Урок діалог (9 клас) Тема уроку. Діалог. Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації. Мета



Скачати 93.05 Kb.
Дата конвертації17.03.2017
Розмір93.05 Kb.
ТипУрок
Урок – діалог (9 клас)

Тема уроку. Діалог. Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації.

Мета:

навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про види мовленнєвої діяльності, особливості діалогічного мовлення; формувати поняття комунікації, ділового спілкування, виробляти в старшокласників потребу в постійному вдосконаленні культури мовлення;

розвиваюча: розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, удосконалювати вміння складати діалоги та розігрувати їх відповідно до запропонованої ситуації спілкування; розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас учнів;

виховна: виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу шанобливе ставлення до мови й мовлення, повагу до співрозмовників.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь

Обладнання: тлумачні словники, схеми, пам’ятки, відеофільми.
ХІД УРОКУ

Найбільша розкіш — це розкіш людського спілкування

А. С. Екзюпері



І. Організаційно - вступна частина. Емоційне налаштування на урок

- Добрий день, діти! Я хочу щоб сьогодні на уроці ми з вами плідно попрацювали, щоб від нашого спілкування у вас залишилися лише приємні враження, щоб ваші серця і розум повнилися добром, щирістю, любов’ю до людей. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.



Заповнення кольорового щоденника.

  • Оберіть, будь ласка, той колір фішки, з яким асоціюється ваш настрій, емоційний стан.

Червоний – захоплення;

Оранжевий – радість;

Жовтий – задоволення

Зелений – спокій

Синій – хвилювання

Фіолетовий – зацікавлення



Чорний – тривога

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Зараз я пропоную вашій увазі фрагмент документального фільму «Спілкування» (Додаток 1).

«Мікрофон»

  • Цікавий відеоматеріал?

  • Так що ж таке спілкування?

  • Які є види спілкування?

  • Що необхідно для успішного спілкування? Чи потрібно вчитися спілкуванню?

  • Так, в основу спілкування покладено діалог. Пригадайте, що вам відомо з попередніх класів про діалогічне мовлення? За яких умов воно відбувається?

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Постановка завдань уроку.

  • Спілкування не може бути безцільним. А наш урок – це теж спілкування. Так давайте визначимо мету сьогоднішнього уроку- діалогу.

(на екрані спроектовано завдання уроку)

V. Вивчення нового матеріалу.

  • Отже, почнемо урок – діалог. Я сподіваюсь, що наші думки на уроці обов’язково зустрінуться і ми зможемо створити ситуацію успіху та зав’язати вузлики знань. Запишемо тему уроку.

  1. Інтерактивна вправа «Два - чотири - всі разом»

  • Відкрийте, будь ласка, підручник. Навчальний матеріал ми будемо опрацьовувати за допомогою інтерактивної вправи «Два - чотири - всі разом». Прочитайте параграф в парах, можете допомагати один одному у сприйнятті інформації (виконання 4 хвилини), а потім, об’єднавшись у четвірки, обговоріть протягом 3 хвилин.

  1. Обмін думками.

  • Зараз ми переконаємося, що матеріал ви добре засвоїли. Проведемо обговорення навчальної інформації разом.

  • Що таке діалог? (Діалог — це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб.

  • А якщо у розмові бере учать 3 і більше осіб, то це буде діалог? (Ні, розмова 3 і більше осіб – полілог)

  • Як ми називаємо вислів одного із учасників діалогу? (Вислів учасника діалогу називається реплікою). 

  • Чим може супроводжуватися діалог? (Діалог може супроводжуватися словами автора).

  • Які розділові знаки ми вживаємо у діалозі? (Кожна репліка пишеться з нового рядка, без лапок, перед нею ставиться тире. Якщо перед реплікою в діалозі є слова автора, ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові). 

  • У якій формі може відбуватися спілкування? (Спілкування людей може відбуватися у форму діалога або монолога). 

  • Молодці. Отже, підсумуємо нашу з вами роботу на даному етапі уроку. Монолог – це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача. А діалог – це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем і слухачем. Залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові, художні та навчальні. Побутовий діалог використовується у повсякденному спілкуванні у невимушеній обстановці. Діловий діалог застосовується в діловому стилі. Навчальний діалог визначається як форма спілкування між учителем і учнем. 

VІ. Усвідомлення вивченого матеріалу. Виконання системи комунікативних завдань

  1. Асоціативне дерево.

Давайте зараз спробуємо виростити дерево з наших асоціацій. Подумайте, що для вас означає спілкування, які думки, почуття, емоції воно у вас викликає.

Спілкування : розмова, інформація, знайомство, друзі, новини, слова, мовлення, голос, враження, інтерв’ю…

- Як бачимо, дерево у нас вийшло доволі розгалуженим і пишним на асоціації.

2. Словникова робота

- Вдома ви повинні були попрацювати із тлумачним словником і пояснити значення певних термінів (спілкування, комунікація, діалог, етикет спілкування). Будь ласка, зачитайте тлумачення слів.



3. Відтворення деформованого тексту

Прочитати уривок з твору В. Сухомлинського «Щастя матері». Розставте потрібні розділові знаки. 


… Нарешті Чорнокоса мати спитала: 

Ким же став твій син? 


Видатним музикантом з гордістю мовила Білокоса Він користується величезним успіхом, його ім'я відоме багатьом, він має успіхи за кордоном. 
А твій син ким став спитала Білокоса. 
Хліборобом. Він оре землю і сіє хліб збарає урожай і знову оре землю сіє і знову збирає. У сина сім'я двоє дітей. 
А, щастя тебе обминуло сказала Білокоса Твій син став простим селянином, яких мільйони … 

- Чи згодні ви з думкою жінки? Чому? Що ж означає бути щасливим?

- Спілкування ми можемо назвати щастям?

4. Робота із випереджувальним завданням.

- Як відомо, перед складанням діалогу необхідно уявити ситуацію спілкування. Пригадайте, що вам відомо про комунікативну ситуацію?

Роздивіться схему «Ситуація спілкування». Назвіть ситуації, в яких може відбуватися спілкування мовців; визначте за ситуацією характер розмови (офіційна/ неофіційна), а також уточніть, між ким може відбуватися діалог (самостійний добір прикладів). Завдання висвітлено на екрані.

Робота зі схемою «Структура ситуації спілкування».



Вид мовлення (монолог/діалог)

Форма мовлення (усна/писемна)



Адресант (мовець)

Адресат (слухач)

Тема й основна думка

Умови (місце й час) спілкування



Висловлювання




Мета спілкування (повідомлення, спонукання, з’ясування)

- Мікрогрупи отримали випереджувальне завдання: знайти й пояснити нам види діалогів: зокрема побутовий та діловий. (Відповіді учнів).

Побутовий діалог являє собою неофіційну розмову, яку використовують у повсякденному спілкуванні в невимушених обставинах, під час щоденних бесід удома, у школі, на роботі тощо. Йому притаманні такі риси: незапланованість, різноманітність обговорюваних тем (особисті, соціальні, політичні), використання відповідних мовних засобів; часті відхилення від теми; відсутність, як правило, цільових настанов і необхідності прийняття рішення; самопрезентація особистості; розмовний стиль мовлення.

(розігрування побутового діалогу).

Діловий діалог являє собою акт прямої взаємної комунікації в офіційно – діловий сфері. Офіційна розмова має такі особливості: диференційований підхід до предмета обговорення; швидкість реагування на висловлювання співрозмовника; критична оцінка думок пропозицій і заперечень співрозмовника; відчуття відповідальності у вирішенні обговорюваної в бесіди проблеми. (З посібника).

(Озвучення ділового діалогу ).

5. Колективна робота з пам’яткою

Які є вимоги до офіційної і неофіційної розмов? Зараз ми ознайомимось із пам’яткою «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування?» (Пам’ятка роздрукована на кожну парту).

- Розгляньте пам’ятку «Як вести діалог (офіційну й неофіційну розмову)

і дотримуватися вимог спілкування».



ПАМ’ЯТКА

«Як вести діалог (офіційну й неофіційну розмову) і дотримуватися вимог спілкування»

1. Дотримуватися теми й мети спілкування.

2. Під час спілкування не перебивати співрозмовника.

3. Будувати репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

4. Говорити конкретно, щоб не викликати двозначності у тлумаченні власних висловлювань (якщо це офіційна розмова).

5. Слухати зацікавлено й доброзичливо.

6. Дбати про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.

7. Не вживати просторічної й емоційно-забарвленої лексики (під час офіційної розмови).

8. Дотримуватися етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

- Отже, яким повинно бути мовлення людини? (спокійним, без жестикуляції, з використанням слів ввічливості, слів звертання, доброзичливе, виразне, точне тощо).


  • Звернемося до чергового відео сюжету (Додаток 2)

  • Як ви думаєте, чому дівчина не захотіла більше продовжувати діалог із юнаком? У чому його помилка?

6 .Гра "Дзеркало" 

Оскільки невід’ємним компонентом діалогу є міміка, ми з вами пограємо в гру «Дзеркало». Гравці розбиваються на пари і стають або сідають один проти одного. Перший в парі – “людина”, друга, – “дзеркало”. “Людина” починає повільно і виразно читати текст і плавно рухати руками, а “дзеркало” прагне як можна точніше повторити його рухи та міміку “злитися” з ним. “Дзеркало” може відчути ритм дихання “людини” і синхронізувати з ним своє дихання. 



  • Опишіть ваші відчуття від цієї гри.  Поміркуйте, чому так важлива доброзичливість і гарний настрій при спілкуванні? 

7. Створення ситуацій спілкування. Прийом «Подаруй квітку». 
- У мене в руках квітка, яку я передам комусь із вас. Цей учень або учениця зможе подарувати її тому, хто його найкраще попросить. Зміст прохання має бути щирим, ввічливим, змістовним і обов’язково аргументованим. (Уживаючи слова ввічливості, використовувати міміку, жести, інтонацію.) Особисті інтереси не враховуються. Учень має обґрунтувати своє рішення. Наприклад, чому саме Олі він віддав квітку. (Учні по черзі висловлюють прохання).

8. Творчий марафон.

Здавна українці кажуть: «Не дай Боже в лиху годину сказати, а в добру — промовчати». Бо переконані, що слово має дивовижну енергетичну силу. Все сказане неминуче повертається до людини — добром чи злом. З цього приводу Г. Маковій говорить: «Що від себе подасть, то до неї й повертатися буде через усе життя».

Мабуть, не випадково наші пращурі намагалися словом побажання привернути до людини добро, щастя, здоров’я, ласку й прихильність Божу. Ось тому з перших днів і впродовж усієї життєвої путі людину супроводжували найрізноманітніші слова вітання, благословення, що були своєрідними оберегами від усіляких негараздів, від усього лихого.

Народжувалася дитина — і рідні, сусіди, друзі поспішали вітати родину з появою донечки чи синочка. Уперше купаючи дитину, поліщуки казали: «Хай Господь годує і добру долю готує, батькові й матері на послугу, а людям — на потіху». Уважалося, що кожен день маляти повинен зігріватися словом (За С. Богдан).



  • Складіть діалог, використовуючи основні положення поданого висловлювання. Визначте, офіційна чи неофіційна розмова у вас вийшла. Відповідь аргументуйте.

9. Створення діалогічних текстів на визначену тему.

Користуючись наведеними правилами, проведіть у парах (ролі директора школи і учня - дев’ятикласника) офіційний діалог-обмін думками за темою «Мій життєвий вибір».



VII. Рефлексія.

  • Діти, скажіть, будь ласка, чи існує проблема спілкування між людьми у сучасному світі? Яка саме?

  • Чи може замінити інтернет-спілкування, смс-спілкування живою комунікацією?

«Діалог Сократа»

У рамках діалогу учні самостійно формулюють проблеми сучасного спілкування та пропонують альтернативні шляхи їх розв’язання.



VIII. Підсумок. Оцінювання

  • Сьогодні на уроці ми з вами добре попрацювали, кожен з вас мав можливість показати себе як гарного співрозмовника. Я, сподіваюся, що знання і уміння, набуті на уроці стануть вам у пригоді. Виберіть, будь ласка, колір фішки, який відповідає вашому настрою на даний момент.

IX Домашнє завдання

Скласти діалог на одну з тем: «Спілкуватися – це модно», «Проблеми сучасного спілкування?»   

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал