В. В. Білецька Особливості діяльності психологічної служби системи освіти Миколаївської області у 2014/15 навчальному році



Сторінка1/4
Дата конвертації01.01.2017
Розмір0.55 Mb.
  1   2   3   4
Миколаївський обласний інститутlogotip 1

післядипломної педагогічної освіти
Лабораторія практичної психології,

соціальної роботи та інклюзивного навчання

Особливості діяльності психологічної служби системи освіти Миколаївської області у 2014/15 навчальному році

Миколаїв

2014

В. В. Білецька
Особливості діяльності психологічної служби системи освіти Миколаївської області у 2014/15 навчальному році
Методичний лист



Укладач:

В. В. Білецька, завідувач лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання МОІППО



Відповідальна за випуск:

Г. Г. Півень, заступник директора з науково-методичної роботи МОІППО

Рекомендовано науково-методичною радою Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, протокол № 3 від 16.06.2014.



Білецька В. В. Особливості діяльності психологічної служби системи освіти Миколаївської області у 2014/15 навчальному році. – Миколаїв: МОІППО, 2014. – 45 с.
© Лабораторія практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання МОІППО

© Лабораторія редагування та видавничої діяльності МОІППО

2014


Особливості діяльності психологічної служби системи освіти Миколаївської області у 2014/15 навчальному році
Буремні події останніх місяців показали значення і велику цінність окремої особистості, її роль у суспільно-історичних змінах. Одночасно стала очевидною необхідність соціально-психологічного захисту і психологічної допомоги як окремим людям, так і цілим соціальним групам. Особливо цього потребує одна з найнезахищеніших груп населення – діти.

У зв’язку з цим, суттєво підвищується роль та значення професійної діяльності працівників психологічної служби системи освіти. Для забезпечення цієї роботи керівникам навчальних закладів Миколаївської області необхідно вжити заходів щодо максимального забезпечення навчальних закладів практичними психологами та соціальними педагогами, методистами з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів і налагодження належного психологічного супроводу всіх учасників навчально-виховного процесу.


Кількісний та якісний склад працівників психологічної служби навчальних закладів області

Психологічний супровід навчально-виховного процесу у закладах освіти Миколаївщини здійснює потужна когорта фахівців: 496 практичних психологів, 143 соціальних педагога та 31 методист із психологічної служби (всього – 670 працівників).

Кваліфікаційний рівень працівників служби:


  • спеціалісти – 455 працівників (311 практичних психологів, 133 соціальних педагога та 11 методистів із психологічної служби);

  • спеціалісти ІІ категорії – 115 працівників (99 практичних психологів, 5 соціальних педагогів та 11 методистів із психологічної служби);

  • спеціалісти І категорії – 52 працівника (44 практичних психолога, 5 соціальних педагогів та 3 методиста з психологічної служби);

  • спеціалісти вищої категорії – 48 працівників (42 практичних психолога та 6 методистів).

Необхідною умовою ефективності діяльності психологічної служби є розвиток мережі працівників служби, тому одним із напрямів роботи районних (міських) відділів (управлінь) освіти та методичної психологічної служби є систематична робота щодо реалізації кадрової політики із забезпечення практичними психологами та соціальними педагогами навчальних закладів області. Департамент освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації систематично проводить роботу щодо підвищення рівня забезпечення навчальних закладів Миколаївської області працівниками психологічної служби. На початку навчального року відповідно до Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року розроблений регіональний план заходів. Заплановано до 2017 року збільшити чисельність працівників психологічної служби області на 30 %.

Рівень забезпечення навчальних закладів області працівниками психологічної служби невпинно зростає, практичні психологи і соціальні педагоги працюють у загальноосвітніх, дошкільних навчальних закладах, професійно-технічних, інтернатних, позашкільних і вищих навчальних закладах області І–ІІ рівнів акредитації. Завдяки зусиллям департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації та управлінь (відділів) освіти міських рад (райдержадміністрацій) чисельність працівників психологічної служби області з 2010 до 2014 року збільшилася на 219 осіб. На сьогодні психологічна служба Миколаївської області складає 670 осіб. Організаційну, координаційну та навчально-методичну функції здійснюють 28 методистів із психологічної служби області та 3 працівники лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.






Рис. Динаміка чисельності фахівців психологічної служби Миколаївської області (кількість осіб)

Відповідно до нормативів чисельності навчальні заклади області забезпечені ставками практичних психологів на 49 %, а соціальних педагогів – на 31 %. Кількість ставок практичних психологів і соціальних педагогів навчальних закладів області становить 453,5. Порівняно з травнем 2013 року відбулося збільшення показників забезпеченості спеціалістами психологічної служби навчальних закладів області на 6 %.

Проте на фоні поетапного розширення мережі психологічної служби області за останні 5 років, Миколаївська область продовжує займати останні позиції по забезпеченості закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами порівняно з іншими регіонами України. У зв’язку з цим начальникам відділів (управлінь) освіти слід ретельно переглянути стан забезпечення навчальних закладів працівниками психологічної служби та вжити необхідних заходів щодо розвитку районних (міських) психологічних служб.

Найкраще на даний момент забезпечені ставками практичних психологів дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади міст Миколаєва, Южноукраїнська та Первомайська.

Поряд з високими показниками забезпеченості спеціалістами психологічної служби навчальних закладів міст Миколаївської області варто відзначити повільний розвиток психологічної служби в місті Вознесенську (порівняно з 2012/13 н.р. кількість ставок практичних психологів зросла на 0,75 ставки, а соціальних педагогів так і залишилось 0,25 ставки). Позитивним фактом є введення посад практичних психологів та соціальних педагогів в навчальні заклади міста Очакова.

Також варто відмітити позитивні результати в динаміці розвитку служби у Жовтневому, Казанківському та Миколаївському районах.

Поряд з позитивною динамікою розвитку психологічної служби вищеперерахованих районів та міст області є негативні показники. Значне зниження чисельності практичних психологів за 2013/14 н.р. відбулося у Вознесенському районі. Тривожить той факт, що не зважаючи на дуже низький рівень забезпеченості навчальних закладів працівниками психологічної служби у минулому навчальному році, не збережені ставки працівників у Березнегуватському та Первомайському районах. Низький рівень розвитку мережі психологічної служби залишається у Березанському та Веселинівському районі. Відбулося невелике збільшення чисельності практичних психологів у Баштанському, Доманівському, Врадіївському, Кривоозерському та Снігурівському районах, незначні зміни – у Очаківському районі.



Відсутні соціальні педагоги у Арбузинському, Братському, Веселинівському, Доманівському, Казанківському, Новобузькому, Новоодеському та Снігурівському районах (Додатки 2, 3).

Варто відзначити високі показники забезпеченості працівниками психологічної служби закладів інтернатного типу області. Професійно-технічні заклади області забезпечені практичними психологами на 87 %, а соціальними педагогами – лише на 28 %. Складною залишається ситуація забезпечення практичними психологами позашкільних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації (забезпеченість ставками практичних психологів на 21 %).

Варто відзначити заходи, що вживалися районними (міськими) відділами (управліннями) освіти для забезпечення навчальних закладів усіх типів фахівцями психологічної служби. У місті Миколаєві проведені семінари для керівників навчальних закладів «Про обов’язкове дотримання нормативів чисельності працівників психологічної служби відповідно до Положення про психологічну службу» та «Роль психологічної служби в діяльності дошкільного навчального закладу». Із метою забезпечення практичними психологами дошкільних навчальних закладів відділом освіти Вознесенської районної державної адміністрації порушене клопотання перед головами сільських рад.

Питання забезпечення навчальних закладів практичними психологами розглядалося на сесії Врадіївської районної ради, колегії відділу освіти районної державної адміністрації та сесії селищної ради. На початку навчального року відділом освіти Очаківської міської ради подане клопотання до виконавчого комітету міської ради.

У Новобузькому районі методистом із психологічної служби щорічно подається клопотання голові райдержадміністрації про введення ставок практичних психологів до штату загальноосвітніх навчальних закладів. На колегії відділу освіти Новобузької районної державної адміністрації у квітні 2014 року було розглянуте питання «Про стан та подальший розвиток психологічної служби системи освіти Новобузького району».

У Очаківському районі питання про збільшення чисельності практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів заслуховувалося на нараді директорів у четвертому кварталі 2013 року. У Жовтневому районі методистом із психологічної служби надіслані листи до сільських голів району щодо забезпечення дошкільних навчальних закладів практичними психологами.



Кривоозерський відділ освіти систематично надсилає заявки у вищі навчальні заклади щодо забезпечення навчальних закладів району практичними психологами та соціальними педагогами.

Із метою охоплення психологічним супроводом школярів навчальних закладів, де відсутні фахівці психологічної служби, у районах та містах області упроваджені різні моделі функціонування психологічних служб. У Арбузинському, Жовтневому та Первомайському районах практичні психологи опорних шкіл освітніх округів та методисти з психологічної служби РМК охоплюють психологічним супроводом навчальні заклади, у яких психологи відсутні (підстава – наказ відділу освіти райдержадміністрації). У Березанському районі наказом відділу освіти райдержадміністрації створені 4 пункти надання психологічної допомоги. У Новобузькому, Баштанському та Снігурівському районах діють виїзні групи практичних психологів (підстава – наказ відділу освіти райдержадміністрації). У Кривоозерському районі створений районний гендерний центр, до штату якого входять практичні психологи. В усіх районах та містах області працюють психологічні консультпункти.

Із метою обґрунтування необхідності розширення мережі психологічної служби системи освіти області у Плані заходів Міністерства освіти і науки щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року заплановане проведення навчальних семінарів для керівників навчальних закладів області з питання «Роль, місце та основні функції практичного психолога, соціального педагога в організації навчально-виховного процесу» та керівників районних (міських) відділів (управлінь) освіти з питання «Організаційно-правові аспекти діяльності психологічної служби системи освіти».

Відповідно до Плану заходів щодо розвитку психологічної служби системи освіти Миколаївської області на період до 2017 року, затвердженого наказом департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської обласної державної адміністрації від 14.10.2013 № 236, у 2013/14 н.р. співробітниками лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання МОІППО проведений навчальний семінар для керівників загальноосвітніх навчальних закладів Миколаївського району Миколаївської області проведений «Роль, місце та основні функції практичного психолога, соціального педагога в організації навчально-виховного процесу».





Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал