Урок №52 Тема: Новела «Останній листок»



Скачати 130.25 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір130.25 Kb.
ТипУрок
Гузь О.О.,Козова Т. О.

Урок №52

Тема: Новела «Останній листок» О. Генрі – гімн людині, здатній на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана

Мета: розкрити гуманістичну глибину образу Бермана та його роль у втіленні авторського задуму новели «Останній листок»; вдосконалювати навички характеристики літературного героя; дослідити, за яких умов і яка саме людина здатна на самопожертву; закріпити знання учнів про новелу; сприяти формуванню в учнів кращих людських якостей.

Обладнання: слайд-презентація «Образ Бермана в новелі «Останній листок» О. Генрі», відеоряд «Пісня Світлани Копилової «Останній листок» - режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CRNx8mTf_Mk.

Епіграф:

Добро не наука, воно – дія.

Ромен Роллан



Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

- Чомугероями новели О. Генрі «Останній листок» є люди мистецтва?

- Яка подія є основою сюжетної лінії твору?(Хвороба Джонсі.)

- Яка подія є головною у творі?(Самопожертва Бермана.)

- Чи зустрічали ми раніше в творах літератури приклади того, як герої жертвують своїми інтересами, уподобаннями, часом заради когось? Як називають таких людей?(Прометей і Геркулес, Герда і пасербиця, Еліза та Іссумбосі, Том Сойєр та Гекльберрі Фінн, Дік Сенд і Джим Гоккінс діяли, керуючись не розумом, а серцем, рятували друзів, ризикуючи власним життям. Всі вони – гуманісти.)

- За яких обставин і чому ці герої забували про себе і робили так, як підказувало їм серце?Яким має бути серце в такої людини?(Тільки любляче добре серце здатне жертвувати. Той, хто відчуває себе відповідальним за життя інших, діє чесно, справедливо, є справжнім гуманістом, людинолюбом.)

- Як, по-вашому, розумів сенс самопожертви О. Генрі? Наведіть аргументи, спираючись на зміст новели «Останній листок».

- Хто такий Берман? Чи схожий він на справжнього героя, що має найкращі людські риси? Чим герой О. Генрі відрізняється від інших героїв-гуманістів? За яких обставин, на думку письменника, розкривається справжня сутність людини?



Проблемне питання уроку: «Берман… Пияк-невдаха? Художник? Гуманіст?”

III. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Аналітико-інтерпретаційна діяльність у межах окресленої теми.

Дослідницька робота за текстом

1. Характеристика образу Бермана

- Назвіть основні етапи характеристики літературного персонажа .

- Знайдіть опис зовнішності героя. Спробуйте визначити ключові деталі портретної характеристики. Думку аргументуйте.

(«Борода, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей» кільцями спускалась з його голови сатира на тіло карлика», «з червоними очима, які постійно сльозились», у старій синій сорочці)



Демонстрація слайдів із зображенням міфологічного сатира, казкового карлика та репродукцією картини Мікеланджело «Мойсей»

Словникова робота

Сатири – у давньогрецькій міфології це козлоногі божества нижчого рівня, що полюбляли вино і бійки, у них тільки й було людського, що голова й тіло. Наділені рисами похітливості й розбещеності.

Карлик – людина неприродно малого зросту; ліліпут; у казках зазвичай карлики – негативні персонажі.

- Хто такий Мойсей? Чому саме йому присвятив свою картину великий Мікеланджело? Чому О. Генрі порівнює свого героя з Мойсеєм?



Повідомлення учня про Мойсея

Висновок. Берман був низького зросту, з неприємними, відразливими рисами обличчя та манерами, і лише борода споріднює його з біблійним героєм, пророком і рятівником єврейського народу Мойсеєм.

Іронізуючи над своїм героєм, автор стверджує, що за непоказною зовнішністю ховається духовна міць і велич. Ці приховані риси мають неодмінно розквітнути. Сповнений комізму, у підтексті цей образ є трагічним (раптом з’явившись, цей герой так само раптово й зникає, але ціна його появи у тексті – врятоване життя Джонсі.)



Робота в групах

- Складіть схему, яка б відображала особливості світу Бермана, його двоїстість.

(І група визначає негативні риси персонажа, ІІ група – позитивні. Див. додаток до уроку.)

- Чому автор оселяє свого героя в тьмяно освітленій кімнаті (комірчині) на першому поверсі? Яка підказка до розуміння образу старого художника міститься в його помешканні?(Темне підвальне приміщення, де в кутку стоїть мольберт із чистим білим полотном, допомагає краще зрозуміти господаря. Життя героя таке ж темне і безпросвітне, позначене печаткою невдач і розчарування, але душа його залишилася такою ж світлою і чистою, як і мольберт. Багатство внутрішнього світу героя заховане за маскою сатира з тілом карлика. І як герой вірить у те, що колись таки створить шедевр, так і автор вірить у свого героя, в його здатність піднятися над буденністю, на можливість створення «шедевру»).

- Чому О. Генрі наголошує на імені героя – Берман, на мові – «жахливий німецький акцент»? Про що свідчить ця художня деталь?

(Колись і він, юний амбіційний художник приїхав у Нью-Йорк. Це велике місто так і не стало для нього своїм. У чужому місті він самотній і нещасний, нікому не потрібний. Його життя – низка розчарувань, падінь, невдач. Саме тому він пиячить і весь час буркотить. Але його турбота про юних художниць («сторожовий пес») справжня, непоказна. Він ревно і вірно прагне захистити їх від бід і нещасть, яких зазнав сам.)

- Чи розуміють Бермана оточуючі? Яку оцінку вони дають йому, його вчинкам?

(Сью, реалістка за способом життя, навіть не намагається «заглянути» в душу старого художника, її поглинули буденні справи і проблеми. Тому вона здатна побачити лише те, що на поверхні, - «гидкий старий», «базіка», «самотній, безпорадний».

Лікар, реаліст-фахівець, здатний оцінити з точки зору захворюваності (здоровий – нездоровий). Тому для нього Берман – «старий, немічний, а хвороба в тяжкій формі».)

- Хто, на вашу думку, міг би зрозуміти художника Бермана? За яких обставин?

(Джонсі. Вона, як і Берман, живе у світі мрій (Джонсі – мрія про Неаполітанську затоку, Берман – мрія про шедевр взагалі), поза реальним світом. Вони близькі духовно.Тому і зрозуміти хвору, збагнути, що лікування в першу чергу потребує душа, допомогти їй відшукати душевний спокій, рівновагу, по силі не практичній, впевненій у собі Сью чи реалісту-лікарю (кохання для нього – це фізичне поняття (хлопець у Джонсі), а мрія про Неаполітанську затоку – «дурниці»), а мрійнику-невдасі Берману.)

2. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви, любові до ближнього

- Якою була перша реакція Бермана на звістку про хворобу Джонсі?(Він «галасливо виявив свою зневагу, знущаючись із таких ідіотських вигадок». Проте за цим галасом крилася справжня турбота про дівчину. Спочатку Берман, як і Сью та лікар, піддався емоціям, керується розумом: безглуздо прив’язати своє життя до пожовклого листя, яке залежить від сили вітру та стану природи.)

- Чому ж вночі митець малює листок і прикріпляє його до стовбура рослини?

(Він, як ніхто інший, зрозумів Джонсі і знайшов справжні ліки: мрійники живуть вірою в диво (Берман сорок років вірить, що створить шедевр, Джонсі вірить, що її життя пов’язане з пожовклим листком.) Невдаха-художник створює своїми руками диво для хворої, щоб вона повірила в себе, в життя, зрозуміла, що «це гріх – хотіти вмерти».)

- Яку ціну було заплачено за порятунок Джонсі? З чим довелося боротися протягом ночі старому чоловікові?(Усю ніч лютувала негода: періщив холодний дощ із снігом, вітер шаленів, та й висота плюща сягала близько двадцяти фунтів. Берман працював, стоячи на драбині, що, враховуючи його вік, було вкрай небезпечно. Як наслідок, митець захворів і через два дні помер.)

- Знайдіть у тексті й виразно прочитайте опис намальованого листка. Що в цьому описі є для вас звичним, як для малюнку, а що – незвичайним?

(Палітра кольорів : «темно-зелений біля стебла, але з жовтизною тління і розкладу по зубчастих краях») свідчить про природність зображення листка, про майстерність художника; «він хоробро тримався на галузці» – звучить незвично, як для опису листка. Створений Берманом, він наділений його хвилюваннями й відчуттями тієї фатальної ночі.)

- Яку оцінку вчинку Бермана дала Сью?(Останній листок – шедевр Бермана.) Що в Сью змінилося завдяки вчинку Бермана?

- Чому саме останній листок плюща став шедевром? Чи випадково у творі старий Берман і старий плющ? У чому сенс безсмертя художника?(Цю рослину любила Джонсі. З нею вона пов’язала своє життя.

«Старезний», «вузлуватий, підгнилий біля коріння», «голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини», - тягнеться до сонця, хоче жити. Такий збіг не є випадковим. Сила і міць старого плюща – внутрішня сила і міць старого художника. Герой помирає, залишивши по собі світлу пам'ять, адже прекрасні вчинки породжують прекрасні почуття і бажання їх наслідувати, а доброта душі настільки безмежна, що її вистачить не на одну людину. Безсмертя Бермана – це життя Джонсі.)



3. Дослідження символічного сенсу назви твору

Робота в парах

- Дослідимо смислове навантаження образу останнього листка у творі. Скільки разів зустрічається ці слова в новелі і як змінюється їхнє значення?

(У перекладі М. Дмитренка це словосполучення зустрічається вісім разів.

* «Коли впаде останній, я помру. Я знаю це вже три дні». – З вуст героїні слово звучить як вирок.

* «Я хочу, поки не стемніло, побачити, як одірветься останній. Тоді помру і я», - впевнено, нетерпляче, приречено.

* «я хочу побачити, як упаде останній листок. Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені хочеться розслабитися, ні за що не триматися й полетіти – дедалі нижче й нижче – як один з отих нещасних, виснажених листків», - безнадійно й стомлено говорить Джонсі.

* «Це останній, …. Я думала, він неодмінно впаде вночі», - у словах Джонсі здивування.

* «Джонсі безжально звеліла підняти штору. Листок плюща був ще на своєму місці», - ще більше здивування, захоплення, приємне нерозуміння читається в цих словах.

* «Щось примусило цей останній листок залишитись там, де він є, щоб показати, яка я була противна», - оптимізм, впевненість, віра в життя і в себе.

* «Останній листок» – це вже шедевр Бермана, а не листок, на падіння якого чекала дівчина.

- З’ясуємо значення слова «шедевр».

Словникова робота.

Шедевр – твір мистецтва, який може бути зразком.

- Чи змінюється інтонація, а отже, і смислове навантаження цього слова у творі? (Устами автора воно промовляється спочатку з насмішкою, потім з іронією, безнадією, надією. І лише тоді, коли слова «шедевр» та «останній листок» (оцінка юної художниці Сью) зливаються в своєму значенні, слово шедевр набуває свого прямого значення – твір мистецтва, який має бути зразком.)

- Чи можна листок вважати взірцевим, неповторним твором мистецтва?

(Малюнок листка не має мистецької цінності. Та все ж таки «картина» Бермана – символ самопожертви й великого гуманізму.)



V. Рефлексія

Герменевтична бесіда

- Спробуємо дати остаточну відповідь на запитання по з’ясуванню сутності образу Бермана «Берман … Пияк-невдаха? Художник? Гуманіст?».

- Визначте моральні пріоритети для Бермана-людини і для Бермана-митця?

(Цінність життя, дружби, підтримки, взаємодопомоги) СЛАЙД

- Звернемося до епіграфу. Що таке добро, на думку Р. Роллана?

(Добро – це дія.) Як думка Роллана пов’язана, по-вашому, із новелою О. Генрі «Останній листок»? Яке місце ідеї дієвого добра у творі О. Генрі?



Висновок. Автор наголошує: добро має протистояти злу і проявлятися в першу чергу в діях та вчинках. Ось чому останній листок плюща не стільки витвір мистецтва, скільки витвір людських рук й людського серця, взірцевий вчинок. Вчинок Бермана – його мрія, його життя, його шедевр у дії.

На думку О. Генрі, найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. )

- Визначте головну ідея новели «Останній листок»? Чому, на думку автора, герой мусить померти?(Це твір про мистецтво і про митця, про віру письменника в людину, в красу її душі. На думку О. Генрі, мистецтво – це не тільки праця, мрія, засіб відтворення життя, а й мистецтво бути Людиною.

Головна ідея твору – в образі Бермана – в готовності самопожертви в ім’я іншої людини; за життя треба платити життям; жертовна смерть увиразнює добро.)



Робота в групах

- Твори О. Генрі – парадоксальні за своєю суттю. Спробуйте відшукати парадокси у новелі «Останній листок». Який із них, на вашу думку, є головним у розумінні основної ідеї твору? (Парадокси новели «Останній листок»: невдаха, пасивний мрійник, п’яниця здатний на самопожертву.

Шедевр – не величний твір мистецтва, а звичайний листок плюща.

Людина здатна пов’язати свою долю з природними випадковостями.

Життя людини залежить від того, наскільки малюнок буде схожий на справжню річ ( у даному випадку на листок плюща).

Головний парадокс – за життя треба платити життям, жертовно віддаючи його в ім’я дружби, любові, людяності.)



Словникова робота

Парадокс – думка, що розходиться з загальноприйнятою, начебто суперечить здоровому глуздові, хоч насправді може і не бути хибною.

- До яких висновків ви прийшли в ході аналітичного дослідження тексту «Останнього листка»?

- Закінчіть речення: «Образ Бермана допоміг письменнику висловити думку про …»

«Образ Джонсі допоміг письменнику висловити думку про …»

« Образ останнього листка допоміг письменнику висловити думку про …»

- Як ви думаєте, чому О. Генрі залишив фінал новели «Останній листок» відкритим?

- Прослухайте пісню Світлани Копилової «Останній листок». Який важливий нюанс додала пісня до вашого розуміння образу Бермана та сенсу авторського задуму? («старик продрог, промок, но счастлив был вполне»)

VIІ. Виставлення оцінок з їх аргументацією

VIІІ. Домашнє завдання:

1. Написати твір-мініатюру «Образ Бермана – взірець духовної величі людини».

2. Прочитати новелу О. Генрі «Дари волхвів». Усно скласти враження про твір.

3. Порівняти текст Євангельської легенди про народження Ісуса Христа і текст новели О.Генрі «Дари волхвів».



Завдання для динамічних груп:

I група - дослідити особливості кольорової гами новели «Дари волхвів» О. Генрі та біблійної легенди про народження Ісуса Христа.

ІІ група - дослідити символіку слів-чисел, що зустрічаються у новелі «Дари волхвів», їх зв'язок із біблійним твором.

ІІІ група - дослідити особливості сюжету новели «Дари волхвів» та Євангельської легенди про народження Ісуса Христа.

Додаток №1. Пам’ятка «Як характеризувати літературний персонаж?»


1. Зовнішність

Портрет – обличчя, міміка, жести, постать, манера поведінки.

Мова – темп висловлювання, форми мовлення (монологи, репліки в діалогах,

«внутрішня» мова, листи).

Одяг.

2. Внутрішній світ

Характер персонажа – сильний – слабкий, визначений – невизначений, цілісний – суперечливий, вольовий – безвільний. Він розвивається у вчинках, у ставленні до інших людей, до навколишнього світу.



3. Психологічна характеристика – відтворення процесів душевного життя людини.

4. Самохарактеристика персонажа.

5. Думка про персонажа оточуючих його героїв.

6. Пряма авторська характеристика.

7. Світ речей, в якому живе і діє персонаж (інтер’єр), допомагає краще зрозуміти думки і почуття персонажа.

8. Світ природи, в якому живе й діє персонаж (пейзаж).

9. Соціальне середовище, суспільство, в якому живе і діє персонаж.


Додаток №2


Світ Бермана

зовнішній внутрішній

непривабливий; “не полишав балачок про майбутній

старий і слабкий («перевалило за 60 років»); низького зросту;

бідний (інтер’єр кімнати, малює «мазанину», щоб прохарчуватися);

не має сім’ї;

живе в одному будинку із

молодими

художниками-початківцями

у тьмяно освітленій комірці на

першому поверсі;

за 40 років нічого не досяг у

житті та мистецтві («в мистецтві… був невдахою»; «кілька років не малював нічого, крім якоїсь мазанини»;

«буркітливий дідок»;

«занадто багато пив», у зовнішності розкривається нікчемність персонажа, відразливість, незначущість



Висновок: зовнішня непривабливість, пасивний мрійник, базіка.

внутрішній

«не полишав балачок про майбутній шедевр» (завдяки якому «ми всі виберемося звідси»); щедра душа, оптиміст;

вірить у те, що колись дійде до мети – здійснить свою мрію;

добровільний «сторожовий пес”»(вірний і самовідданий) юних художниць;

жалісливий та співчутливий (позував»тим молодим художникам…, які не могли платити натурникові – професіоналу»)

мудрий, досвідчений (як ніхто зміг зрозуміти хвору)



Висновок: сила духу, багатство внутрішнього світу, людяність, готовність пожертвувати собою задля порятунку іншої людини.


Антитеза

Додаток №3

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал