Урок 1 Тема. Мистецтво звуків. О. Янушкевич. Веселкова пісня. П.І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано



Сторінка1/9
Дата конвертації09.02.2017
Розмір1.56 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
ТЕМА І

МУЗИКА ЯК ВИД МИСТЕЦТВА

УРОК 1

Тема. Мистецтво звуків. О. Янушкевич. Веселкова пісня. П.І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано.

Мета. Ознайомити з особливостями музичного мистецтва, розглянути поняття «музика», «музичне мистецтво», дати знання про специфіку музичного мистецтва та шлях музичного твору від композитора до виконавця і слухача, розглянути зв'язки музики з іншими видами мистецтва (образотворчими мистецтвами, театральним та кіномистецтвом, цирком, хореографією).

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.

Прищеплювати інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Хід уроку

1. Вхід під марш або пісню про школу. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про Країну музичного мистецтва.

Слово «музика» походить від грецького слова, що означає «мистецтво муз». У міфахСтародавньої Греції розповідається про дев'ять муз, кожна з яких представляла своє мистецтво або науку. Так із глибини віків, за грецькими міфами, мистецтво муз дало початок музичному мистецтву, яке супроводжує людину все життя. Щодня музика запрошує нас у дивовижний світ чарівних звуків, який «говорить» з нами неповторною мовою. Звуки сплітаються в мотиви, утворюють мелодії, а ми, слухачі, — уявляємо картини та образи, які музика «намалювала» за допомогою звуків.

Серед розмаїття музичнихтворів є інструментальні, які виконуються на музичних інструментах, та вокальні твори, які виконуються голосом.

Музичнийсловничок

Музичне мистецтво — це вид мистецтва, в якому зміст передається за допомогою впорядкованих музичних звуків.

Музика міцно пов'язана з іншими видами мистецтва, які оточують наше життя.


КІНО

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО

Живопис

Графіка

Скульптура

Архітектура

Декоративне

мистецтво
ЗВ'ЯЗОК МУЗИКИ ЗІНШИМИ ВИДАМИ МИСТЕЦТВА.


МУЗИКА



ТЕАТР



ЛІТЕРАТУРА



ХОРЕОГРАФІЯ



ЦИРК


Музика пов'язанаіз: словом (в пісні, опері); сценічною дією (в театрі, кіно, цирку); танцем і жестом (в балеті); візуальними образами, які мають свою «застиглу музику» (в образотворчому мистецтві).

3. Музичне сприймання. П.І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано.

Повторення правил слухання музики.



Лунає музика. Що виникає в уяві людини, яка її слухає ?

Музика своїм звуковим потоком, пульсацією ритму, мелодією звертається до людини і викликає в неї почуття та емоції. Так слухач уявляє музичний образ, який створив композитор.

Шлях музики від творця до слухача — робота зі схемою.


СЛУХАЧ

Сприймає музичний твір відповідно до своїх поглядів, смаків, досвіду



ВИКОНАВЦІ

виконують твір на музичних інструментах або голосом



КОМПОЗИТОР

створює музичний твір та записує його за допомогою нотних знаків




4. Аналіз музичного твору.

- Чи сподобалась вам прослухана мелодія? Чим саме?

- Про що розповідала музика?

- До якого жанру належить цей твір? У чому його особливість?

- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?

- З яким видом мистецтва можна пов'язати цю мелодію?

- Складіть вірш до твору П. Чайковського, використовуючи такі слова: в гості, ніжну, скрипка, заспівала, завітала, пісню.

5. Виконання творчого завдання до слухання музики.

Мелодія твору неповторна. Розгляньте подані слова. Які з них найбільше відповідають характеру твору? Назвіть їх.



Мелодійна, співуча, ніжна, лірична, схвильована, сумна, енергійна, радісна, жартівлива, жалібна, святкова.

6. Фізкультхвилинка «Танцюємо з героями мультфільмів».

7. Повторення правил співу. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

8. Розучування пісні. «Веселкова пісня» муз. О.Янушкевич, сл. М.Ясакової.

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.



9. Виконання творчого завдання з музикування.

Для виконання завдання треба обрати улюблений ударний інструмент і створити музичний супровід до пісні. Перший крок – прослухати уважно мелодію та відбити ритмічний малюнок мелодії пісні. Другий крок – заспівати і заграти одночасно. Визначення найкращих виконавців.

10. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.


  • Які види мистецтва ви знаєте? Чим вони споріднені між собою?

  • Що поєднує музику з іншими видами мистецтва? Розкажіть.

  • Дайте визначення музичному мистецтву.

  • Твір якого композитора ви слухали? Які його твори ви пам’ятаєте?

  • Розкажіть, як музика, створена композитором, доходить до слухачів. Хто бере участь у цьому процесі?

11. Домашнє завдання.

Послухайте сучасну естрадну композицію «Пісня ельфа» у виконанні ірландської скрипальки Фінооли Шеррі та норвезького композитора і піаніста Рольфа Ловланда. Порівняйте її з твором П.Чайковського. Що в них спільне, а що - відмінне ?

Послухайте музику та знайдіть її зв’язки з іншими видами мистецтва, які ви знаєте.

Розкажіть своїм рідним і друзям про вашу улюблену пісню, заспівайте її.



12. Для допитливих.

Проект «Озвучуємо малюнки»

Мета: знаходити музичні твори до ілюстрацій.

Очікуваний результат: буклет.

План створення:

  1. Знайдіть з друзями ілюстрації архітектурних споруд. Уявіть собі характер музики. Прослухайте збірник музичних шедеврів та підберіть музику до малюнків.

  2. Оформите буклет. Під час демонстрації своєї роботи увімкніть програвач з вибраними творами та озвучте малюнки.

13. Вихід з класу під марш.

Урок 2

Тема. Історія музичного мистецтва. «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової — виконання. К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».

Мета. Ознайомити учнів з історією музичного мистецтва та його специфікою, розглянути поняття «народна» та «професійна» музика, а також відмінності між ними; ознайомити з особливостями професійної музики на прикладі музичного твору К. Ґлюка, розглянути поняття «мелодія» як засіб виразності музики.

Розвивати вміння надавати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.

Виховувати інтерес до класичної музики та ціннісне ставлення до мистецтва.

Хід уроку

  1. Вхід під музику К. Ґлюка «Мелодія». Організаційний момент.

Мотивація до навчання.

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування класу:

- Пригадайте назву музичного твору, який ми слухали на попередньому уроці.

- Хто його автор?

- Розкажіть про шлях музики від творця до слухача.

- Що ми називаємо музикою? Що таке музичне мистецтво? З якими видами мистецтва воно пов'язане?



  1. Бесіда з учнями про історію музичного мистецтва.

Музика виникла дуже давно. Існують різні погляди на її зародження. Деякі вчені вважають, що музика з'явилася з інтонації збудженого мовлення або співу птахів та голосових звуків тварин, від ритмів роботи первісних людей, їхніх звукових сигналів або магічних заклинань. У міфах багатьох народів музика — могутня сила, яка здатна керувати природою, приборкувати тварин та зцілювати людей. Ще Піфагор застосовував музику для лікування хворих, а Платон та Аристотель побудували цілу систему музичного виховання.

Люди з давніх часів створювали різні музичні інструменти. В Африці, Південній Америці, Азії декілька сторіч тому корпусом для струнних інструментів був звичайний гарбуз, а в арабському інструменті ребабі — панцир черепахи. Стародавні рибалки виготовляли інструменти з мушель, а гончарі — з глиняних горщиків. Приблизно п'ять тисяч років тому ассирійці та вавилоняни створили чотириструнний інструмент із дерев'яним корпусом — перший зразок знаменитої багатострунної лютні...

Музичне мистецтво пройшло великий історичний шлях свого розвитку — від найдавніших часів до наших днів. Це цілі епохи, які мали свої напрями та стилі: від музики стародавнього світу, епох Середньовіччя та Відродження, бароко, класицизму, романтизму, модернізму до сучасної електронної та естрадної музики.

Музику поділяють на народну та професійну.



Народна музика — це традиційна музика різних народів та регіонів; часто передається з покоління в покоління усно. До народної музики належать народні пісні, інструментальні твори та музика до танців.

Професійна музика — це музика, створена композиторами; вона написана в певному жанрі, музичній формі, має свої засоби виразності та відображає музичний образ, який створив її автор.

  1. Музичне сприймання. К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».

Знайомство з творчістю композитора:

Крістоф Віллібальд Ґлюк — німецький композитор, автор понад 100 опер. Він був різнобічно обдарованим музикантом — грав на багатьох інструментах, співав, добре знав особливості балетного мистецтва, був видатним оперним диригентом. Опера «Орфей та Еврідіка» написана на основі давньогрецького міфу про співака і поета, який знав особливу силу музики.

Про оперу К. Ґлюка:

Давньогрецький міф розповідає про Орфея — уславленого співця і поета, сина річкового бога — царя Еагра (за іншими міфами — син Аполлона) та музи Калліопи. Спів Орфея та його гра на золотій кіфарі зачаровували не тільки людей, а й звірів, дерева, скелі; його пісні вгамовували навіть розбурхане море. Своєю чудовою грою на кіфарі та співом він допомагав людям. Спів Орфея підкорив злих фурій, які пропустили його в царство тіней Азда і допомогли побачити кохану Еврідіку. Орфей загинув, але його мистецтво живе й досі допомагає людям.



  1. Аналіз музичного твору.

  • Яким ви уявляєте Орфея? Про що розповіла вам його мелодія? Як ви гадаєте, у чому чарівність цієї мелодії?

  • Якими словами можна описати цю мелодію?

  • Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?

  • Який міф став основою музичного твору? Розкажіть його зміст.

  • Як ви гадаєте, чим ця історія пов'язана з історією музики?

Музичний словничок

Мелодія — це засіб виразності музики, що допомагає створити музичний образ. Це одноголосне вираження музичної думки; основний елемент музики. Музичний твір мелодійного, співучого характеру композитори іноді називають «мелодія».

  1. Виконання творчого завдання.

Прослухайте мелодію композитора К.В. Ґлюка ще раз й створіть на папері за допомогою пензлика та акварельних фарб той образ, який навіяла вам музика.

7. Фізкультхвилинка «Подаруємо всім веселий настрій».

8. Розспівування.

(за вибором вчителя).

9. Виконання пісні. «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової.

Розучування другого та третього куплетів пісні. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності пісні: нюансів, відтінків, характеру тощо. Виконання пісні під акомпанемент та фонограмний супровід.



10. Виконання творчого завдання «Музичний супровід до пісні».

Розгляньте графічне зображення мелодії пісні. Тут є короткі та довгі звуки. Короткі проплескайте руками, а довгі «відбивайте» ногами.



11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що ви знаєте про історію виникнення музики?

  • Чим давня музика відрізняється від сучасної?

  • На які види поділяється музика?

  • Назвіть музичний твір про чарівну силу музики.

  • Розкажіть міф про Орфея.

  • Яка музика на уроці вам запам'яталася найбільше? Розкажіть про неї.

12.Домашнє завдання.

Послухайте музику, яка вам подобається. Чи схожа вона на мелодію Орфея? Роззирнувшись довкола, ви побачите творіння людської думки та людських рук — споруди. Чи мають вони власну музику? Відшукайте будівлі, які можна було б «оживити» мелодією Орфея.



13. Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Історія музики»

Мета: знаходити необхідну інформацію з літературних джерел для оформлення власної книжечки.

Очікуваний результат: книжка-розгортка у малюнках.

План створення:

1. Із картону виготовте книжку-розгортку. Уважно прочитайте підручник або дитячу енциклопедію мистецтв, в яких розповідається про історію музики. За допомогою кольорових олівців або фломастерів створіть міні-енциклопедію або книжечку про історію музики в малюнках так, щоб вона була зрозуміла всім.

2. Оформіть книжечку-розгортку в малюнках для дітей, які не вміють читати.

14. Вихід з класу під музику К. Ґлюка «Мелодія».

Урок 3

Тема. Мистецтво відкриває світ. А. Житкевич. Все це потрібно мені. Й.С. Бах. Арія із сюїти для оркестру №3 (ре-мажор).

Мета. Ознайомити учнів зі значенням музики в житті, побуті людини та сучасному медіа-просторі, ознайомити з творчістю Й. Баха, особливостями музичного жанру «арія», розглянути поняття «шедевр».

Продовжувати розвивати вміння давати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.



Виховувати інтерес до музичних світових шедеврів та творчості Й. Баха.

Хід уроку

1. Вхід під музику Й. Баха. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Перевірка засвоєних знань.

Опитування в групах, виконання завдань: перша група — намалювати схему видів мистецтва, які пов'язані з музикою, друга група — заповнити таблицю.


Композитор

Назва твору, котрий слухали на уроці

Інструменти, які виконували твір














3. Музичне сприймання. Й.С. Бах. Арія з оркестрової сюїти № 3.

Знайомство з творчістю композитора:

Йоганн Себастьян Бах (нім. Johann Sebastian Bach) — німецький композитор, органіст і скрипаль, один із творців світової музичної класики.

Творча спадщина Йоганна Себастьяна Баха надзвичайно велика, охоплює понад 1000 композицій, з них 320 світських і духовних кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, мотети, інструментальні та інші твори.



Музичний словничок

Арія (у перекладі з італійської означає «повітря») — невелика інструментальна п'єса наспівного характеру. Арії нерідко входили до складу барокових сюїт, наприклад, французьких сюїт Й.С. Баха.

Існують вокальні арії — це епізоди опер, оперет, ораторій або кантат, які виконують співаки-солісти у супроводі оркестру.  



  1. Аналіз музичного твору.

  • Що таке арія? Дайте визначення.

  • Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?

  • Який інструмент виконував головну партію «Арії»?

  • Що ви можете сказати про характер прослуханого твору?

  • Що ви можете сказати про мелодію твору? Оберіть з переліку слова, які характеризують мелодію твору: лірична, спокійна, схвильована, сумна, радісна, мелодійна, жвава, задумлива, святкова, енергійна, рухлива, трагічна, стримана.

  • Який настрій викликала у вас ця музика?

  • Що ви знаєте про її автора?

5. Бесіда з учнями про значення музики у житті людини.

У сучасному світі людина не уявляє себе без музики, котра лунає всюди: з екранів телебачення, на радіохвилях, в мережі Інтернет, у плеєрах, приймачах, мобільних телефонах. Науковцями доведено, ' що звукові хвилі маючій вплив на психіку, фізіологію, настрій та самопочуття людини. Більшість дітей та підлітків серед багатьох видів мистецтва віддають перевагу саме музиці. Але музику переважно слухають як фон, коли відпочивають або працюють, і тому не сприймають її повноцінно. Серед улюблених теперішніх мелодій — пісні, танцювальні ритми, мелодії творів композиторів, що звучать у сучасній обробці. ,

Музика дає насолоду і відпочинок, навчає справжніх почуттів та завжди поряд. Вона об'єднує людей різних країн, континентів, наче у дзеркалі відображаючи життя кожної людини. Чому її розуміють усі?

Музика зрозуміла нам, бо близька до людської мови. Найдавніший «музичний інструмент» — людський голос. Музика розповідає про те, що хвилює кожного: почуття, емоції, взаємини з іншими людьми, красу навколишнього світу тощо. Проте не всі музичні твори довговічні. Наприклад, більшість сучасних пісень мають коротке «життя», їхня популярність швидко минає, і тільки справжні музичні шедеври продовжують звучати впродовж сторіч. Довершені музичні твори спонукають замислитися, відчути і зрозуміти те, що прагнув донести до нас композитор. Арію Й.С. Баха із сюїти для оркестру

№ 3 теж вважають шедевром музичного мистецтва.

Музичний словничок

Шедевр (у перекладі з французької означає «головний твір») — це довершений у своєму жанрі твір, що отримав захоплені відгуки критики за надзвичайну майстерність. Шедевром музики називають найкращий витвір музичного мистецтва.

Робота зі схемою.

Поміркуйте, де ви маєте змогу чути музику.



  1. Виконання творчого завдання.

Прослухайте мелодію композитора К.В. Глюка та створіть на папері за допомогою пензлика та акварельних фарб той образ, який навіяла вам музика.

7. Фізкультхвилинка «Відпочивай».

8. Розспівування.

9. Повторення пісні. О. Янушкевич «Веселкова пісня». Виконання творчого завдання.

Виконайте пісню під фонограму як справжній шедевр виконавця. Спробуйте записати ваш спів та спів своїх друзів на диктофон. Чи є зауваження до виконання пісні? Розкажіть про це. Поставте оцінку: «дуже добре», «добре», «треба краще», «старайся», «послухай інших» та «заспівай іще».



10. Розучування пісні. «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Жит-кевича.

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.



11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися про значення музики в житті людини?

  • Які твори у музиці називають шедеврами?

  • Як впливає музика на людей? Як вона впливає на вас?

  • Яка музика є вашою улюбленою? Поясніть, чому.

  • Як ви гадаєте, чим відрізняється сучасна естрадна пісня від світових шедеврів? Наведіть приклади.

12. Домашнє завдання.

Послухайте музику, яка вас оточує. Чи є там шедеври? Відшукайте серед шедеврів світової класики твори, схожі на «Арію» Й.С. Баха, та приєднуйтеся до проекту — створення буклета «Музика в нашому житті».



13. Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Музика в нашому житті»

Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення буклета, проводити опитування.

Очікуваний результат: буклет або газета.

План створення:

У цьому проекті вам допоможуть вчителі та друзі. Об'єднайтеся з друзями у чотири фупи.



Перша група «Дослідники» — проведіть опитування класу за темою «Музика в твоєму житті» (Чи впливає музика на настрій? Як часто і коли ти спухаєш музику? Яка музика тобі подобається?).

Друга група «Музиканти» — складіть каталог найулюбленіших творів класу та доберіть запитання на шкільний вечір «Що? Де? Коли?» у номінації «Моя улюблена музика».

Третя група «Художники» — придумайте разом оформлення вашого буклета або газети за темою «Музика в нашому житті».

Четверта група «Сценаристи» — напишіть невеличкий сценарій шкільного вечора «Що? Де? Коли?», присвячений музиці в нашому житті.

14. Вихід з класу під музику Й. Баха.

Урок 4



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал