Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник. Хід уроку І. Організація класу



Скачати 53.05 Kb.
Дата конвертації10.05.2017
Розмір53.05 Kb.
ТипУрок
Тема. Складнопідрядне речення з підрядним означальним.

Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними означальними, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; виховувати патріотизм, зацікавити фольклором, різноманітністю й неповторністю рідної природи; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, пам’ять, логічне й образне мислення й мовлення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Організація класу.

Сьогодні ми поринемо у добу Козаччини, поглибимо свої знання про побут козаків, їх призначення.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Лексична розминка.

- Доберіть якомога синонімів до слова конкурс? (змагання, боротьба, борня, суперництво)

2. Конкурс запитань.

Учні розповідають про складнопідрядне речення та про його види, решта учнів ставлять запитання.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Створення проблемної ситуації.

Прочитайте подані речення. Що спільного між ними, а що відмінного?

Гопак справжній брат карпатського танку "аркан", що поєднує ритуальні елементи сучасності і давнини.

Гопак справжній брат карпатського танку "аркан", поєднаний ритуальними елементами сучасності і давнини.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Робота з підручником. Самостійне опрацювання учнями теоретичного матеріалу (читання з позначками)

Вже знаємо V

Нова інформація +

Суперечлива інформація –

Інформація, що дивує ?

2. Пояснення вчителя.

Складнопідрядним реченням з підрядним означальним називається таке складне речення, в якому підрядна частина пояснює той чи інший головний або другорядний член головної частини, виражений іменником чи іншою частиною мови в значенні іменника. Підрядне означальне речення відповідає на питання означень у простому реченні: який? чий? котрий? З головним реченням воно з’єднується сполучними словами який (яка, яке, які), що, чий (чия, чиє, чиї), котрий (котра, котре, котрі), де, куди, кому, звідки, як та сполучниками що, щоб, мов, наче (неначе), ніби та ін. Напр..: Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна. (В.Коломієць.)

У головному реченні часто наявне вказівне слово той, такий, яким виділяється означуваний іменник (напр..: Життя – такий напій, що не відірвеш уст. (О.Слоньовська.) Життя роками вишило мені на оксамиті прожитої долі ті незабутні і щасливі дні, що віддзвеніли жайвороном в полі. (Н.Медведєва.)

Підрядне означальне речення стоїть після означуваного ним слова.
3. Бесіда за змістом почутого.

  • На питання якого другорядного члена речення відповідають підрядні означальні частини?

  • Якими сполучними словами підрядне означальне речення поєднується із головним? Якими сполучниками підрядності?

  • Які вказівні слова часто вживаються у головній частині складнопідрядного речення з підрядним означальним? З якою метою?

  • Чим близькі до підрядних означальних займенниково-означальні підрядні речення? Навести приклад такого речення.


VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Спишіть, вставте потрібні букви. Складіть схеми до складнопідрядних речень із підрядними означальними.

Освічені люди високо цінувалися на 3апоріжжі. (Най)здібніші ставали війс...ковими п...сарями, які (не)рідко грали в...рішал...ні ролі серед запоро...ких козаків.

Б...гато освіче...их людей безумовно давала запоро...ким козакам (К,к)иївс...ка духовна академія. Та були ос…редки освіти школи і в самому (3,з)апорож...і, що поділяли на січові монастирс...кі й (церковно)парафіял... ні.

У січовій школі навчалися хлопчики які самі пр...ходили з (У,у)країни і (П,п)оль...і. Свого часу тут одержав освіту і військову підготовку старший син (Б,б)огдана (Х,х)мел...ниц...кого (Т,т)иміш якому пророкували майбутнє великого полководця.


  1. Виписати складнопідрядні речення із підрядними означальними, засобами зв’язку в яких є сполучні слова.

За свідченням сучасників на Січі було до п’ятдесяти школярів, які вчилися читання, співів і письма. Вони мали особливий громадський устрій, що був схожий на військовий. Спільні кошти зберігалися завжди у старшого, якого обирали всі. Січові школярі отримували прибутки частково від батьків, частково за дзвоніння у дзвони, за колядування та привітання козаків у свята Різдва Христового.

  1. Завершити народні прислівя, записати їх.


Не рубай стовпа, ... . Нема того краму, ... . Де ділися ті часи, ... . Ніж такий тупий, ... . Така біда, ... . Це тая Солоха, що... . Діждемо пори, ... .

Для довідок. .... на якому сидиш. ... щоб купити маму. ... що в рот ішли ковбаси. ... що й киселя не ріже. ... що хоч з мосту та в воду. ...кури полоха. ...що й ми виліземо з нори.

  1. Творче конструювання.

Складіть речення за поданими схемами. Укажіть вид складених вами речень.

[… дієсл.] , (як…)

[… дієсл.], (чим…)

[дієсл. …], (що…)

(Що…), [… дієсл.]

[дієсл. …, що (…),…]

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Експрес – опитування:

  • Яке речення називається складнопідрядним?

  • Назвіть види складнопідрядних речень?

  • Дайте визначення складнопідрядного речення з підрядним означальним? Наведіть приклади.


Запорізький загальноосвітній навчально-виховний комплекс № 108

Конспект уроку української мови

9 клас

Тема. Складнопідрядне речення з підрядним означальним.

(освіта на Січі)

Підготувала та провела

учитель української мови

та літератури

спеціаліст І кваліфікаційної категорії

Буцик Анна Володимирівна

м.Запоріжжя, 2012р.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал