Урок 2 Мої професійні інтереси та здібності. Професіограма. Професійна придатність. План поняття



Скачати 107.08 Kb.
Дата конвертації01.01.2017
Розмір107.08 Kb.
ТипУрок
Урок 2

Мої професійні інтереси та здібності.

Професіограма. Професійна придатність.
ПЛАН

  1. Поняття «Професія» і «Спеціальність»

  2. Що впливає на вибір професії. Умови успішного вибору.

  3. Професійні інтереси та схильності (поняття)

  4. Визначення професійної спрямованості за тестом Клімова

  5. Вимоги професії до людини (за тестом Клімова)

  6. Визначення проф. спрямованості за тестом ОДАІ-2

  7. Визначення проф. спрямованості за тестом Голанда

  8. Професійна придатність. Професіограма.


Професія - від латинського «повідомляю свою справу». Професія визначається характером продукту, що виробляється, засобами й специфічними умовами виробництва в одній з галузей народного господарства.

Є ще поняття "спеціальність". За значенням воно близьке до поняття "професія" і відповідає різновиду областей праці в межах професій. Наприклад, ти не зустрінеш "вчителя взагалі". Це буде або вчитель математики, чи географії і т.д. Те ж саме можна сказати і про інші професії: лікар - педіатр, хірург, стоматолог ... , Юрист - адвокат, прокурор, нотаріус ... , Слюсар - слюсар аварійно-відновлювальних робіт, слюсар-інструментальник, слюсар механік ... і т.д. Спеціальності-професії затверджені Міністерством Праці України.


ЩО ВПЛИВАЄ НА ВИБІР ПРОФЕСІЇ.

Жоден вибір у нашім житті не відбувається абсолютно самостійно, незалежно ні від кого. Ми живемо в суспільстві, а не в ізольованому просторі. Приймаючи будь-яке рішення, ми радимося з кимсь, згадуємо досвід наше близьке, знайоме, їхнє поводження в схожій ситуації, аналізуємо наші можливості, обставини, що складаються в нашім житті. Вибір професії - не виключення. На нього також впливає безліч факторів. Головне завдання выбирающего при цьому - ретельно проаналізувати всіх цих факторів і прийняти грамотне, самостійне рішення. Академік, що згадується вже нами російський, Е. А. Климов описав наступні вісім факторів вибору професії («восьмиугольник Климова»).



1) Наявність схильностей (інтересів). Людина більше успішна в тій діяльності, що йому цікава. Тому, вибираючи професію, потрібно звернути увагу на те, чим подобається займатися, що робить приємність. Наприклад, якщо людині подобається організовувати інших людей, займати лідируючі позиції, швидше за все, йому підійдуть професії, що припускають уміння працювати з колективом (менеджер, педагог, тренер).

2) Наявність здатностей. Одного інтересу до якої-небудь справи мало, потрібно ще, щоб воно виходило. А для цього потрібні певні здатності. Так, щоб грати на скрипці, мало любити музику, потрібні ще й музичні здібності.

3) Домагання (переваги). На вибір багато в чому впливають актуальні установки й цінності людини, тобто те, що для нього має першорядне значення в даний період життя або важливо в якості основної життєвої мети. В одному випадку людин вибирає професію, в іншому - місце роботи, у третьому вирішальне значення має місце проживання, у четвертому - кліматичні й погодні умови й т.д. Всі ці види вибору взаємодіють, вступають у різні, часом конфліктні, відносини.

Ситуація будь-якого життєвого вибору припускає вплив не тільки нашої думки, але й різних зовнішніх факторів.



4) Думка батьків, родини. Найчастіше близькі люди прагнуть взяти активну участь у виборі старшокласником професії. Наприклад, у родині, де кілька поколінь присвятили своє життя медицині, природне бажання батьків бачити свого сина або дочку в білому халаті. Думкою людей старшого покоління і їхнім досвідом не варто зневажати, але в той же час це не єдиний фактор вибору.

5) Думка однолітків. Наприклад, юнак вибрав для себе дуже важливу й «вічну» професію - вирішив стати кравцем, але соромиться говорити про це в класі: «немодна» професія. Цілком можливо, що навколишні не знають про цю професію всього того, що знає той, хто вибирає. Думка однокласників, друзів, товаришів, звичайно, важливо, тому що воно відбиває ступінь популярності в сучасному суспільстві тих або інших професій. Але професійний вибір - це вільний і особистий вибір. Щоб відкрити й розвити в собі покликання, важливо сміло й непредвзято «приміряти» до себе самі різні професії.

6) Особистий професійний план – це основна карта лабіринту за назвою «Професійний вибір». Для його успішного проходження повинна бути головна мета, тобто те, що людина припускає робити в майбутньому, яким хоче бути, ким бути, з ким бути, чого хоче досягти, які його ідеали життя й діяльності на даний момент розвитку. Для того щоб досягти цієї мети, необхідно мати подання про ланцюжок найближчих дій, «життєву перспективу»: спеціальність, робота, можливі професійні навчальні заклади, бажані трудові пости після закінчення навчання, як бачиться в мріях «робочий день»; перспективи підвищення професійної майстерності, «росту», побудови «кар'єри». Важливим є вивчення довідкової літератури, бесіди зі знаючими людьми, самоосвіта, надходження в певний професійний навчальний заклад або (для початку) у спеціальний кружок - все це дозволить скласти уявлення про шляхи й засоби досягнення найближчих життєвих цілей. Не менш важливі й подання про зовнішні умови досягнення намічених цілей, тобто труднощі, можливі перешкоди, можлива протидія тих або інших людей. Запасні варіанти на випадок виникнення непереборних труднощів у реалізації основних варіантів дозволять запобігти неприємним ситуаціям і позбавлять від зайвих переживань. Дуже важливо пам'ятати, що ми живемо в імовірнісному світі, і треба планувати життя з урахуванням імовірності непередбачених обставин.

7) Знання про професію. Перш ніж зробити вибір типу професій, треба ґрунтовно познайомитися з багатьма з них. На жаль, незнання сучасних професій найчастіше стає каменем спотикання в проблемі професійного самовизначення. Кращий шлях оглядового ознайомлення із професіями - вивчення їхніх спеціальних описів (профессиограмм). Профессиограммы знайомлять не тільки з тим, що робить, як, за допомогою яких знарядь і засобів праці трудиться той або інший працівник, але й з тим, які особисті якості від нього потрібні.

8) Потреби суспільства мають звичай постійно змінюватися. Тому для того щоб не вибрати професію, що виявиться потім непридатної, необхідно регулярно обновляти свої знання про ситуацію на ринку праці, затребуваності тих або інших професій.
Якщо всі узагальнити, те для здійснення успішного вибору необхідно врахувати 3 складові: «Хочу», «Можу», «Треба». Де ХОЧУ - це бажання людини займатися тією чи іншою справою. МОЖУ - її здібності, стосовно даної діяльності. ТРЕБА - потреба суспільства в цій професії.

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:



  • Як ви думаєте, які з факторів найбільшою мірою впливають (можуть вплинути) саме на ваш вибір?

  • Чи можна назвати якісь фактори головними, а якісь - другорядними?

До яких наслідків може привести неврахування тих або інших факторів
Якщо все узагальнити, то для здійснення успішного вибору необхідно врахувати 3 складові: «Хочу», «Можу», «Треба». Де ХОЧУ – це бажання людини займатися тією чи іншою справою. МОЖУ – її здібності, стосовно даної діяльності. ТРЕБА – потреба суспільства у цій професії.
Професійні інтереси та схильності

Для правильного вибору професії необхідно знати вимоги, що висуває професія до людини, а також власні індивідуально-психологічні особливості для того, щоб узгодити ці показники.

Будь-яка професія висуває вимоги до інтересів людини. Інтерес – це індивідуальна психологічна особливість людини, яка характеризується вибірковою спрямованістю до явищ дійсності. Інтерес проявляється у позитивній емоційній реакції та інтелектуальній пізнавальній активності. Тільки при наявності цих двох ознак можна вважати, що у людини присутній тій чи інший інтерес. Інтереси спонукають людину оволодівати знаннями, розширювати кругозір, допомагають долати труднощі та перепони.

Інтереси можуть переходити у схильності – прагнення займатися тією чи іншою діяльністю. Між інтересами і схильностями багато спільного, але є і відмінності. Є, наприклад, багато любителів спорту, які не пропускають жодного спортивного змагання по телевізору або на стадіоні, але самі не роблять навіть ранкової зарядки. Це саме той випадок, коли інтерес є, а схильність відсутня. Інтереси можна виразити формулою «Хочу знати», а схильності – «Хочу зробити». Інтереси та схильності проявляються тільки у діяльності, яка з ними пов’язана.

Професію краще обирати відповідно до своїх стійких інтересів та схильностей. І тільки у тих випадках, коли з інтересами пов’язані життєві професійні плани, говорять про професійні інтереси.
ПРАКТИЧНА РОБОТА

Тест Клімова (ДДО)

Тест ОДАІ

Тест Голанда


Здібності та професійна придатність

Якщо вимоги, що висуває професія до робітника співпадають із його особистими якостями і можливостями, то говорять про професійну придатність. Іншими словами профпридатність – це гармонія людини та справи.

Придатність до професії характеризується такими показниками, як успішність в оволодінні професією та задоволеність людини працею.

В основі першого показника лежать перш за все здібності людини. Це такі індивідуально-психологічні особливості, які допомагають досягати успіху у якісь діяльності, але не зводяться до знань та навичок.

Отже здібності – це можливість досягнення високого рівня майстерності у тій чи іншій справі. Розрізняють загальні та спеціальні здібності. Загальні здібності необхідні для широкого кола занять. До них відносяться такі якості, як працездатність, уважність, цілеспрямованість, кмітливість тощо. Ці якості важливі у всіх видах діяльності.

Спеціальні здібності – це якості, що забезпечують успіх у вузькому колі видів діяльності. До таких належать, наприклад, зорова пам'ять, розуміння людей, музикальний слух.

Успішна професійна діяльність можлива тільки при сполученні загальних та спеціальних здібностей.

Здібності також проявляються у діяльності, причому у тій, з якою пов’язані. Тобто діяльність не може успішно здійснюватися без наявності цих здібностей. Значить, щоб виявити свої здібності, треба діяти.

Здібності людини не є вродженими. Дитина народжується не зі здібностями, а з задатками. Вони є природними передумовами розвитку здібностей.

Професіограма та її зміст


Система вимог до людини з кожної професії називається професіограмою. Професіограма — це спеціальна карта, яка містить розгорнутий перелік умов і характеристик трудової діяльності по конкретній професії, її окремих вимог і професійно важливих якостей, якими повинен володіти працівник.

Перелік вимог професії до психіки людини та необхідних здібностей складає психограму професії.

Під професійними здібностями розуміють достатньо стійкі властивості особистості, які змінюються в процесі діяльності і забезпечують її успішність та вдосконалення.

Професіограма містить:



  • загальні відомості про професію та її динаміку в зв’язку з розвитком науки і техніки, соціальне та економічне значення;

  • виробничу характеристику професії, опис трудового процесу (наводяться назви знарядь праці, за допомогою яких виконується робота, вказується рівень фізичного і психологічного напруження (значне, помірне, незначне), робоча поза тощо;

  • санітарно-гігієнічні умови праці з виділенням професійних шкідливостей і переліком фізіологічних умов та медичних протипоказань;

  • перелік обсягу знань і умінь, які необхідні для успішної професійної діяльності, з виділенням тих, що визначають професійну майстерність;

  • характеристику видів і тривалості професійного навчання, можливості підвищення кваліфікації;

  • психограму, тобто характеристику психологічних вимог професії до людини з виділенням основних і бажаних психічних особливостей, а також психофізіологічних протипоказань.

Серед психологічних і психофізіологічних вимог основними є такі:

  • типологічні особливості (сила, врівноваженість, рухливість нервових процесів);

  • сенсорні якості (гострота зорової, слухової, тактильної чутливості);

  • швидкість розпізнавання сигналів;

  • сприймання предметів у статиці і динаміці;

  • увага (концентрація, розподіл, переключення, стійкість);

  • пам’ять (особливості, обсяг);

  • мислення (аналіз, синтез, абстракція);

  • емоційно-вольова сфера (емоційна стійкість, здатність до ефективної діяльності в екстремальних умовах тощо);

  • особистісні якості (організованість, здатність до співробітництва, комунікативні якості, відповідальність, інноваційність і т. ін.).

Кожна професія ставить різні вимоги до фізичних, психофізіологічних та психологічних властивостей людини. Такі вимоги називають характеристиками професії. Комплекс психофізіологічних і психологічних характеристик складає психограму професії, графічне зображення якої називається психологічним профілем професії. В психограмах вимоги професії до різних властивостей працівника оцінюються в балах в діапазоні від 1 до 5 (від незначної до високої).

Приклад професіограми:

   Програміст

Найменування професії


Домінуючий спосіб мислення
Область базових знань № 1 і їхній рівень
Область базових знань № 2 і їхній рівень
Професійна область
Міжособистісна взаємодія
Домінуючий інтерес
Додатковий інтерес
Умови роботи

програміст
адаптація - аналіз
математика і статистика, рівень 3, високий (теоретичний)
інформатика, рівень 2, середній (практичне використання знань)
інформатика
рідке
дослідницький
конвенціональний
у приміщенні, сидячий

 

Домінуючі види діяльності:
·  розробка на основі аналізу математичних алгоритмів програм (повний і точний опис процесу обробки інформації на спеціально придуманій формальній мові), що реалізують рішення різних задач:
·  вибір методу чисельного рішення для данної задачі, тобто зведення складних математичних формул до елементарних арифметичних дій;
·  складання алгоритму - детального плану рішення задачі - чи вибір оптимального для рішення даної задачі алгоритму;
·  визначення інформації, що підлягає обробці на комп'ютері, її обсягів, структури, макетів і схем введення, обробка, збереження і видача інформації, методів її контролю;
·  визначення можливості використання готових програм;
·  вибір мови програмування і переклад на неї використовуваних моделей і алгоритмів;
·  підготовка програми до налагодження і проведення налагодження і коректування (попередження й усунення різних помилок, що, можливо, містяться в програмі);
·  розробка інструкції до роботи з програмами;
·  участь у створенні технічної документації;
·  супровід упроваджених програм і програмних засобів (засобів, що забезпечують нормальну роботу програми);
·  розробка і впровадження методів автоматизації програмування (використання простих програм для створення програм більш високого рівня);
·  участь у створенні каталогів і картотек стандартних програм.
Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності:
Здібності:
·  логічне мислення;
·  гнучкість і динамічність мислення;
·  здатність аналізувати ситуацію (аналітичні здібності);
·  гарний рівень розвитку пам'яті (особливо словесно-логічної);
·  високий рівень розвитку концентрації, обсягу, розподілу і переключення уваги;
·  здатність грамотно виражати свої думки;
·  високий рівень розвитку технічних здібностей;
·  математичні здібності;
·  розвита уява.
Особистісні якості, інтереси і схильності:
·  уважність;
·  акуратність;
·  терплячість;
·  наполегливість;
·  цілеспрямованість;
·  відповідальність;
·  схильність до інтелектуальних видів діяльності;
·  уміння самостійно приймати рішення;
·  незалежність (наявність власної думки).
Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
·  неуважність;
·  нетерплячість;
·  відсутність логічного мислення;
·  ригідність розумових процесів;
·  сильно розвита короткозорість.
Області застосування професійних знань:
·  обчислювальні центри;
·  підприємства й організації різного профілю;
·  система банків;
·  науково-дослідні інститути;
·  освітні установи (школи, технікуми, коледжі).
Деякі професії, що можуть підійти людині з даним типом особистості (дослідницький і конвенціональний):
·  ревізор;
·  інженер-випробувач;
·  кресляр;
·  мікробіолог;
·  статистик;
·  хімік;
·  конструктор.
Навчальні заклади, що навчають даної професії.
Професію програміста можна одержати в середніх спеціальних і вищих навчальних закладах.




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал