Уроку виробничого навчання з професії



Скачати 122.1 Kb.
Дата конвертації27.03.2017
Розмір122.1 Kb.
ТипУрок
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

херсонської обласної державної адміністрації

АРХАНГЕЛЬСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНий АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ З ПРОФЕСІЇ

«СЛЮСАР З РЕМОНТУ С/Г МАШИН ТА

УСТАТКУВАННЯ, ТРАКТОРИСТ-МАШИНІСТ

С/Г ВИРОБНИЦТВА, ВОДІЙ

АВТО-ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ

КАТЕГОРІЇ «С»



ТЕМА ПРОГРАМИ: система ТО і ремонту машин

ТЕМА ЗАНЯТТЯ:

«Технічне обслуговування

1 трактора Т150 – К»

Майстер виробничого навчання:

Семенець Олександр Володимирович

смт. Архангельське



Тема програми: Система ТО і Ремонту машин.

Тема уроку: ТО №1 трактора Т-150К. Мета уроку: Навчити та закріпити знання учнів набуті на теоретичних заняттях. Набути практичних вмінь та навиків при проведенні ТО-1 трактора.

Розвинути творчий підхід до навчання: раціональне мислення, планування та контролювання виробничих дій. Виховати почуття поваги до своєї праці та професії, бережливе ставлення до обладнання матеріалів та інструменту. Виховувати дисциплінованість, ініціативність до роботи.



Тип уроку: урок вдосконалення вмінь та формування навичок.

Вид уроку: аналіз конкретних ситуацій, виконання індивідуальних робіт.

Матеріально-технічне забезпечення: трактор Т-150К, набір слюсарного інструменту, масло нагнітач, солідолонагнітач, ПММ, обтирочний матеріал, відро, лійка, охолоджувальна рідина, шкребок, спецодяг.

Дидактичне забезпечення: конспекти, підручники, плакати, інструкційно-технологічні картки.

Міжпредметні зв’язки: теоретичний матеріал, вивчений на уроках з предметів «Трактори», «ТО», «Охорона праці».

Список основної додаткової літератури: Б.П.Кашуба, І.А.Коваль «Трактор Т-150К», А.Ф.Антоненко, Р.М.Недашківський «Комплексна система ТО тракторів і автомобілів», А.Ф.Головчук «Трактори. Експлуатація та ремонт».

Хід уроку:

І.Організаційна частина (5хв.)

1. Взаємне привітання, перевірка наявності і готовності учнів до заняття (відповідність одягу безпечним умовам праці).

2. Повідомлення теми та мети уроку, інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності учня (знання та допуск з ОП та БЖД).

ІІ. Вступний інструктаж:

Актуалізація опорних знань:


  1. Повідомлення теми програми і уроку;

  2. Пояснення послідовності виконання завдання;

  3. Перевірка опорних знань, умінь та навиків учнів, необхідних їм для виконання поставленого завдання.

Перевірка опорних знань учнів:

І. Бліц опитування:

А) Які ви знаєте види ТО?

Б) Коли проводиться ЩТО, ТО-1, ТО-2, ТО-3, сезонне ТО, додаткове ТО?

В) З якою метою проводиться ТО техніки?

Аналізую та доповнюю відповіді учнів, підводжу підсумки.

ІІ. Викладання нового матеріалу:

Даю коротку характеристику трактору Т-150К.

Потужний колісний трактор Т-150К з чотирма ведучими колесами належить до с/г тракторів загального призначення тягового класу 30кН високої енергонасиченості. Відміна особливість трактора Т-150К- універсальність, тобто сполучення в ньому якостей сучасного швидкісного трактора загального призначення і транспортного тягача підвищеної прохідності. Це дозволяє широко використовувати його в с/г виробництві на протязі року, а також експлуатувати в інших галузях народного господарства.

Трактор Т-150К призначений для роботи з начіпними, напівначіпними та причіпними с/г машинами та знаряддями для виконання різних с/г робіт на підвищених швидкостях: оранки, боронування, суцільної культивації, лущення, дискування, посіву, збирання зернових культур, внесення добрив та інше, а також в агрегаті з серійними машинами і знаряддями, призначеними для тракторів класу 30кН; для виконання транспортних робіт з причепами та полупречепами, а також потягом що складається із напівпричепа і причепа, загальною вантажопідйомністю до 21 т.,як по магістральним шляхам, так і в умовах бездоріжжя. Крім того трактор Т-150К використовуватись в агрегаті з дорожніми, дорожнобудівними та іншими подібними машинами і знаряддями, а також в якості сідельного тягача.



Кількість передач:

  1. Основний ряд…………………8

  2. З ходозменшувачем…………16

  3. Задній хід……………………..4

У процесі експлуатації машини їх деталі та складальні одиниці спрацьовуються, виникає стан втоми і старіння металів, порушується взаємне розташування деталей, що призводить до втрати машиною її початкових характеристик. Оскільки втрати машиною працездатності є незворотнім процесом, то підтримання її в працездатному стані залежить від своєчасного проведення заходів, які забезпечують її справність і працездатність. Для цього використовується система планово-попереджувального технічного обслуговування та ремонту сільськогосподарської техніки (система ППР).

Система ППР - це сукупність взаємопов’язаних засобів та організаційно-технічних заходів запобіжного характеру, спрямованих на підтримання й відновлення робото здатності та справності сільськогосподарських машин і зниження вартості їх експлуатації.

ВИДИ, ПЕРІОДИЧНІСТЬ ТА ОБСЯГ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ І РЕМОНТУ ТРАКТОРІВ І СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ МАШИН

Технічне обслуговування поділяється на такі види.



  • Щозмінне обслуговування (ЩО) -- проводиться через кожні 10 год. роботи або в кінці зміни.

  • Технічне обслуговування №1 (ТО-1) – проводиться через 60 мотогодин роботи двигуна.

  • Технічне обслуговування №2 (ТО-2) – проводиться через 240 мотогодин роботи двигуна.

  • Технічне обслуговування №3 (ТО-3) – проводиться через 960 мотогодин роботи двигуна.

  • Сезоне технічне обслуговування (СО) проводиться двічі на рік – весняно-літнє (ВЛ) та осінньо-зимове (ОЗ).

Обсяг робіт під час проведення ЩО.

  1. Під час огляду машини треба перевірити:

  • Її комплектність;

  • Зовнішній стан;

  • Відсутність протікань у системах двигуна, в елементах гідросистеми, трансмісії та в акумуляторних батареях.

  1. Перевірити рівень оливи в картері двигуна, рівень охолоджувальної рідини в радіаторі та палива в баці, якщо потрібно, долити.

  2. Підготувати пусковий двигун до запуску:

  • Перевірити положення важеля перемикання швидкостей коробки передач у нейтральному положенні;

  • Відкрити краник бачка пускового двигуна;

  • Включити приводну шестірню (з’єднати редуктор пускового двигуна з вінцем маховика дизеля);

  • Підключити акумулятор.

  1. Провести запуск пускового двигуна і дизеля.

  2. Перевірити по приладах тиск оливи (0,3-0,4МПа) у системі мащення дизеля і наявність заряду акумуляторної батареї.

  3. Перевірити дію:

  • Освітлення;

  • Сигналізації;

  • Рульового керування;

  • Гальмівної системи.

  1. Під час зміни контролювати режим роботи, температуру всіх агрегатів і механізмів за допомогою зору, слуху, нюху, і дотику.

  2. Після закінчення змінної роботи – чистка, мийка і заправка.



Обсяг робіт під час проведення ТО – 1.

  1. Виконати операції ЩО.

  2. Перевірити натяг паса вентилятора, генератора і компресора за допомогою пристрою КН – 13918 або КН – 8920 (зусилля натиску 40 Н, прогин паса 10-15 мм).

  3. Фільтрувальні елементи повітроочисника основного двигуна зняти й очистити за допомогою стисненого повітря.

  4. Злити осад з фільтра грубої очистки палива.

  5. Перевірити рівень оливи у:

  • Редукторі пускового двигуна;

  • Корпусі насоса високого тиску;

  • Корпусі всережимного регулятора;

  • Коробці передач;

  • Розподільній коробці;

  • Ведучих мостах;

  • Кінцевих передачах;

  • Баці гідро начіпної системи;

  • Баці системи рульового керування.

  1. Перевірити :

  • Тиск в шинах (манометром МЖ-214);

  • Рівень та густину електроліту в акумуляторних батареях за допомогою приладу ПИМ – 4623 або скляної трубочки діаметром 3-5мм (рівень електроліту має бути (10-15мм).

  1. Злити конденсат з балонів пневмосистеми.

  2. Змастити машину згідно з картою мащення (солідолонагнітач 03-9933, шприц 03-1279).

Пояснюю учням способи контролю та самоконтролю організації праці правила ОП та ОБЖ при виконанні завдання. Проводжу інструктування про безпечні прийоми праці.

Застережу від можливих типових помилок при виконанні завдання.

Розділяю ланку на дві підланки та ставляю завдання кожній підланці. Ознайомлюю учнів з рекомендаціями інструктивно-технологічних карт.

Перша підланка виконує:

  • ТО системи охолодження;

  • ТО системи мащення;

  • ТО системи живлення;

  • ТО системи пуску;

  • ТО системи керування двигуном;

  • ТО гідросистеми трактора.

Друга підланка виконує:

  • ТО рульового керування та його гідросистеми;

  • ТО КПП та гідросистеми;

  • ТО електроустаткування трактора;

  • ТО ВВП;

  • ТО компресора і гальмівної системи, кріплення і герметичність трубопроводів і приладів.

ІІ. Поточний інструктаж 4,5 год(270хв).

Розподіляю учнів за робочими місцями.

Під моїм наглядом учні приступають до виконання завдання, відповідно до інструкційних карток. Під час виконання завдання здійснюю цільові обходи робочих місць, перевіряю чи всі учні приступили до роботи, якщо ні то що заважає цьому. Слідкую за дотриманням учнями правил з ОП.

З’ясовую правильність організації робочих місць, ступінь засвоєння учнями послідовності виконання показаних прийомів. Раціональне використання інструментів, матеріалів.

Фіксую увагу на роботі кожного учня, але особливо на діяльності слабших. Виявивши помилки в діях навідними запитаннями, допомагаю учням самим знайти їх і відшукати шляхи виправлення.

Якщо однакових помилок припускається значна частина учнів проводжу додатковий інструктаж. Зупиняю роботу всіх учнів і додатково пояснюю не зрозуміле. Допущення помилки, причини і способи їх усунення аналізую разом з учнями.

На завершальному етапі обходу приділяю увагу правильній технологічній послідовності здійснення роботи учнями, і якості, додержання правил ТБ.

ІІІ. Заключний інструктаж 30хв.

Аналізую урок в цілому: яких навчальних результатів досягла ланка і окремі учні; які були допущені помилки, порушення трудової та технологічної дисципліни. Основна мета зорієнтувати учнів на закріплення успіхів і подолання допущених недоліків у наступній роботі. Значну увагу при підведенні підсумків заняття приділяю аналізу дотримання учнями ТБ. Виставлені учням оцінки обов’язково аргументую. Практикую виставлення так званих комплексних оцінок: за знання питань теорії і раніше вивченого матеріалу; вміння застосувати знання на практиці; правильність виконання прийомів, дотримання ПБ, підтримання на робочому місці встановленого порядку; самостійність виконання завдань. Підводячи підсумки уроку пропоную учням домашнє завдання на повторення матеріалу із спецтехнології пов’язаного з темою наступного заняття.



Додаток №1

Інструктивно – методична картка

Для пускового двигуна застосовується суміш, що складається з 15 частин (за об’ємом ) бензину А – 80 і одної частини дизельного масла. Масло слід змішувати з бензином в окремому чистому посуді до отримання однорідної суміші і лише після цього заливати в бак через воронку з сітчастим фільтром.

Неприпустимо застосування чистого бензину або суміші його з меншою кількістю дизельного масла, забороняється також роздільна заправка паливного бака бензином і маслом.

Паливо, що заправляється в баки, повинен бути чистим, без яких-небуть механічних домішок і води.

Для заправки системи охолоджування двигуна необхідно використовувати чисту прісну воду, по можливості м’яку (дощову, річкову, водопроводну.) . Жорстку воду можна пом’якшити кип'ятіням . якщо вода каламутна, її слід відстояти не менше 10год, а потім профільтрувати. Для зменшення утворення накипу воду в системі потрібно міняти як можна рідше, зберігаючи зливну воду для подальшого заповнення системи.

У холодну пору року для заправки системи охолоджування двигуна застосовується антифриз. Марка антифризу, що рекомендуються, -етілен-глікольові суміші «40» і «65» ГОСТ 159-52 температура замерзання яких відповідно рівна -40 і -65С. Слідує знати, що антифриз отруйний, але в той же час безпечний для шкіри і органів дихання.



Систему охолодження двигуна слід заправляти в такому порядку:

  • Зняти пробку заливної горловини радіатора, очистивши її заздалегідь від забруднень;

  • Вставити в заливну горловину воронку з густою сіткою;

  • Заправити систему охолодження, заливаючи воду з чистого посуду до появи її в горловині радіатора. Об’єм антифризу, що заливається, повинен бути на 4л менше, ніж води, оскільки антифриз має більший коефіцієнт об’ємного розширення;

  • Закрити пробку радіатора.

Перед пуском двигуна необхідно:

  • Усунути всі неполадки по двигуну, виявленні під час роботи трактора і при технічному обслуговуванні;

  • Перевірити рівень масла в картері двигуна, рівень води в радіаторі і наявність палива в баках основного і пускового двигунів, а також кріплення електропроводки до клем генератора і стартера.

  • Необхідно стежити, щоб в паливну систему не було підсосу повітря. Якщо повітря потрапило в паливну систему, його видаляють, прокачавши паливо ручним підкачуючим насосом.

Запуск двигуна проводиться в наступному порядку:

  • Встановити в нейтральне положення важіль перемикання рядів.

  • Відкрити кран паливного бака основного двигуна.

  • Включити вмикач маси.

  • Встановити важіль управлінням паливним насосом в крайнє переднє положення, відповідне повністю вимкненій подачі палива.

  • Ввести в зачеплення з вінцем маховика приводну шестерню редуктора пускового двигуна, для чого перемістити важіль повністю в гору, а потім встановити його в нейтральне положення. Якщо шестерня до зачеплення не увійшла, включити муфту редуктора, для чого перемістити вказаний важіль вниз і миттєвим включенням стартера злегка провернути пусковий двигун (але не заводити його), а потім повторити операцію введення в зачеплення приводної шестерні. Включення шестерні на ходу при працюючому пусковому двигуні веде до аварії!!!

  • Відрити краник паливного бака пускового двигуна.

  • Прикрити повітряну заслінку карбюратора.

  • Запустити пусковий двигун електростартером (або за допомогою ручного дублюючого пуску). Щоб уникнути виходу з ладу АКБ час безперервної роботи стартера не повинен перевищувати 15с.

  • Відразу ж після запуску слід повністю відкрити повітряну заслінку, відпустивши трос управління повітряною заслінкою, і прогріти пусковий двигун протягом 1-2хв. якщо пуск затрудняється, особливо в холодну пору року, треба протягом 2-3с натискати на кнопку діафрагми карбюратора .При першій не вдалій спробі запуску стартером повторити не раніше чим через 1хв. Як тільки пусковий двигун запустився, стартер слід негайно відключити. Після трьох-чотирьох невдалих спроб запуску пускового двигуна перевірити систему живлення і запалення і усунути несправності.

Забороняється включати стартер при працюючому пусковому двигуні, при слабо зарядженій АКБ, при введеній в зачеплення приводній шестерні і одночасно замкненій муфті редуктора пускового двигуна.

  • Після прогрівання пускового двигуна, що працює на холостих обертах, перевірити тиск масла в системі, що створюється насосом передпускового прокачування; воно повинно бути не нижче 0,5кгс/см2.

  • Плавно включити муфту редуктора пускового двигуна, для чого важіль перемістити в крайнє нижнє положення.

  • Не подаючи палива, прокрутити основний двигун до стабілізації тиску масла в системі мащення. Після цього включити подачу палива, перемістивши важіль управління паливним насосом до себе. Забороняється запуск двигуна без попередньої прокрутки, особливо в зимовий час, коли масло що загусло, поступає в підшипники з деяким запізненням, унаслідок чого може відбутися задир підшипників. Як тільки основний двигун почне працювати, вимкнути муфту редуктора пускового двигуна, для чого важіль треба перевисти в нейтральне положення.

  • Зупинити пусковий двигун, вимкнувши запалення і не знімаючи руки з кнопки виключення запалення, закрити повітряну заслінку.

  • Закрити краник паливного бака пускового двигуна.

Після пуску прогріти двигун на холостому ходу на мінімальних обертах з поступовим збільшенням до середніх. Під час прогрівання стежити за показниками приладів. Тиск масла повинен бути не менше 2кгс/см2.

Робота двигуна при тиску масла нижче 1,2кгс/см2 (на мінімальних обертах холостого ходу) не допускається.

Двигун прогрівають до температури рідини в системі охолодження не нижче 50С. При прогрівані двигуна слід підняти шторку, підтягти ланцюжок і зафіксувавши її.

У холодну пору року необхідно укрити облицювання моторного відсіку утеплювачем.

Під час пуску двигуна забороняється перешкоджати само виключення приводної шестерні редуктора і примусово утримувати її в зачепленні із зубчатим вінцем маховика – це може привести до поломки редуктора.

Забороняється запускати пусковий двигун без води в системі охолодження щоб уникнути задир поршня.



Перевірити показання приладів, які повинні мати слідуючі значення:

  • Термометр води – 80-95С

  • Масляний манометр двигуна – 2,0-4,0кгс/см2.

  • Масляний манометр коробки передач – 9-9,5кгс/см2

  • Відхилення стрілки амперметра вправо «до+» свідчить про зарядку акумуляторної батареї, відхилення в ліво «до—» про її розрядку

  • Контрольні лампи температури води і тиску масла в двигуні не повинні спалахувати

  • Частота обертання двигуна по тахоспідометру – 2050-2150об/хв.

Прислухатись до звуку роботи двигуна і трактора. При появі не нормальних шумів і стукотів слід негайно зупинити двигун і з’ясувати причини їх виникнення.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал