Урок з позакласного читання Клас: 8 Тема уроку : Україна у віршах Ліни Костенко



Скачати 84.15 Kb.
Дата конвертації05.12.2016
Розмір84.15 Kb.
ТипУрок
Пужниківський навчально-виховний комплекс

(ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ)

(урок з позакласного читання)

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

Велигорська Олександра Василівна

c:\users\надя\desktop\-2-638.jpg

Урок з позакласного читання

Клас: 8

Тема уроку :. Україна у віршах Ліни Костенко.

Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Ліни Костенко, удосконалювати навички виразного читання, уміння аналізувати твори, добирати цитати; розвивати  мовлення,  уяву учнів, образне і критичне мислення, активну пам’ять;  виховувати любов до України, до  її природи, патріотизм, інтерес до творчості Ліни Костенко.
 Обладнання: портрет Ліни Костенко, добірка творів,  фонограми пісень , презентація, конверти із словами.

 

Зацвітає калина, 


Зеленіє ліщина. 
Степом котиться диво-луна. 
Це моя Україна, 
Це моя Батьківщина, 
Що, як тато і мама, одна! 

А. Камінчук

Хід уроку

I. Мотиваційний етап.

 1. Слово вчителя.

 -  Дорогі діти! Сьогодні на уроці ми зустрілися, щоб сягнути душею глибини поетичного світу Ліни Костенко, відомої поетеси нашого часу. Саме від того, як зазвучить симфонія людської душі, так складеться і доля.

Я вибрала долю сама.
І що зі мною не станеться –
У мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці.

  Немає в Україні людини, яка б не любила свою Україну. Ліна Костенко свою любов висловила своїм художнім, мелодійним словом.

 

2.Аналіз епіграфа уроку.

    З’ясування поняття ,,Україна'' , складання ,, асоціативного куща''.

 II. Етап цілевизначення і планування.

1. Повідомлення завдань уроку.

2. З’ясування очікувань:

·        Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

·        Про що ви хотіли б дізнатися найбільше?

   III. Операційно – пізнавальний етап.



1. Актуалізація опорних знань:

·        Чи знаєте ви, хто така Ліна Костенко?

·        Що ви знаєте про її творчість?

·        Назвіть твори, які читали раніше?




2.  Біографічні відомості .

Слово вчителя: Готуючись до сьогоднішнього уроку , ми розбились на групи, отримали  і виконали певні завдання і зараз кожна група презентує свою роботу, після чого  ми створимо проект « Ліна Костенко – золотий поет України».

1 група. Дитячі роки Ліни Костенко.  Освіта поетеси.

2 група. Збірки  творів.

3 група. Нагороди.

4 група. Сьогодення поетеси.

1 група. Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930 р. у м. Ржищеві на Київщині в родині вчителів. 1936 р. родина переїхала до Києва, де Ліна закінчила школу на Куренівці і ще школяркою почала відвідувати літературну студію при журналі "Дніпро", який редагував Андрій Малишко. У 1946 р. опубліковані перші вірші Ліни. Дівчина поступила в Київський педагогічний інститут ім. М. Горького, але залишила його і поїхала навчатися в Московський літературний інститут ім. М. Горького, який закінчила 1956 року.

2 група. Ліна Костенко - автор збірки віршів «Проміння землі» (1957), «Вітрила» (1958), «Мандрівки серця» (1961),  «Сад нетанучих скульптур» (1987), збірки віршів для дітей «Бузиновий цар» (1987), книжок - «Над берегами вічної ріки» (1977), «Маруся Чурай» (1979), «Неповторність» (1980).


3 група.

·        Лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка 1987року за роман «Маруся Чурай » і збірку «Неповторність»;

·        Премія імені Франческо Петрарки (1994) за книжку « Інкрустації », видану італійською мовою.

·        1998 р. у Торонто Світовий конгрес українців нагородив Ліну Костенко найвищою своєю відзнакою — медаллю Святого Володимира.

·        Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги (2000). Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянська академія»

·        Нагороджено Почесною відзнакою Президента України (1992),  орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня у березні 2000 року.

·        2012 рік – Відзнака «Золотий письменник України», яка надається Міжнародним благодійним фондом «Мистецька скарбниця» українським письменникам-романістам, чиї романи вийшли у формі паперової книжки сумарним накладом в Україні та за межами України.

4 група. Для України досвід роботи Ліни Костенко над словом особливо актуальний у контексті розширення меж слововживання, дозволення недозволеного… Своєю мовотворчістю видатна Поетеса переконливо довела: справжня творчість не потребує руйнування, здавалося б, вузьких берегів традиційності, усталених національних форм — треба, щоб новаторським було саме мислення поета, особливе мислення, що єднає щоденне земне і небесне, щоб непорушною була відповідальність митця перед СЛОВОМ.

3. Робота над творами.

1) Колективна робота.

Вчитель : Кожен з нас щось своє, особисте вкладає в поняття "Батьківщина", "батьківщина", "рідний край". Ліна Костенко, відома українська поетеса, усвідомлює це так:

Є щось святе в словах: мій рідний край. Для мене — це матусі пісня ніжна, і  рідний сад, від квіту білосніжний, І той калиновий у тихім лузі гай. Для мене - це твої стежки й мої, В містах і селах стоптані любовно, І пісень людські прозорі ручаї. Усе, що серцю рідно невимовне. Його історія... в ній стільки гіркоти. І тим рідніш мені ти, краю рідний, Що вже поламані мости, І день встає, як райдуга погідна. Коротка розповідь про шлях України до незалежності!

·                Якою бачить Україну Ліна Костенко?

·                Визначте головну думку вірша.

·                Приготуйтеся до виразного читання вірша.

2) Робота в групах.

Учні читають твори, аналізують їх за завданнями вчителя, пояснюють незрозумілі слова.



Ліна Костенко

1. УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА

...Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,—

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є — дорога, явори,

усе моє, все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори...

•        Як поетеса ставиться до своєї рідної землі?

•        Якими словами вона виражає почуття любові до рідного краю?

2. Вечірнє сонце, дякую за день!

        Вечірнє сонце, дякую за втому.

За тих лісів просвітлений Едем

і за волошку в житі золотому.

За твій світанок, і за твій зеніт,

і за мої обпечені зеніти.

За те, що завтра хоче зеленіть,

за те, що вчора встигло одцзвеніти.

За небо в небі, за дитячий сміх.

За те, що можу, і за те, що мушу.

Вечірнє сонце, дякую за всіх,

котрі нічим не осквернили душу.

За те, що завтра жде своїх натхнень.

Що десь у світі кров ще не пролито.

Вечірнє сонце, дякую за день,

за цю потребу слова, як молитви.

·        Цей вірш ніби малює у нашій уяві дивовижні картини природи , що ви уявили, слухаючи його?

 

3.Двори стоять у хуртовині айстр.



Двори стоять у хуртовині айстр. Яка рожева й синя хуртовина! Але чому я думаю про Вас? Я Вас давно забути вже повинна.

Це так природно - відстані і час. Я вже забула. Не моя провина,-то музика нагадує про Вас, то раптом ця осіння хуртовина.

Це так природно - музика і час, і Ваша скрізь присутність невловима. Двори стоять у хуртовині айстр. Яка сумна й красива хуртовина!

·        У чому Ліна Костенко бачить природність музики і часу?

4. За чорно-синьою горою, на схилку радісного дня

За чорно-синьою горою, на схилку радісного дня,

Малює хмари пурпурові якесь веселе чортеня.

Зеленим пензликом тополі - кривенькі кігтики в крові.

Пасуться коні нетипові у сутеніючій траві.

Долина з чашею туману, а далі схил і небосхил –

Усе кургани та й кургани ще не заораних могил.

Так що ж ти, схоже на шуліку, у тебе вітер в голові,

 Малюєш обрій споконвіку такий червоний у крові?!

Вікам посивіли вже скроні, а все про волю не чувать. Порозпрягали хлопці коні та й полягали спочивать.

Чи так їм спиться непогано, що жоден встати ще не зміг? Пасуться коні під курганом, чекають вершників своїх.

 •   Над чим вас заставила замислитись ця поезія?

      Без історичного минулого немає жодного народу, жодної держави. І ми, українці, свято шануємо і пам’ятаємо наше історичне минуле?

5. Красива осінь вишиває клени

Красива осінь вишиває клени Червоним, жовтим, срібним, золотим. А листя просить: - Виший нас зеленим! Ми ще побудем, ще не облетим.

А листя просить: - Дай нам тої втіхи! Сади прекрасні, роси - як вино. Ворони п'ють надкльовані горіхи. А що їм, чорним? Чорним все одно.

•        Визначте головну думку вірша.

 

4. Заключна бесіда:

•        Які почуття викликали у вас прослухані поезії ?

•        Які засоби художньої виразності використані у віршах?

  У поезіях  Ліни Костенко відстежується могутня і нескінченна любов до України, до її незабутніх краєвидів,   надія  на краще майбутнє рідної країни.

 

5. Робота над прислів'ями:

·        Кожна група отримує конверт із словами. Завдання : скласти прислів'я.

Вкраїна - мати, за неї треба головою стояти.

Грудка землі рідної дорожча за золото.

Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.

Де рідний край, там і рай.

За морем тепліше, та вдома миліше.

За народ і волю віддамо життя і долю.

За рідною землею і в небі скучно.

Наша слава — Українська держава.

Звучить пісня про Україну у виконанні М.Поплавського.

6. Презентація  ,, Цитати відомих людей про Україну”

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її вічно живу

і нову і мову її солов'їну. 
     В. Сосюра

Можеш вибирати друзів і дружину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину. 
     В. Симоненко 
  Нема на світі України, Немає другого Дніпра. 
     Т. Шевченко 

Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. 


     П. Тичина
     
В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. 
     Т. Шевченко 
     
Вітчизна — ось і альфа, і омега! 
     Д. Павличко 
     
Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. 
     В. Сосюра

В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина. 


     Л. Костенко

IV. Підсумкове слово .

   Сьогодні ми з вами поглинулися у творчість Ліни Костенко. Кожен її твір невід’ємна частина нашої української літератури. Тож візьмемо із собою у життя уроки її любові до рідної України, до її природи, історичного минулого й майбуття.

Виходить учень з запаленою свічкою і декламує вірш:

Боже великий, єдиний

Нам Україну храни,

Волі і світу промінням

Ти її осіни.

Світом науки і знання

Нас усіх просвіти

В чистій любові до краю

Ти нас, Боже, зрости.

Молимось, Боже, єдиний,

Нам Україну храни

Всі свої ласки-щедроти

Ти на люд наш зверни.

Дай йому волю, дай йому долю,

Дай доброго світа,

Щастя дай, Боже, народу

І многії  літа.



Звучить пісня “Батьківська хата”.

V. Домашнє завдання.

1 рівень – прочитати вірш“ Крила ”;



 2 рівень – прочитати вірш “ Чайка на крижині ” .

Визначити тему, головну думку.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал