Урок з української літератури «Система образ ів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки



Дата конвертації20.03.2017
Розмір85 Kb.
ТипУрок

Урок з української літератури

«Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки.

Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей.»

Підготувала: вчитель української мови та літератури Сєдовської ЗОШ

Карпова Ірина Вікторівна


Тема уроку: Система образів драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки.

Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її

творчих можливостей.

картинка 3 из 151

Мета уроку: учити аналізувати образи драми;

удосконалювати навички роботи в групах, розвивати вміння

роботи з текстом твору;

формувати вміння висловлювати й аргументувати власні думки;

виховувати почуття прекрасного, прагнення до творчої

самореалізації особистості.



Тип уроку: комбінований урок із використанням інноваційних технологій

Епіграф: «Не зневажай душі своєї цвіту…

Той цвіт від папороті чарівніший –

Він творить скарби, а не відкриває».

Л. Українка

ХІД УРОКУ

І Вступне слово учителя

До написання «Лісової пісні» Леся Українка, можна сказати, готувалася все життя. У неї вона вклала «цвіт душі» і вилила зі свого серця «те, що не вмирає». Це не звичайна драма, це драма-пісня, ніжна, як голос сопілки, пісня волинського замріяного лісу, зворушлива, глибока, мудра.

«Лісова пісня» вражає нас красою мрії, глибиною думки, музикою мови. Вона відкриває перед нами чари Полісся у шумах і тінях лісових, у веселкових барвах квітів, у зітханні вітру, гомоні весняної ночі, у буйних силах природи. Це пісня пісень не лише Лесі Українки, а й усієї української драматургії. Жагуча й пристрасна пісня про велику любов і жорстоку зраду.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з текстом драми поетеси.



ІІ Актуалізація опорних знань учнів

  1. Метод «Незакінчених речень»

а) Драматична поема – це …

б) Леся Українка написала такі драматичні поеми …

в) Жанр твору «Лісова пісня» Л. Українки – це …

г) Драма-феєрія – це …

г) Темою твору «Лісова пісня» Л. Українки є …

д) Ідея твору «Лісова пісня» - це …

2. Проблематика драми «Лісова пісня»

Які проблеми висвітлює авторка в творі?



  1. Людина й природа.

  2. Духовне й матеріальне, мрія й буденність.



  1. Сила кохання й сімейне щастя.

  2. Добро й зло, гідність і безчестя.

  3. Людина й мистецтво.

  4. У чому сенс людського життя.

  5. Трагедія самозради.

3 Сюжетна та композиційна побудова драми.

  • У чому полягає особливість сюжетної організації драми «Лісова пісня»?

(У творі наявні дві кульмінаційні вершини, тому що після першої кульмінації події не йдуть на спад).

  • Завдання на встановлення відповідності

Зав’язка пробудження Мавки

Розвиток дії кохання Мавки й Лукаша;

зрада Лукаша

Передкульмінація смерть Мавки

Кульмінація Мавка перетворюється на вербу

Розв’язка смерть Лукаша



ІІ Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку



Слово вчителя:

«Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею.

Інтерв’ю з письменницею

картинка 1 из 7365

  1. Вітаю Вас, Ларисо Петрівна! Дозвольте задати вам декілька запитань?

Я з радістю відповім на ваші запитання. Давно не розмовляла з молоддю.

  1. Ларисо Петрівна, ми нещодавно прочитали Ваш новий твір «Лісова пісня», що надихнуло Вас на написання цього твору?

Ви знаєте, я дуже давно не була на Україні, згадала свої ліси і затужила за ними. Я готувалася до написання «Лісової пісні» ще у дитинстві. Вперше почула про мавок в Колодяжному й потай бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привидилася Мавка. Зачарував мене цей образ на весь вік. Образи «Лісової пісні» прийшли до мене з волинських лісів, поліських озер та боліт, з легенд та міфів, які я чула від волинян.

  1. Цікаво дізнатися, хто є прототипами героїв вашої драми?

Це волинські селяни. Ми з батьками часто їздили у Скулин, в урочище Нечемне, що на Волині до дядька Лева Скулинського. Якось ми у нього пробули три дні і три ночі, ходили геть скрізь по лісі, в бір, коло озера. Дядько Лев не палив у хаті, а клав огнище надворі. Там ми почули багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку силу лісову, водяну, польову та про звичаї і відносини між ними та людьми.

  1. Ларисо Петрівна, а чому Ви обрали саме жанр драми-феєрії?

Я довго над цим думала. І не дуже задоволена визначенням «драма-феєрія», досада, що не можна якось по-нашому перекласти «драма-феєрія». Як би його сказати?

Драма-казка чогось незграбно звучить, правда? Це новий жанр драми, вона суттєво відрізняється від західноєвропейських феєрій, які розраховані на видовища з театральними трюками.

Можливо, в майбутньому буде існувати гармонія людського буття й природи. І тоді драма набуде нового звучання і не буде вже ні драмою-казкою, ні драмою-феєрією, а буде драмою-піснею чи філософською драматичною поемою. Я сподіваюсь, що «Лісова пісня» буде цікава молоді і через багато років.


  1. Дякую Вам за розповідь!

Давайте подивимось на карту, де відбувалися події, описані в творі.

картинка 15 из 3139

ІV Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу



  1. Слово вчителя

Леся Українка в «Лісовій пісні» склала нечуваної краси й сили «гімн вільній людині». Для того, щоб донести до читача свій замисел, вона створила систему образів, у які вклала свої думки та поривання. Саме через образи, їх вчинки, мову проявляється неповторна індивідуальність митця.

«Лісову пісню» не можна ні читати, ні осмислювати похапцем, бо десь на узбіччі залишаться непоміченими справжні золоті розсипи. Хочеться, щоб цей твір не лише збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитись над людськими цінностями і своїм життям.



  1. Усне опитування.

  • На які дві групи поділяються персонажі твору?

(На людей та міфічних істот, які живуть у лісі).

  • Назвіть дійових осіб драми:

Люди – Лукаш, Килина, дядько Лев, Лукашева мати.

Міфічні істоти – Мавка, Лісовик, Водяник, Русалки, Перелесник, «Той, що в скелі сидить», «Той, що греблі рве», Потерчата та інші.



  1. Робота в групах

Колективне уточнення характеристики героїв твору.

Перегляд відео першої зустрічі Мавки та Лукаша.

І група

Проблемне питання «Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси?



План

  1. Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні».

  2. Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні.

  3. Риси характеру Мавки.

  4. Розкриття характеру Мавки через її вчинки, стосунки з іншими персонажами драми.

  5. Незвичайність мови Мавки.

  6. Значення образу для розуміння ідейного змісту твору.

ІІ група

Проблемне питання «Яким чином у драмі розкривається внутрішня роздвоєність духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією й буденщиною, між поезією й прозою життя».



План

  1. Позитивні задатки в характері: творча обдарованість Лукаша.

  2. Риси характеру героя.

  3. Зближення з Мавкою – перемога світлого й благородного в характері героя.

  4. Причини трагедії Лукаша.

  5. Ідейний зміст образу.

Інсценування уривку драми.

ІІІ група

Проблемне питання «Як за допомогою образів матері Лукаша й Килини письменниця зображує їх духовне обмеження, дисгармонію з природою?»

План


  1. Мати Лукаша – скупа, заздрісна жінка.

  2. Килина – хитра, підступна, нещира молодиця.

  3. Нестримний потяг до збагачення.

  4. Дрібновласницькі інтереси.

  5. Невміння тішитися красою природи.

(Учні готують відповіді)

  1. Дайджест для дівчат.

Визначити та записати риси характеру Мавки та Килини.

картинка 34 из 78591 картинка 82 из 172

Мавка Килина

  1. Міфічна істота 1. Молода вдовиця

  2. Романтична 2. Заздрісна

  3. Волелюбна 3. Хазяйновита

  4. Гармонійна особистість 4. Хитра й підступна

  5. Щира 5. Жадібна

  6. Вірна 6. Бідність духовного світу

  7. Добра та чемна 7. Прагнення до збагачення

  8. Благородна натура 8. Дріб’язкова та нещира

  1. Хлопці складають асоціативний кущ до образу Лукаша.

Лукаш --- сільський хлопець --- поет у душі --- …

картинка 42 из 109

  1. Слово вчителя.

Безсмертна лісова царівна виходить переможницею в боротьбі за «цвіт душі» коханого. У кінці твору вона спалахує красою та з’являється перед хлопцем. Давайте послухаємо монолог Мавки.

(Учениця декламує останній монолог Мавки на фоні відеоматеріалу).

V Систематизація та узагальнення вивченого



Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон»

  1. Яка сторона людської сутності – поривання до краси чи дріб’язковість, буденщина – одержала перемогу? Чому?

  2. За українською народною міфологією, мавки не мали душі, а героїня «Лісової пісні» має душу?

VІ Закріплення вивченого

  1. Виконання тестових завдань за двома варіантами.

  2. Складання сенкану за словами:

Кохання (І група)

Краса (ІІ група)

Зрада (ІІІ група)

VІІ Домашнє завдання



  1. Написати листа до Мавки або Лукаша (на вибір).

  2. Написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються» (за мотивами «Лісової пісні»).

  3. Опрацювати матеріал підручника Г. Семенюка «Українська література. 10 клас» стор. 305-310.

  4. Виписати цитати до образу дядька Лева.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал