Урок 6 Тема уроку: жартівливі та ліричні образи в музиці композиторів прибалтики зміст уроку: В. Лаурушас «У путь» слухання



Скачати 115.46 Kb.
Дата конвертації09.02.2017
Розмір115.46 Kb.
ТипУрок
7 клас урок 6
Тема уроку: ЖАРТІВЛИВІ ТА ЛІРИЧНІ ОБРАЗИ В МУЗИЦІ КОМПОЗИТОРІВ ПРИБАЛТИКИ

Зміст уроку: В. Лаурушас «У путь» - слухання,

Б. Дваріонас «Дерев’яний коник» - слухання,

Р. Паулс «Листя жовте» розучування.

Литовські народні інструменти (скудучай, канклеси, скрабалай)
Мета уроку: на прикладі творчості литовських композиторів В. Лаурушаса та

Б. Дваріонаса вчити виявляти прості та яскраві музичні образи, створені за допомогою виражальних і особливо зображальних інтонацій; ознайомити з литовськими народними інструментами — скудучай, канклеси, скрабалай;



формувати вміння висловлювати судження про інтонаційну та життєву природу музичних образів; розвивати вокально-хорові навички, творче уявлення та інтерес до «дитячих» образів у музичному мистецтві;

виховувати естетичний смак та почуття гумору.

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, роздатковий матеріал, записи на дошці,

конспект уроку, презентація до уроку.

Тип уроку: урок – екскурсія


Хід уроку:
Учні заходять до класу під музичний супровід (литовська народна музика на вибір вчителя)

1.Організаційний момент. Музичне вітання.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Не кожен з нас має можливість подорожувати іншими країнами світу, щоб на власні очі побачити пам’ятні міста, дивовижні будівлі , скульптури, а найголовніше і, мабуть найцікавіше – познайомитись з культурою, традиціями та звичаями іншого народу.

Але ж ми можемо здійснювати уявні подорожі на уроках музичного мистецтва, знайомлячись з музикою різних композиторів. На попередніх уроках ми познайомились з музикою Німеччини, Франції, Угорщини, Росії тощо.

3. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 1)

(Тему семестру та уроку написано на дошці.)

Вчитель: Сьогодні ми потрапимо у прибалтійську країну, де ознайомимося з музичними враженнями композиторів країн Прибалтики, щоб поповнити свій внутрішній світ новими відчуттями і враженнями.

Тож тема нашої подорожі «Жартівливі та ліричні образи в музиці композиторів Прибалтики», а саме композиторами Литви – Балісом Дваріонасом, Вітаутасом Лаурушасом та Раймондом Паулсом.

4. Актуалізація опорних знань

Вчитель: І перш, ніж вирушити в далеку подорож до Литви проведемо ділову гру «Світська бесіда»

Ділова гра «Світська розмова» за темою «Що ти знаєш про народну музику та народні інструменти» (слайд 2)

Вчитель: Ви вже поділені на групи кожна з яких буде виконувати роль представників «Світського товариства»

Завдання гри: вразити членів товариства добре відомою вам інформацією про :

1 товариство – про народну музику;

2 товариствопро жанри українських народних пісень;

З товариство про українські народні інструменти.

Умова гри: розмова має починатися словами: «Вельмишановні, чи знаєте Ви, що…»

(після «світської бесіди» слово бере вчитель, завершуючи «світську бесіду»)

Вчитель: Дозвольте втрутитись у Вашу розмову і зазначити, що саме народна музика впливає на музичне творче становлення композитора до якої б країни він не належав. Саме тому у його творах можна почути особливі характерні його народові ритми.

5. Вивчення нового матеріалу. (слайд 3)



Вчитель: Деякі туристи збираючись до іншої країни заздалегідь знайомляться з іі культурою та звичаями. Ми теж ознайомимось з особливостями латвійської музики.

(На екрані монітору написані риси латвійської музики з часів неоліту до сучасності)

Ярмарок – вікторина (слайд 4)

Вчитель: Кожен турист, складаючи валізу кладе у неї тільки необхідні речі що знадобляться йому під час подорожі. Наш багаж – це необхідні знання , якими ми скористаємося під час подорожі. А придбати їх можна на ярмарку.

Незабаром новорічні та різдвяні свята. І саме у таку передсвяткову пору починають працювати різдвяні ярмарки, де можна придбати всілякі цікаві речі. У столиці Латвії – Ризі різдвяний ярмарок починає працювати з 1 грудня на знаменитій Домській площі.

На нашій ярмарці на відміну від інших можна придбати необхідний вам знання давши відповідь на мої запитання. (за правильну відповідь учень отримує листівку із зображенням різдвяної Домської площі)

Питання у додатку № 1

6. Слухання музики.

Вчитель: Ми зібрали все необхідне, тож у подорож!

Литовська музика самобутня за своїм ладовим, мелодичним та ритмічним строєм. Її своєрідність пояснюється органічним використанням національних особливостей литовського фольклору, що збагатив різні сфери музичного мистецтва.

У творах відомих композиторів Баліса Дваріонаса (автора музики Гімну Литви)

і Вітаутаса Лаурушаса відчувається природне поєднання сучасних засобів музичної виразності й фольклорних мотивів, зокрема, сутартіне — багатоголосих народних пісень.
(слайд 5)

Баліс Дваріонас — художник багатогранного дарування, композитор, піаніст, диригент, педагог — зіграв значну роль у розвитку музичної культури Литви. Його творчість нерозривно пов’язана з литовською народною музикою. Саме вона зумовила мелодійність музичної мови Дваріонаса, заснованої на інтонаціях народних пісень; простоту і ясність форми.

«Коли слухаєш музику Дваріонаса, відчуваєш дивовижне проникнення композитора в душу свого народу, природу своєї землі, її історії, її нинішніх днів. Немов серце рідної Литви висловило все найзначніше через музику свого дуже талановитого композитора... У литовській музиці Дваріонас по праву посідає своє особливе, значне місце. Його творчість — це не лише золотий фонд мистецтва республіки. Воно прикрашає усю багатонаціональну музичну культуру.»

Інструментальна п’єса Б. Дваріонаса — це яскравий приклад органічного поєднання виражальності та зображальності в музиці.

Послухайте п’єсу Б. Дваріонаса.


  • Який образ можна уявити, коли слухаєш цей твір?

  • Яку назву йому можна дати?

*Слухання п’єси «Дерев’яний коник» Б. Дваріонаса.

Аналіз твору та робота з міні – підручником. (додаток № 2)

  • Який образ виник у вашій уяві під час слухання музичного твору?

  • Які музичні засоби сприяли цьому?

Завдання1: У міні – підручнику підкресліть ті визначення , які на вашу думку відповідають характеру твору.

  • Яку б назву твору ви дали? ( відповіді учнів)

Вчитель: Назву цієї п’єси («Дерев’яний коник») вам допомогли уявити виражальні засоби музики, особливо інструмент, якому призначено було виконувати сольну партію. У цій п’єсі змальовується жартівливий образ.
(слайд 6)

Вітаутас Лаурушас — народний артист Литви, закінчив Литовську консерваторію по класу композиції. Був директором Литовського театру опери та балету, з 1971 року — голова Спілки композиторів Литви, доцент Литовської консерваторії.

Послухайте п’єсу В. Лаурушаса і визначтеся з музичним образом що в ньому замальовується.

- Який настрій створює композитор у творі?

- Яку б назву твору ви дали? ( відповіді учнів)

*Слухання п’єси «У путь» В. Лаурушаса

(Аналіз музичного твору можна провести продовжуючи роботу з міні – підручником)
Вчитель: Національний колорит обох п’єс відтворюється завдяки використанню литовських народних інструментів. Це дерев’яні духові, схожі на знайомі нам ріжки й дудочки («скудучай»); струнні, схожі на ліру («канклеси»); дерев’яний ударний інструмент («скра- балай»), що нагадує звучання ксилофона, але виглядає інакше (дерев’яні пластини розташовані у вигляді драбинки — одна над одною).

(слайд 7)

Скудучай — литовська багатоствольна флейта, подібна до флейти Пана, що складається з двох дерев’яних або тростинних стволів різної довжини та діаметру. Застосовується в ансамблях у складі 3—6 осіб, де кожний виконавець грає на 1—3 інструментах.

Канклеси — литовський струнний щипковий інструмент, подібний до гуслів, канеля, кантеле.

Скрабалай литовський музичний інструмент, що складається з дерев’яних звучних елементів. Трапецієвидні дерев’яні (дубові або ясеневі) «скриньки» різних розмірів, у яких знаходяться один або два язички, розташовуються в декілька вертикальних рядів. Язичок може бути виготовлений із дерева або металу, під час гри ударяється об стінки «скриньки». На інструменті грають двома дерев’яними паличками. Висота звуку залежить від розміру «скриньки».

7. Вокально-хорова робота. (слайд 8)

У У творчості видатного латиського композитора Раймонда Паулса пісня посідає найпочесніше місце. 1975 року пісня «Листя жовте» зробила популярним композитора. Величезний успіх мав творчий союз Раймонда Паулса й Алли Пугачової: у всьому світі відомі пісні «Маэстро», «Старинные часы», «Миллион алых роз», «Без меня». Композитор працював також з іншими відомими виконавцями — Валерієм Леонтьєвим, Лаймою Вайкуле. Наприкінці 1980-х років Раймонд Паулс виступив ініціатором пісенного фестивалю молодих виконавців у Юрмалі. 1988 року композитор став головою Державного комітету Латвії з питань культури, а після того як Латвія вийшла зі складу СРСР, він посів пост міністра культури республіки. Після відставки 1993 року Паулс був радником президента Латвії з питань культури.

Його пісні незмінно ставали хітами. Але перевагу він надає ліричним образам. «Листя жовте» — яскравий приклад цього. Саме з цією піснею Р. Паулс зробив перший крок у світ естрадної музики, і саме вона принесла композиторові перший великий успіх.

Послухайте цю пісню.



  • Який образ створено у пісні Р. Паулса «Листя жовте»?

*Слухання пісні Р. Паулса «Листя жовте»

А)Розспівування

Б)Розучування пісні

! Робота над літературним та музичним текстом пісні (визначення структури мелодії, руху кожної фрази), проспівуванням голосних та чіткою вимовою приголосних звуків.)

8. Підсумок уроку.

Вчитель: Наша подорож завершується, та я впевнена, що ті враження які ви сьогодні отримали залишать добрі спогади про музичну культуру Латвії.

* Наведіть приклади жартівливих образів у творах композиторів Прибалтики.

* Назвіть відомі вам литовські народні інструменти.

* Який образ є у пісні Р. Паулса «Листя жовте»?



Учні виходять із класу під музичний супровід («Листя жовте» Р. Паулса).

Додаток 1
Приблизні питання вікторини (можуть бути змінені вчителем)
1 . Що таке оркестр?

2. Які бувають оркестри?

3. Який засіб музичної виразності «контролює» швидкість музичного твору?

4. Як у музичному творі називають головного героя?

5. Які за характером бувають музичні твори?

6. Що музика виражає, а що зображує?

7. Чим відрізняється вокальна музика від інструментальної?

8. На які три основні групи поділяються всі інструменти?

9. Які засоби музичної виразності допомагають композитору створювати музичний образ?

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал