Урок 10 Тема уроку: Поняття «життя». Сучасний структурно-функціональний підхід до розкриття сутності життя



Скачати 56.56 Kb.
Дата конвертації07.06.2017
Розмір56.56 Kb.
ТипУрок

Біо профіль 10 клас урок 10


Тема уроку: Поняття «життя». Сучасний структурно-функціональний підхід до розкриття сутності життя.

Мета уроку: сформувати в учнів поняття про сутність життя.

Обладнання підручник для 10 класу «Біологія», «Робочий зошит» до підручника для 10 класу, фотографії, схеми, малюнки, що дозволяють ілюструвати сутність життя.

Поняття: життя, сутність життя.




Хід уроку
І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

  • Обговорення запитання

Як відрізнити живе від неживого? Які критерії ви можете запропонувати для виявлення відмінностей?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття «життя».

Життя настільки різноманітне й багатогранне, що дати однозначне й вичерпне визначення цього явища природи дуже складно.

Існує безліч визначень життя, які були запропоновані різними вченими в різний час. Наприклад, Арістотель визначав життя як «живлення, ріст і старіння», Тревіранус вважав, що життя — це «стійка одноманітність процесів при відмінності зовнішніх впливів», академік І. П. Павлов

визначав його як «складний хімічний процес», тимчасом як академік

О. І. Опарін — як «особливу, дуже складну форму руху матерії».

Класичне визначення життя дав у XIX столітті Фрідріх Енгельс: «Життя — це спосіб існування білкових тіл, істотним моментом якого є постійний обмін речовин з навколишньою зовнішньою природою, причому з припиненням цього обміну речовин припиняється й життя, що призводить до розкладу білка». В іншому формулюванні, даному вже у XX столітті, це визначення звучить так: «Життя — це спосіб існування білкових тіл і нуклеїнових кислот, істотним моментом якого є постійний обмін речовин з навколишнім середовищем, причому з припиненням цього обміну припиняється й життя».

  1. Сучасний структурно-функціональний підхід до розкриття сутності життя.

У найзагальнішому сенсі життя визначають як активне — таке, що відбувається з витратою отриманої ззовні енергії,— підтримання і самовідтворення специфічної структури. Із цього визначення випливає необхідність постійного зв’язку організму з навколишнім середовищем, обміну речовиною та енергією між ними.

Визначення життя як процесу обміну речовин у сучасній біології доповнюють організаційним, інформаційним та еволюційним трактуванням.

Організаційне трактування говорить про те, що для життя характерні певні структури й що воно припиняється з руйнуванням цих структур.

Інформаційне трактування говорить про те, що структури, необхідні для життя, створюються на основі інформації, яка міститься у генетичних програмах.

Еволюційне трактування говорить про те, що в процесі реалізації інформації відбувається еволюційний розвиток живого.

Отже, життя — це особливий спосіб існування організмів, істотними рисами якого є обмін речовин з навколишнім середовищем і відтворення собі подібних. Живі системи здатні до впорядкування, до створення порядку з хаосу, а також до еволюції з виникненням нових властивостей та якостей. Уся жива речовина Землі, тобто біосфера, спричинила щонайглибші зміни в розвитку нашої планети.

  • Робота в групах. Робота з підручником

Вивчення нового матеріалу може бути побудоване не тільки на розповіді вчителя, але й на роботі з текстом підручника, роботі в групах, які обговорюють ті чи інші запитання. Наприклад, «Чому поняття “життя” так важко сформулювати? ».

® Методичні рекомендації: як вирішувати проблеми, пов’язані з розумінням нового матеріалу учнями.



Проблема визначення поняття «життя» у широкому сенсі є філософською, і з цим пов’язані основні труднощі при вивченні даної теми. Слід пояснити, що життя — це одна з форм існування матерії, якісно більш висока за фізичну й хімічну форми існування матерії. Вона характеризується низкою особливостей, які відрізняють живе від неживого. Будь-яке визначення життя обов’язково містить опис цих особливостей. Саме про них потрібно знати для того, щоб дати найбільш повне визначення поняття «життя».

Життя — це особливий спосіб існування організмів, істотними рисами якого є обмін речовин з навколишнім середовищем та відтворення собі подібних.

Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів



  • Як ви думаєте, чим біологічні системи відрізняються від об’єктів неживої природи?

  • Спробуйте дати власне визначення поняття «життя». Чому важко формулювати це визначення?

  • Запропонуйте критерії, за якими можна відрізняти живі системи від об’єктів неживої природи.

ІІІ. Самостійна робота учнів

® Методичні рекомендації: підготовка учнів до виконання вимог зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО).



Самостійна робота учнів може бути побудована на основі складання ними тестів у рамках вимог зовнішнього незалежного оцінювання за зразком.

Зразок

Живе відрізняється від неживого:

тільки здатністю до самовідтворення;

тільки спадковістю;

сукупністю ознак;

тільки ростом і розвитком.

ІV. Домашнє завдання



Прочитати відповідний параграф підручника, дати відповіді на запитання після параграфа.

Підбиття підсумків уроку



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал