Урок №8 Тема. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського духовним гімном України



Скачати 108.37 Kb.
Дата конвертації24.03.2017
Розмір108.37 Kb.
ТипУрок
Урок № 8

Тема. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею,
її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського — духовним гімном України.

Цілі заняття №8: продовжити ознайомлення з особливостями та ідейним змістом літературних пісень; проаналізувати зв’язок народної легенди про дівчину Україну, яку Господь обдарував піснею, з «Молитвою за Україну» О. Кониського; пояснювати роль символів.

Очікувані результати:

Любий друже!

Опрацювавши матеріал із запропонованої теми, ти знатимеш зміст легенди про дівчину- Україну, особливості молитви як художнього твору; визначатимеш і коментуватимеш провідні мотиви у творі О. Кониського; володітимеш інформацією про історію створення народно-церковного гімну; пояснюватимеш роль символів; розвиватимеш уміння аналізувати, порівнювати, робити власні висновки.

Теоретична частина


  1. Виконайте завдання №1 ( практична частина)

  2. Робота з літературознавчим словником.

Легенда — один із жанрів народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якої диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або припустимих фактах; легендарний герой може мати свій пра­образ у реальному житті, в історичній дійсності.

  1. Культурна спадщина України

Усна народна творчість є неоціненною культурною спадщиною,

яку залишили нам наші пращури. Передаючися з вуст у вуста, народні твори змінювалися та вдосконалювалися. Незмінною залишалася народна мудрість – справедлива та розумна народна мораль. Нам відомі народні пісні, обрядові дії, казки для дітей та безмежно мудрі, чарівні та цікаві народні легенди й перекази. Народний епос передає ставлення нашого народу до світу та самих себе, погляди щодо найважливіших питань людського буття та історії народу.

Красивою та хвилюючою є народна легенда про дівчину-Україну, якій Господь подарував пісню. А й справді, з давніх-давен славилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління. Тому говорять, що вміння співати в українців «від Бога». То ж, може, легенда не помиляється?..


  1. Виконайте завдання №2-5 ( практична частина)




  1. Цікаво!

Молитва виникла на основі первісних магічних замовлянь і закликань як звертання до Бога, до надприродних сил із проханням про дарування різних благ і відвернення зла. Молитва є невід’ємною частиною всіх релігійних культів, обов’язковим атрибутом обрядів богослужінь, церковних свят. Молитва пов’язана з вірою в магічну силу слова.

Молитва – звернення віруючого до Бога, богів, інших надприродних або асоційованих з Богом істот, а також канонізований текст цього звернення.

Молитва часто приймає вид поклоніння, вихваляння, прохання чи просто викладу своїх думок. Молитва також часто приймає форми обряду.

Молитва – таємна розмова з Богом. У ній найчастіше висловлюється прохання, рідше розкаяння чи подяка Господу за великий дар пізнання, духовного очищення, свободи вибору, який кожен робить щомиті сам, але провини часто перекладає на інших.

Є особливі молитви, котрі можна розглядати як літературний жанр. У літературі молитва — це переважно поетичні твори на Біблійні та життєві сюжети. У літературних молитвах звучить щире звернення до Отця Небесного, до Спасителя, до Матері Божої. Зворушує те, що найчастіше автори просять милості не для себе, а для рідного народу, для України, батьківського краю, своїх рідних і близьких людей.

Літературна молитва має багато різновидів: молитва-прохання, молитва-роздум, молитва-благоговіння, молитва-прославляння, молитва-подяка.



  1. Виконайте завдання №6 ( практична частина)



  1. Життєвий та творчий шлях О. Кониського

кони анатолий федорович

ОЛЕКСАНДР ЯКОВИЧ КОНИСЬКИЙ (6 (18). 8.1836–29.11 (12.12.).1900)


Літературні псевдоніми — О. Верниволя, Ф. Горовенко, В. Буркун, Перебендя, О. Хуторянин, О. Яковенко, К. Одовець, О. Преходовець та ін. Олександр Кониський — український письменник, публіцист, педагог, громадський діяч ліберального напряму.

Народився у с. Переходівка (тепер Ніжинського району Чернігівської області) в сім’ї дворянина. Друкуватися почав у «Черниговском листке» (1858). О. Кониський вів велику й різноманітну громадську роботу. У Полтаві, де він служив, організував недільні школи, писав для них підручники.

У пресі опублікував низку статей на церковні теми. Брав участь у роботі київської Громади, організував недільні школи. Як член київської міської ради домагався введення в школах української мови. О. Кониський налагоджував зв’язки з українськими діячами в Галичині. У зв’язку з переслідуванням царизмом українських діячів (1863), О. Кониський був висланий у Вологду, а потім — Тотьму. Із 1865 р. жив за кордоном. Тісно зійшовся з національними українськими діячами Галичини. У 1872 р. повернувся до Київщини, де працював у «Киевском Телеграфе». О. Кониський був одним із фундаторів Літературного товариства імені Т. Шевченка у Львові (1873), а пізніше — ініціатором перетворення його в Наукове товариство імені Т. Шевченка. Літературну діяльність почав у 1858 р. У поезіях, повістях, драмах, оповіданнях обстоював українську національну ідею, проголошував теорію малих діл. Автор популярних поезій: «Я не боюсь тюрми і ката», «На похорони Т. Шевченка» та ін. В оповіданнях О. Кониський порушує проблему соціального й національного гноблення України в царській Росії («Півнів празник», «Млин», «Спокуслива нива»), народного побуту («Хвора дума», «Старці», «За кригою»). Помер у Києві.
О. Кониський — автор ґрунтовної біографії Т. Шевченка, яка не втратила свого значення й нині: «Тарас Шевченко- Грушівський. Хроніка його життя», т. 1–2 (1818–1902). Для недільних шкіл Олександр Якович видав популярні книжки й підручники («Українські прописи» (1862), «Арифметика, або щотниця» (1863), «Перша граматика, або читання» (1863). Від кінця 1920-х р.р. твори О. Кониського в СРСР знаходились під забороною (за винятком кількох поезій), а радянське літературознавство відносило О. Кониського до «націоналістів».


  1. Виконайте завдання №7 ( практична частина)

  2. Історія створення «Молитви»

Історію появи «Молитви» досліджує львівський професор Роман Кирчів з листування галицького літератора й громадського діяча Павла Кирчіва з Іваном Франком та його брата Богдана Кирчіва з Олександром Кониським.

26 березня 1885 року О. Кониський повідомив Б.Кирчіва: « На сей раз маю до Вас ось яку просьбу, я написав «Молитву» руських дітей, а Микола Лисенко завів її на ноти і придбав дуже хорошу музику, котра усім дуже сподобалась. На лихо, у нас не можна її надрукувати, а, на Вашу думку, варто було б то й розповсюдити і в селах, і в школах Галичини. Тим-то я писав «Молитву» з нотами до високоповажного Володимира Шухевича, просячи його поради, як би то надрукувати, щоб «Молитва» була надрукована ще в маї…»

По смерті Лисенка з’являються нові хорові версії твору, іноді ще зі змінами тексту. Нині твір офіційно визнано духовним гімном України на рівні з державним.


  1. Виконайте завдання №8-12 ( практична частина)


Практична частина


  1. Закресліть вісім букв, що позначають слова «Народна мудрість; народне знання» (фольклор). Із букв, що залишаться складіть слово.




О

Л

Е

Р

Д

Л

Ь

Н

О

К

Е

Г

Л

А

Ф


Відповідь: ЛЕГЕНДА


  1. Визначте особливості народної легенди.

Орієнтовна відповідь

Особливості народної легенди

— Розповідь про суспільні та побутові події.

— Наявність фантастики (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні предмети).

— Невелика кількість основних дійових осіб (дві-три).

— Невеликий обсяг.


  1. Читання легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.

просмотр темы - новое лицо украины

http://malashkola.ru/legenda-pro-divchinu-ukraїnu-yaku-gospod-obdaruvav-pisneyu/


  1. Дайте відповіді на запитання:

— Кого й чим наділив Господь за легендою?

— Якою у творі зображена поведінка дівчини?

— Як зрозуміти слова Господа про те, що пісня вславить дівчину на цілий світ?

— Чим пояснити те, що дівчина-Україна з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ?

— Через що Україна терпить усілякі страждання?

— Визначте за легендою риси національного характеру українців. (Поетичні, покірні, з гарним естетичним смаком, богобоязливі, волелюбні та ін.)

— Яка основна думка цього твору? (Серед усіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром.)


  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Складіть паспорт-характеристику легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею , визначивши її тему, ідею, жанр, художні образи та художні засоби, зробіть висновок.

Орієнтовна відповідь

Тема. Зображення дівчини-України, яка звернула по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданнями, що терпить її земля.

Ідея: хвала Господу за щирий дар.

Основна думка: українська пісня – неоціненний скарб.

Жанр: народна легенда


  1. Вправа «Асоціативний кущ».

Доберіть і запишіть якомога більше слів, що виникають від асоціації зі словом Україна.

  1. Прослуховування твору О. Кониського «Молитва».


обои, картинки поиск: дональд золан - www.gdefon.ru

http://muzofon.com/search/молитва%20кониського




  1. Виразне читання твору О. Кониського «Молитва».

http://dreamlandauctions.com/molitva-o-koniskogo/



картинки на телефон категории божественные. скачать на телеф…

  1. Дайте відповідь на запитання:

  • Що таке молитва?

  • Коли й із чим люди звертаються до Бога?

  • Чому автор називає Бога великим, єдиним?

  • Чим Бог може допомогти людям?

  • Які відтінки переважають у творі?

  • Для кого О. Кониський написав цей твір?

  • Чи чули ви будь-коли молитву? Що ви відчували при цьому?

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Складіть паспорт-характеристику твору О. Кониського «Молитва», визначивши його тему, ідею, художні образи та художні засоби, зробіть висновок.

Орієнтовна відповідь

Тема. Звернення людей до Всевишнього з молитвою про необхідність щасливої долі для України.

Ідея: хвала Господу за щирий дар.

Основна думка: українська пісня – неоціненний скарб.

Жанр: народна легенда

Художні особливості твору:

звертання: «Боже…»;

метафори: «Боже, освіти, просвіти, зрости, храни, зверни, дай»;

епітет: «чиста любов»;

повтори: «Боже, дай … многая … волю», «світло…», «Україну…»;

риторичні оклики: «Ти на люд наш зверни!», «Дай доброго світла!», «І многая, многая літа!».

  1. Творче завдання.

Складіть речення зі словами, що повторюються — це й буде основний зміст «Молитви».

  1. Вправа «Незакінчене речення».

—  Найцікавішим для мене було…
Тестові завдання

  1. Господь Бог наділив талантами таких дітей світу:

А російських;

Б турецьких;

В німецьких;

Г українських.



  1. «Владність» у легенді «Про дівчину-Україну» вибрали:

А німці;

Б поляки;

В росіяни;

Г угорці.



  1. Дівчина-Україна була одягнена у:

А жупан;

Б кожух;


В вишиванку;

Г лахміття.



  1. Від Всевишнього французи отримали:

А любов до господарювання;

Б елегантність і красу;

В дисципліну і порядок;

Г хист до музики.



  1. Стоячи в куточку дівчина-Україна плакала:

А бо хотіла бути відомою на увесь світ;

Б бо заздрила іншим дітям народів, які отримали різні таланти від Бога;

В від страждань, які були на рідній землі;

Г бо не отримала від Всевишнього того, що просила.



  1. Для того, щоб Господь допоміг Батьківщині, українці:

А плачуть;

Б просять;

В працюють;

Г моляться.



  1. Господь горе дівчини сприйняв так:

А висловив незадоволення;

Б вирішив допомогти їй;

В залишився байдужим до слів дівчини;

Г пообіцяв зробити її чаклункою.



  1. Слова твору О.Кониського були оформлені в музичному супроводженні:

А Л.Лепким;

Б М.Лисенком;

В М.Вербицьким;

Г О.Кониським.



  1. Бога у творі «Молитва» названо:

А всесильним і вимогливим;

Б могутнім і справедливим;

В великим і єдиним;

Г єдиним і справедливим.



  1. До Бога люди звертаються з проханням:

А покарати винного в їхніх негараздах;

Б допомогти ближньому;

В зберегти Україну;

Г дати наснаги в боротьбі.



  1. Твір «Молитва» написано в році:

А 1891;

Б 1887;


В 1885;

Г 1886.


  1. Богові необхідно просвітити:

А простий безграмотний люд;

Б тих, хто цього бажає;



В дітей;

Г усіх без винятку.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал