо думав інакше(), визначити питання для поглиблення і розширення інформації (?) img_1184

12) Залучення учнів до позакласної роботи

Позакласна робота з математики дуже важлива для пробудження в учнів інтересу до математики. Тому математичні вікторини, змагання, ігри, прес-конференції, вечори сприяють підвищенню математичної культури, розширюють і поглиблюють здобуті на уроках знання, показують застосування їх на практиці, розвивають мислення, математичні здібності, допомагають ввійти у світ наукових і технічних ідей.s7000263

З 2006 н.р. я є координатором міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру» в гімназії. З кожним роком кількість учнів зростає. Нажаль, конкурс не безкоштовний, і не всі бажаючі можуть прийняти в ньому участь. Але я намагаюсь залучати учнів в інші види позакласної роботи. Кожен рік ми з колегами проводимо різні позакласні заходи у кожній паралелі, де працюємо, іноді інтегровані. Нами були проведені КВК з інформатики та математики в 9 та 10кл.; хімії, фізики, математики; математичні вікторини; Найрозумніший 5(6-,9-)-класник.

Мотив гри сприяє створенню додаткових умов для активної розумової діяльності учнів, підвищують концентрацію уваги, наполегливість, відчуття успіху, задоволення, почуття колективізму, тим самим розвиваючи комунікативну, соціальну і інформаційну компетентності

Залучаю учнів до виготовлення дидактичних матеріалів і наочності, так як в цей час розвивається просторова уява, логічне мислення, а отже і логічна і технологічна математичні компетентності. Моделі, виготовлені в позаурочний час та на навчальній практиці 7- класниками, використовую, як наочність 5 класах. Діти можуть зблизька роздивитись моделі, визначити елементи многогранників, практично порівняти їх виміри (абстрактне мислення в цьому віці погано розвинено), та виконати відповідні обчислення для знаходження об’єму та площі поверхні куба та прямокутного паралелепіпеда.изображение 155

Домашнє завдання намагаюсь давати по рівнях: А- обов’язків мінімум (під силу всім), Б- тренувальний, В- творчий (скласти до теми кросворд, казку, сенкан, вірш, розробити власні дид. матеріали). Деяким учням даю особливо складні завдання.

Обов’язковий заключний момент кожного мого уроку – рефлексія, де учні пояснюють, чого вони навчилися, яких помилок припустилися, які способи діяльності використовували, якої мети досягли, які труднощі виникли, і т.д. В 5-6 класах пропоную учням сигналізувати про свій емоційний стан за допомогою сигнальних карток (зелена- все добре, матеріал зрозуміло, жовта- є деякі питання, червона- багато незрозумілих завдань або питань). Ці картки учні використовують протягом уроку, як сигнал про згоду чи незгоду (зрозумів чи ні) під час відповіді учнів (пояснення нового матеріалу.)изображение 153

Формуванню життєвих компетенцій (саморозвитку і самоосвіти) сприяє залучення учнів до виконання творчих завдань, участь в інтелектуальних змаганнях, диференційоване домашнє завдання,формування «Портфоліо успіху» (замість незнання оцінюються успіхи у просуванні учня в розвитку, виконання різних завдань)

Готую картки-підказки для учнів з недостатнім рівнем знань для самостійного опрацювання. На них є план (алгоритм) розв’язування вправи, розв’язаний приклад, та кілька завдань для самостійної роботи учня. Провожу додаткові індивідуальні і групові заняття з учнями кожної паралелі. Ці заняття створюють можливості для підвищення успішності учнів.



квн 089квн 089imag0042квн 089


изображение 157

Сформовані життєві компетенції- це саме ті крила, які надають можливість вільного польоту випускникові в бурхливому вирі подій життя нашої країни


Учитись важко, а учить ще важче,

Але не мусиш зупинятись ти,

Як дітям віддаси усе найкраще,

То й сам сягнеш нової висоти.

П. Сингаївський




















Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал